Rintamaitosi ei lopu kesken! Et ainakaan voi päätellä sitä näistä:

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aloittaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen modestyb:n kanssa samaa mieltä tuosta kärttyisyydestä ja nälästä... siis ainakin meillä nimenomaan tuo 3kk ja kääntyminen vaiketti imettämistä. Ja tosiaan meillä auttoi kiukkuun tissin vaihtaminen (lapsi on myös vaativa eli haluaa ns nopeaa maitoa), välillä tissiä vaihdetaan montakin kertaa jos on kiukkuhetki... Mutta ei itselläkään aina ole tämä helppoa ole ollut ja usko on ollut koetuksella maidon riittävyydessä. Samoin monet ovat heti ehdotelleet lisämaitoa jos on pienikin epäilys ollut, mutta itse olen ollut sitkeä ja luottanut lapseen ja äidinvaistooni ja onnistuttu ollaan.

Tiedän toki ettei kaikilla onnistu vaikka tekisi mitä, joten en siis arvostele ketään. Kerroin vain oman tarinani, että "vaikeuksien kautta voittoon" mentiin meillä. Lapsi on nyt 4kk ja edelleen siis täysimetyksellä ja kasvaa hienosti.

Minusta oli ihan asiallista listata kohtia, joissa aidit tavalllisesti alkavat pohtia maidon riittavyytta ja myonnetaan ensiaitina olen noita kaikkia kohtia itsekin murehtinut eriasteisesti. Arvokkaita oli myos kommentit, jossa annettiin vinkkeja, kuinka havainoida jos imetys ei kuitenkaan riita. Mina ole mm. miettnyt, kun rinnat eivat ole enaa turpea etta ehdynko, yhdessa valissa tuntui, etta en saanut pumpatessa niin paljon maitoa kuin aiemmin ja taas oli itku lahella, mutta lapsi oli rinnalla tyytyvainen ja vajaan viikon sisalla maitomaara pumpatessakin lisaantyi normaaliin. 3 kk kiukunkin aikana mietin, etta taytyyko ottaa korvike kayttoon. Kuitenkin juuri ylla olevan tapaan rintojen tihealla vaihtamisella sain vauvan tyytyvaiseksi. Sitten tulee myohemmalla ialla viela tama paivasaikaan levoton ja venkoava lapsi joka haluaisi kylla syoda , muttei malttaisi: olen huomannut etta makuuasennossa paivasyototkin sujuvat paremmin.
Minusta lista oli asiallinen ja olisin ollut kiitollinen, kun se olisi ollut jo aiemmin kuin "huonoitsetuntoisena" imettajana turhaan murehdin asioita. Ja meilla siis painon nousu osoitti myos etta huoleni oli turha enka naannyttanyt lastani ja 4 kk tarkastuksessa lastenlaakari pyysi jatkamaan taysimetyksella 6kk asti jos imetys jatkuu yhta onnistuneena. Asun siis ulkomailla eika minulla ole neuvolaa kaytossani.

Kiitos ap:lle ketjun aloittamisesta! Toivottavasti moni imetyksen kanssa painiskeleva lukee tämän.

Meillä 4,5kk vauva, joka edelleen täysimetyksellä. 3,5kk meillä tuli todella tiheän imun kausi. Vauva söi yötä päivää n.2h välein lähes viikon. Se oli väsyttävää, mutta viidessä päivässä maidon määrä lisääntyi huimasti ja rinnatkin olivat yhtäkkiä pinkeät. 3 ja 4kk neuvolan välissä vauva olikin saanut pituutta 6cm, joten tiheä syöminen tuli tarpeeseen. Meillä oli kätilöopistolla hieno imetysohjaus eikä kotiin haluttu edes lähettää ennen kuin on hyvä ja varma olo imetyksestä. LÄhtiessä meille sanottiin, että täysimetetyillä saattaa suunnilleen 4kk kohdalla tulla pieni notkahdus kasvukäyrällä, mutta sitä ei kannata säikähtää vaan jatkaa vaan täysimetystä. Kätilöö myös sanoi, että tuossa vaiheessa moni asiaa hallitsematon neuvolan hoitaja saattaa suositella korviketta tai jopa kiinteitä, mutta tämä johtuu yleensä siitä, että neuvoloissa ei hallita imetysohjausta. Meillä vauva hyppäsi alemmalta käyrältä seuraavalle tuossa vaiheessa. Mikäli en olisi osannut varautua siihen, että tuossa vaiheessa tulee monilla suurentunut ruokailun tarve, olisin ehkä ruvennut epäilemään, että maito ei riitä. Nyt annoin vauvan syödä parin tunnin välein nuo muutamat päivät, vaikka väsyttävää olikin. Imetysohajuksella on todella iso merktys.

Rintojen pinkeydestä: Minulla rinnat näyttävät ja tuntuvat lähes samalta kuin ennen raskautta. Yhtä kokoa isommat, mutta vain täysinä tuntuu ja näyttää merkittävästi eriltä kuin ennen raskautta. Olen pienirintainen ja yksi ystävä onkin kommentoinut, että rinnat eivät enää näytä imettäjän rinnoilta. Maitoa kuitenkin edelleen heruu vauhdilla heti, kun vauva aloittaa syömisen. Rintojen pinkeydestä ei ainakaan oman kokemukseni perusteella voi kovin paljon päätellä maidon riittävyydestä.

