Rikkooko päiväkoti mielestänne vaitiolovelvollisuutta ? (Sis. esimerkkejä).

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Opiskelija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"Opiskelija"

Vieras
Minulla ei ole vielä omia lapsia, mutta olen työharjoittelussa eräässä päiväkodissa.
Olen todella tarkka vaitiolovelvollisuudessa ja mulle se on tärkeä asia ja ehkä jopa poikkeuksellisen tärkeää.

Olen usein huomannut pk:n henkilökunnan sanovan lastaan hakevalle vanhemmalle esim:
"Teidän Millan päivä on mennyt on hyvin. Suvin kanssa tuli vähän riitaa ja Suvi tönäisi Millaa.
Milla on kyllä ollut ihan rauhallinen, mutta Suvin kanssa pitää nyt oikein jutella vielä ennen kuin Suvi lähtee viikon lomalle Turkkiin".

" Joo nyt teidän Villellä menee hyvin. Matias on niin kova ollut villitsemään tuota teidän Villeä, mutta meillä on nyt omat keinot Matiaksen kanssa menossa. Teidän lapsi on onneksi nyt leikkinyt enemmän tuon Jorin kanssa, koska Matias on liian villi ja ei tee hyvää teidän Villelle. On Matiaskin kyllä paljon rauhoittunut siitä, mitä tuo Matias oli viimevuonna".

"Voidaan siirtä tuota teidän Jimin puheopetusaikaa, jos tuo torstai ei sovi. Siirretään se Millan kanssa. Millalle sopiikin varmaan paremmin tuo tiistai, kun millalla on muutenkin erityisopettajan kanssa muitakin juttuja".

En avaa siis näitä enemmän tässä vaiheessa.. mietin vain näättekö te noissa esimerkeissä jotain, mikä rikkoisi vaitiolovelvollisuutta?

No kyllähän siinä saatetaan liikkua aika hatarilla rajoilla, jos joku ei halua lastensa saatika perheensä asioita kuulutella, niin ei sitä kuulu tehdä päiväkodin henkilökunnankaan.
Toisaalta jos muutkin ovat asioista tietoisia, niin onko tuo sitten niin tarkkaa, tiedä häntä.

Ykkösessä en näe mitään pahaa, kakkonen on vähän rajamailla (pk-tädin ei pitäisi puida toisen lapsen ongelmia muiden vanhempien kanssa) ja kolmonen periaatteessa ylittäis vaitiolovelvollisuuden rajan, koska Millan puheopetus ja muut asiat erityisopettajan kanssa ei kuulu muille vanhemmille.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
Mun mielestä noi on vähän sellaisia juttuja, ettei se hoitaja itsekään välttämättä tajua, että puhuu liikaakin toisten asioista. Sitä kun tulee ihmisen joskus tehtyä juttuja huomaamattaan, vaikka tarkoitus ei ole paha...

Eka on ihan ok, siis mainita nimeltä, kenen kanssa on ollut käninää. Loman ja kohteen mainitseminen on turhaa, mutta tuskin vahingollista. Mua ei haittaisi sinänsä, jos joku saisi kuulla lomamtkastani, mutta ehkä toisaalta mietityttäisi, mitä muuta siellä puhutaan.

Tokakin on suht ok, siinä ei eritellä Matiaksen ongelmia eikä hänen saamansa avun laatua. Sitä en tiedä, leimautuuko Matias pidemmän päälle, jos muiden lasten vanhemmille kerrotaan, että tätä lasta olisi hyvä välttää kaverina.

Jimin puheopetusaikaa voidaan siirtää, mutta vieraalle ei kuulu, kenen ajan kanssa se vaihdetaan. Muiden puheopetukset ja muu tuki ei ole toisten vanhempien asia laisinkaan.

ei välttämättä, koska monesti on niin että esimerkiksi vanhempainilloissa on jo ruodittu kaikki nicopetterin kihomadoista liisan äidin avioeroon ja ihan näiden vanhempien itsensä toimesta.

