Rinta on kipeä, mikä voisi olla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Marjaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Marjaana

Vieras
eikai rintatulehduskaan näin oireile, vai oireileeko?
Yöllä vauva oli paljon oikean puoleisella rinnalla ja huomasin yöllä että vasempaan rintaan koskee rinnan sivuun. Yritin sitten yöllä ja tänään antaa vauvan syödä kainalonpuolelta tätä kipeää rintaa jos olisi maitoa jäänyt ja sillä on kosketusarka, mutta ei vaan ota helpottuakseen. Käsin kokeiltuna rinta tuntuu "tyhjältä", ei vaikuta ainakaan että olisi maitoa "jumissa".
Niin ja vauvakin on jo 9kk:tta ja toinen lapsi, eikä koskaan ole aikaisemminkaan mennyt rinta noin kipeäksi, on siis ihan kosketusarka jo pinnastakin.

saako tulla tähän samaan ketjuun kyselemään? :ashamed:
eli millanen on rintatulehdus? mulla on viikon ikäinen vauva, eilen toinen rinta oli pirun kipee, tänään ei enään niinkään kipeä, mutta puoleen väliin punainen ja se punainen kohta on lämmin :/
jostain luin että pitäis olla kuumetta että olis tulehdus...

Mullakin tulehduksia ollut useita ilman tiehyttukosta. Oireillut juuri noin plus kipeä alue punoittanut ja kuuma. Onko sulla niin? Jos tulehdus niin burana, Arnica ja kylmät kaalinlehdet auttoi mulla. Ja antibiootti mikäli ei edellisistä apua.

Alkuperäinen kirjoittaja Tulehdusta pukannut:
Mullakin tulehduksia ollut useita ilman tiehyttukosta. Oireillut juuri noin plus kipeä alue punoittanut ja kuuma. Onko sulla niin? Jos tulehdus niin burana, Arnica ja kylmät kaalinlehdet auttoi mulla. Ja antibiootti mikäli ei edellisistä apua.

minun rinta ei ainakaan punoita, on vaan arka ja kipeä. ajattelin huomenna hakea kaalia siihen ja kokeilla jos ei muuten ala hellittämään

Alkuperäinen kirjoittaja pienenhetken:
eli millanen on rintatulehdus? mulla on viikon ikäinen vauva, eilen toinen rinta oli pirun kipee, tänään ei enään niinkään kipeä, mutta puoleen väliin punainen ja se punainen kohta on lämmin :/

voisin kuvitella että sulla vois olla tulehdus

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

voi ei :( pitääkö sille tehdä jotain? ei tosiaan oo enään kipeä, ja oon koittanu imettää siitä paljon ettei tuu liian täyteen.

voi ei :( pitääkö sille tehdä jotain? ei tosiaan oo enään kipeä, ja oon koittanu imettää siitä paljon ettei tuu liian täyteen.

no eikai se sitten jos ei ole enää kipeä, sori luin huonosti. tossa ylempänä oli noita vinkkejä, kaali on kuulema ihan hyvä, en oo vielä ainakaan itse testannut

Huolehdit vain, että imetätä sitä rintaa tarpeeksi usein ja imettäessä hierot nänniin päin kipeää kohtaa. Ja lämmin suihku auttaa myös tukkeumiin.

Eli se on kosketusarka ja kipeä, mutta ei punoita? Joku tiehyt voi olla tukossa silti. Yritä lämmittää sitä kohtaa, vaikka kuumavesipullolla ja sitten laitat lapsen sille rinnalle. Kun lapsi imee, painelet kipeästä kohdasta rinnan kärkeen päin. Ihan kainaloista asti, vaihdat välillä sormien asentoa ja jatkat tätä, pyörittele välillä sormilla sitä kipukohtaa ja jatkat, sen kipeän kohdan ympäriltäkin.
Kun vauva on syönyt, niin laita kuumavesipullo uudelleen siihen. Niin, ja ihon ja kuumavesipullon väliin pitää sitten laittaa vaikkapa pyyhe.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eli se on kosketusarka ja kipeä, mutta ei punoita? Joku tiehyt voi olla tukossa silti. Yritä lämmittää sitä kohtaa, vaikka kuumavesipullolla ja sitten laitat lapsen sille rinnalle. Kun lapsi imee, painelet kipeästä kohdasta rinnan kärkeen päin. Ihan kainaloista asti, vaihdat välillä sormien asentoa ja jatkat tätä, pyörittele välillä sormilla sitä kipukohtaa ja jatkat, sen kipeän kohdan ympäriltäkin.
Kun vauva on syönyt, niin laita kuumavesipullo uudelleen siihen. Niin, ja ihon ja kuumavesipullon väliin pitää sitten laittaa vaikkapa pyyhe.

ei punoita. kiitos neuvoista, kokeilen noin tehdä.