Hae Anna.fi-sivustolta

rippilahja

Viestiketju osiossa 'Kodin juhlat' , käynnistäjänä asteri, 14.06.2006.

1. itsekin nuori Vierailija

kirjoitusasusta päätellen et oo ihan vielä 15.
    sun kaltaiset ihmiset oikein rohkaisee aikuisia pitämään meitä nuoria tyhminä :D

keittokirjasta sen verran että kyllä jokainen rippi-ikäinen osaa jo laittaa ruokaa vaikka kotitaloutta opetetaankin (ainakin meidän koulussa?) vain seiskaluokalla.
    ei kovin moni nyt NIIN tyhmä voi olla.
    mun mielestä raha olis aina paras vaihtoehto, se menee takuulla ainakin just siihen mitä nuori itse haluaa.. oli se sitten viinaa tai postimerkkikokoelmia.

2. Ihan samako? Vierailija

Rahaa saa haluta mutta ei se ihan sama ole meneekö esim. viinaan! 15 vuotias on ala-ikäinen ja jos vanhemmat on vastuuntuntoisia, voidaan olla varmoja, että nuoren lahjarahat ei ainakaan viinaan mene. Tuon ikäisen tekemiset ja olemiset on vielä täysin vanhempien päätettävissä.

Tietysti on niitäkin, jotka antaa vapauden tehdä mitä lystää noin nuorille lapsille mutta tuloksetkin on sitten näkyvissä tuolla katunurkissa ja sosiaalihuollon rasitteina.

3. Mouquli Vierailija

ite olen 15v poika, ikinä en oo viinaa juonu, nuuskannu ai tupakoinu. Valoja tauluun, täti. Kävikö mielessä että on olemassa järkeviä nuoria? Mieti vähän ennen ku alat muita ja muiden lapsia mollaamaan. Vituttaa tuollanen.

4. Näin, itsekin 15-vuotias ja ripille olen juuri pääsemässä. Lahjaksi toivon rahaa ja en todellakaan sitä viinaan yms. käyttäisi. Onko kukaan ikinä kuullut esim. kunnollisista nuorista? Aina vain valitetaan siitä, kuinka nuoret eivät osaa käyttäytyä, mutta nyt voisi olla hyvä hetki hieman miettiä, että mistä se johtuu..
    Ja sitten kunnolla asiaan, tosiaankin toivon lahjaksi rahaa, mutta kummini kanssa olen sopinut, että häneltä saan rippiristin. Aiomme mennä sen yhdessä ostamaan, että varmasti on mieluinen. Toinen asia jota kovasti haluaisin on Kalevala-sormus, mutta koska ne ovat aika hintavia sellaista tuskin saan. Myös Muumi-astiat kelpaisivat. Mutta siis tuossa tosiaankin 3 asiaa, jotka kelpuutan. Kaikki muu olisi aivan turhaa, joten yksinkertaisinta olisi antaa rahaa.
    Suosittelen, että kysyt nuorelta itseltään mitä hän haluaa.

5. itenuori Vierailija

Samaa mieltä, suurin osa mun kavereista ei oo ikinä ees maistanu alkoholia tai tupakkaa, eikä lahjaksi saadut rahat mene varsinkaan viinaan tai tupakkaan, mä ainaki ostelen jotai järkevää niillä. Ja ite oon 15v myös

6. nykyään osataan Vierailija

itse olen 15 , minä ja jokainen kaverini osaamme keittää perunat ja tehdä kunnon aterioita, koulussa opetetaan 13 vuotiaasta lähtien perus ruokaohjeet ja vähän enemmänkin ! joten se ei ole edes mahdollista ettei ruokaa osaisi tehdä.

7. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Totuushan on sellainen, että nykyään harvempi nuori osaa laittaa ruokaa sinun ikäisenäsi, kuin nimimerkki Eräs elli mainitsemana vuosikymmenenä.

8. johan pomppasi Vierailija

Mistä tuollainen totuus on keksitty? Vuosikymmeniä sitten oli vähintään puolet kansasta eli kaikki miehet täysin keittotaidottomia. Nyt kotitaloutta on pääosalla nuoria ja siellä myös pojat innostuvat ruuanlaittoon. Väitän, että nykyään useampi nuori osaa, mutta eri kuinka moni viitsii.

9. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Enemmän kotitaloutta opetettiin kouluissa (Helsinki) silloin, kun minä olin koulussa kuin tänä päivänä. Minulla ainakin oli kotitaloutta kahtena vuotena 6 tuntia viikossa ja kolmantena se oli valinnaisena käsityön kanssa ja silloin sitä olisi ollut vain 3 tuntia viikossa. Ehkä eri kouluissa oli ja on erillailla tämä ollut. Olin aikoinani ihan tavallisessa kansalaiskoulussa (7-9 luokat olivat tämän nimisiä Helsingissä -70 luvulla).

10. johan pomppasi Vierailija

Kansalaiskoulu oli eri juttu, sinnehän meni murto-osa nuorista. Useimmat menivät oppikouluun eikä ainakaan poikalyseoissa ollut kotitaloutta.

11. sunnavanessa Vierailija

minun mielestä keittokirja on aivan yhtä hyvä ja arvokas kun pöytähopeat sillä sehän riippuu suvun tai oman perheen vauraudesta. oikeasti 15-vuotias ymmärtää ettei aina kaikilla ole varaa kalliisiin hopealusikoihin
    itse sain jo 10-vuotiaana isältäni syntymäpäivälahjaksi keittokirjasarjan ja se innosti minut laittamaan ruokaa kun tulin hieman vanhemmaksi.
    eikä nuoret välttämättä voi sitä rahaa syytää mihin haluavat kun on kumminkin vanhemmat jotka aika hyvin vielä voi säädellä rahan käyttöä paitsi sellaiset vanhemmat jotka jo ajattelevat valmiiksi että se mennee viinan ja liimaan :D
    itse sain mummoltani rannekellon ja se ei ollut mikään muodin mukainen vaan saman lainen hopeinen kun mumolla oli, itse yhden päivän sitä harmittelin kun oli niin tyhmä kello mutta sitten aloin ymmärtää sen arvon ja sen että se kestää muodinkin muuttuessa eli ei ainakkan mitään trendi kamaa kannata ostaa, esim kaleva korut ovat hyviä neutraaleja ja ikuisia toinen hyvä on hopeiset korut ja sormukset ja astioita on myös mulle kerätty mutta nyt voisin paiskata ne astiat seinään sillä ne on hankittu ilman ajatusta siitä että maailma muuttuu ovat trendiväriä (siihen aikaan )n ja sävykin kerkesi muuttua vuosien saatossa. Eli kannattaa astiat hankkia myös neutraaleja ja sellaista pysyvää sarjaa että niitä saa sitten vaikka seuraavat 7 vuotta, ettei värin sävy vaihdu heti seuraavana vuonna :D

12. pojankloppi Vierailija

elikkä itselläni on rippijuhlat tässä kohta edessä, ja toivoisin etten saisi 10 eri rannekorua/kaulakorua, yksi risti tosin voisi olla kiva joltain sukulaiselta.
    ottakaa tosiaan selvää mistä nuori pitää/mitä han harrastaa/musiikkimaku tai mitä vain mikä voisi auttaa valinnassa. voin vakuuttaa että rahalahja ei mene kaikilla nuorilla tupakkaa sun muuhun, enkä usko että siitä tappelu on tämän sivun tarkoitus, joten sanon sen vain kerran.
    itse aion ostaa valkoisia lautasia + maaleja jotka eivät lähde pesussa ja maalaan ystävälleni oman astiaston. olen melko varma että jos lahjassa on jotai persoonallista, nuori ainakin muistaa keltä se on. (pidän / osaan maalata suht hyvin) :)

13. kummitäti Vierailija

Lueskelin näitä kirjoituksia ja monia hyviä ehdotuksia oli. Paras oli se, että lahjan ostoa harkitseva kyselee mahdollisimman tarkkaan kummilapsensa mieltymyksiä.
    Minä ostin Perheen Kuva Raamatun.

14. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Eikös sieltä rippikoulusta saada lahjaksi jo ainakin uusitestametti. Kysyitkö rippilapselta onko hän uskovainen tai muuten uskonnon asioista kiinnostunut, ettei ostoksesi mennyt hukkaan.

15. kummitäti Vierailija

Jx ynnä ehkä muut samoin ajattelevat. Mitäs luulette, ettäkö kiittelen ja kehottelen toisiakin kyselemään kummilapsensa mieltymyksiä ja sitten ite ostaa paukauttaisin Perheen Kuva Raamatun, omana ideana ?
    Se vaan on myös tosi asia, ja iso kiitos aihe, että rippikoulussakin tullaan uskoon.
    Kuulun niihin onnellisiin kummeihin, jotka saa jo eläessään nähdä rukoustensa toteutuvan ja nähdä kummilapsensa valinnan kulkea kohti kaikkea sitä luvattua hyvää, jonka Raamattu lupaa. Kastehetkellä meiltä kummeilta kysytään tahtoa johdattaa lasta kristilliseen kasvatukseen, tukea ja rakastaa häntä, vanhempiensa rinnalla. Minulle on aina kummilapsi merkinnyt erillaisten muistamisien ja lahjojen lisäksi myös muistamista rukouksin.
    Toin näin lahja ideana esille myös ihmisen hengellisen ruokkimisen, vaihtoehtona ideoihin vaikka aterimista tai astiastosta. Matt. 4:4 Ihminen ei elä pelkästään leivästä.....

16. väsynyt kummi Vierailija

Kiitos, kun toit esiin asian tämänkin puolen! Itselläni on vain yksi kummilapsi, joka pääsee ripille parin vuoden päästä. En ole lapsen sylikummi, vaan ilmeisesti "hienouden" vuoksi aikanaan vielä kolmanneksi kummiksi pyydetty, josta toivottiin lapselle vaivatonta lahja-automaattia. Lapsen vanhemmat eivät kuitenkaan ole pitäneet minuun mitään yhteyttä, omat lähestymiseni on torjuttu tekosyiden nojalla, ja minua on muistaakseni vain kerran kiitetty lähettämästäni lahjasta (silloinkin sähköpostitse yhdellä lauseella). Olen lopettanut lahjojen antamisen jo aikaa sitten. Jos jonkin lahjan kummilapselle ripille pääsyn johdosta annan, niin varmaan juuri Raamatun. Minusta silllä on paikka pakanankin kirjahyllyssä ihan yleissivistyksen kannalta. Useinhan nykyään törmää siihen, ettei ihmisillä ole harmaintakaan hajua Raamatun sisällöstä, esim. siitä, ovatko evankeliumit Uudessa vai Vanhassa testamentissa.

Olen iloinen teidän kaikkien puolesta, joilla on läheiset tai edes "normaalit" suhteet kummilapseenne.

17. pa -kanako Vierailija

Yleissivistykseksääksesi? Raamattu?

18. väsynyt kummi Vierailija

En vaivaudu vastaamaan kovin pitkästi. Jokaisella on tietenkin oma näkemyksensä siitä, mitä yleissivistykseen kuuluu. Uskontojen merkitys ei nykymaailmassa ole kuitenkaan siinä mielessä vähenemään päin, että esim. Suomessa muslimien määrä lisääntyy tasaisesti. Mielestäni on hassua kuulua johonkin kirkkokuntaan, ellei ole sen oppirakennelmasta pienintäkään käsitystä: esim. jos ev-lut. kirkon jäsen ja lapsensa rippikoulussa käyttävä ei enää edes tiedä, miksi pääsiäistä vietetään.

Ja olenpa kerran ollut sellaisessa konfirmaatiotilaisuudessa, jossa kirkon takaosassa istuvat aikuiset keskustelivat toimituksen aikana äänekkäästi. Varmaan Big Brotherista tai muusta yleissivistykseen olennaisesti kuuluvasti aiheesta. Mutta olen varmaan siinäkin suhteessa ei-täysipäinen, että arvostan hyviä käytöstapoja -- enkä sorru netissäkään, nimetömänä, eri mieltä olevien nimittelyyn. Itseäsihän voisi tölväistä vaikka olemattomasta kirjoitustaidosta.

19. Ei kaikkialla Vierailija

Ne rippilapset, joita olen tavannut konfirmaatiopäivän yhteydessä, eivät ole saaneet seurakunnalta Raamattua.
    Jos rippilapsi muistaa vielä kymmenen vuoden kuluttua, että hän sai ripille päästessään Raamatun kummiltaan, niin sillä on jo ollut jotain merkitystä.

20. kummitäti Vierailija

Jotenkin tuli surullinen olo puolestasi. Tuntuu varmasti kurjalta olla sivusta katsoja, kun kuitenkin olet kummin "pestin saanut" eikä voi sitä "toimittaa", niin kuin ehkä haluaisit.
    Jos kummilapsi asuisi lähempänä, olisi aina se vaihto ehto, että voisi kutsua hänet yksinään vaikka baariin jätskille ja rupattelemaan. Aina konsteja löytyy, jos mahdollisuudet antaa myöten.

Sen mitä voit tehdä on, että rukoile hänen puolesta.
    Mikään rukous ei mene koskaan hukkaan.

Onhan uskontoja, tusinoittain, ja oli uskonto sitten yleissivistystä tai mitä tahansa, niin se on ihan eri asia kuin, USKO.
    Usko on Jumalan lahja.
    Ei kukaan voi itsestään ymmärtää uskoa, eikä arvostaa, eikä käyttää sitä, jos sitä ei kerran omista. Usko tekee Jumalan ja ihmisen välille suhtee. Kuten sanontakin on "uskoon tullaan"
    tai "uskoon kasvetaan"
    Uskoa on vaikea käsittää silloin, kun ei ole halua ottaa sitä vastaan.
    Kun tulee halu etsiä, silloin sen löytää.
    Oikeampi sana on kuitenkin, että usko annetaan pyytäjälle, se on lahja.
    Nyt tää puhe menee pois varsinaisesta kummilahjojen asiasta, joten ehdotan, että sinä voisit jatkaa itseksesti aiheesta oman Raamattusi kanssa.
    Aloita ensin pyytäen, että Jumala avaa sen, mitä luet, vaikka Roomalaiskirjeestä ja sen jälkeen lue joku Evankeljumeista. Koe se löytämisen ilo :) Sinua siunaten Mari

21. levännyt kummi :) Vierailija

Kiitos, Mari, näistä hyvää tarkoittavista toivotuksista. Olen ihan samaa mieltä siitä, että tästä aiheesta on turha jatkaa tässä ketjussa, joka koski kummilahjoja. Ymmärrän kyllä, mitä tarkoitat uskon ja uskonnon erolla. Itse en kuitenkaan ottanut minkäänlaista kantaa tuohon usko-puoleen ja toivon tosiaan, että oma uskonelämäni tai sen oletettu puute jätetään tämän keskustelun ulkopuolelle.

Minusta tieto uskonnoista on tärkeää sen kannalta, että ymmärtäisimme eri kulttuureja ja ajattelutapoja. Monikulttuurisuus ja moniuskontoisuus on tätä päivää, halusimmepa tai emme. Mitä länsimaiseen kulttuuriin tulee, vanha kasku toteaa, että englannin kieltä on mahdoton puhua kymmentä minuuttia kauempaa viittaamatta Raamattuun (ja Shakespeareen).

22. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    En minäkään aikoinani koko raamattua saanut vaan se taisi olla pelkästään uusitestamentti. Ei tosin ole enää tallella kyseinen kirja. Sitä kirjaa käytettiin rippikoulussa.

23. Pyhä Kirja Vierailija

No voi harmi. Sitä olisi ollut ihana tavailla yhdessä Cliff Richardin ja hänen avomiehensä kanssa.

24. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Tokkopa olisivat siitä mitään ymmärtäneet, kun sehän olisi ollut suomenkielinen.

25. Pyhä Kirja Vierailija

Kyllähän he hartaina kristittyinä olisivat voineet selittää tuon patriarkaalisen veriuskonnon perusteita sinulle.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri