Hae Anna.fi-sivustolta

Ristiäisten tarjottavat

Viestiketju osiossa 'Juhlaruoka' , käynnistäjänä Poola, 01.08.2013.

1. Poola Vierailija

Saiskos ehdotuksia?
    Lapsenlapsen ristiäiset ovat meillä ja nyt suunnittelen tarjoilua. Ehdottakaa jotain!

2. Barca2000 Vierailija

Olisi helpompi ehdottaa, jos kertoisit hieman puitteista.
    Suunnilleen kuinka monta vierasta?
    Onko kyseessä kahvitilaisuus, jossa tarjotaan pikkusuolaista ja makeaa vai onko tarkoitus tarjota vieraille kastetilaisuuden jälkeen lounas?
    Jos tarjotaan ruokaa, pitäisikö tarjottavan olla helposti haarukalla syötävää pienessä tungoksessakin vai onko teillä ruokapöytiä ja istuimia niin paljon, että kyseeseen tulee oikea kattaus?

3. Elli-Pelli Vierailija

Totta puhut! Varmasti ap saa runsain mitoin vinkkejä, kunhan kertoo hiukan tarkemmin reunaehtoja.

4. tietenkin Vierailija

perinteistä voileipäkakkua ainakin.

5. aloittaja Vierailija

Vieraita kutsutaan suunnilleen kolmekymmentä. Kaikki ovat lähialueelta, joten en tarjoa lounasta, mielestäni kahvitarjoilu riittää.
    En halua tarjota samaa kuin puolitoista vuotta sitten ensimmäisen lapsenlapsen ristiäisissä, jossa oli perinteiset voileipäkakut, sekä liha- että kalakakku.
    Suolaisen tarjottavaan kaipaan vihjeitä.
    Järjestän pikkupöytiä, joten kenenkään ei tarvitse syödä "sylistään".
    Olen haaveillut ottaa lisätilaa ulkoa, riippuu tietenkin säästä. Sisälle taloon mahtuu kyllä kaikki vieraat ja kaikille on jonkinlainen pöytäryhmä.
    Piirakkaohjeita siis suolaisen sellaisen kaipaan. Vieraissa on joitain kasvis- ja kalan syöjiä, joten siihen suuntaan haluan ohjeita.
    Kiitos mielenkiinnosta!

6. Peppiina Vierailija

Papille runsaasti vaaleapaahtoista kahvia ja keskustelunaiheeksi Päivi Räsäsen sammakot.

7. Elli-Pelli Vierailija

Tässä joitain ajatuksia. En ole koskaan ollut voileipäkakuista innostunut, joten niitä en sinulle nytkään ehdota.

Itse käytän paljon Valion piirasohjeita ja täytteissä vain taivas on mielikuvituksen rajana.
    Mutta, ehdottaisin, että teet kalansyöjille pieniä ruispalttoonappeja, joiden päälle joko itse tehtyä tai valmiina ostettua lohihyvää. Ainakin Prismojen kalatiskeistä löytyy erinomaista joko graavilohesta tai kylmäsavulohesta, mutta tässa tapauksessa kannattaisin tuota kylmäsavulohta, koska ne leivät kuitenkin siinä pöydässä joutuvat jonkin aikaa olemaan. Koristeeksi pieni limen viipale ja tillinoksa.
    Näiden leipien päälle sopii myös Aurajuustosta ja ananasmurskasta tehty täyte, jota notkistan hiukan ranskankermalla. Tämän voi kauniisti pursottaa.

Kasvissyöjille sitten piirakka, johon hauduttaisin runsaasti porkkanaraastetta, salottisipulia, paprikaa ja kesäkurpitsaa. Jos arvelet Aurajuuston maistuvan, se sopii tähän erinomaisesti. Lisään se muruna haudutuksen loppuvaiheessa. jotta ehtii hyvin sulaa. Ja, koska laitan siihen päälle tulevaan kerma-munaseokseen mozzarellaraastetta joukkoon. Mustapippuri, suola ja ihan ripaus meiramia riittävät mausteiksi.

Toiseen päähän pöytää (ikään kuin jälkkäriksi täytekakun lisäksi, joka varmaankin on tarjolla) voisi ajatella kokonaista kypsää Briejuustoa, jonka leikkaat valmiiksi vinoneliöiksi, mutta jätät alkuperäiseen muotoon. Jokaiseen palaan cocktailtikulla joko tumma/vihreä rypäle tai mieluiten mansikka, jos vielä jostain saat. Lisukkeeksi tälle kinuskikastiketta kannuun.

Eihän näistä nyt vielä pöytä täyty, mutta tällaisia ehdottelen vaihtoehdoiksi. Huomaat varmaan, että olen Aurajuuston ystävä :O).

Mukavia juhlia!

8. Elli-Pelli Vierailija

Koska täällä ketjuissa on oltava kieliopin kanssa äärestään tarkkana, sanon heti, että yllä olevassa viestissäni jäi yksi kappalejako puuttumaan.
    Eli, ananas-Auratäytettä en todellakaan tarkoita noiden lohileipien päälle, vaan palttoonapeille sinällään. Sori! :O)

9. Kokkailija Vierailija

Herkullista piirakkaa kalansyöjille tulee myös savukalasta. Olen ostanut kaupasta valmiin ruistaikinapohjan ja siihen päälle savulohta, tilliä, purjoa ja munamaito/kermaseos sekä juustoraastetta.

Tarjoaisin myös raikasta salaattia piirakoiden lisukkeeksi. Laita salaattiainekset omiin kulhoihinsa, niin jokainen voi koota lautaselle haluamansa salaatin.

Niin ja täytekakun lisäksi tekisin myös pikkuleipiä - ainakin kaneliässiä, mutta ässät tietysti vauvan nimen etukirjaimen muotoisina.

10. Elli-Pelli Vierailija

Nyt kyllä sohaisit ampiaispesään! Tuota itse koottavaa salaattitarjoilua ei täällä saa edes mainita!
    Ehdotin sitä taannoin lakkiaisten tarjoiluksi ja voi hyvää päivää, mikä haloo siitä syntyikään. Se on niiiiiiiin tavista ja alkeellista ja se joka ei osaa edes salaatteja rakentaa, laittaa vieraat itse ne kokoamaan jne. jne.
    Eli, täällä kannattaa olla tarkkana, mitä ehdottaa.

Itse olen tosin kyllä kanssasi samaa mieltä.

11. Kristiinan ihailija Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Täällä taitaa olla vaan tuo eräs nimeltä mainitsematon "täti", joka saa hepuleita milloin mistäkin. Tuskin kannattaa korvaansa lotkauttaa saati mieltä pahoittaa moisen luuserin vuoksi.

12. Barca2000 Vierailija

Olen itse joskus korvannut kokonaiset piirakat pikkuvuokiin tehdyillä suolaisilla muffineilla tai samoin muffinvuokiin kierretyillä suolaisilla kierrepullilla. Ne vaikuttavat somemmilta ja juhlapöydässä siistimmiltä kuin puoliksi syöty piirakka. Täytteitä voi tietenkin kukin voi vaihdella makunsa mukaan.

Minun konstini on kuitenkin ollut se, että olen edellisenä päivänä pilkkonut täyteaineet kulhoihin jääkaappiin ja pyöräyttänyt muffinit vasta juhla-aamuna, jotta ne ovat mahdollisimman tuoreita. Muutaman muffinpellillisen vahtiminen ei todellakaan vie kovasti aikaa.

Googlaamalla löytää hyviä perusohjeita. Tässä yksi:

KINKKUMUFFINIT
    50 g tomaatteja

100 g kinkkusuikaleita

0,5 dl sinihomejuuston muruja (voit korvata myös jollain toisella juustolla)

0,5 sipuli

1 valkosipulinkynsi

0,5 rkl basilikaa

1 dl ruokakermaa

1,5 kananmunaa

1,5 rkl sokeria

2,5 rkl öljyä

0,5 tl suolaa

1,5 tl leivinjauhetta

3 dl vehnäjauhoja

1 dl emmental juustoraastetta muffinien päälle

Huuhdo ja paloittele tomaatti. Yhdistä jauhot, leivinjauhe, suola ja basilika. Vatkaa munat ja sokeri kuohkeaksi vaaleaksi vaahdoksi.Lisää kerma ja öljy, kääntele isolla lusikalla varovasti sekaisin pohjasta asti.Lisää kinkkusuikaleet, sipuli ja valkosipulimurska.Sekoita varovasti.Lisää joukkoon jauhot ja kääntele varovasti lusikalla sekaisin, vain sen verran kuin on pakko.Älä vatkaa.Lisää tomaatit.

13. Meillä oli quiche lorraine -kinkkupiirasta (tein uunipellille), sen lisukkeena wahldorfin salaatti (ostin Citymarketin tiskiltä). Moilasen paistovalmiita karjalanpiirakoita ja munavoi sekä sitruunatorttu. Olen jälkikäteen tyytyväinen tarjoiluun, jossa ei ollut paljon erilaista tarjottavaa, mutta perushyvää ja kevyestä lounaasta käyvää myös pidempää tulleille.

