Hae Anna.fi-sivustolta

Rippijuhlien tarjottavat? Juhlan ohjelma?

Viestiketju osiossa 'Kodin juhlat' , käynnistäjänä Kristiia, 11.06.2007.

1. kummastelija Vierailija

miksi aina ängetäään alkoholia joka juhliin ja paikkaan. Kyllä sitä voi ilmankin
    juhlan tehdä, ei alkoholi tai juhlamalja ole mikään tae juhlasta, se syntyy aivan muista
    aineksista ja aiheesta itsestään. Normaalit lasten perhejuhlat eivät tarvitse alkoholia,
    eikä niitä tulisi heidän juhlissaan ollakaan, kyllä sitä ehtii sitten koko aikuisikänsä juhlia maljajuhliakin.

2. Meillä on Vierailija

rippijuhlat talvella. Parin viikon päästä. Kokemusta on jo kaksista rippijuhlien järjestämisestä,toiset kesällä ja toiset talvella.
    Mutta nyt ajattelin,että voisi olla pääruokana keitto. Koska keittohan käy talvijuhliin ja ruokaa pitää olla,koska suurin osa suvusta tulee pitkän matkan päästä ja osa on yövierainakin.
    Ohjelmaa ei yleensä ole ollut sen kummemmin,koska aika menee yleensä aina n. 30 hengen kestitsemiseen ja takki on illalla tyhjä.

3. Anni62 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Meillä on ollut kolmet rippijuhlat ja kaikki kesällä.
    Vanhimmaisen rippijuhlat järjestettiin siskoni luona ja hän teki kaiken tarjottavat itse, ite leivoin pipareita ja tein jonkun kuivakakun ja oli jotain suolastakin tarjolla, en tarkkaan muista koska aikaa on tosi paljon.
    Kahden muun on pidetty kotona ja tarjolla on ollut makeaa ja suolaista. Viimeksi tilasin voileipäkakut valmiina ja siskoni teki muut. Pidettiin kaksoisjuhlat kun vanhimmainen pääsi ylioppilaaksi samaan aikaan kun pikkusisko ripille.
    Mitään erityistä ohjelmaa ei koskaan ole ollut ja vieraitakin 19, sitä sukua nyt ei niin paljon meillä ole.
    Vielä on yhdet rippijuhlat, nuorin kohta 13-v.

4. Ulkoelli Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    2
    Ai kamala, kyllä meilläkin on tarjottu sampanjamalja sekä vielä viiniäkin ruoan kanssa. Kolmet rippijuhlat on vietetty kesällä eikä kukaan koskaan ole ollut edes hiprakassa. Juhlat on vietetty eräässä kartanossa, ja pitopöytä on ollut tarjolla.

5. Elli-Noora Lydia Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Minä olen varmaankin vanhanaikainen, mutta mielestäni rippijuhliin kuin myöskään ristiäisiin ei alkoholi kuulu.
    Muissa juhlissa se toki on paikallaan alkumaljoina, ruuan kanssa ja boolina.

Kolmet rippijuhlat ovat onnellisesti ohi.
    Vanhimpien lasten juhlien tarjottavia en enää tarkalleen muista.
    Kesällä tulee 4 vuotta siitä kun nuorin pääsi ripille.
    Silloin tarjosin mm.
    fetapiirakkaa
    savulohipiirakkaa
    erilaisia salaatteja
    kahvin kanssa täytekakkua ja pikkuleipiä

6. Anni62 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Tämä nyt menee asian vierestä, mutta kun työantaja järjesti miehelleni 50-vuotis synttärijuhlat kartanoon niin siellä ei tarjottu minkäänlaista alkoholia, ei mitään ei ees pientä juhlamaljaa nostettu, siis täysin raitis juhla.
    Eikä meidän tarvinnut kun vaan kutsua vieraat, kaikki ruoka ja kahvin kans tarjotut leivonnaiset tulivat kartanon puolesta, tekivät kaiken itse.

