Rintamaito loppumassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja siili81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

siili81

Jäsen
22.07.2008
52
0
6
Onko mitään tehtävissä jos tuntuu, että maito alkaa loppumaan rinnoista? Vauva on vasta vähän alle 2,5 kk ja tuntuu, että maito vähenee, toisesta rinnasta on tullut jo kauan toista vähemmän. Alussa maitoa tuli tosi runsaasti. Pelkään, että olen ainakin osittain aiheuttanut tän itse huonolla syömisellä, kun ei muka ehdi :ashamed:
Eilen pumpatessa saldo oli 80 ml toisesta ja vähän yli 40 ml toisesta rinnasta, silloin edellisestä imetyksestä oli muutama tunti. Olen käyttänyt rintapumppua ehkä viisi kertaa, muutoin imettänyt, joten ei ole oikein tuntumaa paljonko poika mahtaa kerralla syödä. Paljonko teidän 2,5 kuukautiset vauvat syövät kerralla ja kuinka usein? Ennen syötiin vain toinen rinta kerralla, mutta nyt usein molemmat kun ei lapsi tunnu tulevan tyytyväiseksi enää yhdestä.
Olen maidottomalla dieetillä (kokeilu 2 viikkoa, ei tunnu kauheasti auttaneen 1,5 viikossa), eli korviketta en nyt ole vielä antanut lisäksi. Onko maidotonta korviketta olemassa jos sellaista hakisi varmuuden vuoksi?
Kiitos jo etukäteen vinkeistä

:flower:

Rintamaidossa on kysynnän ja tarjonnan laki, eli mitä enemmän vauva syö, sitä enemmän maitoa tulee. Korvikkeen juottaminen toisinsanoen vähentää rintamaidon määrää, koska luonnollisesti vauva on silloin vähemmän rinnalla.
Tuossa vaiheessa tuntui itelläkin että maito "on loppumassa", kun maidontulo tasaantui sen alun jälkeen, eikä rintojen enää kuulukaan olla niin pinkeänä mitä alussa (näin viisaammat mua opasti silloin :) )
Lypsämällä tullut maidon määrä ei kerro mitään siitä että kuinka paljon vauva saa tissistä maitoa. Jotkut esim. täysimettävät kaksoset puolivuotiaiksi, mutta eivät koko aikana heru pumpulle ollenkaan.
Kannattaa tosiaan vaikka imettää molemmat rinnat kerralla, jos vauva ei tule kylläiseksi yhdestä rinnasta.
Koita muistaa juoda paljon, ja syödäkin jossain välissä aina :hug:

Hei,

2,5 kk on usein kuuluisa tiheän imun kausi, jolloin tuntuu, että nälkä on jatkuvasti ja maitoa ei riitä mihinkään. Minulle on ainakin sanottu, ettei rintamaito voi yhtäkkiä loppua, jos imetystä jatkaa samaan tapaan. Jos ei syö kunnolla esim. lounasta, se voi vaikuttaa lapsen seuraavaan ateriaan (määrään tai koostumukseen, mulla tuntuu tekevän "laihaa maitoa"), mutta kun syöt ja juot riittävästi, tilanne palautuu ennalleen.

Minulla maksimimäärä, jonka ikinä olen saanut pumpattua on 1 dl yhteensä molemmista rinnoista. Esim, jos pumppaan illalla ja edellisestä ruokailusta on pari tuntia, en saa kuin 30 ml/rinta. Ja meidän 5 kk poika on 68 cm ja 8 kg täysimetyksellä :laugh: eli maitoa tuntuu riittävän.

Välillä itsekin huolehdin, että tuleekohan sitä tarpeeksi, kun 3-4 kk ikäisenä herra alkoi päiväsaikaan syömään pikavauhtia, noin minuutti per rinta. Hyvin on silti tullut tuota painoa, eli siitä syömisajastakaan ei kannata välittää.

Jos itsestäni on tuntunut joku ilta, että maito on tiukassa, olen turvautunut lämpimään suihkuun ja imetysteehen. Imetysteen todelliset vaikutukset ovat minulle kysymysmerkki, mutta hyvä lumelääke se on ainakin :laugh: Hauskoja imetyshetkiä!

Niin ja lisäyksenä vielä, että kannattaakin syöttää molemmista rinnoista aina. Vaihtele vaan aloitusrintaa. Meillä on aina syöty molemmista rinnoista.

Tyhmä kysymys, mutta olen sitä pohtinut että voiko maidon määrä vielä lisääntyä kun se on jo kertaalleen vähentynyt? Eli meillä on menty pikku hiljaa siihen että imetän oikeastaan enää öisin ja aamuisin. Päivällä jos yrittää tarjota, saattaa vähän aikaa imeä mutta hermostuu täysin kun sieltä ei heti tule mitään. Lapsi siis 5kk. Korviketta olen alkanut sitten pakosta antamaan enemmän, velliä annan iltaisin ja soseitakin ollaan alettu maistelemaan.
Olen itse lisäksi alkanut syömään terveellisemmin, mutta pitäisikö sen vaikuttaa noin rajusti maidon määrään? Siis olen jättänyt kaiken turhan sokerin, pikkuleivät, pullat, karkit, suklaan ym. pois. ja syön hedelmiä, ruisleipää, puuroa, salaattia ja juon tosi paljon vettä. Vähemmän rasvaa siis saan, mutta voiko se vaikuttaa noin paljon? Ääh. Harmittaa tosi paljon.

maidon määrään vaikuttaa kysynnän ja tarjonnan laki (poisluetaan nyt sairaudet jne). jos imetät useammin,maitoa tulee enemmän. Jos annat korviketta, maitomäärä vähenee. En tajua miten ihmisille ei kerrota näistä jo esimerkiksi sairaalassa :o Silloin kun ite lisäsin maidontuotantoa niin roikutin rinnalla vähän väliä. Ei mee ku pari päivää kun huomaa vaikutuksen. Siis joka välissä tissille vaan ja sillä se nousee. Jos korviketta antaa jo paljon niin ei sitä voi kerralla kokonaan lopettaa mut vähentää joka kerta kun antaa sitä niin että lopulta ei anna yhtään ja kaikki maito tulee iteltä.

Terveellisesti syöminen ei vaikuta huonontavasti maitoon :D Ei oo siis todellakaan mikään tarve syödä pullaa ja karkkia joka väliin...

Joo ehkä en ilmaissut itseäni tarpeeksi hyvin. Tiedän kyllä tuon kysynnän ja tarjonnan lain, ja vaikka tuputankin rintaa joka välissä, ei vaan tunnu kelpaavan kun ei heti ala herumaan. Kauhea raivari seuraa, eikä siihen auta muu kuin pullosta korviketta. Ja olen kokeillut myös että ensi nälkään antais korviketta, ja sitten rintaa, ei käy sekään. Yöllä unissaan ja aamusta kyllä kelpaa ku rinnoissa maitoa on.

Sairaalassa valitettavasti en saanut kunnon ohjausta, rintakumi työnnettiin väliin. No siitä päästiin eroon kuitenkin ja ekat 4 kk sain täysimetettyä vallan mainiosti. Kysymys nyt onkin siitä että haluaisin saada korviketta vähennettyä ja rintamaidon määrää nousemaan. Imetystukilistaa olen selannut ja hyviä vinkkejä sieltä nyt löysinkin ja niihin tutustun. Neuvolasta pikemminkin kehotetaan antamaan enempi lisäruokaa. Imetyksen tehostamiseen vinkkejä sieltä en oo saanut.