Taisi kyllä olla liian provosoiva otsikko. Tuntuu, että moni tarttui vain tuohon kohtaan "Rintamaitosi ei lopu kesken". Lisäsin kyllä, että "et ainakaan voi päätellä sitä näistä". Ja tarkoitukseni oli siis tosiaan vain kertoa, että älkää TURHAAN luulko rintamaidon loppuneen. Tekstissäni sanoin, että on harvinaista, että maidontulo yhtäkkiä loppuu - kun se on jo lähtenyt käyntiin kunnolla, huomatkaa sivulause! Enkä tätäkään väittänyt täysin mahdottomaksi.

Tiedän, että kaikilla imetys ei vain onnistu. Mutta tiedän myös, että monesti luullaan maidon loppuvan, vaikkei se ole loppumassa. Se tässä oli pääasia, ja siksi tein tämän listan.

Pyydän anteeksi, jos pahoitin jonkun mielen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Tekstissäni sanoin, että on harvinaista, että maidontulo yhtäkkiä loppuu - kun se on jo lähtenyt käyntiin kunnolla, huomatkaa sivulause! Enkä tätäkään väittänyt täysin mahdottomaksi.

Tiedän, että kaikilla imetys ei vain onnistu. Mutta tiedän myös, että monesti luullaan maidon loppuvan, vaikkei se ole loppumassa. Se tässä oli pääasia, ja siksi tein tämän listan.

Anteeksipyyntö hyväksytty. Valitettavasti se ei vain riitä, sillä teitä imetyshysteerikkoja riittää. Minulla ei sii skoskaan ollut ongelma se, etteikö maito olisi noussut, vaan se, että fysiologisista syistä kehoni ei sitä pystynyt koskaan vauvalle riittävästi tuotttamaan.

Ja mitä sain imetystuesta loppuviimeksi: kommnetin, että "no, sehän on jokaisen oma valinta, antaako lisämaitoa vai ei".

vvv: siis oliko näin, että sinulla on sen verran vähän rauhaskudosta, ettei se pysty tuottamaan maitoa riittävää määrää? Jos näin, niin miten se todettiin, ultrattiinko ym?

Minulla on "sokeritopan" malliset rinnat, joissa rauhaskudos on keskittynyt rinnan päähän. Kuulin, että joskus tämän mallisissa rinnoissa on kudosta niin vähän, että maitoa ei tule riittävästä. Maitoa tuli todella vähän, samoin äidilläni, jolla on samanmalliset rinnat. Tulevia raskauksia miettien olisi kiva tietää, missä vika oli, ja aion pyytää yksityiseltä ultran myös rinnoille, jos joskus vielä olen raskaana. Jos vika on kudoksen vähyydessä, niin ainakaan en sitten niin kovasti stressaa imetyksen kanssa tulevaisuudessa....

Alkuperäinen kirjoittaja vvvvv:
Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Tekstissäni sanoin, että on harvinaista, että maidontulo yhtäkkiä loppuu - kun se on jo lähtenyt käyntiin kunnolla, huomatkaa sivulause! Enkä tätäkään väittänyt täysin mahdottomaksi.

Anteeksipyyntö hyväksytty. Valitettavasti se ei vain riitä, sillä teitä imetyshysteerikkoja riittää. Minulla ei sii skoskaan ollut ongelma se, etteikö maito olisi noussut, vaan se, että fysiologisista syistä kehoni ei sitä pystynyt koskaan vauvalle riittävästi tuotttamaan.

Ja mitä sain imetystuesta loppuviimeksi: kommnetin, että "no, sehän on jokaisen oma valinta, antaako lisämaitoa vai ei".
Itse en kylla lukisi itseani imetysfanaatikoksi, mutta mielestani kekustelu oli hyva. Koska kuten jo mainitsen olen imetystaipaleeni alla pelannyt lahes kaikkia ap:n listaamia asioita ja lisaksi karsinyt veriset nannit , monet mastiitit ja tuntenut (turhaan )huonoa omaa tuntoa rintakumien kaytosta. Minulla ei ollut mitaan etukateisodotuksia imetyksesta, mutta toivoin, etta onnistuisi. Olis ollut myos mukavaa etta ko. keskustelu olisi ollut jo silloin, kun yksinani murehdin asioita.

Mielestani myos niilla, joilla imetys onnistuu, mutta siina on potentiaaleja ongelmia, on oikeus kayda keskustelua imetyksestaan. Ilman etta syytetaan imetysfasisteiksi. Ei tassa ketjussa ole moitittu niita, jotka eivat halua/ pysty imettamaan. Jos nyt otsikko oli raflaava niin keskustelu oli hyva ja todellakin kylla imettamaan pystyvillakin pitaa olla oikeus keskustella ongelmistaan. On liian herkkanahkaista (tai on totaalisen vaarassa ketjussa) jos kokee taman keskustelun loukkaavana. 70 ja 80 luvulla oli paljon pullolapsia ja niillekin jotka imettivat taisi ohjeet imetyksen kestosta olla toisenlaiset kuin tanapaivana: ja hyvia lapsia on tullut, eika todellakaan kaikilla allergioita etc. joten rauhoittukaa, ette ole huonoja aiteja, mutta jos tuo imetys-asia on noin arkapaikka niin alkaa ehdoin tahdoin tulko roikkumaan keskusteluihin, jossa imetyksesta puhutaan. Hankkikaa vertaistukea!

Yhteistyössä