Hae Anna.fi-sivustolta

rikkimennyt piirtoheitin?

Viestiketju osiossa 'Unien tulkinta' , käynnistäjänä minna, 06.06.2005.

1. minna Vierailija

Näin viime yönä unen, jossa olin koululuokassa. Oppilaita ja tungosta oli paljon, joten jouduin etsimään vapaata tilaa menemällä pöydän ja piirtoheittimen välistä.

Piirtoheitin oli tosi huojuvalla alustalla, ja ohimennessäni vain hipaisin sitä vahingossa ja se tippui lattialle!

Nostin sen takaisin alustalle, mietin että menikö se rikki. Yritin huutaa opettajalle metelin yli, että hei, tiputin vahingossa piirtoheittimen, meniköhän se rikki.

Opettaja ei kuullut minua, ja yhtäkkiä tunti loppui ja ajauduin sen tungoksen mukana luokasta ulos enkä päässyt selvittämään asiaa opettajan kanssa, vaikka olisin halunnut.

Myöhemmässä vaiheessa palasin taas luokkaan tunnille, nyt siellä oli vain opettaja. Näin heti että luokassa oli uusi, hieno, tyylikäs piirtoheitin, lisäksi siihen oli kytketty upouusi kannettava tietokone.

Kerroin opettajalle, että viime kerralla vahingossa tiputin sen piirtoheittimen, olen pahoillani jos se on mennyt rikki.

Opettaja (mies) oli lempeä ja ymmärtävinen, hän sanoikin että oli odottanut että asianomainen tulisi vapaaehtoisesti selvittämään asiaa.

Ihmettelin sitä tietokonetta siinä pöydällä, opettaja sanoi että olin samalla rikkonut myös sen vanhan kannettavan tietokoneenkin.

Olin kauhuissani, mietin että miten minulla on varaa hyvittää, korvata tämä. Sanoin opettajalle että minulla on kotivakuutus, voinko sillä korvata vahingot.

Opettaja sanoin että tässä koulussa ei vahinkoja maksateta oppilailla. Siis jos ne on todella vahinkoja eikä tahalleen tehtyjä tekoja.

Mitä voi tarkoittaa tuo rikkimennyt piirtoheitin?

2. Omenapuu Vierailija

Elämän kouluahan me koko ajan käydään. Koulun välineet ovat opetusvälineitä, eli elämässä ihmissuhteita, jotka toimivat opetusvälineinämme henkisessä kasvussamme. No, et rikkonut näitä opetusvälineitä = ihmissuhteitasi, tahallasi, joten mitään maksettavaa eli karmaa siitä ei sinulle synny.
    Uusia suhteita on tullutkin jo entisten tilalle...vai?

Oliskohan jotain tällaista?

Lämmöllä, Omenapuu

3. minna Vierailija

Toden totta, miten nerokasta, totta kai ihmissuhteet nimenomaan ovat niitä oppivälineitä tässä elämänkoulussa!

Ihan äskettäin on käynyt niin, että olen uskaltanut nousta ensimmäistä kertaa elämässäni äitiäni vastaan keinoin, jotka ihan sattumalta sain selville. En siis mitenkään tahalteen hyökännyt häntä vastaan vaan yritin vaan puolustaa itseäni ja omia oikeuksiani. Etsiä sitä omaa paikkaani ja oikeutusta elämässäni, johon äitini ei ole koskaan antanut minulle tilaa eikä lupaa. Siksi varmaan unessakin etsin siinä luokassa sitä omaa paikkaani ja sitä tehdessäni vahingossa tönäisin sen huteran ja vanhan romun eli piirtoheittimen lattialle.

Piirtoheitinhän voisi juuri kuvata projektoria, minkä kautta heijastetaan arvoja ja asenteita ja mielipiteitä oikein isona kuvana seinälle. Äitini vahvoine, jyräävine mielipiteineen tulee siitä mieleen.

Se uusi piirtoheitin oli tosi tyylikäs ja moderni, sen sivut olivat jalopuuta ja se alustalevy myös, kaunista massiivipuuta. Ja siihen oli kytketty ihan uusi kannettava tietokone. Tahtomattani, tietämättäni olin myös rikkonut vanhan tietokoneen, eli se voisi kuvata loogista ajattelua, älyllistä. laskelmoivaa, järkeilevää puolta. Sitä puolta itsessäni, jota olen aina vähätellyt. Tai siis äitini on antanut minulle sellaisen arvon, etten ole mitään, en osaa mitään, en ansaitse mitään.

Mutta nyt siis tilalle oli tullut myös uusi tietokone. Eli ehkä vihdoin olen alkanut sisäistämään, tajuamaan oman arvoni, että minusta on johonkin, että on vain itsestäni kiinni menestynkö elämässä. Äidin mielipiteet voi unohtaa.

Yllättävän vaikea on irrottautua lapsuudessa saaduista rooleista tai arvoista ja asenteista, koska niitä pitää itsestään selvinä. Ei osaa ajatellakaan että koko maailma ja kaikki mahdollisuudet ovat avoinna, kun vaan osaa ottaa itsestään rohkeasti kaikki puolet käyttöön!

4. Omenapuu Vierailija

Hei Minna!

Olipa todella mukava saada palautetta, kiitos!
    Niin ne vaan solmut joskus aukeavat, jokaisen meidän
    on vain jotenkin oma arvomaailmamme löydettävä,
    tapahtuipa mitä tahansa.
    Todennäköisesti osaat pitää puoliasi jatkossakin,
    arvot, asenteet ja tekemiset eivät voi kauan olla
    ristiriidassa keskenään, jos ehjinä haluamme säilyä.

Mukavaa kesää sinulle Minna, toivottaa
    Omenapuu

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus