Rinnat kipeät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kuinka kauan?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kuinka kauan?

Vieras
Kuinka kauan teillä on synnytyksen jälkeen olleet rinnat kipeät imetyksen takia?

Kaikki sanoi mulle, että kahdessa viikossa helpottaa, nyt on mennyt yli kolme viikkoa, eikä loppua näy. Nännit on tosi arat ja haavaumilla ja koko rinnat on tosi arat. Lisäksi koko rintoihin tulee monta kertaa päivässä sellainen polttava, pistelevä tunne.

Mitään tulehdusta ei pitäisi olla: ei kovia kohtia, ei punoitusta, eikä ole kuumeinen olo.

Vauva osaa oikean imuotteen, yrittää tosin innoissaan usein tarttua liian pienesti, mutta silloin irroitan ja yritetään uudestaan. Tosin täytyy myöntää, että yöllä pimeässä (en halua sytyttää valoja, ettei vauva virkisty, on vain himmeä yövalo) en aina näe kunnolla, onko ote kunnossa. Ja välillä vauva kesken syönnin ""liu'uttaa"" otteensa laajasta pienemmäksi ja kestää hetken, ennen kuin sen huomaan. Mutta pääosin siis otekin on kunnossa (tämän enempää en pysty sille tekemään).

Poika on kyllä kova syömään, mikä näkyy kasvukäyrilläkin, alle kolmessa viikossa oli tullut pituutta 5,5cm ja painoa noin kilo. Posket on pyöristyneet hirveästi ja jalkoihin tullut makkaroita. Syöttöjä on 1-3 tunnin välein ympäri vuorokauden. Maito riittää hyvin. Mutta tämä kipu on aika inhottavaa. Bepanthen auttaa vähän, mutta ei paranna. Vinkkejä?

Hei,

mulla oli tollasta eka kuukausi ja imettäminen oli tosi ikävää. Kokeilin sitruunaa, siis ihan puristetaan mehua rinnan päihin ja se auttoi vähän. Kävin lääkärissä sitten ristiäisten tienoihin ja sain antibiootit koska lääkäri ajatteli, että haavaumasta on saattanut mennä epäpuhtauksia ja pieni tulehdus aiheuttaisi juuri kipua ja vihlontaa. Tämän jälkeen alkoi helpottaa. Lopetin myös märkähoidot, kun olin jostain vinkistä käyttänyt maidonkerääjää kipeässä rinnassa ja pitänyt haavaa koko ajan kosteana. Sen sijaan annoin ilmakylpyjä ja haava pääsi paranemaan.
Epäilin myös että otteessa olisi ollut vikaa, mutta sekin muuttui itsekseen kun lapsi kasvoi.

Muusta en nyt osaa sanoa mutta tuo hetkittäin tuntuva särky kuullostaa siltä että kun maito lähtee herumaan niin siiloin ainakin minulla alussa tuntui sellaisena hetkellisenä paineen/kivun tunteena. Nyt ei enää tunnu niin pahalta mutta tunnen kyllä edelleen sen herumisen alkamisen, varsinkin siinä rinnassa mistä en imetä. Ja jos imetyksestä on pitkä aika ja esim alan ajatella että kohta pitäisi päästä imettämään niin jo se ajatus riittää herättämään herumis refleksin. Että en tiedä oliko tästä mitään apua mutta tosiaan kaikesta ""kivusta"" ei pääse eroon kun lopettamalla imetyksen ;) Toki helpottaa HUOMATTAVASTI juuri ekan kuukauden jälkeen kun molemmat alkaa pikkuhiljaa oppimaan tuota imetystä. Molemmillahan siinä nimittäin on opittavaa... Minulla siis nyt tyttö 6kk.
Se tuli muuten vielä mieleen että alkuun tein sitä että ihan sormella vedin tai kokeilin että onko se alahuuli tarpeeksi mutkalla varsinkin hämärässä kun ei nähnyt kunnolla.

Osta apteekista Lansinoh nimistä voidetta, se on juuri tarkoitettu rinnanpäille ja on bebathenia tuhdimpaa. sitä ei tarvitse erikseen pestä pois ennen imetystä. Jos rinnan pääsi on todella kipeät, niin imetä muutamia kertoja vaikka rintakumin avulla, näin rinnan pää saa parantua, eikä imettäminen ole niin tuskaa.

Kaalin lehtiä suositaan myös,lehden pinta murretaan rikki ja laitetaan liiveihin.En tiiä auttaako,en kokeillut.Mulla nännit parani parissa viikossa.Ilmakylvyt ja Bepanthen auttoi.Puolukkamehuakin olen kuullut käytettävän.

Kaalinlehtiä käytetään jos on rintatulehdus tai tiehyetukos. Ei ne mielestäni nänneihin auta. Kannattaa tosiaan kokeilla tuota sitruunaa tai puolukkaa tai vichyä laittaa joka imetyksen jälkeen nännin päihin, jos siellä on hieman hiivaa eli sammasta. Kaksi viikkoa kannattaa käyttää vaikka helpottaisikin nopeammin. Ilmakylvyt auttavat myös rikkinäisiin nänneihin ja aika. Ja jos tuntuu tosi pahalta niin lypsä vaikka pulloon, jos vauva syö pullosta. Saa rinnat välillä levätä pahimman ajan.

Kiitoksia vinkeistä. Se koko rinnoissa tuntuva polte on ilmeisesti tuota herumista (enpä olisi uskonut näin kivuliaaksi), mutta tulee kyllä myös esim. lenkillä tai kaupan kassalla, vaikken ajattelisi vauvaa ollenkaan.

Tarvii kokeilla noita sammaksen häätövinkkejä.

Ihan kuin olisin lukenut jostain, että tuolla Lansinoh-voiteella olisi jotain tekemistä lampaan kanssa (olenkohan nähnyt unta, kuulostaa niin hassulta), siis tehty jostain lampaasta saatavasta aineesta??? Voiko pitää paikkansa? Jos pitää, en uskalla kokeilla, olen sen verran allerginen. Kokeilin kerran huovutusta (lampaanvillaa...) ja sain hirveän kohtauksen.

..lansinoh on lampaanrasvaa taijotainsellaista :-) Ceridal on myös hyvä ja halvempi.

Itseänikin rintoja koski (nännit) + rinnat oli AIVAN turvonneet ja kivikovia möykkyjä siellä täällä ensimmäiset 3-4 viikkoa. Suihkuttelin niitä aina kuumalla vedellä ennen imetystä niin maito alkoi herua heti kun vauva huulilla kosketti eli ei tarvinnut kovaa imeä kipeitä nännejä. Aivan aluksi käytin myös muutamia päiviä rintakumia, silloin tosin vauva joutuu imemään kovempaa ja kun senjälkeen annat paljaan tissin niin varaudu että imu on kovaa!!

Mua itseäni auttoi siis kuuma suihkuttelu vaikka ihan käsipesualtaalla, se auttoi myös niihin möykkyihin rinnoissa, myös kuumat hauteet ja kaurapussit. Mulla oli tosissaan imetyksen lopetus lähellä ekat 0-4 viikkoa oli se senverran kivuliasta, mutta sitkeys ja sisu palkittiin!! NYt homma hoidossa ja nautin suuresti imetyksestä ja niin nauttii poitsukin :-)

Se tehdään lanoliinista eli lampaan villarasvasta. Sopii kuulemma kaikkeen siihin mihin bepanthenkin. Tuosta allergiasta en osaa sanoa, ehkä apteekista kannattaa kysyä?

pari kuukautta sattui heruminen. ekan kuukauden ajan käytin lansinohia päivittäin, sen jälkeen ei ole ollut mitään onkkelmia. koita jaksaa! nyt imetys on ihanaa ja todella palkitsevaa.

Yhteistyössä