Ristiäiset tulossa, mitä mieltä tästä juhlajärjestelystä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eka kerta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eka kerta

Vieras
Meillä on kovin pienet tilat kotona, halutaan kuitenkin kastetilaisuus pitää omassa kodissa. Meillä on lähipiiriä n.25 henkeä, jotka varmasti kaikki haluavat osallistua juhlaan ja mielelläni kutsunkin, mutta ei tänne millään kaikki sovi samaan aikaan.. onko ok jos kutsuttaisiin vain mummit ja tulevat kummit itse kastetilaisuuteen, ja muut ihan kutsukortein käymään sitten sen jälkeen?

Toinen kysymys: En haluaisi kutsua alkoholisti-isääni ollenkaan, uskon että tulisi selvinpäin kun nyt sellainen tilanne mutta yleinen tunnelma laskisi ihan varmasti, on välirikkoa ja tuore avioero jne.. mutta tiedän että tämä olisi isälle tärkeää ja hän varmasti odottaa kutsua. Pyytäisinkö käymään seuraavana päivänä vasta? Miten tekisit tilanteessani?

kutsuisin vain mummit ja kummit tai järjestäsin juhlat muualla. Jos ei ole pelkoa, että isä tulisi humalassa, niin kutsuisin ristiäisiin. En ymmörrö ristiäisten suhteen mitään jälkijuhlia, se nimi on jo sanottu:)

kutsuisin vain mummit ja kummit tai järjestäsin juhlat muualla. Jos ei ole pelkoa, että isä tulisi humalassa, niin kutsuisin ristiäisiin. En ymmörrö ristiäisten suhteen mitään jälkijuhlia, se nimi on jo sanottu:)

No ei kai sen nimen takia mitään jälkijuhlia pidetä, vaan olisi mukava kokoontua läheisten kans kun sitä kuitenki aika harvoin tapahtuu.

Pyytäisin vain isovanhemmat ja kummit, moni ystäväni on myös tehnyt niin ja siskoni jokaisen 6:n lapsen kohdalla.
Jos itselläsi on välit kunnossa isääsi niin silloin pyytäisin hänetkin ristiäispäivänä; se olisi muiden aikuisten ja hänen tehtävä "käyttäytyä" tilanteen vaatimalla tavalla. Itselläni ei ollut välit kunnossa isääni niin en pyytänyt ristiäisiin; muissa perhejuhlissa kaikki ovat olleet kutsuttuna ja ihmiset ovat tieneet että heidän pitää käyttäytyä korrektisti tai asiaa ei seuraaviin juhliin ole.

Muut voivat olla eri mieltä, mutta itse en välittäisi saada kutsua seuraavalle päiväälle. Joko kastejuhlaan tai ei ollenkaan. siis vierailee sitten kun haluaa.

Kastejuhla on kastejuhla ja muut vierailut erikseen.

Onhan se kai ihan ok pyytää loput vieraat kahville itse kasteen jälkeen. Itse kuitenkin tuossa tilanteessa mielummin vuokraisin jonkun tilan, johon mahtuisi kaikki vieraat alusta loppuun. Mutta yhtä tiettyä oikeaa tapaahan ei ole ja te voitte tehdä juuri niin kuin teille sopii parhaiten! :)

Tuo isäjuttu on hiukan hankala... Minä varmaankin kutsuisin hänet ja jos tulisi kännissä, niin pyytäisin poistumaan. Voihan se olla, että hän ristiäisten vuoksi tsemppaa ja tuleekin selvinpäin. Voit vaikka etukäteen sanoa, että toivoisit hänen olevan selvinpäin eikä kännissä ole tulemista.

Minä sinuna kutsuisin isäsikin itse kastetilaisuuteen jo. Se on varmasti hänelle hyvin hyvin tärkeää. Ymmärrän kyllä pointtisi, olen itsekin oikeastaan tuollaisessa samanlaisessa tilanteessa..vain ristiäiset välistä puuttuu. Hän on KUITENKIN sinun isäsi ja lapsesi pappa, älä kiellä häneltä sitä, vaikkei hän sitä olisi edes täysin ansainnutkaan..

Muuten varmasti ihan ok idea kutsua muut vieraat vähän myöhemmin paikalle, jos ei millään mahdu. Mutta tiedätkö? 25 ihmistä loppujen lopuksi menee hyvinkin pieneen tilaan, jos vaan jonunlaisia tuoleja löytyy..

Tuntuu vaan oudolta olla kutsumatta esimerkiksi miehen siskoa, jota kuitenkin nähdään useamman kerran viikossa ja itse oltiin hänen molempien lasten ristiäisissä. Kaikissa tällaisissa perhejuhlissa on aina tämä sama lähipiiri mukana, tuntuu vähän kylmältä jättää nyt puolet pois. Mutta ei tänne tosiaan kyllä kaikki mahdu samaan aikaan.