14. Mitä on? Vierailija

Millaista on wahldorfin salaatti?

15. Tässä yksi Vierailija

Tässä yksi waldorfin salaatin ohje:

https://www.pirkka.fi/ruoka/reseptit/23992-waldorfin-salaatti

16. Jep, jep. Vierailija

Kyllä minä Waldorfin salaatin tiedän, mutta mitä siis on wahldorfin salaatti?

17. Wahldorfin salaatti on tietenkin vähän hienompi kuin se perinteinen waldorf... :) Mutta tosissaan se oli ainut tarjoiltava, joka meni kokonaan, kinkkupiirakan viereen oli tarkoitettu. Citymarketin versioissa ei tuntunut olevan kovinkaan paljon selleriä, jos ollenkaan ja upposi siksi niillekin, jotka eivät selleristä niin perusta.

18. hämmästelen Vierailija

sitä että isoäiti laittaa ristiäiset. Eikö se kuulu lapsen äidille? Vai eikö kaikilla ole varaa? Tai sitten eivät ymmärrä ruoan päälle mitään?Mitä tuo Citymarket tässä tekee? Sieltäkö oli pöydässä valmis salaatti???!!!! Kauhistus!

19. tuo kumma Vierailija

Wahldorf on joku cittarin halpa valmistuote. Ei sellaista lajia edes tunneta.
    ja wahldorf näköjään kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella.

20. Hohhoijakkaa! Vierailija

^
    Hohhoijaa! Jaksatko huvittua edes itse?

21. Iso vai pieni? Vierailija

Niin, kirjoitetaanko Waldofin salaatti vaiko waldorfinsalaatti? Ruokien nimethän kirjoitetaan pääsääntöisesti pienellä (italiansalaatti, janssonkiusaus, runebergintorttu), paitsi jos nimen osana oleva erisnimi on suhteellisen tuntematon. Onko Waldorf sitten suhteellisen tuntematon vai ei?

22. 3:s muunnos Vierailija

jo tästä eli viimeisin on Waldofin salaatti! Minkä halpiskaupan valmistuote tuo mahtaa olla?

23. Iso vai pieni? Vierailija

Pahoittelut näppäilyvirheestä, joita valitettavasti tulee, kun kirjoitan kosketusnäyttöpuhelimella. Onneksi olen osannut ottaa automaattisen korjauksen pois päältä, sillä sen vielä toiminnassa ollessa kirjoitus oli välillä ihan täyttä hölynpölyä.

Eli kysymykseni oli, että kirjoitetaanko Waldorfin salaatti vaiko waldorfinsalaatti - onko sana niin vakiintunut, että kirjoitetaan pienellä ja yhteen esimerkiksi italiansalaatin tai burgundinpadan tavoin, vai onko nimen osana oleva erisnimi (Waldorf) vielä niin tuntematon, että se kirjoitetaan isolla alkukirjaimella ja erikseen?

En tiedä, että saako Waldorfin salaattia/waldorfinsalaattia mistään valmisruokana, sillä en ole itse koskaan ostanut.

24. itseräpellettävä Vierailija

on tosai arkinen, junttiamainen. Ei kait sitä nyt kukaan minkäänlaisiin juhliin laita tarjolle! Korkeintaan nuorison tupareihin käy.
    Inhottavaa kun kaikki rääpii aineskasoja, siinä bakteerit kivasti siirtyy henkilöltä toiselle. Eikä lajikasa ole kaunis missään tapauksessa.
    Juhlissa tarjoilu on oltava valmista sillä tapaa että itse kukin voi ottaa sitä mitä mielii ja voi keskittyä seurusteluun. Ei ole tarkoitus että vieraat alkavat paistamaan pihvejä tai leikkaamaan kurkkua. Eikä kaikkea ole edes tarkoitus maistaa.

25. ap Vierailija

Hämmästele ihan vaan rauhassa. Isoäidillä vaan sattuu olemaan 250 neliöinen talo, johon mahtuu kolkyt vierasta paremmin kuin nuorten kerrostalokolmioon.
    Lapsen äiti oli mukana laittamassa tarjottavaa, jos se sua yhtään lohduttaa...

Kaikki meni mukavasti, pihasta myös saimme nauttia, kiitos aurinkoisen sään.

Tarjottavat maistuivat kaikille ja niitä oli riittävästi. Barca2000 antoi käyttökelpoisen ohjeen, jota käytin. Suolaisia syödään enemmän ja niitä teimmekin sekä lihasta, että kalasta.

Tosi mukavat juhlat, vieraidenkin mielestä.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri