Hae Anna.fi-sivustolta

rippilahja

Viestiketju osiossa 'Kodin juhlat' , käynnistäjänä asteri, 14.06.2006.

1. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Yritätkö olla erittäin vitsikäs vai mitä. Ei minua haittaa ollenkaan kyseisen artistin suuntaus sillä musiikki kuulostaa aivan yhtä hyvätä kuin aiemmin eikä siis tieto hänen suuntautuneisuudestaan ole sitä huonommaksi tehnyt, jos sitä luulet.

2. Uh-eh Vierailija

Milloin sait tietää, että hän on suuntautunut patriarkaaliseen veriuskontoon?

3. Annalina Vierailija

Siis kuka? Se pappapoppari Clif Richardsko? Tietääkseni ei ole hihhuli. Sen mitättömiä mummolauluja en kylläkään voi sietää.

4. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Nyt taitaa sinulla olla väärää tietoa. No et taidakaan olla kuullut hänen laulujaan livenä koskaan?

5. En ymmärrä mikä joitakin aikuisia ihmisiä oikein vaivaa kun nämä tietyt henkilöt syyttävät KAIKKIA nuoria nykyään tällaisesta. Itse olen 15-vuotta ja en ole ikinä poltanut , juonut tai haistelut liimoja. Nuoria ei pidä aina olla syyttämässä!!! On kyllä totta että nykyään suomen nuorten viinan käyttö y.m. on noussut, mutta jokainen voi miettiä itse miksi!!!!!

6. Helloudarling Vierailija

Niin ja nykyään ylä-asteella opetetaan kotitaloutta! ja kun nuori muuttaa yksin kyllä silloin viimeistään oppii perustaidot. en kyllä sano että keittokirja olisi paras mahdollinen rippilahja. Ei kaikki kokkailusta ole innostunut. Mielummin joku lahjakortti jonnekin tiettyyn liikkeeseen :) tietää ainakin ettei rahat mene muuhun turhaan.

7. see Vierailija

söpöö muumi-astioita haluava poika :)))

8. odeviiskasi Vierailija

Mistä päättelet kirjoittajan olevan poika?

9. apua Vierailija

Miksi pitäisi antaa mitään lahjaa? Suurin osa nuorista käy rippikoulun vain ja ainoastaan tavan ja lahjojen vuoksi ilman, että se mitään merkitsee.
    Ainoa lahja voisi olla lahjoitus hyväntekeväisyyteen (lastenklinikka, SPR, kehitysmaalahja jne.) joissa kyllä riittää valinnanvaraa.

10. Anni62 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Mun poikani odottaa ihan rahaa mutta, on toki toivonut muutakin. Hänellä aika selvää mitä haluu.
    Nää on meidän neljännet ja samalla viimeiset rippijuhlat. Myös tytöt saivat lahjakortteja ja toiseksi vanhin tytär pyysi kaikki lahjansa rahana ja saikin. Hän ei mistään koruista tykkää.

11. LPolo Vierailija

Jos pitää ripille pääsemistä oikeasti erityisenä asiana, on rippilahja syytä valita sen mukaan. Itse ainakin haluaisin jotain hengellistä. Raamattuja minulta jo löytyy, mutta jos saisi vaikka hyviä kristillisiä kirjoja, tai jonkun hengellisen lehden tilauksen, niin se tuntuisi luonnolliselta.

Sopivia kirjoja lienee John Bunyanin klassikko Pilgrims Progress, tai joku C.S.Lewisin teoksista. Lehdistä tiedän vain, että itse tilaan Nuottaa (Tilaa Nuotta ja tuet samalla lukutaitotyötä! : Nuotta.com), ja se on ainakin minun makuuni.