Niin enkä sitä ajatellutkaan ettäkö huonontavasti vaikuttaisi maitoon terveellisemmin syöminen. Jossain välissä tuntui vain että maitoa tuli paremmin rasvaisen aterian jälkeen. Tosin nyt luulisi maidon koostumuksen terveellisempää myös olevan. :)

edit. on myös viimeaikoina stressiä ollut, joten josko sekin vaikuttaisi. Nyt stressaan miten saan stressaamisen loppumaan. :D

tkm: Ootko kokeillu että ekaksi sosetta, ja sitten tissiä sen jälkeen? Tuon ikäiselle suositellaan jo ennempään antamaan kiinteitä ihan reilumpiakin annoksia, mitä korviketta, kerta kuitenkin imetät. Eli voi olla että kunhan kiinteitä alkaa menemään enemmän, niin sit pelkkä rintamaito riittää kiinteiden ohella.

minä nyt en sen kummemmin kommentoi mutta yhdyn edellisiin teksteihin.
itsellä toisesta rinnasta heruminen huononi 2kk kohdalla ja tyttöä en siihen takaisin saanut houkuteltua mutta imetys on jatkunut ilman korvikkeita 8kk.toisesta rinnasta vaan imetän.

tkm meillä täällä täsmälleen sama tilanne ! Pari päivää sitten havahduin siihen, että oikeasta rinnasta tulee hädin tuskin mitään. Poika on 5,5 kk ja syö soseita jo tosi reippaasti.. tissillä ei sitten viihtyisi ei niin yhtään päiväsaikaan. Yöllä, illalla ennen unia ja aamulla kelpaa vain.. olen tässä nyt yrittänyt vähän väliä lypsää maitoa purkkiin. Paljoa ei ole tullut, mutta se vähäkin jelppii rintaa heräämään tuottamaan edes vähän lisää. Nuita pieniäkin määriä lypsettyä maitoa olen sitten antanut nokkamukista pojalle. Siitä kyllä juo niin polleana että! .. ja olen huomannut, että hiukka enempi maitoa tulee jo tuosta oikeastakin rinnasta. En millään itsekään haluaisi korvikkeeseen siirtyä. Yritän jatkaa nyt tällä tavalla toivoen että maitoa tulee enempi kohta..

Alkuperäinen kirjoittaja siili81:
Onko mitään tehtävissä jos tuntuu, että maito alkaa loppumaan rinnoista? Vauva on vasta vähän alle 2,5 kk ja tuntuu, että maito vähenee, toisesta rinnasta on tullut jo kauan toista vähemmän. Alussa maitoa tuli tosi runsaasti. Pelkään, että olen ainakin osittain aiheuttanut tän itse huonolla syömisellä, kun ei muka ehdi :ashamed:
Eilen pumpatessa saldo oli 80 ml toisesta ja vähän yli 40 ml toisesta rinnasta, silloin edellisestä imetyksestä oli muutama tunti. Olen käyttänyt rintapumppua ehkä viisi kertaa, muutoin imettänyt, joten ei ole oikein tuntumaa paljonko poika mahtaa kerralla syödä. Paljonko teidän 2,5 kuukautiset vauvat syövät kerralla ja kuinka usein? Ennen syötiin vain toinen rinta kerralla, mutta nyt usein molemmat kun ei lapsi tunnu tulevan tyytyväiseksi enää yhdestä.
Olen maidottomalla dieetillä (kokeilu 2 viikkoa, ei tunnu kauheasti auttaneen 1,5 viikossa), eli korviketta en nyt ole vielä antanut lisäksi. Onko maidotonta korviketta olemassa jos sellaista hakisi varmuuden vuoksi?
Kiitos jo etukäteen vinkeistä

Vähän myöhässä vastailen, mutta jos joku muukin tarvitsee apuja niin ainakin jotain saattaa auttaa

=) Elikkä oletko pitänyt ihokosketuksessa paljon? Siis kantoliina/manduca;ssa? Minua kokeneemmat naiset neuvoivat pitämään ihan pienestä pitäen paljon juuri tuossa kantoliinassa, minusta tuo auttoi ainakin minua. kun vauva oli lähellä ja liikkui ja välillä hamusi tisua niin aina vaan tarjosin lisää, jolloin maidontulo lisääntyi. Toinen mikä myös auttoi niin tein kotikaljaa ja join sitä joka päivä muutaman lasin! :D Ja yksi suurin maidon tulon vähentäjä oli minulla ainakin stressi ja nimenomaan stressi siitä saako vauva tarpeeksi ruokaa.. Toivottavasti olette jatkaneet tisittelyä ja yhteisiä imetyshetkiä! MUTTA Ihan yhtä hyvin vauva kasvaa myös korvikemaidolla, joten se jos ei imetä ei tee kenestäkään huonompaa äitiä!! :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja mie kans:
Toivottavasti olette jatkaneet tisittelyä ja yhteisiä imetyshetkiä! MUTTA Ihan yhtä hyvin vauva kasvaa myös korvikemaidolla, joten se jos ei imetä ei tee kenestäkään huonompaa äitiä!! :hug:

Eiköhän tämä ole ihan yleisesti tiedossa oleva asia ilman, että se pitää joka kerta näissä yhteyksissä mainita...

En tiedä muista, mutta jos minua lohdutettaisiin tuolla tavalla silloin, kun kaipaisin tukea ja apua nimenomaan imettämiseen (en vauvan ruokkimiseen muulla tavalla), niin kyllä se kirpaisisi: haluani imettää ja selvitä tästä "imetyskuprusta" ei oteta todesta, kun heti sivulauseessa kehoitetaan antamaan korviketta - tai muistamaan, että sekin on ihan priimaa ravintoa vauvalle.

Maidontuotanto tasaantuu yleensä siinä 3 kk:n paikkeilla, joten ehkäpä on kyse siitä? Myös tiheän imun kausi on tuolloin (ja voi olla siis jo 2,5 kk). Vauva siis tilaa itselleen lisää maitoa kasvaviin tarpeisiin. Sanotaan, että 3 kk:n jälkeen maitomäärä ei enää kasva, mutta en tiedä. Vauva voi myös muuttaa syömistapojaan eli syödä paaaaljon nopeammin kuin ennen. Saa siis nopeasti itsensä täyteen.

Pumpulle herumisesta ei voi päätellä mitään maidon riittävyydestä. (Miksi ihmeessä muuten pumppaat??) Ja sitä paitsi, eikö ole ihan järkevää, että tuotanto tasaantuu eikä enää tulvi yli!

Tuleeko pissavaippoja runsaasti? Entä kakkaa (vauva voi olla myös harvakakkainen ja se on ok)? Onko painoa tullut riittävästi?

Mun mielestä ei heti kannata korviketta tyrkyttää, vaan miettiä tosiaan omaa syömistään ja juomistaan, maidon tasaantumista ja vauvan tiheän imun kausia. Toisaalta voisiko sun hormonikierto olla alkamassa? Sekin voi vaikuttaa tilapäisesti maitoon. Entä voitko olla raskaana? Mutta siis pääasia, että vauva kasvaa jollakin ravinnolla.. Mutta pitää muistaa, että nämä ikään liittyvät imetysjutut ovat hyvin tavallisia lähes kaikilla ja ihan normaalia ja niistä pääsee yli! Voisit kokeilla vaikka kotikaljaa (tai ykköstä tms.) tai mammateetä maidon nostatukseen. Myös kalsiumtabletit auttavat ja kun olet maidottomalla itse ja syötkin huonosti, voisit varmaan näitä kokeillakin!

Tsemppiä! Imetysongelmia on lähes kaikilla jossain vaiheessa! :hug:
Luepa lisää vaikka imetystukilistan sivuilta tai liity listalle ja kysy sieltä.

Kiitos kaikille vastauksista. :flower:
Taisin hätäillä liian aikaisin. Tiheä imu tuottanut siis tulosta ja tuntuu, että maito taas riittää. Tattunen kyseli miksi pumppaan, ja tuolloin pumppasin, kun olin menossa kampaajalle seuraavana päivänä. Muuten en ole kauhesti tosiaan pumppua käyttänyt, mutta pari kertaa omien reissujen ajaksi. Kalsiumtabletteja olen tämän maidottoman aikana syönyt ja monivitamiiniakin.

Yhteistyössä