Rintasyöpä, miten tunnistaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "katala"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"katala"

Vieras
Miten tunnistaa rintasyöpä? Siinäpä se kysysmys oli. Ja nyt tarkoitan erityisesti syöpäpatteja. Olen itse 32 v. ja edelleen ihan pihalla rintojen tutkimisesta. Tutkin kyllä joka kuukausi, mutta minulla on paljon kovia maitorauhasia ja lääkäri aina sanoo tutkiessa, että normaaleja maitorauhasia. Onko syöpäpatti isompi, kovempi vai mitä? Usein huomaan rinnoissa näitä pieniä kovia rauhaspatteja siellä täällä. Lisäksi minulla on isot rinnat ja niitä surullisen kuuluisia raskausarpia rinnoissa. Vaikea saada siis tuntumaa syvältä.

Nyt olen huomannut, että vasemmassa rinnassa on ikään kuin iho hiukan koholla raskausarven vieressä. Sormella kevyesti vetäessä tuntuu kuin iho olisi hiukan koholla, epäsäännöllisen muotoisesti ja pitkulaisesti. Jos tunnustelen ns. kovempaa tai painan kädellä tai sormella mitään ei tunnu. Kyseessä on ikään kuin kevyt pehmeä turvotus. Onko tämä nyt jotain mistä pitää huolestua? Ja tämä siis tuntuu vain seistäessä tunnusteltaessa kun rinta riippuu vapaasti ja on painava. Maatessa siinä ei tunnu mitään, eikä rintaa tukiessa. Onkohan tämä nyt sitten raskausarpiin ja rinnan painoon liittyvää?

Muuan: olen itsekin sitä mieltä ettei ole vaarallista ja annan vielä olla jos ei ala esim. väri muuttumaan tai muuta.

Vielä noista kovista rauhaspateista. Miten syöpä eroaa niistä? Tuntuvatko kaikilla rinnat ns. "möykkyisiltä"?

Yhteistyössä