7. vanha nainen Vierailija

Täällä toinen vanhanaikainen, miksi rippijuhlissa pitää tarjota alkoholia ?!! En myöskään koskaan ole ollut sellaisissa rippujuhlissa, jossa olis tarjottu.Olen sentään kuudenkymmenen ja monet riparit kolunnut,mutta eipä ole tullut vielä vastaan. Minusta maljat ja viinat..viinit..sopii kyllä muihin juhliin , mutta ei...

8. Ei alkoholia Vierailija

juhliin missä juhlittavana on ala-ikäinen. Yo-ja rippijuhlien ero on suuri. Meillä ei ole tarjottu alkoholia,mutta nuoret ovat kertoneet,että monien kavereiden rippijuhlissa oli alkoholia.
    Ruokapuolesta sen verran,että meillä on osa vieraista aina jo yövieraina ennen rippijuhlaa ja muutkin vieraat tulevat n. 100 kilometrin päästä. Tuhtia ruokaa pitää olla tarjolla, pelkillä piirailla ei pärjätä.
    Toisaalta kadehdin niitä rippijuhlien juhlijoita joiden vieraat ovat lähiseudulta,koska olisi kyllä kiva pitää vain kahvikekkerit,kakkuja ja voileipäkakkuja esim.

9. Champagne Vierailija

Meillä on tarjottu kuohuviinit ja ruokaviinit ja jälkiruokakonjakit niin ristiäisissä, rippijuhlissa kuin muissakin perhejuhlissa. Minusta se tuntuu juhlavalta ja kuuluu asiaan, juommehan me viiniä muutenkin ruoan kanssa arkenakin. Näitä viestejä lukiessa tuli kuitenkin sellainen olo, että olen tehnyt jonkun kauhean synnin, kun KRISTILLISESSÄ juhlassa ja alle 18-vuotiaiden seurassa olen tohtinut punaviinilasin huulilleni kohottaa! Hohhoijaa. Eikös se Jeesuskin juhlissa juonut viiniä? Ja lapset ja nuoretko pitäisi kasvattaa siihen, että alkoholi on jotakin Salaperäistä, Mystistä ja Syntistä halkopinon takana puolisalaa tarjottavaa kirkasta, jota sitten vedetään niin paljon kuin yhdellä huikalla ehtii kulauttaa?

Toisinaan ärsyttää tämä suomalaisten takaraivossa oleva ajatus siitä, että Jos juhlissa on tarjolla alkoholia = Kaikki ovat änkyräkännissä. Meidän perhejuhlissamme ei kukaan ole ollut näkyvästi huppelissa, vaikka alkoholia tarjottiinkin.

10. Napis Vierailija

On todella tyylitöntä ja hyvien tapojen vastaista tarjota alkoholia alaikäisten juhlissa.
    Ristiäiset ja rippijuhlat ovat todellakin sivistyneesti alkoholista vapaat juhlat.

Se että täysi-ikäisille tarkoitetuissa juhlissa tarjotaan alkoholia ei mielestäni tarkoita änkyräkännejä.
    Ehkäpä sinulle tarkoittaa.?

Mielestäni viinin nauttiminen aterioilla arkenakin on melko typerää.
    Tissuttelu on aina pahasta.

11. Pinja Pohtivainen Vierailija

Olen työskennellyt juhlia järjestävässä pitopalvelussa ja viettänyt kahden oman lapsen ristiäisiä, rippijuhlia, ylioppilasjuhlia ja valmistujaisia. Olen huomannut, että rippijuhlat ovat yksi vaikeimmista juhlista järjestää ja saada oikeasti onnistumaan! Rippijuhlat ovat ongelmallisia monelta kannalta ja monia kysymyksiä onkin käsitelty tässä keskustelussa: Järjestääkö kahvikutsut vai kunnon lounaspöytä? Juhlat ovat lounasaikaan ja useimmissa perheissä vieraana kaukaa tulleita vieraita, joten lounas olis järkevin ja luontevin vaihtoehto. Mutta kuka sen valmistaa ja huolehtii pöytään asti, kun kaikki ovat kirkossa, missä ylipäätään on tilaa syödä, kun juhlat ovat kotona? Voiko tarjota alkoholia? Sankari on teini-ikäinen ja kysymyksessä hyvin vahvasti uskonnollinen juhla, joten vanhojen tapojen mukaan holia ei tarjota. Mutta kaikki tietävät, että viinilasillinen rentouttaa ja maljan nostaminen kohottaa muuten suomalaisissa perhejuhlissa helposti jäykäksi käyvää tunnelmaa.

Kaikki perheet tekevät oman tyylinsä ja omien perinteidensä mukaan. Yhden vinkin kuitenkin antaisin: Järjestäkää jotakin ohjelmaa, jos se vain suinkin on mahdollista! Pari pientä ohjelmanumeroa tekevät juhlasta juhlan, erottavat sen tavallisista kahvikutsuista ja muutenkin ryhdittävät istuskelua ja kahvinjuontia. Löytyykö vanhemmista, isovanhemmista tai kummeista ihmistä, joka voisi pitää pienen, epävirallisen juhlapuheen rippilapselle? Onko serkuissa tai kavereissa laulajaa, soittajaa tai lausujaa? Varmasti löytyy joku halukas esiintymään.

12. Zürich Vierailija

Tämä on taas niin suomalaista, niin suomalaista. Itse olen syntynyt Sveitsissä, jossa vanhempani asuivat silloin muutaman vuoden. Olen juonut viiniä aterialla 5-vuotiaasta lähtien, tosin se laimennettiin lapsille vedellä. Oikean viinin valinta oikean ruoan kanssa oli taidetta ja oikein ohjelmanumero kun oli vieraita.

Nyt saa ikääni laittaa nollan perään, enkä vieläkään tiedä mitä haittaa tuo minulle on tuonut. Olen terve kuin pukki, ei vaivan vaivaa ole ollut. Aterialla juomme edelleen miehen kanssa viiniä, yksi viinipullo kestää joskus useamman päivän. Ruoka vaan ei maistu niin hyvältä jonkun muun juoman kanssa.

kaikille 4 lapsillekin on annettu ala-ikäisenä viiniä, eikä heilläkään ole siitä mitään ongelmaa ollut eikä tullut.

13. Napis Vierailija

Me asumme suomessa ja me noudatamme suomalaisia hyviä tapoja.
    Lapsille annettu alkoholi, vaikka laimennettukin, ei ole millään lailla puolusteltavissa.
    Lapsen elimistö ei pysty polttamaan alkoholia.
    Onneksi suomessa ei olla noin "edistyksellisiä".

Myöskin suomalaiset kirkolliset juhlatavat ovat paljon asiallisemmat.
    Toivottavsti suomi pysyy näissä asioissa suomalaisena.

Turha ulkomaisen hömppäkulttuurin ihannointi pois.

14. Benjaana Vierailija

Tämä nyt menee jo ihan alkuperäisen aiheen ohi, mutta on silti pakko kysyä: Jos suomalainen juhlimiskulttuuri ja alkoholinkäyttökulttuuri on Napiksen mielestä hienoa ja asiallista ja ehdottomasti säilytettävää, niin mistä ihmeestä johtuu, että Suomessa alkoholikuolleisuus on Euroopan kärkiluokkaa ja esimerkiksi terveydenhuoltoväki haluaa epätoivoisesti "keskieurooppalaistaa" suomalaisten juomatapoja. Sveitsi on minun käsittääkseni Keski-Euroopassa.

15. Napis Vierailija

Tarkoitankin tuolla sitä että meillä ei lapsille alkoholia tarjota, ja en minä ainakaan tunne ketään rapajuoppoa.
    Alkoholi ongelmaisia riittää kaikissa maissa.
    Mutta siinä olen samaa mieltä että tulisi suosia mietoja alkoholeja eteläeurooppalaiseen tapaan.
    MUTTA ei lapsille, eikä alaikäisten juhliin, ei edes onnittelumaljana, koska sitä maljaahan ei voi itse "juhlakalu" ottaa.

