Rintasyöpä imettäessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nyt pelottaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nyt pelottaa

Vieras
Vauva on 4 kk ja täysimetän. Tänään aamulla mulla tuli toinen rinta painavaksi, punoittaa yhdestä kohdasta ja on kipeä. Olen koko päivän tyhjentänyt rintaa hyvin ja hieronut sitä punaista kohtaa, siinä on patti, jonka luulen olevan tukkeutunut maitotiehyt. Huomenna menen lääkäriin jos ei helpota, mutta parempaan päin menossa.

Anoppi kävi tässä iltasella itsenäisyyspäiväkahvilla ja kysyi mikä on kun näytin kuulemma kipeältä. Meillä on mutkattomat välit joten kerroin epäileväni rintatulehdusta. Anoppi sanoi että hänellä oli joskus, mutta ei rinnassa mitään paisetta ollut eikä punoitusta, vaan tuli nännistä verta. Se sanoi että voisko olla kuitenkin rintasyöpä kun on kipeä patti, anopin joku tuttava oli sairastunut imettäessään rintasyöpään, rinta leikattu pois mutta etäpesäke ollut ja lapsi jäi ilman äitiä 2-vuotiaana, äiti siihen syöpään menehtyi.

Nyt mä en saa unta kun mietin tätä. :( Ei mulla oo varaa kuolla nyt, mulla on kolme pientä lasta. Anoppi oikeen vakuutteli ettei oo rintatulehduksen oire tuollainen paukama rinnassa vaan syöpään viittaa selvästi.

Höpöhöpö turhaan anoppi pelottelee tuollaisella, ei se rintasyöpä yhdessä yössä putkahda! Kyllä rintatulehduksessa/maitotiehyen tukkeumassa voi tuntua kova patti siinä missä tukkeuma on, ja ihokin punottaa päältä! Mulle neuvolan terkka oikein erikseen sanoo/kyseli joskus, että punoittaako rinta mistään kun etsittiin syytä imetyskivulle ja ensimmäisenä tietty lähdetiin tulehduksen mahdollisuutta miettimään. Mene rauhassa vaan huomenna lääkärille ja jätä anopin pelottelut omaan arvoonsa. Kyllä lääkäri sitten osaa arvioida tilanteen ja kommentoida punoitusta jne.

Tässä vielä kopio Terveyskirjaston sivuilta, rintatulehduksen oireet: "Lievässä tulehduksessa maito patoutuu maitotiehyeeseen ja aiheuttaa rintarauhasessa aristusta ja tarkkarajaista punoitusta. Tulehduksen pahentuessa kuume nousee, usein jopa 40 °C:seen ja koko rinta punoittaa ja aristaa voimakkaasti. Pitkittyneessä tulehduksessa rintaan voi kehittyä paise. Silloin kipu ja kuume jatkuvat hoidosta huolimatta ja rinnassa tuntuu erillinen, arka, kyhmymäinen muutos."

Kiitos, huojensitte mun mieltä tosi paljon! :) Anopilla on tapana ajatella kaikki asiat pahimman kautta. Mun esikoislapsella oli koliikki alussa, ja anoppi oli ihan varma että vauva on allerginen mun maidolle. Vitsit kun teki hyvää tuoreelle äidille kuunnella tuollaista, vauvasi on allerginen sulle. :/

No todellakin syyttä pelotteli, rauhaisin mielin unille vain.

Totta hitossa syöpä voi iskeä _myös_ imettäessä, mutta etenkin oireidesi perusteella vaikuttaa klassiselta rintatulehdukselta! Jos oireet ei häivy niin sitten tottakai syy pitää selvittää, mutta paniikki on turhaa! Tulehdus se hyvin todennäköisesti on. :)

Yhteistyössä