Rintavauvalla ummetusta??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Voi kakka!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Voi kakka!

Vieras
Voiko pelkästään rintamaidolla olevalla vauvalla olla ummetusta?

Esikoinen kakkasi 10 kertaa päivässä ja tämä kuukauden ikäinen pikkukakkonen ehkä kerran viikossa. Kaikki hokevat, että kerran kymmenessä päivässäkin on ihan normaalia, mutta minusta tuo pikkuinen on aina vikat päivät ennen kakantuloa todella tuskainen. Itkee selkeästi vatsavaivojaan, mitkä johtuvat mielestäni juuri kakkaamattomuudesta. Tänä aamuna sain kahdeksan päivän tauon jälkeen kakat tulemaan jumppaamalla, vatsahieronnalla ja kuumemittarilla... tavara oli todella "tiukaa" - ei ollenkaan sellaista maitokakkaa kuin esikoisella. Siis vauva on kakannut ehkä 6 kertaa koko elämänsä aikana!

Onkohan tämä normaalia ja voisiko suolentoimintaa jotenkin helpottaa? Vaikuttaako oma ruokavalioni ummettavasti tai voiko sen kautta vaikuttaa vastaavasti kiihdyttävästi suolentoimintaan? Sokeriherkut ovat maistuneet, mutta toisaalta liiasta kuidusta vauva saa ilmavaivoja...

Kiitoksia vastauksista! Netistä löytyy paljon tietoa taaperon ja lasten ummetuksesta, mutta ei näin pienistä.

Alkuperäinen kirjoittaja lekuriin:
Miksi täällä kyselet?? Jos mun vauvalla tommoset vaivat, menisin pikapikaa lääkäriin, enkä täällä kyselis...apua..

No hallojaa vaan itsellesi! Lienee provo, mutta katson silti asiakseni kertoa, että enpä lähde lekuriin, kun vauvalla ei selkeästi ole mitään akuuttia hätää. Varsinkaan nyt kun on kakannut. Ja lääkärihän tuo nimenomaan totesi, että kaikki on normaalia...

Jään odottamaan asiallisia kommentteja ja kokemuksia.

Alkuperäisessä tekstissä ei käy ilmi, että lääkäri on todennut noin harvakseltaan kakkaamisen normaaliksi. Mutta jos vauva tuskainen selvästi, ennenkuin saa kakattua, niin eikös toinen mielipide kannattais siinä tapauksessa kysästä. ja toi ei ollut mikään provo, mulla myös lapsi, enkä olis koskaan antanut kärsiä tollasen takia! ei ole mun mielestä normaalia, mieti itelles??

Heips ap, ihan normaalia on että rintamaidolla oleva vauva kakkaa kerran viikossa. itselläni näitä tapauksia on ollut 2 kpl. (myös yksi useammin kakkaaja)

Samaa huomasin myös että silloin kun se tuotos sitten tuli niin vauva oli levoton. Lämmin kylpy on yksi mikä saattaa auttaa, masun ja jalkojen liikuttelu/hieronta auttaa myös! itse aloin syömään maitohappobakteereja, en tiedä oliko niistä apua, mutta siltä musta tuntui.

Älä vaan ala mitään laktulooseja vauvalle syöttämään... niitä joku aina yrittää tyrkytellä... tai ronkkimaan vuavan suolta...

Harvakakkaisuus on imetetyillä ihan normaalia, kunhan ainakin kahden viikon välein tulee ja sitten kerralla tai parilla enemmän. Tietty punnaaminen ja pieni valittelukin voivat kakkaamiseen liittyä, se on kuitenkin hyvin kokonaisvaltainen asia pienelle.

Kakan pitäisi silloin kuitenkin olla normaalia, löysää maitokakkaa, korkeintaan puuron paksuista. Kovat kikkareet tai selvät pökäleet ovat jonkinlaista ummetusta täysimetetylle, vaikka niitä tulisi useamminkin.

Äidin ja vauvan syömät maitohapot voivat auttaa, samoin äidin syömä magnesiumlisä. Yksi vaihtoehto on jonkinlainen ruoka-allergia, se voi kovettaa vatsaa jo varhain äidinmaidon kautta. Silloin tarvitaan lääkärikäyntiä.

