Hae Anna.fi-sivustolta

Rikkoutuvat Iittalan lasit

Viestiketju osiossa 'Kodinhoito' , käynnistäjänä Maija, 12.10.2010.

1. Osa-aikaduunari Vierailija

Olen tullut siihen lopputulokseen, että Iittalan ja Arabian astioiden laatu on vuosien mittaan heikentynyt. Valmistajat luottavat liikaa vahvaan brandiin, ja ovat alkaneet säästää valmistuskuluissa laadun kustannuksella! Itse olen jo alkanut suunnata katsettani muihin astiamerkkeihin, sillä en halua maksaa vain kruunu- tai i-tarrasta kipon reunassa.

2. jahaasjaha Vierailija

Ostin juuri 12kpl kartiolaseja arki yms peruslasiksi, kirkkaita ja merensinisiä. Toivotaan että kestää, nyt ainakin osaan varoa niiden pesua, vaikkakin aion ne koneeseen kyllä laittaa...

Miten viinilasit saa puhtaiksi pelkällä vedellä, kun joku sanoi että pitää pestä pelkällä vedellä? Siis huulipunat/rasvatahrat yms pois lasinreunasta. Aika kauan saa kiehuvalla vedellä hinkata, että tulee täysin puhdasta tällä tavoin!

3. MInulla hajosi myös heti ekassa pesussa 2 vedenvihreää 21cl kartiolasia. Ei minulla enää kuittia ole, kun otin ne käyttöön, mutta lähetänkö sen nyt sellaisenaan iittalalle että saan uudet tilalle!? Tosin mieluummin ottaisin kokonaan muuta merkkiä, tämä iittalan paska laatu ei enää innosta, jos saa kokoajan varoa!

4. heikkoja ovat Vierailija

Saimme häälahjaksi Iittalan laseja, joita alussa pesimme käsin ja myöhemmin koneella niitä, jotka eivät olleet jo hajonneet. Käsipesussa ne hajosivat helpommin kuin koneessa. Kaikki meni muutamassa vuodessa rikki, jopa ne käyttämättömat Ultima thulet. Teimme sen virheen, että säilytimme niitä ylösalaisin kaapissa, jolloin painava pohja ilmeisesti aiheutti jännitettä. Pohja irtosi muutamasta lasista.

Iittalan lasit ovat lasia eikä ilmeisesti kovin hyvälaatuista, kun Riedelit ovat kristallia. Siksi Riedelin lasit kestävät paremmin. Iittalan lasit ovat ylihinnoiteltuja laatuunsa nähden.

5. Spädä Jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Minulla on ollut aika kauan Kartio-laseja enkä ole saanut niistä yhtään rikki. Tiskaan käsin. Joko mulla on tavallista parempaa laatua tai sitten olen erityisen hellävarainen tiskaaja

6. siispä Vierailija

Minä olen ostanut ja sittemmin saanut lahjaksi Iittalan Aino laseja. Kaikki värilliset ovat hajonneet, mm. tiskikoneessa ja käsipesussa, yksi väritön on jäljellä. Vissiin ainakin 12 kpl on hajonnut, yksi putosi kyllä. Sitäpaitsi nämä ovat ihan kalliitakin, joten laatu ei korvaa hintaa.

Ostin italaialasia viskilaseja, siis krogilaseja sopii 2dl. Olivat halpoja ja kestäviä, eivät ole särkyneet 10 vuoteen, liekö enää myynnissä. Tästä lähin ostankin vain viinalaseja, en viinilaseja.
    Krogilasien täytyy kestää muutenkin käytössä ravintoloissa, ja myös isoissa tiskikoneissa.

7. kati Vierailija

meillä Boschin v. 2012 pesukone eikä mitään ongelmia lasien kanssa. Käytössä sarjat Ote, Aalto, Kolibri, Tsaikka, Hot&cold ja Ultimathule. Taika mukeista 1 meni rikki kun mies kolautti sen kuumana astiakaapin hyllyyn. Teemat kestäneet ilman minkäänlaisia vaurioita. Sen sijaan Stockalta ostetuista Casa-mukeista on lasitus krakeloitunut. Olen pessyt myös kaikki karahvit ja kukkamaljakot koneessa ongelmitta.

8. Noob Vierailija

Meillä Miele rikkoo Iittalan lasit. Muut ok.
    Liekö Iittalalla joku pavunlaskija katsonut, että halvempikin lasimateriaali välttää. Huono asia brandille. Taidetaan jatkossa ostaa lasit muilta valmistajilta.

Miele avaa automaattisesti luukun pesun jälkeen, joten haihdutus on nopeampaa, ehkä siinä osasyy. Lasit tulee pinottua kylmänä, joten lämpölaajenemisongelmaa ei ole. Usein kuitenkin lasit ovat takertuneet toisiinsa (lasien pinnat tuntuvat "liian puhtailta", ei liukkailta).

9. fck Vierailija

Meillä on joitain 1980- 1990 (?) luvulta peräisin olevia kartiolaseja ja ne ovat kestäneet niin lattialle tippumisia kuin pesukonettakin. mutta uudemmat iittalan lasituotteet ovat olleet yksinkertaisesti susia, ei koskaan enää tuon lafkan lasituotteita meidän kotiin. Ei ole edes ympäristölle hyväksi joutua koko ajan ostamaan uusia lasituotteita, kyllä niiden pitäisi kestää! Ainoa ero vanhempien ja uudempien lasituotteiden suhteen on se, että ennen ne tehtiin Suomessa, hinta oli kalliimpi, nyt ne ovat made in China.

Arabian teemalautasiakin on meillä 1970-luvulta, ne toimivat edelleen, ei näy edes naarmuja pinnassa jokapäiväisestä käytöstä huolimatta, mutta uusimmissa teema-lautasissa näkyi naarmuja jo kuukauden käytön jälkeen.

tätä nykyä meille ostetaan ikeasta halpaposliinia, kun tuntuvat olevan iittalaa ja arabiaa laadukkaampaa tekoa....

10. esanssia Vierailija

11. vierailija Vierailija

Kaikki Iittalan lasit tehdään nykyään Thaimaassa ym. halpatuonti maissa. Tuotteisiin myös vaihdetaan valmistus maa tarrat Iittalan Esplanadin toimipisteessä kotimaisiksi tuotteiksi, vaikka tuote on oikeasti tuotettu ja tehty Thaimaassa tai muussa halpa tuonti maasta.

12. vierailija Vierailija

Minulla on kartiolaseja käytössä.Normaali vihreät ovat kestäneet vuosia,kirkkaat lasit jotka olivat joku keräily kuponki lasit , ovat menneet rikki kolmessa vuodessa.Laatu oli kai kakksta,myös selkeästi ohuempaa kuin ne kestävät värilliset.

13. vierailija Vierailija

muurlan lasit hajoavat myös. (varpu juomalasit)minulla pohja halkesi tai tipati irti.... ne kyllä korvattiin mutta minun asiaa hoiti kaksi henkilöä ensimmäinen hyvitti heti ja toinen jolta sain myöhemmin yhteydenotto pyyntö on ihan väärällä alalla.... tulisi poistaa asiakasplvelusta. hän oli kova rouva säästämään ja oli mielenpahoittavaa kun syyti että olen rikkonut . minä en edes pyytänyt hyvitystä kysyin miten halkeama voikin rikkoutua noin sisitisti kokonaan ympäri. liitin mukaan lasista kuvat ja ostokuitista kuvat.
    muurta ja iittala pitäisi olla kotimaista ns: laatua mutta ehkä ollaan tehty säästö tuotteissa joka sitten ilmenee tuotteen kestossa

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri