rintasyöpä oireilu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hennaX
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hennaX

Vieras
No niin. Eli minulla on kuukauden ajan toinen rinta, enemmän rinnanulkosyrjä ja päälipuoli, kainalo ja olkavarren sisäosa kipuillut. Kipu on jomottavaa...pakottavaa. Varsinaista kyhmyä en ome löytänyt. Rinnat ovat muhkuraiset. Maitotippoja tulee kummastaki nännistä puristamalla. Imetyksen olen lopettanut 3 kk sitten. Olen 30 vuotias. Nyt pelkään että tämä on oire rintasyövästä. Suvussa tädillä ollut rintasyöpä 70-vuotiaana. Kainalo ja rinta tunruu kotenki turvonneelta. Kyhmyjä ei siis löydy.
Onko kellaan olettamusta mitä tämä voi olla? Vakaasti harkitsen ensi viikolla lääkäriin menoa. Jätin tänään soittamatta kun pelko on niin kova että itkettää. Koetan kasata itseni ensiviikkoon.

Ei rintasyöpä yleensä oireile kipuna. En tietty mikään asiantuntija ole, mutta elämän aikana on osunut tuttavapiiriin useitakin rintasyöpätapauksia, eikä kenelläkään ole ollut oireena kipua.

Googletin rintasyöpä keskusteluja (joo, virhe!!) ja siellä oli osalla kipuillut ja kipu säteillyt käsivarteen. Siitäkös sitten paniikin itselleni iskin. Mitä muuta tämä voi olla jos ei syöpää. Pahin mahdollinenhan se mieleen ekkana tulee.

Tosiaan on virhe googlettaa, mutta kukapa sitä ei hädissään tekis. Voithan itseäs rauhottaa käymällä lääkärissä.
Mulle tuli vaan mieleen omasta imetyksestäni ja sen lopettamisesta, että mullahan oli ihan järkyttävä jomotus vasemman puoleisessa rinnassa. Siitä on aikaa kulunu jo tovi, mutta nyt muistin ja samat mietteet oli silloin.

Mitään vakavaa se ei ollut, eikä koskaan selvinnyt, mistä johtui.

Mulla on ollu ihan samanlaista oireiluu ja välillä tuntuu joku pattikin tuolla kainalossa.. välillä on kipeä ja välillä ei mitään. Ja tätä oireilua on jatkunu jo ainaki 10 vuotta (oon 23v), lääkärissä en oo käyny. Pitäs varmaan. Vaikka luulis, että jos syöpä, niin olis tässä ajassa jo muutakin tullu...

Oikea rinta kipuilee. Mielestäni kipu liittyy kuukautiskiertoonneli tulee ja menee. Rinnat pienet eikä mitään pahkoja, joten olen antanut olla. Imetykset kaukana takana.

Kylöä minä lääkäriin menen kunhan saan otseni rauhotettua ettei jo pelkästä soitosta tule hysteeristä itkua. Minullakun on taipumusta paniikkikohtauksiin. Toisaalta mietin että voiko lihasjumi aijeuttaa tämän kaltaisia oireita? Tuo puoli on juuri se jolla kaukaloa autosta revin.

Itse sairastan rintasyöpää ja minä löysin selkeän patin rinnasta ennen kuin diagnoosi tehtiin. Maidon erityis ei liity rintasyöpään kun imetyksestä on noin vähän aikaa.
Pakotuksen tai kivun tunnetta ei minulla koskaan ollut. Pitää kuitenkin muistaa, että moni rintasyövästä löydetään "ilman patteja" joten sinuna menisin mielenrauhan vuoksi tutkituttamaan rinnat.
Minulla tuli myös verta rinnasta joka on myös rintasyövän yksi oireista.

Kaikesta huolimatta koita rauhoittua. Todennäköisesti mitään vakavaa ei ole ja jos olisikin, pääset hyviin käsiin!
:flower:

Kylöä minä lääkäriin menen kunhan saan otseni rauhotettua ettei jo pelkästä soitosta tule hysteeristä itkua. Minullakun on taipumusta paniikkikohtauksiin. Toisaalta mietin että voiko lihasjumi aijeuttaa tämän kaltaisia oireita? Tuo puoli on juuri se jolla kaukaloa autosta revin.
No se nyt voi johtua vaikka siitä kaukalonrepimisestä. Älä ole huolissasi, rintasyöpää sulla ei luultavasti ole :)

Ennen kännyköitä ja nettiä odotin ekaa lastani ('83) ja olin ihan hysteerinen, kun se lapsi sillai "nytkähteli" mahassa!

Sain sitten neuvolassa kuulla, että poika hikkas siellä :) Olin ihan varma, että lapsella on joku kehityshäiriö.

Ei ollut äitiä, eikä juur ketään muutakaan, keltä kysellä.

Itse sairastan rintasyöpää ja minä löysin selkeän patin rinnasta ennen kuin diagnoosi tehtiin. Maidon erityis ei liity rintasyöpään kun imetyksestä on noin vähän aikaa.
Pakotuksen tai kivun tunnetta ei minulla koskaan ollut. Pitää kuitenkin muistaa, että moni rintasyövästä löydetään "ilman patteja" joten sinuna menisin mielenrauhan vuoksi tutkituttamaan rinnat.
Minulla tuli myös verta rinnasta joka on myös rintasyövän yksi oireista.

Kaikesta huolimatta koita rauhoittua. Todennäköisesti mitään vakavaa ei ole ja jos olisikin, pääset hyviin käsiin!
:flower:
Tsemiä Nunnuliina! Luen edelleenkin blogiasi ja kirjoitat tosi hyvin ajatuksiasi.

Löysin minäkin blogisi ja itkun kanssa sitä täällä selailen. Paljon voimia ja tsemppiä tulevaan! <3 Ihailtavaa kuinka positiivinen jaksat olla!

Kiitos hennax! :heart:
Itse olin aikanaan todella todella kuolemanpelkoinen mutta kun itse sairastuin kuolemanpelko on hävinnyt ajan myötä. Olen hyvissä käsissä ja tämänkin kanssa oppii elämään. Olen saanut tutustua aivan ihaniin vertaisiini ja osa heistä eivät tule parantumaan ja jaksavat silti elää "normaalia" elämää iloisin mielin.

Tällä yritän sanoa sitä, että jos kävisikin niin että sairastuisit itse, niin se ei ole maailmanloppu :heart:

Rintasyövän oireena kipu ei ole kyllä yleensä ensimmäinen. Se on joko patti tai kyhmy, tai iho näyttää vetäytyvän joltain kohtaa erilaisesti, nänni vetäytyy sisään. Tai nännin iholla on ihottumaa (Pagetin tauti). Voi olla myös tuntohäiriöitä, kuten puutumista ja pistelyä. Myös mastiitti naisella, joka ei imetä voi olla oire. Ja jos rinnasta vuotaa verta tai eritettä. Muutamat maitotipat tai pari tippaa kirkasta eritettä eivät ole pahoja oireita, vaan ihan normaaleja.

Millainen se patti sitten on? Millälailla se tuntuu? Kuten jo manitsin, rintani ovat muhkuraiset. Mistä sen syöpäpatin erottaa muista muhkuroista. Minä kuulostelen koko ajan oireitani ja kehittelen paniikkikohtausta. Ehkä tutkitutan todella rintani ja sen jälkeen hakeudun mt-toimiston asiakkaaksi.

Millainen se patti sitten on? Millälailla se tuntuu? Kuten jo manitsin, rintani ovat muhkuraiset. Mistä sen syöpäpatin erottaa muista muhkuroista. Minä kuulostelen koko ajan oireitani ja kehittelen paniikkikohtausta. Ehkä tutkitutan todella rintani ja sen jälkeen hakeudun mt-toimiston asiakkaaksi.

Oma rintakudokseni on myös aina ollut "mastopaattinen" eli muhkurainen. Olen tutkinut rintojani aina hyvin mutta tämä "syöpäpatti" oli selvästi muista irrallinen kova patti. Olin käynyt rintojen ultrassa vuotta aikaisemmin jolloin mitään ei ollut vielä havaittavissa eli vuoden sisällä oli tuo n. 2,5 cm kokoinen patti ilmaantunut.
Koita tosiaaan rauhoittua. Saat mielenrauhan kun pääset ultraan ja mammografiaan.
Yksityisellä itse kävin eikä ollut kovinkaan kallis siihen nähden että tutkimuksiin pääsee heti.

Naisen rinnat ovatkin aika ajoin muhkuraiset. Hormonit vaikuttaa siihen, joten ne ovat usein jossain vaiheessa kuukautiskiertoa muhkuraisemmat. Itse voit alkaa niitä rintoja tunnustelemaan, kämmenellä ei sormin, ympäri rintaa. Kerran kuussa. Nostat kädet ylös ja kädet alhaalla. Netistä tai terveydenhoitajalta kyllä ohjeet siihen löytyy. Patti on joko liikkuva tai kudoksessa kiinni tuntuva. Kuukautiskierron mukaan tulevat muhkurat ovat normaaleja. Jos olet vasta lopettanut imettämisen, niin ne ovat varmasti muhkuraisen tuntuiset vielä. Ja nuoremmilla naisilla on muhkuraisemmat rinnat. Vanhemmilla ne sitten ovat tasaiset tuntuiset, ja silloin kyhmytkin tuntuu selvemmin.

Kiitos ihanaiset vastauksistanne. Maanantaina hakeudun yksityiselle. Jo ihan senkin takia, että jos se ei syöpää olekkaan niin kai tähän kipuun jotakin apua saa. Ettei tulehdusta rinnassa tai lihaksissa.

Mulla oli kerran kipeä patti kainalossa ja se oli vaan tulehtunut hikirauhanen tai jotain sinne päin. Toisen kerran säikähdin, kun rinnasta tuli nestettä vaikka imetyksestä oli jo puolisen vuotta. Lääkäri tutki rinnan ja sanoi, että on ihan normaalia vaikka tulee vielä pitkänkin aikaa imetyksen loppumisesta.

Noh, nyt puolestaan huolettaa kun toista rintaa jomottaa ajoittain. Mitään patteja siellä ei tunnu, mutta inhottavaa kumminkin.

Yhteistyössä