Ristiäiset ja häät samalla kertaa (?)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja moona81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

moona81

Aktiivinen jäsen
19.01.2010
5 822
1
36
Kuopio
Aloin miettiä moista. Meillä kolmannen laskettu aika on 29.08.2010.

Olemme lapsien isän kanssa olleet yhdessä 16 vuotta. Mutta emme ole menneet naimisiin vielä. Asiasta on kyllä puhuttu silloin tällöin.

Asumme nyt useamman sadan kilometrin päässä sukulaisista. Ja ristiäiset pidämme kotipaikkakunnalla. Koska toki se on fiksumpaa, kuin se että kaikki matkustaisivat tänne.

Nyt olen miettinyt jos pitäisimme vihkitilaisuuden samalla kuin kolmannen lapsen ristiäiset. Eikös sellainen onnistu?

Ristiäiset pidetään ilmeisesti joko minun äidin luona tai sitten anopin luona.

Eli ihan kaikki mitä vaan osaisitte kertoa olisi tervetullutta. Koska itselläni ei ole vielä mitään hajua koko hommasta. Kun tänään aloin moista vaihtoehtoa miettimään.

Maksaako vihkiminen jos se tapahtuu kirkon ulkopuolella. Ja ihan kaikki mitä pitäisi ottaa huomioon. Niin voisi asiaa suunnitella eteenpäin. Kiitos :)

olen ollut kerran tuollaisissa ja oli ihana tilaisuus. Ensin pari vihittiin ja sitten lapsi kastettiin. Eihän vihkiminen mitään maksa, samallahan se pappi sen hoitaa.

Me mentiin ihan kirkollisin menoin naimisiin ja tyttö kastettiin siinä sit samalla, unohtu vaan ulosmarssi ku tyttö kastettiin vihkitilaisuuden jälkeen niin tuli hieman nolo tilanne, et se ainakin kannattaa ottaa huomioon jos kirkossa meinaa... B)

Nyt kun olisi vielä aikaa suunnitella ja vähän säästää rahaakin. Kaikki olisi valmiiksi paikalla ja me tietenkin kotipaikkakunnalla. Niin kaksi kärpästä yhdellä iskulla systeemillä :)

Mites papin kanssa voi varmaan sopia asiosta etukäteen puhelimen kautta. Kun ei kuitenkaan päästä kovin paljoa aiemmin matkustamaan kotipaikkakunnalle.

Me mentiin myös naimisiin ensin ja sit vihkimisen jälkeen kastettiin tyttö.Oltiin käyty isyyden tunnustuksessa mutta eihän sitä ois tarvinnu kun mentiin ensin naimisiin...Ja me kyllä hoidettiin se ulosmarssi kasteen jälkeen :D

Alkuperäinen kirjoittaja NeliApina:
Me mentiin myös naimisiin ensin ja sit vihkimisen jälkeen kastettiin tyttö.Oltiin käyty isyyden tunnustuksessa mutta eihän sitä ois tarvinnu kun mentiin ensin naimisiin...Ja me kyllä hoidettiin se ulosmarssi kasteen jälkeen :D
Isyydentunnustus tarvitaan AINA kun lapsi syntyy avioliiton ulkopuolella. Naimisiin meno ennen ristiäisiä ei riitä.

Yhteishuoltajuutta sen sijaan ei tarvita kun mennään naimisiin. Avioton lapsihan on äidin yksinhuoltajuudessa.

minun siskoni meni naimisiin ja samalla kastettiin heidän poikansa. Ensin vihittiin pari ja sen jälkeen pidettiin kaste. Todella ihana kokonaisuus oli ja hyvin onnistui. Sylikummi piti poikaa vihkimisen ajan ja kasteen ajan.Kasteen jälkeen hääpari marssi ulos,ja siirryttiin juhlatilaan. Säästäähän siinä rahaa kun ne pitää samalla.

Alkuperäinen kirjoittaja NeliApina:

Marssitteko muuten kirkosta ulos vauva teidän vai kummin sylissä? :)

Mun lähisuvussa on pappeja joten voin sanoa, että on kohteliasta tarjota matkakorvausta jos pyytää papin jostain muusta seurakunnasta kuin missä toimitus tehdään. Jos pappi tekee työtään oman seurakuntansa alueella, ei korvausta tietenkään ole. Jos olet seurakunnan jäsen, olet jo maksanut tämänkin palvelun. :)

Esimerkiksi kun minä menin naimisiin, häät pidettiin noin 150 km päässä papin kotoa. Pappi oli lähisukulaiseni. Sovimme, että hänen häälahjansa meille on tuo vihkiminen. Olisi muuten tuonut jonkun lahjan. Kaikki oltiin tyytyväisiä.