12. Jep jep Vierailija

Yleissivistykseksi. Muun muuassa ajanlaskumme, pyhäpäivämme, suurimmat juhlamme joulu ja pääsiäinen + muut pyhät, suuri osa nimistä, sananlaskuista, asenteistamme, tavoistamme, rakennuksista, kirjakielen perinnöstä, rituaalit (häät, hautajaiset, rippi, kaste, siunaukset), maailmankatsomukseemme vaikutus, yhteiskunnallinen vaikutus, kirkon asema yhteiskunnassa, poliittiset ja uskonnolliset asenteet, herätysliikkeet, musiikki, kuvataide, arkkitehtuuri, veistokset, kirjallisuus jne ja jne....

lista on aika loputon..

13. Idea Vierailija

Vie tyttö parturiin, monet tytöt tarvitsevat hiustenleikkuun, uskonpa, että pitäisi siitä.

14. Idealle Vierailija

Asterin pulma on varmasti jo ratkennut, kun rippijuhlia vietettiin viisi vuotta sitten... Mutta muuten ideasi on hyvä ja erilainen! Kyllä minullekin kelpaisi lahjakortti kampaajalle :)

15. 6 lapsen isä Vierailija

potkulauta tai jalkapallo virveli on ihan hyvä lahja tytölle ja pojalle

16. kysyjä Vierailija

Minkälainen laitos on jalkapallo virveli? Tuskin 15 - 16 vuotias potkulautaa käyttää.

17. 15-vuotias Vierailija

ei kaikki 15-vuotiaat käytä lahjarahoja kaljaan, tupakkaan tai muuhun pikkusälään!!
    minä en ainakaan säästäisin rahaa vaikka tulevaan ajokorttiin, autoon tai jopa omaan tulevaan kotiin!! ÄLKÄÄ ALIARVIOIKO 15-VUOTIAITA!!!!!!
    niin ja tuo keittokirja mistä on puhuttu, olisin itse ainakin tyytyväinen jos semmoisen saisin rippilahjaksi!!

18. Ripille Vierailija

Itse ostan aina rippilahjaksi jonkun halvan kellon. Nykyään helppoa kun ei tarvi vaivautua enään kauppaan katsomaan, kun voi tilata netistäkin. Toki helpoimmalla taitaa päästä jos antaa rahaa.

Leijona kellot ovat esimerkiksi ihan hyviä ja halpoja. Ja tähän mennessä nuoret eivät ole valittaneet.
    Leijona kellot | Leijona rannekellot - Keskisen Kello Oy

19. kruismandiz Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Itse pääsin ripille viitisen vuotta sitten, ja lahjaksi sain korun (vieläkin aktiivikäytössä), parisataa euroa käyttörahaa, sekä kummeilta upean kultaisen kellon joka on vieläkin ihan jokapäiväisessä käytössä. Vanhemmilta sain keitto/niksikirjan, josta on oikeasti ollut apua elämässä, ei keittokirja ole ollenkaan huono vaihtoehto. Rahoilla ostin itselleni kengät ja takin, eli ei mennyt tupakkiin tai krääsään.

20. simpo Vierailija

Juurikin näin.Olen 14v ja rippileirini alkaa huomenna:)
    Ja meidän luokan oppilaista noin 6 polttaa ja juo alkoholia.
    Luokallamme on 20 oppilasta.Itse käyttäisin rippalahja rahat omaan harrastukseeni,elektroniikkaan. Minulla on huone täynnä omatekoisiarakennelmia,kuten toimiva
    flipperi,suklaa patukka automaatti,ja monia muita.
    Toinen harrastukseni on rahapeli automaatit.Ja rippilahjaksi saan saksassa tehdyn hedelmäpelin.
    maksaa 300e.Noista peleistä ja sähkö harrastuksesta on paljonkin hyötyä tulevaisuudessa.
    Kuten ammattikouluun sähköalalle hakiessa.

t.simo

21. Leipojatyttö 15 Vierailija

Olet aivan väärässä, nuoria on moneen lähtöön. En yritä myöskään sanoa, etteikö monet rahoillaan ostaisi viinaa ja tupakkaakin, mutta on myös fiksuja nuoria jotka käyttävät rahansa viisaasti! Itse voin hyvällä omallatunnolla sanoa, ettei rippijuhlista (eikä mistään muualtakaan) saadut rahat VARMASTI mene minkäänlaisiin päihteisiin.