Hei!

Minulla on 8kk:n ikäinen vauva. Pelkällä tissimaidolla oli heti syntymästä lähtien ja noin 7vkon (tai 8:n, en muista :) ) ikäisenä joka vaippaan kakkaaminen muuttui 15päivän väleiksi!!!
Olin huolissani, vaikka tiesin että "normaalia". Lääkäri tutki pariinkin kertaan, mutta totesi vatsan olevan ok, ja pehmeäksihän itsekin vatsan tunsin. Ilmeisesti maito imeytyi niin hyvin, ettei kakkaa "riittänyt". Pissavaippoja tuli normisti. N. puolen vuoden ikäisenä lisäsimme ruokavalioon kiinteät kunnolla maistelut sijaan, ja kyllähän se kakka alkoi useammin tulemaan. Nyt 8kuisena tulee siis parin päivän välein.
Meillä kakka myös muuttui täysin löysästä vastasyntyneen kakasta hieman paksummaksi, ehkä juuri puuron paksuiseksi. Nyt kiinteiden aikana pehmeää pökälettä.
Minä annoin pari kertaa pahimpina aikoina (kun vatsaa kipristeli pitkän tauon jälkeen) peräruiskeen, jonka jälkeen kakka tuli helposti, kun alun kikare oli löystynyt.
Ota vaan rohkeasti yhteyttä lääkäriin,jos siltä tuntuu. Imetystukipuhelin ei osannut auttaa,kun nuin pitkä väli ja neuvolan täti oli tosi hysteerinen pitkästä välistä.
Meidän lääkäri on hyvä, tavallinen ja huolellinen tk-lääkäri, joka totesi, että olisi hyvin huolissaan jos vauva olisi saanut esim. korviketta tai kiinteitä, mutta kun pelkällä rintamaidolla niin ei ole syytä huoleen. Vauva muuten kuitenkin oli hyväntuulinen, nauravainen ja iloinen. Tsemppiä!

Minä kävin parikuisen kanssa kerran yöpäivystyksessäkin, kun kakkaväli oli ollut n. 8 päivää ja vauva pingersi kakkaa ja oli itkuinen. Päivystyksessä asia otettiin vakavasti, maha ultrattiin ja kuvattiin, lopuksi vauva sai pari vesiperäruisketta, mutta mitään ei tullut. Näine eväine meidät lähetettiin kotiin, ei mitään vaarallista. Pari päivää siinä vielä ähistiin ja lopulta tuli sellainen puuromainen jättikakka. Tämä on kuulemma täysimetetyillä vauvoilla ihan normaalia. Tuon episodin jälkeenkin kakkaamisväli oli 7-10 päivää, kunnes aloitettiin kiinteät. Nyt kakkoja tuleekin 1-2 päivässä.

Lekurissa sanottiin, että mallasuute saattaa nopeuttaa kakan tuloa, mutta samalla se voi lisätä ilman muodostumista ja siten lisätä masukipuja ja itkuisuutta. Luonnollisesti pitkään suolistossa muhiva kakka lisää ilmaa ja sekin tekee vauvan olon kurjaksi. Meillä onneksi itkuisuus väheni selvästi 3 kuukauden iässä, vaikka kakkaamisvälit lyhenivätkin vasta puolivuotiaana.

juu, unohdin laittaa aiempaan vastaukseeni, että meillä ei ollut vauva muuten itkuinen, mutta n.13 päivän kieppeillä oli puhistunut ja ähisi, söi harvemmin. NEuvolassa käydessämme eri tädillä kuin yleensä, puhuin veden juomisesta, kun kesäkuumalla annoin sitä tilkkoja ulkona. Neuvolan tädin mukaan vesi on hyväksi vatsalle sillä se pehmentää kakkamassaa ja niinpä annoimme joka päivä vauvalle myös vettä. Rintamaitoa pääasiassa, mutta kiinteiden yhteydessä nokkamukista/ tai tavallisesta lasista hörppyyttämällä vettä, jota vauva joi kovalla halulla.
Neuvoi myös, että jos vauvalta tulee pieruja niin se on hyvä merkki, sillä sitten vatsa ei ainakaan ole "tukossa". Nyt kakkaukset 8 kuisena ok!

Yhteistyössä