Tuntuu vaan oudolta olla kutsumatta esimerkiksi miehen siskoa, jota kuitenkin nähdään useamman kerran viikossa ja itse oltiin hänen molempien lasten ristiäisissä. Kaikissa tällaisissa perhejuhlissa on aina tämä sama lähipiiri mukana, tuntuu vähän kylmältä jättää nyt puolet pois. Mutta ei tänne tosiaan kyllä kaikki mahdu samaan aikaan.

Olisiko sitten kuitenkin parempi vaihtoehto pitää ne ristiäiset jossain muualla? Täällä päin ainakin esim. seurakuntatalot on ilmaista saada käyttöön ja ovat viihtyisiä (ainakin se, missä me pidettiin ristiäiset).

Olisiko sitten kuitenkin parempi vaihtoehto pitää ne ristiäiset jossain muualla? Täällä päin ainakin esim. seurakuntatalot on ilmaista saada käyttöön ja ovat viihtyisiä (ainakin se, missä me pidettiin ristiäiset).

On tätä kyllä mietitty, mutta tulee sitten vastaan ehkä eniten se että täällä se srktalo ei tosiaan oo kodinomainen, jotenkin kolkko.. mieluummin pidettäis ihan omassa kodissa.

mä vuokraisin tuossa tapauksessa tilan jostain. nuo jälkijuhlat on huono idea. ja isäni kutsuisin ilman muuta, hän on sentään lapsen pappa. vaikka alkoholisti onkin. sanoisin kyllä, että jos ei tule selvinpäin, niin sitten tulee lähtö

Kutsut ne ketä haluat ja jos et halua kaikkia niin et kutsu,mutta ei ristäisiin kuulu mitkään törsäilyt juhlan jälkeen tai seuraavana päivänä

Esikoinen kastettiin, vieraita oli yli 20 ja asuntona kaksio. Onko teillä yksiö?
Kuopuksen juhliin en jaksanut panostaa yhtä paljon enkä kutsunut niin paljon vieraita. Ehkä joku loukkaantui, ehkä ei. Jos asiaa joku olisi kysynyt niin vastaisin, että en jaksanut yksin järjestää. Oli takana muutto paikkakknnan vaihdos esikoinen vaati seuraa, mies ei voinut pitää isyyslomaa (oli sijaisena, määräaikainen)ym

Meillä on molemmat lapset kastettu kirkossa ja kahvit juotu sen jälkeen seurakunnan tilassa, samassa rakennuksessa. Tämä siitä syystä, että meille ei olisi mahtunut järkevästi juhlia järjestämään. Toisekseen meillä oli molemmilla kerroilla juhliin osallistuvia yöpymässä. Ja vielä kolmannekseen, en halunnut siivota moneen kertaan; ennen juhlia ja heti juhlien jälkeen. Tehtiin kuitenkin itse kotona kaikki tarjottavat, joten sitä siivottavaa riitti muutenkin.

Eihän se seurakunnan tila mikään kovin viihtyisä ollut jne., mutta tunnelma juhlassa oli leppoisa ja mukava, se kait on se pääasia. Ja kirkko kaunis.

Luulisin että itse loukkaantuisin jos kutsu tulisi "jälkijuhlaan", en kuitenkaan välttämättä siitä että juhlaan halutaan kutsua vain isovanhemmat ja kummit (esim. juuri tila ongelman takia).

En osaa vastata tuohon isäsi kutsumiseen, riippuu teidän väleistä.

Juhliin kaikki kutsutaan jotka niihin osallistuvatkin, kahvittelut muuten vain voit pitää vaikka lapsen nimipäivänä. Tietenkin kutsut isäsi, ei ole sinun asiasi puuttua eroihin yms. jos eivät osaa käyttäytyä, poistat eronneet muualle tappelemaan.

Meillä on kummankin lapsen kohdalla itse kastetilaisuuteen kutsutta vain kummit, mummut ja vaarit. Heti kastetilaisuuden loputtua, kastekahville on kutsuttu sitten siskot ja veljet perheineen.

No, sisko esim. pitää tulevat ristiäisensä anoppilassa, koska asuvat itse todella pienenssä kaksiossa. Anopppilassa iso talo, eikä yhtään muksua enää kotona. Juu sanokaa anopeista mitä sanotte, mutta minusta ihan järkevää, kun kerran toimeen tulevat... Tai jos ne on nyt hiljattain tulossa, niin syksystähän on luvattu tosi lämmintä, eli joku juhlateltan / katoksen vuokraaminen vois olla yksi vaihtoehto. Eli vaikka itse kastaminen tapahtus sitten sisällä, niin kahvit voi juoda ulkonakin. Tai esim. monilla yhdistyksillä tms. on kerhotiloja joita voi vuokrata tällaisiin tarkoituksiin jne. Itse toimin yhdessä yhdistyksessä ja meillä toimitilat on keskellä kylää kirkon vieressä, eli siellä on ollut tosi paljon esim. muistotilaisuuksia, kuten muutamat ristiäis"jatkotkin" ( lapsi siis kastettu kirkossa ja kahvit juotu sitten tuolla toimitiloissa ).

Yhteistyössä