Ap, tuo suunnitelmanne on nykyaikana tosi yleinen. Tietty vähän vähemmällä pääsee, jos menee naimisiin ennen lapsen syntymää. :)

Meidät vihittiin kolmannen toisen lapsemme ristiäisissä.Pääpaino oli niissä sillä kukaan muu ei tiennyt että meidät vihitään paitsi omat vanhempamme =)
Ristiäiset oli seurakuntakodilla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun lähisuvussa on pappeja joten voin sanoa, että on kohteliasta tarjota matkakorvausta jos pyytää papin jostain muusta seurakunnasta kuin missä toimitus tehdään. Jos pappi tekee työtään oman seurakuntansa alueella, ei korvausta tietenkään ole. Jos olet seurakunnan jäsen, olet jo maksanut tämänkin palvelun. :)

Esimerkiksi kun minä menin naimisiin, häät pidettiin noin 150 km päässä papin kotoa. Pappi oli lähisukulaiseni. Sovimme, että hänen häälahjansa meille on tuo vihkiminen. Olisi muuten tuonut jonkun lahjan. Kaikki oltiin tyytyväisiä.

Ap, tuo suunnitelmanne on nykyaikana tosi yleinen. Tietty vähän vähemmällä pääsee, jos menee naimisiin ennen lapsen syntymää. :)

Siis pappihan olisi tarkoitus pyytää kotipaikkakunnaltani missä ristiäiset / (häät) pidettään.

Tyttäremme kastettiin kanssa kotipaikkakunnallamme. Vaikka itse asuimme jo muualla. Silloin pappi oli kotipaikkakuntani seurakunnasta :)

Ja meillä on jo ennestään 2 lasta :). Joten asioden hoitaminen vauvan syntymän jälkeen avoparina on jo tuttua.

Me suunniteltiin samaa ennen kuin vauva syntyi. Sitten olinkin NIIN väsynyt, että hyvä kun sain ne nimenantojuhlat järjestettyä. En todellakaan olis jaksanut ajatella yhtään ylimääräistä asiaa, kuten häitä. On tuplajuhlissa kuitenkin enemmän hommaa, vaikka kotona pitäis: häitä varten mä haluaisin hiukan nätimmän mekon ja esim. käydä kampaajalla... Ja se sormuskin pitäis ennättää hankkia.
Käytiin sitten maistraatissa vihillä, kun vauva oli 4kk ja syömässä ihan kahden (tai kolmen, vauva oli mukana).

Me ei kerrottu kenellekkään,että meidät vihitään kastajaisten yhteydessä...kaksi ihmistä sai tietää,kun olivat sattumoisin kuulleet radiosta jumalanpalveluksen jossa oli kuullutukset(ei ole pakolliset)...Esteettömyystodistukset hommatkaa hyvissä ajoin,niissä menee n.viikko...Itekkin päätimme vasta n.4vkoa ennen kastajaisia vihkimisestä...

Pappi aloitti tilaisuuden sanomalla vain,että ennen kun kastamme tämän pienen vauvan seurakunnan jäseneksi,vihimme "Liisan"ja "Markun" avioliittoon...oli mahtava kohahdus vieraissa ja meillä oli hauskaa:) olimme olleet 14v yhdessä siinä vaiheessa...meidät vihittiin,sitten kastettiin tyttömme ja lopuksi pyysimme pappia siunaamaan esikoisen koulutielle(ekaluokka alkoi seuraavana päivänä,emmekä olleet päässeet ekaluokkalaisten siunaamistilaisuuteen kirkkoon aijemmin)...Tykkäsin paljon enemmän tällasesta vihkimisestä meidän kohdalla,koska en pidä perinteisistä häähömpötyksistä ja keskipisteenä olosta...

Alkuperäinen kirjoittaja myy:
Me ei kerrottu kenellekkään,että meidät vihitään kastajaisten yhteydessä...kaksi ihmistä sai tietää,kun olivat sattumoisin kuulleet radiosta jumalanpalveluksen jossa oli kuullutukset(ei ole pakolliset)...Esteettömyystodistukset hommatkaa hyvissä ajoin,niissä menee n.viikko...Itekkin päätimme vasta n.4vkoa ennen kastajaisia vihkimisestä...

Pappi aloitti tilaisuuden sanomalla vain,että ennen kun kastamme tämän pienen vauvan seurakunnan jäseneksi,vihimme "Liisan"ja "Markun" avioliittoon...oli mahtava kohahdus vieraissa ja meillä oli hauskaa:) olimme olleet 14v yhdessä siinä vaiheessa...meidät vihittiin,sitten kastettiin tyttömmeTykkäsin paljon enemmän tällasesta vihkimisestä meidän kohdalla,koska en pidä perinteisistä häähömpötyksistä ja keskipisteenä olosta...

Samalla tavalla kuin meillä =)

Menimme kasteen yhteydessä kotona naimisiin. Ensin kastettiin vauva ja sen jälkeen pappi kertoi, että jatketaampas vielä tilaisutta vähän... yllätyksenä muille =)

Me mentiin naimisiin kakkosen ristiäispäivänä mun vanhemmilla. Meidät vihittiin ensin ja sitten kastettiin poika.

Minusta ihana tapahtuma, paikalla pieni joukko läheisiä ja ystäviä.

Tilaisuuden jälkeen oli ruoka ja kahvi.

Yhteistyössä