Rinnasta vieroittaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Bullava**
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

Bullava**

Vieras
Haluaisin lopettaa imettämisen, tyttö nyt 6,5 kk. Ongelmana on, että hän ei halua tuttipulloon koskea. Oon yrittäny jos jonkinlaisella tutilla, eri versioita maidon lämpötilasta jne. Mutta ei. Pullo ei kelpaa. Nokkamukia olen kanssa yrittänyt, huonolla menestyksellä. Parhaiten maito menee nyt hörpyttämällä, ilman mitään nokkaa ja KYLMÄNÄ...

Vauva syö kiinteitä 5 kertaa päivässä ja olen nyt yrittänyt vähentää imetyksen kolmeen kertaan, eli aamulla, iltapäivällä välipalan aikaan ja illalla. Eli lounaalla ja päivällisellä olen yrittänyt jättää rinnan pois. Pari kertaa on onnistunutkin, mutta vaikka vauvan masu olis kuinka täynnä tahansa ruuasta, aina noin tunnin päästä syömisestä haluaisi imeä rintaa. Ja kun kieltäydyn antamasta, on tyttö kiukkuinen kuin ampiainen, ei nuku kunnon päikkäreitä jne. jne.

Joten neuvokaa hyvät ihmiset, kellä on kokemusta rinnan vierotuksesta, ilman tuttipulloa siis.

Vähennä viikossa yksi imetyskerta pois. Eli jos imetät 5 kertaa päivässä: ekalla viikolla 4 imetystä, tokalla 3 imetystä, kolmannella 2 imetystä ja neljännellä enää 1 imetys per viikko. Jätä viimeisenä pois ennen päiväunia ja yöunia tapahtuva imetys, koska ne ovat yleensä lapselle ne kaikista tärkeimmät.

Vauvasi on sen verran pieni, että hänen pitää saada imemisen tarve tyydytettyä jollakin: rinta, tuttipullo, tutti, peukalo. Hänelle se imeminen on lohdun ja turvan hakemista. Toisaalta, jos imetys sujuu hyvin, niin voisitko vielä harkita, että jatkaisit tytön vuoksi vielä vähän aikaa imetystä, koska hän kokee sen niin tärkeäksi?

Jos päätät lopettaa imetyksen, ole systemaattinen. Tarjoa syliä ja hoivaa enemmän, koska imetyksen lopettaminen on vauvalle hänelle eniten nautintoa tuovan asian lopettaminen eikä "vain" ravinnon saantia.

Jos hän juo maidon mieluiten kylmänä, niin tarjoile sitten niin. Entisaikoina ei tuttipulloja ollut, joten niissäkin maito annettiin hörpyttämällä mukista tai pikkulusikalla. Tiedän myös, että entisaikoina esim. kaksosten maitoja ei ehditty lämmittelemään, vaan maito usein annettiin kylmänä.

Tarkoitus olisi tosiaan saada imetys loppumaan parissa kuukaudessa, ja siksi aloitin jo nyt, ettei tarvitse sitten kerrasta lopettaa, kun ajattelin sen olevan lapselle helpompaa tehdä asteittain. Tuttia ei ole oikein koskaan huolinut, vaikka sitä olen alusta asti tarjonnut, nyt vielä hanakammin, kun ajattelin imutarvetta, että kun ei tuttipulloa rinnan sijasta ota, niin mukimaito + tutti. Mutta tutti pysyy aina vähän aikaa suussa, sitten sylkee pois.

Vielä sitä mietin, että tuo maitomäärä mitä menee mukista on tosi pieni. Pitäisikö yrittää vielä muutakin juomaa antaa, vai riittääkö jos imettää esim. 3 kertaa päivässä ja mukista juo sitten yhteensä 1 desin....

Yhteistyössä