Ristiäisissä lahja muiltakin kuin kummeilta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Dina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

Dina

Vieras
Antavatko yleensä kaikki vieraat lapselle lahjan vaiko vain kummit? Itse olen ollut siinä käsityksessä, että kaikki, ja olin aivan pöllämystynyt, kun kävi ilmi ettei äitini ole aikeissa antaa ainoalle lapsenlapselleen mitään lahjaa ristiäisiin. Tietenkin antaa, jos sanon, että on tapana, mutta on noloa "pyytää" sellaista.

Mites muut, onko teillä päin tapana antaa lahja vai ei?

On, kaikki on jotain tuoneet aina.

Meidän avioliitto siunattiin samalla, kun kuopus kastettiin ja läsä oli semmoisia ihmisiä, joita ei ristiäisiin olisi muuten kutsuttu, mutta nyt olivat läsnä ja hekin antoivat rahaa tai ostivat jotain.

meillä on aina tullut kyllä kaikilta lahja - tietääkseni. lahjojen avaaminen kun yleensä tuppaa jäämään sinne iltaan ja väsyneenä sitä ei kauheen tarkkaa lukua jaksa pitää että onkohan jokainen muistanut jotain antaa. ;)

ite en kehtaisi mennä ristiäisiin ilman lahjaa, olinpa sitten kummi tahi en.

no meillä tuotiin kummilahjoja myös muutkin kuin kummit. Kummit voi osattaa niit kummilahjoja joita mun mielestä on ne kultaliikkeiden lahjat. Muut voi tuoda muuta esim vaatetta tai jotain.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
meillä on aina tullut kyllä kaikilta lahja - tietääkseni. lahjojen avaaminen kun yleensä tuppaa jäämään sinne iltaan ja väsyneenä sitä ei kauheen tarkkaa lukua jaksa pitää että onkohan jokainen muistanut jotain antaa. ;)

ite en kehtaisi mennä ristiäisiin ilman lahjaa, olinpa sitten kummi tahi en.

meillä aina avattu lahjat kaikkien vieraiden läsnäolessa, että muutkin on saaneet tutkia kastelahjoja ja kortteja, ja kaikki on tuoneet lahjoja, oli kummeja tai ei...

=)

Meille kaikki ei tuoneet lahjaa, jotkut ei-kummit toi, jotkut ei-kummit ei. Kaikilta kummeilta tuli lahjat, isovanhemmilta kortit.

Itse on viety vain kun on menty kummeina, tosin oltu vain kaksissa ristiäisissä, toisissa kummeina, toisissa ei-kummeina. En muista tai jaksa ymmärtää miksi ei-kummeina ei viety lahjaa! Nyt en enää ilkeäisi mennä ilman lahjaa.

Meillä sai tuoda lahjat ketkä halusi, kaikki muut toi paitsi miehen äiti. En tiedä miksi ei tuonut en ruvennut kyselemään eikä tuo niin hirveesti haitannut on muuten tuonut aina vaikka mitä meille tullessaan. Minä kyllä veisin lahjan olisin kummi tai en.

kummankaan lapsen ristiäisiin appiukko ja anoppi eivät tuoneet mitään. vissiin joskus vuonna miekka ja kirves ollu tapana ettei muut kuin kummit tuo lahjan. kyllä olin pettynyt. kyl ne sitte jälkikäteen anto 50 e rahaa esikoiselle mut sitte kuopukselle eivät antaneet mitään. olin kyl pettynyt |O

Tottakai lahja viedään, miksei vietäisi? Kummit tuo kummilusikan, kehyksen tms. muut ovat tuoneet vaatteita, koruja, hopealusikoita, koriste-esineitä, hammasrasian yms.

Yhteistyössä