Rintatulehdus

  • Viestiketjun aloittaja minä vaan:
  • Ensimmäinen viesti
minä vaan:
Miten olette hoitaneet rintatulehdusta? Heräsin toissayönä aamuyöstä siihen että koko toinen rinta oli aivan järkyttävän kipeä, onneksi siitä vähän ajan päästä vauva (5,5 kk), heräsi syömään. Aamulla kun heräsin oli kuumetta lähemmäs 38 astetta (normaali mulla 36,5). Rinta oli ihan punainen ja kuumottava, lisäksi oli hirveä päänsärky. Lääkärille menin siis eilen ja antoi antibioottikuurin ,oli kuulemma niin selkeä tapaus. Nyt olen siis syönyt vuorokauden antibioottia, kumeen mittasin äsken, oli 39,1, Eilen sahasi 37,7-39,1 välillä.

Kysyisinkin että kuinka kauan teillä on kestänyt että kuume laskee ja että rinta on palautunut normaaliksi? Ja miten olette rintaa hoitaneet? Tällä hetkellä imetys sattuu todella paljon ja rinta on ihan kosketusarka, yö meni pyöriessä kun mikään asento ei ole hyvä kun rintaan vaan koskee... Oletteko pumpanneet maitoa? Mulle lääkäri sanoi että syöttöjen välissä ei kannata pumpata koska silloin maidontulo taas lisääntyy... Lisäksi poika on nyt alkanut nukkumaan yöt yhdellä syötöllä eli nukkuu putkeen klo 20-05, joten rintani oli tänäkin aamuna aivan täynnä kun vihdoin pääsin imettämään...
 
Kokemusta on!
Voi hyvänen aika! Rinta täytyy pitää mahdollisimman tyhjänä, eli ehdottomasti pumppaat aina kun mahdollista. Mikä lääkäri tollasta on sanonut!! Rinta paranee nopeammin kun on tyhjä. Lämpimät suihkut ja saunominen auttaa kans.
Vaikka vauva saa maitoa myös tulehtuneesta rinnasta, niin luin jostain että pumpattua maitoa tulehdusrinnasta ei saa antaa.
Eli mars pumppaamaan ja pidä rinta lämpimässä!=) Kyllä se helpottaa!
 
tyhjäksi vaan
On siinä logiikkaa, mutta tulehdus ei pääse paranemaan ellei koko paakku ole lähtenyt pois. Mä en varsinaisesti pumpannut vaan lypsin paakkua painamalla rinnan tyhjäksi.
 
kaalia kehiin!
Pistä ukko kauppaan! Käske tuoda kaali (kerä sellainen) ja sitten otat jääkaapista aina kylmän kaalin lehden ja laitat liivin sisälle. vaihda aina kylmä tilalle kun edellinen lämpiää.

Ja syötä aina ensin siitä kipeestä rinnasta, ja jos vaan kestät niin pumppaa maitoa pois! ja nappia koneeseen, eli särkylääkettä a.biootin lisäksi ihan kunnolla.
 
ModestyB
Pehmeneekö rinta kauttaaltaan, kun imetät/lypsät? Vai jääkö joku kohta edelleen kovaksi? Jos jää kova paukura, niin siinä kohtaa on ilmeisesti tiehyttukos, joka on tulehduksenkin aiheuttanut. Tukos pitää saada rintaa tyhjentämällä, hieromalla ja kaalinlehdillä auki, koska antibiootti Ei avaa tukoksia, se vain hoitaa tulehdusta. Tulehdus uusii tai ei parane lainkaan, jos tukosta ei saa auki.

Yleensä antibiootin pitäisi alkaa tehota parissa vuorokaudessa, muuten voi olla paras mennä takaisin vaihtamaan kuuria.