16. näin on marjat Vierailija

Joopa joo, Zürich saa tarjota vaikka vastasyntyneelle viinaa, meillä ei alaikäiset juo,jos ei juhlia voi muuten viedä lävitse, sitten ei juhlita ripareita.

17. meilläpäin Vierailija

rippijuhliin tulee isoset ja pappi laulamaan. Se piristää juhlaa kummasti.

18. katjuusa Vierailija

Suomen laki kieltää alkoholin tarjoamisen ala-ikäiselle. Tämä laki toki määrittää sen, että Napiksen kanta alkoholin tarjoamisesta lapsille on täysin perusteltu. Sen sijaan hän on väärässä siinä, että lapsen elimistö ei polttaisi alkoholia. Lapsen kehokin polttaa alkoholia, joskin huonommin kuin aikuisen. Jos keho ei polttaisi alkoholia, se tarkottaisi, että ihminen olisi alkoholia nautittuaan koko ajan humalassa. Tuskimpa näin kävisi, lapsellekaan :)

Ja vielä, meillä kohotetaan kuohuviinimalja ristiäisissäkin. Tämä on mielestäni asia, jonka saa jokainen itse päättää. Alaikäiset paikalla olijat eivät alkoholia tokikaan juo.

19. voi voi Vierailija

Te, jotka meuhkaatte, ettei kuohuviinilasillistakaan saa rippijuhlissa tarjota, ette varmaankaan tarjoa kahviakaan, onhan sekin lapsille haitallista.

20. Alkoholiton Vierailija

Meillä ei ole tarjottu alkoholipitoisia juomia lasten rippijuhlissa ja ristiäisissä. Ei vain kuulu mielestäni asiaan. Ylioppilasjuhlat ovat eri asia. Juhlittavat vain eivät itse nauti alkoholia joten vain kuoharit on sillonki nostettu. Eli juhlittavien mukaan mennään.

Jokainen tavallaan... Kysykää siltä jonka juhlat on! Meidän nuoret ei olisi edes halunnut alkoholia.
    Meillä kyllä nautitaan perheessä alkoholia mutta tilanteen mukaan.
    Ja tuohon kuolleisuuteen... Tuskin nuo kuolleet on oikeasti juhlimalla ittensä hengiltä juonut! Kyllä he ihan varmaan ovat ihan ilman juhliakin hengen iteltään saanu! Vai onko mielestänne aina juhla kun nautitaan alkoholia?

21. Voi voi itsellesi Vierailija

Te jotka tarjoatte alkoholia ( kuoharimaljat tmv. ) kaste/rippijuhlissa, tarjoatte sellaisen varmaankin myös hautajaisissa.
    Yhtä mautonta missä tahansa em. juhlassa.

22. Ei kai Vierailija

No ei ehkä kuohuvaa, koska sen miellän onnittelumaljaksi alkuun, mutta jos hautajaisissa on ruokaa tarjolla, miksei voisi olla viiniä sen kanssa? Ei se sen kummempi ruokajuoma ole kuin vesi, kotikalja tai maito.

23. kyllä kai Vierailija

kuohuviinilasillisen voi rippijuhlissa tarjota, jos niin haluaa. Pitää vaan muistaa, että tarjoaa myös alkoholitonta juomaa vaihtoehtona. Ovatkohan nämä kuohuviiniä ja viiniä vastustavat sellaisia, joiden lähipiirissä/itsellä on alkoholiongelma ? Ehkä he eivät ymmärrä, että joku voi juoda todellakin vain yhden lasillisen.

24. ihmettelen? Vierailija

Mitä kirkollisia juhlatapoja tarkoitat?

25. eipä taida juhlia Vierailija

Eikö nää rippipippalot ole jo aikansa eläneet? Nuorna sitä työnantaja kysyi, vaikuttiko tosiaan muka työpaikan saantiin, työn, jossa rippiasioilla tai kirkkoon kuulumisella ei ollut mitään tekemistä. Taisi kysyä vain, jotain kysyäkseen. Ja eikös nykysin ole tasavertaisuusperiaate tässäkin asiassa. Jos ei nyt kirkon viroista puhuta.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri