RINTASYÖPÄ

  • Viestiketjun aloittaja pienten lasten äiti
  • Ensimmäinen viesti
pienten lasten äiti
Hei! RINTASYÖPÄ tietäjät, voisitteko auttaa? Olen 32-vuotias kolmen pienen lapsen äiti. Äidilläni on leikattu noin 10 vuotta sitten rintasyöpä toisesta rinnasta useaan kertaan ja nyt on taas löytynyt jotakin. Olen itse käynyt kolme vuotta sitten mammografiassa ja nyt on aika tulevalla viikolla. Olen etsinyt netistä tietoa oireisiini viitaten. Pelottaa.

Oikeassa rinnassa on tuntunut noin kuukauden ajan kipua, pystyn paikallistamaan kohdan eli on kohdistunut tiettyyn paikkaan. Kipu ei ole sykkivää vaan ihan kivun tunnetta. Lisäksi rintaa särkee. Tämän lisäksi särkee oikeaa olkapäätä ja kättä. Luin netistä, että rintasyövän oire voi olla kipu toisessa rinnassa. Eli ns. kyhmytön rintasyöpä. Voiko näin olla? Surukseni huomasin, että hakusanoilla ""rinnan kipu"", ""toisen rinnan kipu"" jne. saman tyylisiä hakusanoja, aina puhuttiin vain rintasyövästä. En siis tiedä mistä muusta voi olla kyse.

Onko täällä ketään jolla olisi kokemusta näin oireilevasta rintasyövästä. Onko hoitoennuste millainen?

Mietin elämääni, pienet lapset on ja nyt pelottaa että tämä kaikki jää kesken...
 
Hei!
Älä turhaan pelkää. Sinulla on aika mammografiaan, jossa kaikki selviää. Ja vaikka se sitten olisikin rintasyöpää, olet mennyt tutkimukseen ajoissa ja koko homma voidaan hoitaa ja ennsute on nykyään todella hyvä.

Pilaat elämäsi miettimällä turhaan ennakkoon phinta mahdollisuutta. Think positive!
 
aamu48v.
Omat rintani ovat oireilleet jo vuosikaudet, vasen enempi. Eli kipua, teräviä vihlaisuja ym. epämääräistä tunnetta.. joskus todella rajatussa paikassa, rinnan sisällä. Olen käynyt säännöllisesti mammografia/ultraäänitutkimuksissa jo useamman vuoden ajan; äitini menehtyi rintasyöpään minun iässäni..eli syöpämahdollisuus on tietyllä tasolla koko ajan mielessäni tuolla takaraivossa. Viimeksi kävin tutkim. vuoden vaihteessa, tuolloin lääkäri - taas kerran - rauhoitteli, että kaikki on ok. huomisestahan ei kukaan tiedä, siksi tarkastuksissa kannattaa käydä säännöllisesti. Itse olen käynyt joka kerta yksityisellä lääkäriasemalla. Rintakudos on hormonien myötä muuttuvaa ja elävää...itselläni kenties lähestyvä vaihdevuosi-ikä tuo mukanaan yhä enempi erilaisia tuntemuksia.. Vuosien myötä on pari eri kertaa löydetty ultrassa vas.rinnasta nestekysta, vaaraton, joka on sitten itsekseen hävinnyt pois.
Toivottavasti sinullakin on kaikki hyvin ja kyse on jostain vaarattomasta kipuilusta ! Aurinkoista kevättä!
 
kohtalotoveri
Koita nyt ensin rauhoittua.... vaikeaa mutta yritä edes ajatella jotain muuta. Mä tiedän tunteen kun etsii tietoa ja mitään järkevää ei löydy ja tuntuu ettei kukaan kerro. Jotenkin tuntuu ettei kyhmytöntä rintasyöpää kyllä voi olla, ehkä tarkoittavat syöpää jonka kyhmyä ei vielä tunne kun se on niin pieni..? Eihän sellaiseen saisi ultrassa tai mammografiassakaan varmuutta jos mitään ylimääräistä ei kasva...?