Rintatulehduksen hoito-ohjeita:
http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=71&Itemid=165
 
Jaanu
Itselläni rintatulehdus nosti myös kovan kuumeen ja oli muistaakseni 3-4 päivää siinä 38,5-39. Päätä särki ja olo oli kaamea. Mitään muuta ei kyllä jaksanut kuin imettää ja yrittää hoitaa rintaa. Kaalinlehdillä hoidin ja se kyllä rauhotti kipeää rintaa ja helpotti kuumotusta ja jomotusta. Ja vuoron perään oli sitten villahuivi rintojen ympärillä, että pysyivät lämpiminä. Lämmin suihku auttoi myös rintaa herumaan. Hellää hierontaa ja lypsämistä. Pari kertaa ensimmäisinä kuumeöinä oli pakko punpata hieman, kun kipu oli niin kova ja rinta ihan kivikova ettei lypsämisestä tullut mitään. Sain antibioottikuurin ja söin urakalla kipulääkkeitä, tosin itselläni oli vielä sektiohaavankin hoitoa samalla meneillään, että söin kipulääkettä joka tapauksessa. Rinnan punoitus ei minulla lähtenyt ensimmäisen lääkekuuri niakana ja lääkäri määräsi toisen jottei tulehdus vain uusisi.

Itselläni imetys sattui myös paljon, tuntui että kynnet irtoaa varpaista. Itkua tuhersin ja sitkeästi imetin. Se oli kuitenkin se paras apu tulehdukseen, kun vauva imi rinnan tyhjäksi.

Minua on mietityttänyt tässä jälkeen päin, että miten ihmeellä pukeudun ulos lähtiessä, ettei tulehdus tule enää toistamiseen. Ulkona on lämmin ilma, mutta tuuli rannikolla asuessa ainakin on toisinaan todella kolea. Paljon kun tumppaa päälle, niin tulee kuuma, mutta normaalissa kesävarustuksessa käy rinnoille viima. Ristiriitaista. Kellään kokemuksia ja neuvoja jakaa?
 
Tulehduksen kärsinyt
Minullakin oli viheliäinen rintatulehdus. Minulla kuumeilua kesti reilu viikko ja senkin jälkeen oli vielä pitkään jotenkin kalsea olo. Ei lähtenyt helpolla tämä vaiva! Antaisin vinkiksi sen, miten tuon paakun voisi saada lähtemään sieltä maitotiehyestä. Minulla kun itselläni ei rinnat kestäneet sitä (hellää)hierontaa, vaan tulivat siitä vielä kipeämmiksi. Siispä otin imetysohjaajan neuvosta tosissani vinkin: imetys tulee tehdä niin, että lapsen alaleuka on rinnan sillä puolella, jossa kipeä kohta on. Näin kyseinen kohta tyhjenee kaikkein parhaiten. Tämä vaati minullakin melkoista akrobatiaa, mutta sainpa kuitenkin onnistumaan. Ja niinpä olo alkoi vähitellen helpottaa. Teki kyllä imetettäessä kipeää, mutta lopputulos oli erittäin hyvä! Imetyksen jälkeen rinnoista on hyvä pumpata vielä loppumaito, mutta en pumppaisi imetysten välillä (se lisää maidontuotantoa).

JAANULLE: kokeilepa rinnanlämmittimiä rintsikoiden sisällä! Ei tarvitse pukea paljoa päälle, ei tule kuuma, mutta rinnat pysyvät lämpiminä! Minä ostin lämmittimet liikkeestä, mutta niitä tutkiessani totesin, että ne olisi aivan hyvin voinut tehdä itse...Ne oli leikattu huopakankaasta ja reunat oli vaan ommeltu koneella.
 
Ella
Pistä ukko kauppaan! Käske tuoda kaali (kerä sellainen) ja sitten otat jääkaapista aina kylmän kaalin lehden ja laitat liivin sisälle. vaihda aina kylmä tilalle kun edellinen lämpiää.

Ja syötä aina ensin siitä kipeestä rinnasta, ja jos vaan kestät niin pumppaa maitoa pois! ja nappia koneeseen, eli särkylääkettä a.biootin lisäksi ihan kunnolla.

Kyllä kaali on tosi hyvä mutta myöskin Lääketieteellinen Laser valohoito on ehdottomasti paras hoito. Kivutonta,vaaratonta hoitoa. Heti kun rinta tuntuu aralta niin kannattaa hoitaa sillä Laser valolla!!
 
Viimeksi muokattu:
maitomammeli
Minulla oli imetystaipaleen alussa joitakin rintatulehduksia, joissa kuumeekin nousi kovaksi ja oli kovaa kipua seka todella vetamaton olo. Itsellani auttoi, kun annoin juuri ja vain tuota kipeaa rintaa vauvalle eri asennoissa. Toista rintaa sitten pumppailin, jottei sinne kerry "aikapommia". Lisaa myos reippaasti juomistasi. Itse koin, etta paras apu oli vauvan imu seka ehkaisijana tasainen tarjonta seka rintojen pitaminen lampimina seka riittava juominen ja ruokavaliosta huolehtimen (vauvan kanssa meinasi alkuhuumassa syominen ja juominen jaada valiin). Ja heti kun alkoi tuntua painetta jommassa kummassa rinnassa aloin tata tarjota hanakammin vauvalle. Ajan kanssa vaiva loppui. Imetin reilusti yli vuoden ja viimeinen mastiittti oli vauvan olessa noin 3 kk ikaisena ja tama siis paljon lievempi kuin ne ensimmaiset, joten ohimenva vaiva onneksi. Tsemppia!
 
Mörri
Kyllä mäkin liputan kaalin nimeen. Se kaalinlehti pitää vaan vähän rikkoa pinnasta että sitä nestettä tihkuu. Sen voi tehdä esim kaulimalla sen tai sitten hankaamalla veitsen tylsällä päällä tms.

Tärkeää kyllä myös on saada se pingotus pois rinnasta ja etenkin ne kohdat joissa jää kovia muhkuroita. Itse tein niin että haudoin suihkussa kuumalla rintoja ja hieroin niitä pahkurakohtia nänniin päin niin että sai sitä maitoa niistä tukoksista pois. Samoin tein välillä imettäessä, että hieroin niitä pahkuroita. Imettäessäkin voi yrittää sellaista imetysasentoa että vauvan leuka tulee sinne missä maito pakkaantuu eniten, vauva tyhjentää rintaa eniten leukansa kohdasta. Esim jos kainalon puolella pakkaantuu niin voi yrittää laittaa vauvan jalat kainaloon ja syöttää niin päin että leuka on sillä puolella.
Ei se tyhjentäminen niin paljon kiihdytä jos sitä ei koko aikaa tee että siitä haittaa olisi. Pakkohan ne liiat tukosta aiheuttavat maidot on saatava pois tai tilanne ei parane.

Mulla nää konstit toimivat niin hyvin että selvisin usein ongelmasta ennenkuin tulehtui pahasta. Yksi pahempi tulehdus oli ja kuume mutta nämä konstit palautti tilanteen nopeesti enkä joutunut antibiootteja syömään. Mulla olikin kaalia aina kotona imetysaikana, kuumaa hautomista tukoksiin ja viileää kaalia molempia :)

Mörri
 
kokemus tämäkin
Lisäänpä kokemukseni tästä aiheesta joukkoon...
Minulla iski rintatulehdus raskaana ollessani viikolla 32. Kuume nous hiemani, rinta pakkautui ja meni punaiseksi, kipeäksi. Soitin lääkärille joka ihmetteli että raskaana olevalla iskee paha rintatulehdus. Käski tulla päivystykseen jos olo pahenee tai kaali ei auta.
Kaali tepsi hetken aikaa mutta noin vuorokauden sisällä tulehduksen iskemisestä alkoi rinnasta tihkua maitoa. Pisaroittain. Yöllä heräsin märkään paitaan... Aamulla seitsemältä koin elämäni ensimmäisen toooodella kipeän supistuksen! Paniikissa soittoa synnärille ja lähdettiin matkaan. Rinnan tulehtuminen ja maidon tulo alkoi erittää prolaktiinia ja oksitosiinia! Eli synnytys käynnistyi ja sairaalaan päästessä olin 3cm auki. Sain antibiootin suoneen auttamaan rintatulehdusta ja keuhkopiikin pakaraan. Myös supistuksen estolääkettä meni suoraan suoneen. Makasin päivän tarkkailussa mutta supistukset jatkuivat välillä kovempina, välillä heikompina.
Lopulta päättäväinen vauva syntyi viikolla 32+5. Tästä aikaa nyt neljä vuotta :)

Eli näinkin voi käydä, mutta erittäin harvoin :)
 

Yhteistyössä