Ja lahjaideoihin voisin vielä sanoa, että itse olisin kovin kiitollinen jos saisin jonkin hyvän keittokirjan. Pidän ruoanlaittamisesta sekä leipomisesta, joten kirjat tulisivat varmasti käyttöön!
    Raha on myös hyvä lahja, sillä sillä saa ostettua sitä mitä tarvitsee tai mihin on säästänyt pidemmän aikaa.. Eikä tule vieraiden ostettua samoja lahjoja.

-Tyttö, 15

22. KJ tänään Vierailija

Omat lapsemme käyttivät rippilahjaksi saamansa rahat siihen, mitä itse halusivat. Toinen osti itselleen harrastukseensa liittyvän noin 300 euron arvoisen asian, johon meillä vanhemmilla ei olisi ollut rahaa. Toinen käytti rahat koruihin, vaatteisiin ym. Kumpikaan ei käyttänyt rahojaan viinaan eikä tupakkaan, eikä siihen mene heiltä vieläkään rahaa, vaikka nuoremmaltakin rippi-iästä on jo melkein kymmenen vuotta.

Leipojatyttö 15 kertoi oman toiveensa ja mielestäni ihan hyvin voi kysyä rippilapselta, mitä hän haluaa lahjaksi.

Ettei käy kuten minulle: Pääsin ripiltä vuonna 1975. Sain tädiltäni V. A. Koskenniemen toimittaman tiiliskiven kokoisen Vaeltava viisaus -teoksen. En arvostanut sitä silloin, enkä arvosta sitä lahjaa vieläkään. Meni tädin rahat hukkaan.

23. 96 Vierailija

Itse toivoin rippilahjaksi rahaa, niin karulta kuin se kuulostaakin. Sitä myös sain muutamien muiden lahjojen ohella, ja lämmöllä muistan jokaista vierasta. Nyt kuukausi juhlien jälkeen rahat ovat koskemattomana tililläni, ja aion käyttää ne järjestelmäkameraan, ulkomaanmatkaan tai johonkin muuhun isompaan. Minun on mahdollista toteuttaa esimerkiksi haave uudesta kamerasta, kun vieraat kunnioittivat toivettani saada rahaa. Juhlista jää myös varmasti se 'muisto', mutta tällä kertaa ei kymmeniä ei-niin-tärkeitä esineitä, vaan yksi joka varmasti tulee olemaan hyödyllinen ja tärkeä.

Toki joillain nuorilla raha saattaa mennä vaatteisiin, meikkeihin, karkkiin, leffaan... Kannattaa tiedustella etukäteen nuoren vanhemmilta, mahtaako tällä olla jonkinlaista säästökohdetta. Vanhemmat voivat -vieraan niin toivoessa- myös 'vahtia', että rahat käytetään järkevästi. Varsinkin 100-500e(kokonaissumma juhlista) on todella suuri summa käytettäväksi kaikkeen pieneen.

Raha ei kuitenkaan ole ainoa mitä nuoret haluavat. Toiveista kannattaa kuitenkin tiedustella etukäteen, mikäli haluaa antaa mahdollisimman osuvan ja pidetyn lahjan. Hevosenkenkäriipusta ei kannata ostaa, jos muistaa että ripillepääsy piti hevosista -ainakin kolmosluokalla. Myös CD-levyt saattavat jäädä nurkkiin pölyyntymään, nykyään kun ladataan kaikki netistä musiikkisoittimiin ja kännykkään.

24. manta Vierailija

niinpä. nuorten rahat päätyy AINA ihan väärään osoitteeseen. meilläkin vaari oli säästänyt pojalle moporahoja ja poika pahalainen meni ja osti SÄHKÖPIANON!!! :)

25. manta Vierailija

alakoulussa saadaan uusitestamentti ja naimisiin mennessä raamattu. näin seurakunta muistaa palvelijaansa.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri