Rinnalle nukahtaminen - miten eroon, vinkkejä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nipsuliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nipsuliini

Vieras
4 kk ikäinen vauvamme nukahtaa vain ja ainoastaan rinnalle.

neuvolastakin jo sanottiin, että tavasta olisi hyvä päästä eroon.

Onko kenelläkään hyviä käytännön kokemuksia, vinkkejä???
Vauva tosiaan nukahtaa, torkahtaa tissille..havahtuen hetken päästä ja vaatien uudelleen rintaa, tätä voi jatkua tuntikausia...ja itku on raivoisa jollei toive toteudu.
Kuuntelenko vain itkua? (joka raastaa ja repii äidin sydäntä??)

Kauanko olet ajatellut imettää? Onko omasta mielestäsi järkevää herättää vauva joka nukahtaa rinnalle? Imetys on myös turvan ja läheisyyden tankkausta ja toiset vain ovat takiaisia.

Itse annoin aina nukahtaa rinnalle ja imetin tiuhaan öisinkin. Sitten kun lapsi oli jo 1v8kk niin aloitin nukuttamaan muulla tavoin ja se meni kivuttomasti ilman itkuja, syötin edelleen öisin jos pyysi. Sitten sekin loppui alle kuukaudessa ja nyt meillä nukutaan täysiä öitä ja imetys siis saatettu päätökseen. Kyse on lähinnä omasta asenteestasi ja toiveistasi, en liiaksi kuuntelisi muita (neuvolan tätejä, kavereita, palstailijoita...). Kyllähän neuvolassa sanotaan että lapsi pärjää 6kk alkaen ilman yösyöttöjä ym. unikouluohjeita pukkaa, mutta myös lempeästi voi edetä (eikä se tarkoita ettei lapselle asetettaisi rajoja jne.). Olisi tietysti hienoa jos kaikkien lapset nukahtaisivat aina kivuttomasti itsestään omaan sänkyynsä ja nukkuisivat kuin tukit, mutta elämä ei mene niin. Itse en lasta huudattaisi, pieni vauva ei osaa "keplotella" vaan hakee turvaa, läheisyyttä, ravintoa, rakkautta.

En oikein ymmärtänyt tuota kohtaa "vauva tosiaan nukahtaa, torkahtaa tissille..havahtuen hetken päästä ja vaatien uudelleen rintaa, tätä voi jatkua tuntikausia..." Siis nukahtaa kesken ruokailun, ja ruokailu kestää tuntikausia?

Suosittelen Elizabeth Pantleyn kirjaa Pehmeä matka höyhensaarille. Siinä on paljon keinoja vauva auttamiseksi uneen. Tuo tissivieroitus on lyhyesti sanottuna aloitettava niin, että tissi ulos kun vauva on nukahtamaisillaan ja painetaan kevyesti leukaa kiinni.

Kyllä tuosta päästään eroon ilman itkuja jo ennen kuin vauva on 1 v 8 kk... Älä noista välitä, jos kerran haluat katkaista kierteen nyt eikä vuonna 2010.

Minusta on fiksua yrittää saada vauva syötön jälkeen nukkumaan, ettei äidin tarvitse yötä myöten valvoa rinta lapsen suussa! Ainakaan minä en olisi jaksanut. Äiti myös tarvitsee unta.

Yritä pitää vauva hereillä imettäessä, älä anna nukahtaa. Kun imetykseen tulee selvä rytmi, vauva oppii nukahtamaan itse.

Unikoulu, jonka kannalla myös olen, on vasta puolivuotiaan ja sitä vanhemman vauvan kanssa ajankohtaista.

Minusta kannattaa ottaa asioista selvää ja lukea muiden äitien konsteista. Itse sitten äitinä päätät mitä teet missäkin tilanteessa.

vaikka pienenä usein siihen nukahti, ja "käytin" tätä nukutuskikkaa ihan tyytyväisenä, että nukahti helposti. sitten kun aloin syöttää pirteämpänä, ei nukahtanut enää. Nyt nukahtaa tissille enää aivan väsyneenä, jos on jo pitempään jostain syystä ollut väsynmerkkejä ilmassa. Kaikki ovat yksilöitä, meidän vauva ei kyllä malta nukahtaa enää rinnalle(kaan) ellei ole aivan väsypoikki. Toisaalta meillä ei tuollaisia maraton-tissittelyjä ole ollut oikeastaan ollenkaan, että vauva syö, nukahtaa ja taas vaatii tissin suuhunsa herättyään.

Niin, ehkä selitin epäselvästi?
kysehän on meillä siitä, että vauva pitää äitiä huvituttina iltaisin/alkuyöstä --> yöunille nukahtaessaan (ei syö tavallista tuttia).
Pantleyn oppeja olen lueskellut ja toteuttanutkin, mutta ilmeisesti vauvan temperamentin vuoksi aikaa kuluu enemmän kuin mitä voisi olettaa..
Haluan käyttää pehmeitä otteita ja olen yrittänyt kuunnella itseäni, miten haluan toimia..Haluan antaa turvaa jne enkä aiheuttaa omilla toimillani turvattomuuden tunnetta.
Olen ajatellut imettää ensi kesään saakka koska syksyllä palaan työelämään.
En tiedä ehkä tähän tilanteeseen tulee muutos itsestään ajan mittaan, kunhan alamme maistella ja syödä kiinteitä. Voisiko olla näin??

En oikein tiedä miten kiinteiden tarjoaminen auttaisi tuohon ongelmaan, eihän vauva silloin nukahda lusikka suussa :) Sorry, oli pakko sanoa... No joo, meillä kyllä iltapuuro muutti tilannetta niin, että vauva on sen jälkeen niin täynnä, ettei tissimaraton enää tule kyseeseen. Hyvällä tuurilla saattaa ottaa pari huikkaa ja sitten sammua; toivottavasti teilläkin iltapuuro tuo apua.

Jos olet lukenut tuon kirjan niin tiedätkin jo aika paljon, eli siis sen, että sinun on opetettava vauva nukahtamaan itse. Oletko kokeillut nukuttaa sisällä vaunuihin? Meillä heijaus toimii tosi tehokkaasti ja se on oikeastaan aina toiminut kriisitilanteessa, mutta jatkuvaa käyttöä en ole harrastanut.

Vaikka unikoulua ei suositella noin pienelle, niin kyllähän tuossa kirjassakin tehtiin selväksi, että vauvat nyt vaan heräilee, eikä syynä aina ole nälkä. Silloin ratkaisuna ei myöskään pidä olla tissi. Olemme käyttäneet tassu-unikoulun keinoja vauvan rauhoittamiseen, kun hän herää muusta syystä kuin nälästä, ja nyt se toimii tosi hienosti (vauva 5,5 kk). Osaa nyt nukahtaa itse, viime yönä veti 10 h 45 min unta palloon ilman pihahdustakaan!

Ja tarkoitukseni on sanoa: nyt teet päätökset, joilla on pitkäaikaisia vaikutuksia.

Yhteistyössä