[QUOTE="vieras";27260155]ei välttämättä, koska monesti on niin että esimerkiksi vanhempainilloissa on jo ruodittu kaikki nicopetterin kihomadoista liisan äidin avioeroon ja ihan näiden vanhempien itsensä toimesta.[/QUOTE]

Neljä' lasta ja aika monessa vanhempainillassa on tullut käytyä. Ja silti ei yhdessäkään ole KOSKAAN puitu kenenkään kihomatoja tai täitä. Yleisellä tasolla on voitu puhua, että tätä ongelmaa nyt on tarhassa ja käsienpesu yms yms kunniaan.
Ei myöskään ole puhuttu edes yleisellä tasolla kenenkään lapsen erityispiirteistä tai tuesta tms asioista. Niistä keskustellaan sitten yksityisemmin henkilökunnan kanssa.

Eikä muuten olla puitu kenenkään avioerojakaan....

Minusta menee jo rajan yli. Ei todellakaan saa eikä tarvitse noin tarkastiryhtyä selostamaan kenenkään lapsen/perheen asioita tai tilanteita.

Meilläkin ollu paljon vanhempainiltoja eikä tosiaan ole vanhempien eikä opettajien/hoitajien taholta kenenkään yksityisasioita setvitty. Tiukkaa teki jo lto:lla sanoa että yksi lapsi on laktoositon. Kun tuli puhetta synttäriherkuista. Lto mietti hyvän tovin että voiko sanoa asiaa vai ei, mutta päätti sitten sanoa että yksi laktoositon, mutta ei millään tavalla tuonut ilmi kenestä on kyse.

Vanhempana en näe noissa mitään ongelmaa, olisipa lapseni noista kuka hyvönsä. Kiusaajista pitää kertoa, myös nimi ja onko tuo nyt niin kamalaa jos mainitaan joku toinenkin lapsi joka käy erityisopetuksessa. Tuo lomakohde on ehkä ainoa jota nolostuisin.

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
ei paha, mutta tietty voisi vähän miettiä onko vaikka toisten lomakohde oleellista informaatiota. Outoa sanoa, ettei joku lapsi ole sopivaa leikkiseuraa! Tuollaista normaalia keskustelua kumminkin, mutta en tiedä onko aivan ammatillista. Meille sanottiin päiväkodissa, että vaitio-olovelvollisuus koskee myös vanhempia, koska jos vaikka sattuu useampi vanhempi yhtä aikaa hakemaan lapsia, niin väkisinkin kuulee jotakin myös muitten lapsista.

[QUOTE="Opiskelija";27259976]Minulla ei ole vielä omia lapsia, mutta olen työharjoittelussa eräässä päiväkodissa.
Olen todella tarkka vaitiolovelvollisuudessa ja mulle se on tärkeä asia ja ehkä jopa poikkeuksellisen tärkeää.

Olen usein huomannut pk:n henkilökunnan sanovan lastaan hakevalle vanhemmalle esim:
"Teidän Millan päivä on mennyt on hyvin. Suvin kanssa tuli vähän riitaa ja Suvi tönäisi Millaa.
Milla on kyllä ollut ihan rauhallinen, mutta Suvin kanssa pitää nyt oikein jutella vielä ennen kuin Suvi lähtee viikon lomalle Turkkiin".

" Joo nyt teidän Villellä menee hyvin. Matias on niin kova ollut villitsemään tuota teidän Villeä, mutta meillä on nyt omat keinot Matiaksen kanssa menossa. Teidän lapsi on onneksi nyt leikkinyt enemmän tuon Jorin kanssa, koska Matias on liian villi ja ei tee hyvää teidän Villelle. On Matiaskin kyllä paljon rauhoittunut siitä, mitä tuo Matias oli viimevuonna".

"Voidaan siirtä tuota teidän Jimin puheopetusaikaa, jos tuo torstai ei sovi. Siirretään se Millan kanssa. Millalle sopiikin varmaan paremmin tuo tiistai, kun millalla on muutenkin erityisopettajan kanssa muitakin juttuja".

En avaa siis näitä enemmän tässä vaiheessa.. mietin vain näättekö te noissa esimerkeissä jotain, mikä rikkoisi vaitiolovelvollisuutta?[/QUOTE]

Mielestäni lihavoidut kohdat rikkovat hyvin selkeästi vaitiolovelvollisuutta.

Yhteistyössä