Mä kerron nyt sulle miten mulle kävi, onneksi loppui siihen vaiheeseen jossa leikattu kasvain todettiin hyvälaatuiseksi fibroadenoomaksi. Mä kävin yksityisellä lääkäriasemalla, leikkaus oli Naistenklinikalla. Talvella 2005-2006.
Ensin siis menet mammografiaan ja tietty samalla ultraan. Sitten se on parhaimmassa tapauksessa ohi. Vastauksen kun saat samantien. Ne näkee jos sun rintojen kudos on tiivistä ja sekin voi aiheuttaa noita kipuja, älä kysy tuosta enempää minulta. Mun kasvain näkyi vasta ulrassa, mammografia oli ihan puhdas, varmaan siksi kun kasvain oli niin pieni.

Jos löytyy kysta niin sen annetaan olla. Jos kasvain niin sulta otetaan samantien ohutneulanäyte (ei satu mutta tuntuu) vastauksen saat n. viikon päästä. Jos eivät voi sitä sanoa 100% hyvälaatuiseksi ottavat paksuneulanäytteen (siihen saat jo puudutuksen) vastaukseen menee pari viikkoa.
Jos edelleenkään ei näytä selvältä niin se leikataan pois ja sitten saat lopullisen vastauksen parin viikon päästä kun se kasvain on tutkittu niin tarkkaan kun vain voi.
JOs se mahdollinen kasvain todetaan pahaksi, voi olla jo ohutneulanäytteessä, leikataan se pois joko säästävästi tai koko rinta pois, ja samalla sun imusolmukkeet tutkitaan ja jos niissä on syöpäsoluja nekin poistetaan. Sitten saat solumyrkkyjä ja sädehoitoa ja sulla on yli 80% mahdollisuus parantua kokonaan.

Koita kestää.
 
kohtalotoveri
En tiedä, ei mulla vaaraton fibrokasvain (ja kystat) kylläkään tykyttäneet tai oireilleet yhtään, ihan rutiinitutkimuksessa löytyivät kun kasvain oli niin pieni ettei edes mammografiassa näkynyt, saatika tuntunut. Vasta siis ultrassa näkyi.

Muiltakin kun olen kuullut niin nimenomaan ne pahat kasvaimet eivät oireile, siksi ne pääsevätkin tekemään pahojaan ennenkun ne havaitaan. Ja siksi taas mammografia ja ultra on tosi tärkeitä nimenomaan meille jotka ei vielä virallisiin seulontatutkimuksiin ikämme puolesta päästäkään.

 
ap.
Kiitos vastauksestasi! Ja muille myös. Olen etsinyt hulluna tietoa, välillä jopa rauhoittunut hiukan. Pelottaa kuitenkin tosi paljon, huomenna on sitten mammografia aika heti aamusta. Edellisellä kerralla se sattui aivan tajuttomasti ja sekin tietty vähän jännittää - mutta on tietysti sivu seikka tässä asiassa. Kädet laitan ristiin...
 
Pelokas 2
Mulla oli ihan samanlaisia oireita.Oikeaa kättä pakotti rintaa kirveli ja särki myös.Mammossa löytyi neste kystia(yksi oikein iso oikeassa rinnassa läheltä kainaloa.Lääkäri otti sitten vielä ultran,eli mulla oli kaikki hyvin.Joskus jos rinnan kudos on oikein tiivis kysta ei kuulemma pääse puhkeamaan itsestään,jolloin se imetään tyhjäksi.Tsemppiä!
 
Rovaniemi
Minulla todettiin rintasyöpä, vasen rinta poistettiin ja kainalosta imusolmukkeet. Nyt alkaa sytostaattihoidot ja todennäköisesti hiukset lähtee jossakin vaiheessa. Sädehoidot tulee myös ensi vuoden puolella. Olen hartsille alleginen ja en voi käyttää tekokuituista peruukkia. Kela korvaa 210€ peruukista. Lateksipohjainen luonnonhiusperuukki maksaa yli 1000€. Olen vähävarainen ja niinpä kysynkin olisko kenelläkään jäänyt käyttämättömäksi hartsiton peruukki.
 
Rovaniemi
Minulla todettiin rintasyöpä, vasen rinta poistettiin ja kainalosta imusolmukkeet. Nyt alkaa sytostaattihoidot ja todennäköisesti hiukset lähtee jossakin vaiheessa. Sädehoidot tulee myös ensi vuoden puolella. Olen hartsille alleginen ja en voi käyttää tekokuituista peruukkia. Kela korvaa 210€ peruukista. Lateksipohjainen luonnonhiusperuukki maksaa yli 1000€. Olen vähävarainen ja niinpä kysynkin olisko kenelläkään jäänyt käyttämättömäksi hartsiton peruukki.
Minulla tuli pari virhettä. Pohjan pitäis olla silikonia ja ei hiuksen tarvi välttämättä olla luonnonhiusta, mutta peruukin on oltava ehdottomasti HARTSITON. Olen kyllä liian turhamainen kun haluaisin käyttää peruukkia. Minulla on päänahka kovin arpinen ja "ruma" kallon muoto.
 
Viimeksi muokattu:
Rovaniemi2
Katso huuto.net ja hakusanaksi peruukki. En tiedä materiaaleista, mutta hakusanalla 'peruukki' tuli 97 tulosta ja hinnat on noin 30 euroa... Käy myös Sampokeskuksen Glitterissä. Siellä on ainakin mahtavia hiuslisäkkeitä. Minä nelikymppinen käytän heidän poninhäntäänsä ja hyvältä näyttää.

Ja sitten: eikö tuohon saa tukea jostakin tuohon peruukin hankintaan? Kysy sairaalan sosiaalityöntekijältä. Hän on siellä sitä varten.
 
Vilma
Minulla tuli pari virhettä. Pohjan pitäis olla silikonia ja ei hiuksen tarvi välttämättä olla luonnonhiusta, mutta peruukin on oltava ehdottomasti HARTSITON. Olen kyllä liian turhamainen kun haluaisin käyttää peruukkia. Minulla on päänahka kovin arpinen ja "ruma" kallon muoto.

Olen kokenut saman, eli rintasyöpä on minullakin. Tukka lähti ja jouduin hankkimaan perukin. En löytänyt mieleistäni sillä 210€. Kyllä sen pitäisi olla sopiva, kun sitä kuitenkin pitää käyttää lähes vuoden. Kirjoitin ja juttelinkin sellaisen henkilön kanssa joka voi vaikuttaa sen hinnan lisäykseen. Kyllä se saisi olla ainakin 250€ Saa nähdä saavatko asiaan parannusta.Kyllä myös allergisille pitäisi olla jokin erikois avustus tässä tapauksessa.
 
Viimeksi muokattu:
puskan kusetus
D-vitamiinin puute altistaa monille syöville mm. rintasyövälle.

Kiitoskukkasen voi lähettää Puskalle.

D-vitamiini ja rintasyöpä

28.10.2009

D-vitamiinilla on useita hyödyllisiä terveysvaikutuksia. Suomalaiset saavat sitä keskimäärin liian vähän ravinnostaan. Rintasyöpä on naisten yleisin syöpälaji.

D-vitamiinin ja rintasyövän välistä yhteyttä selvitti kiinalainen meta-analyysi. Meta-analyysiin kelpuutettiin 7 kappaletta rintasyövän ja D-vitamiinin välistä yhteyttä selvittänyttä tutkimusta. Samalla analysoitiin myös kalsiumin saannin ja rintasyövän välistä yhteyttä. Kalsiumtutkimuksia otettiin mukaan 15 kpl.

Niillä naisilla joiden veren D-vitamiinipitoisuus (25-OH-D-vitamiiniksi) oli suuri (ylin kvintiili), oli 45 % pienempi riski sairastua rintasyöpään kuin niillä, jotka kuuluivat vähiten D-vitamiinia saaneiden ryhmään (alin kvintiili veren 25(OH)D:ssä).

D-vitamiini ei ehkä ole mikään syöpälääke, mutta tämänkin tutkimuksen tieto vahvistaa D-vitamiinin lukuisia myönteisiä vaikutuksia eri puolille elimistöä. Aiemmin on saatu myös viitteitä paksusuolen syövän esiintyvyyden vähentymisestä runsaasti D-vitamiinia saavilla.

Chen P et al. Meta-analysis of vitamin D, calcium and the prevention of breast cancer. Breast Cancer Res Treat. 2009 Oct 23. [Epub ahead of print]


D-vitamiinista yksityiskohtaisesti

D-vitamiinin puutos on suuri terveysriski ? Terveyshymy
 
100µg
Auringonvalosta saatava D-vitamiini vähentää naisten vaaraa sairastua rintasyöpään. Tutkimukseen osallistui 3 100 naista, jotka sairastuivat rintasyöpään vuosina 2003-2004 sekä 3 500 tervettä verrokkia. Kun naisia verrattiin toisiinsa sen perusteella, kuinka paljon he viettivät aikaa auringossa, runsas aurinkoaltistus liittyi selvästi pienempään rintasyöpäriskiin.
Verrattuna alle 6 tuntia viikoittain auringossa viettäneisiin yli 21 tuntia aurinkoa viikoittain saaneiden sairastumisriski oli noin puolet pienempi. Yhteydet pysyivät ennallaan riippumatta ruokavaliosta, liikunnasta tai vaihdevuosista. Tulokset julkaistiin American Journal of Epidemiology -lehdessä.


D-vitamiinia muodostuu ihossa auringonvalon (UVB-säteilyn) vaikutuksesta. Suomessa auringonvaloa on riittävästi D-vitamiinin valmistukseen vain toukokuun alusta elokuun loppuun eli kun UV-indeksi on vähintään 3. Joskus lähes koko kesä on niin pilvinen, kylmä tai sateinen, että pelkästään auringosta on vaikea saada riittävästi D-vitamiinia. Auringosta saat D-vitamiinia, mutta vain silloin kun varjosi on lyhyempi kuin sinä itse. Siis lyhyen aikaa keskipäivällä, noin kello 10-16. Aurinkorasvat estävät lähes kokonaan D-vitamiinin muodostuksen ihossa. Aurinkoa tulisi ottaa vähintään käsivarsiin ja jalkoihin.


""Tämän vuoden heinäkuussa julkaistun meta-analyysin mukaan runsas D-vitamiinin saanti pienentää rintasyövän riskiä. Tässä kiinalaisten tekemässä meta-analyysissä eniten D-vitamiinia saaneiden naisten väestön osalla (viidennes) oli 45 % pienempi riski saada rintasyöpä kuin vähiten D-vitamiinia saaneilla.""
Rintasyöpä ja ruokavalio, onko niillä selvää yhteyttä? | PRONUTRITIONIST


""Maailmanlaajuisesti 1,3 miljoonaa naista ja noin 13 000 miestä sairastuu vuosittain rintasyöpään. Se on naisten yleisin syöpätauti. Viime vuosikymmeninä hoidon tulokset ovat parantuneet huimasti, mutta silti joka neljäs potilas kuolee tähän tautiin. Ongelmana on, että "parantuneidenkin" potilaiden elimistössä lymyää syöpäsoluja. Suosittelen kaikille syöpäpotilaille tukihoidoksi ravintolisiä, joista kerron tässä katsauksessa.""
Rintasyöpä - Itsehoidon artikkelit - Tohtori Tolonen


""D-vitamiinin puute on erittäin yleistä Suomessa. Monien kroonisten sairauksien syntymekanismissa D-vitamiinin puutteella on merkittävämpi osa kuin aiemmin on tiedetty. Lähes kaikissa elimistömme soluissa on D-vitamiinireseptoreita. Yleisimpiä syöpiä, autoimmuunitauteja, infektioita sekä sydän- ja verisuonisairauksia esiintyy enemmän niillä, joilla on D-vitamiinin puutos. On varsin ilmeistä, että näiden tautien kasautuminen ja viimeaikainen lisääntyminen Suomessa liittyy yleistyneeseen D-vitamiinin puutokseen. Voidaan myös todeta, että Suomessa ei olisi terveydenhuollon rahoituskriisiä jos D-vitamiinisuositukset neuvoloissa olisivat ajanmukaiset ja elintarvikkeiden D-vitaminointi olisi riittävällä tasolla tai jos väestön yleinen tietoisuus D-vitamiinin puutteen vaikutuksista ja tarvittavasta korvaushoidosta olisi edes kolesterolitietämyksen tasoa.""
D-vitamiinista yksityiskohtaisesti


D-vitamiini ja rintasyöpä:
Vitamin D Wiki | Category Cancer - Breast


Euroopan Unionin elintarviketurvallisuuselin EFSA nosti D-vitamiinin turvallisena päiväannoksena pidetyn nuorten (11–17 v) ja aikuisten rajan 50 mikrogrammasta (µg) 100 µg:aan. Huippuvarovainen EFSA päätyi tähän tulokseen käytyään läpi uudet D-vitamiinitutkimukset. Vauvojen rajana on nyt 25 ja 1–10-vuotiaiden rajana 50 µg päivässä.
Ajankohtainen D-vitamiini - Itsehoidon artikkelit - Tohtori Tolonen

Lausunnossa mainitaan, että edes 250 µg päiväannoksella ei löydetty mitään haittavaikutuksia.
EFSA - Scientific Opinion of the NDA Panel: Tolerable Upper Intake Level of vitamin D
 
ei tiedä
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä;11290375:
Jokainen tietää kyllä mitä syö tai jättää syömättä ilman jatkuvaa jankutusta.
Yli puolet kouluikäisistä ei käytä lainkaan D-vitamiinivalmisteita.
Tuoreen tutkimuksen mukaan D-vitamiinin saantisuositus toteutuu sitä huonommin mitä vanhemmista lapsista on kyse. 13–17-vuotiaista enää joka viides ottaa päivittäin D-vitamiinia.

Pienillä lapsilla tilanne on parempi. Lähes kolme neljästä alle kolmevuotiaasta saa D3-vitamiinivalmistetta päivittäin.

Suositusten mukaan alle 18-vuotiaiden tulisi käyttää D3-vitamiinilisää joka päivä.

Yliopiston Apteekin Taloustutkimuksella teettämään kyselyyn haastateltiin syyskuussa 1003 ihmistä, jotka ovat 15–79-vuotiaita.
 
riippurinta
Syöpä on upea lahja – Aija Mougeolle-Chydeniuksen tarina
Syöpä on upea lahja ? Aija Mougeolle-Chydeniuksen tarina | yle.fi


Ravinto vaikuttaa 40-60% sairastuuko rintasyöpään.

Rintasyövältä suojaava Okinawan ruoka sisältää

rasvaista kalaa (ei kassilohta)
soijaa
yrttejä
vihanneksia
hedelmiä
marjoja
vihreää teetä


"Joka yhdeksäs nainen sairastuu jossain elämänsä vaiheessa rintasyöpään. Suomessa ilmenee joka vuosi lähes 4500 uutta tapausta. Suuri osa niistä voitaisiin ehkäistä D-vitamiinilla, mutta tarve on moninkertainen viranomaissuositukseen verrattuna."
D-vitamiinia rintasyövän ehkäisyyn - Terveysuutiset - Tohtori Tolonen

Auringonvalosta saatava D-vitamiini vähentää naisten vaaraa sairastua rintasyöpään. Tutkimukseen osallistui 3 100 naista, jotka sairastuivat rintasyöpään vuosina 2003-2004 sekä 3 500 tervettä verrokkia. Kun naisia verrattiin toisiinsa sen perusteella, kuinka paljon he viettivät aikaa auringossa, runsas aurinkoaltistus liittyi selvästi pienempään rintasyöpäriskiin. Verrattuna alle 6 tuntia viikoittain auringossa viettäneisiin yli 21 tuntia aurinkoa viikoittain saaneiden sairastumisriski oli noin puolet pienempi. Yhteydet pysyivät ennallaan riippumatta ruokavaliosta, liikunnasta tai vaihdevuosista. Tulokset julkaistiin American Journal of Epidemiology -lehdessä.

D-vitamiinin lähde ihmiselle on aurinko. Suomessa auringonvaloa on riittävästi D-vitamiinin valmistukseen vain toukokuun alusta elokuun loppuun eli kun UVB-indeksi on vähintään 3, kello 10-16 välisenä aikana vähintään kädet ja jalat paljaina 30 minuuttia päivittäin. Joskus lähes koko kesä on niin pilvinen, kylmä tai sateinen, että pelkästään auringosta on vaikea saada riittävästi D-vitamiinia. Ruuan merkitys D-vitamiinin lähteenä on vähäinen. Suomalainen saa hyvästäkin ruokavaliosta (runsaasti kalaa ja suositusten määrän vitaminoituja maitotaloustuotteita) 5-7µg D-vitamiinia päivää kohti. Suomessa syödään pääosin kasvatettua kalaa, jossa ei ole D-vitamiinia, johtuen kalan rehusta, joka ei sisällä D-vitamiinia.

Auringonvalon ja d-vitamiinin puutos on linkitetty yli 70 syöpätyyppiin. Toki melanooman riski lisääntyy auringossa kärvistellessä, mutta samalla kuitenkin useiden muiden syöpien riski pienenee. Melanooman kuolemisen riski 75 ikävuoteen mennessä on ~0,3%, kun taas kaikkien syöpien riski on yhteensä 9,65%. Tarvitsemme auringonvalosta UVB-säteitä, joiden avulla muodostamme ihollamme d-vitamiinia.

"Tämän vuoden 2010 heinäkuussa julkaistun meta-analyysin mukaan runsas D-vitamiinin saanti pienentää rintasyövän riskiä. Tässä kiinalaisten tekemässä meta-analyysissä eniten D-vitamiinia saaneiden naisten väestön osalla (viidennes) oli 45 % pienempi riski saada rintasyöpä kuin vähiten D-vitamiinia saaneilla."
Rintasyöpä ja ruokavalio, onko niillä selvää yhteyttä? | PRONUTRITIONIST

"Maailmanlaajuisesti 1,3 miljoonaa naista ja noin 13 000 miestä sairastuu vuosittain rintasyöpään. Se on naisten yleisin syöpätauti. Viime vuosikymmeninä hoidon tulokset ovat parantuneet huimasti, mutta silti joka neljäs potilas kuolee tähän tautiin. Ongelmana on, että "parantuneidenkin" potilaiden elimistössä lymyää syöpäsoluja. Suosittelen kaikille syöpäpotilaille tukihoidoksi ravintolisiä, joista kerron tässä katsauksessa."
Rintasyöpä - Itsehoidon artikkelit - Tohtori Tolonen

"D-vitamiinin puute on erittäin yleistä Suomessa. Monien kroonisten sairauksien syntymekanismissa D-vitamiinin puutteella on merkittävämpi osa kuin aiemmin on tiedetty. Lähes kaikissa elimistömme soluissa on D-vitamiinireseptoreita. Yleisimpiä syöpiä, autoimmuunitauteja, infektioita sekä sydän- ja verisuonisairauksia esiintyy enemmän niillä, joilla on D-vitamiinin puutos. On varsin ilmeistä, että näiden tautien kasautuminen ja viimeaikainen lisääntyminen mm. Suomessa liittyy yleistyneeseen D-vitamiinin puutokseen. Voidaan myös todeta, että Suomessa ei olisi terveydenhuollon rahoituskriisiä, jos D-vitamiinisuositukset mm. neuvoloissa olisivat ajanmukaiset ja jos väestön yleinen tietoisuus D-vitamiinin puutteen vaikutuksista ja tarvittavasta korvaushoidosta olisi edes kolesterolitietämyksen tasoa."
D-vitamiinista yksityiskohtaisesti


D-vitamiini ja syöpä (lukuisia tutkimuksia)
Overview Cancer and vitamin D | Vitamin D Wiki


Omega-3 hidastaa ja ehkäisee rintasyövän kasvua
Omega-3 hidastaa ja ehkäisee rintasyövän kasvua - Terveysuutiset - Tohtori Tolonen


"Useat uudet tutkimukset viittaavat siihen, että riittävä D-vitamiinin saanti ehkäisee rintasyöpää ja parantaa sen ennustetta. Entä mikä sitten on riittävä saanti? Paljonko veressä pitää olla D-vitamiinia? Uusi koontitutkimus osoittaa, että ihanteellinen pitoisuus on paljon suurempi kuin suomalaisten keskiarvo."
D-vitamiini ja rintasyövän riski - Terveysuutiset - Tohtori Tolonen

Low vitamin D linked to breast cancer in Saudi Arabian women:
Low vitamin D linked to breast cancer in Saudi Arabian women | Vitamin D Council

Syöpä- ja muut lääkärit ovat tehneet valtavan karhunpalveluksen rintasyöpää sairastaville potilailleen kieltämällä heitä käyttämästä vitamiineja ja muita ravintolisiä. Uusi amerikkalainen suurtutkimus vahvistaa, että monivitamiini-hivenainevalmisteen käyttö parantaa invasiivisen rintasyövän ennustetta. Tutkimuksen julkaisi rintasyövän tutkimukseen ja hoitoon erikoistunut tiedelehti Breast Cancer Research and Treatment. jatkuu
Rintasyövän vitamiini- ja hivenainehoito - Terveysuutiset - Tohtori Tolonen
 

Yhteistyössä