ristiäiskeskustelusta papin kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
1. Haittaako jos vain äiti paikalla? miehellä on juuri papin vierailun aikana niin tärkeä meno ettei voi peruuttaa.

2. Onko tiedettävä kummien KOKO nimet, siis toisetkin etunimet?

3. Valitaanko tässä virret ja sen semmoiset mitä sitten ristiäisissä lauletaan, vai onko jotkut vakiot ristiäisissä yleensä?

4. Mulla on yks semmoinen netistä löydetty ihana tekstinpätkä jonka haluaisin kummin lukevan, mitäköhän mieltä pappi tämmösestä? Pitääkö sopia hänen kanssaan missä välissä tilaisuutta lukis tämän?

1. En usko että haittaa jos vain äiti on paikalla
2. On tiedettävä kummien koko nimi, ja sotu + kotiseurakunta
3. Jos sulla on virret valmiiksi valittuna ni kannattaa ne esittää nyt
4. Pappi varmasti suostuu tuohon, jos ei muuten ni kummi lukee sen kastetilaisuuden lopuksi
5. Pappi haluaa tietää myös lapselle tulevan nimen
6. Käytte yleisesti läpi muita toiveita. Esim onko teillä muita lapsia tai mahdollisesti suvussa jotain pientä joka voisi kuivata lapsen pään kastamisen jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
1. Haittaako jos vain äiti paikalla? miehellä on juuri papin vierailun aikana niin tärkeä meno ettei voi peruuttaa.
-- EI HAITTAA, VOI OLLA VAAN ÄITI PAIKALLA, AINAKIN MEILLÄ NÄIN.

-- ETU- JA SUKUNIMI RIITTÄÄ, AINAKIN MEILLÄ NÄIN.

3. Valitaanko tässä virret ja sen semmoiset mitä sitten ristiäisissä lauletaan, vai onko jotkut vakiot ristiäisissä yleensä?
-- VALITAAN, SAA EHDOTTAA ITSE TAI PAPPI VOI KERTOA "VAKIOT," AINAKIN MEILLÄ NÄIN.

4. Mulla on yks semmoinen netistä löydetty ihana tekstinpätkä jonka haluaisin kummin lukevan, mitäköhän mieltä pappi tämmösestä? Pitääkö sopia hänen kanssaan missä välissä tilaisuutta lukis tämän?
-- HYVÄ SOPIA KOHTA, JOSSA KUMMI SEN LUKEE, NIIN PAPPI TIETÄÄ "KUULUTTAA" TÄMÄN, AINAKIN MEILLÄ NÄIN.

Virsikirjassa on useita sellaisia virsiä jotka käyvät kastetilaisuudessa laulettavaksi.

Meil tosiaan pappi halusi tietää koko nimen + syntymä-ajan ja koti srk:n (tarkistetaan että kummi on srk:n jäsen)

1. Voithan soittaa ja siirtää aikaa?
2. Kysy kummeilta niitten toiset nimet
3.Siellä on sellanen vihkonen missä virsiä, niistä saa ite valita
4. Jos on kirkkoon sopiva teksti, varmaan onnistuu, että luetaan. Haluatko jakaa tekstin tässä? Meilläkin su ristiäiset:D

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
-- EI HAITTAA, VOI OLLA VAAN ÄITI PAIKALLA, AINAKIN MEILLÄ NÄIN.

-- ETU- JA SUKUNIMI RIITTÄÄ, AINAKIN MEILLÄ NÄIN.

-- VALITAAN, SAA EHDOTTAA ITSE TAI PAPPI VOI KERTOA "VAKIOT," AINAKIN MEILLÄ NÄIN.

-- HYVÄ SOPIA KOHTA, JOSSA KUMMI SEN LUKEE, NIIN PAPPI TIETÄÄ "KUULUTTAA" TÄMÄN, AINAKIN MEILLÄ NÄIN.

Meillä oli kastejuhla nyt kesällä ja ei edes kyselty muuta kun kummien etu- ja sukunimet ja tosiaan se kotisrk.
Mutta ei ois tiedetty, mutta ei kysyttykään.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
1. Voithan soittaa ja siirtää aikaa?
2. Kysy kummeilta niitten toiset nimet
3.Siellä on sellanen vihkonen missä virsiä, niistä saa ite valita
4. Jos on kirkkoon sopiva teksti, varmaan onnistuu, että luetaan. Haluatko jakaa tekstin tässä? Meilläkin su ristiäiset:D

en oikein kehtais siirtää, kun tulossa huomena aamupäivällä, niin aika viime tinkaan menis...

no siis täähän on tää ihan perinteinen Suojelusenkeli mitä meinasin:

SUOJELUSENKELI

Mä katsoin yhtä kuvaa monta lapsuuteni iltaa:
siinä kaksipientä lasta kulki vaarallista siltaa,
heitä uhkas metsän pimeys ja synkkä virta pyörteinen,
mutt' ei hätää heitä suojas enkeli valkosiipinen.

Kun tänään katson sinuun ja sua uneen tuuditan
mä muistan päivän leikit, kuinka sua rakastan.
Sä olet tosi pieni ja mä melkein toivoisin,
että rinnallesi saisit samanlaisen enkelin.

Kohta ryntäät maailman ruuhkiin, näet varjoja ja aurinkoa,
tee mitä teet mutt' älä sielullesi vahinkoa.
Sillä haavat nuo ei parane vaikk' isi kuinka puhaltais,
siksi toivon että enkelini jostain suojaa sais.

Tuota lapsuuteni kuvaa vielä hetken muistelen,
on harmaantuneet värit enkelin, repaleiset siivet sen.
Voi jospa voisin paikata edes laudat lahoimmat
sen sillan jonka yli kaikki lapset kulkevat.

1. Meillä olin vain minä, mies päivysti, ja joutu just sopivasti lähtee töihin :( Eli riittää toinen vanhemmista

2. Ei, kutsumanimi ja sukunimi riittää.

3. Te valitsette ne, ja kerrotte papille, et nämä lauletaan. Ei ole mitään pakollisia vakiovirsiä

4. Annat tekstin papille luettavaksi, ja kysyt, et josko kummi vois sen lukea ääneen. Ja että missä välissä se olis hyvä lukea. Teksti voi korvata toisen virren, jos porukka ei ole laulutaitoista7intosta

Ei meilläkään tarvinnut muuta kun kummien etu ja sukunimet ja srk. Toki Lapsen nimi ja virret käytiin läpi. Itse esitin papille toiveen lyhyestä tapahtumasta, sillä paikalla oli paljon lapsia ja virret hän ehdotti sitten sen mukaan.

Menee kyllä vähän ohi aiheen, mutta pakko kertoa - toiseksi virreksi valittiin jumalan kämmenellä ja pappi sitten oli sitä mieltä, että sehän on kiva niin lapset voivat leikkiä sitten sen. Pappi on "hiukan" eriskummallinen pikkumies joka honottaa puhuessaan nenäänsä. Siitä tulee vähän Mr Bean mieleen. Lohkaisin siinä sitten papille, että voithan sinäkin sen leikkiä. Ristiäisissä pappi oli ainoa joka leikki, mulla ja kummeilla petti pokka ja lapsetkin olivat ihan äimänä :laugh:

1. Molempien vanhempien läsnäolo ei ole pakollista, mutta toivottavaa se on. Voisitko harkita keskustelun siirtämistä toiseen ajankohtaan, Tai soita ainakin papille, miten hän haluaa asian suhteen toimia.
2. Meillä riitti kummien etu- ja sukunimet ja kotikunnat. Lisäksi pappi halusi varmistaa, että kuuluvat seurakuntaan. Sisareltani, joka asuu toisen seurakunnan alueella, pappi kysyi ristiäisten lopuksi vielä henkilötunnuksen. Tätä perusteli sillä, että lähettää tiedot kummiudesta sisareni kotiseurakuntaan. Muut kummit olivat siis omasta seurakunnastamme ja pappi tiesi nämä henkilöt.
3. Valitaan virret valmiiksi ja yleensä papilla on ehdottaa hyviä ja sopivia virsiä. Ystävä sä lapsien taitaa olla aika yleinen...
4. Varmasti sopii papille, jos teksti ei riitele hengellisen toimituksen kanssa. Ristiäisissä esitetään useim esim laulu kesken toimituksen. Neuvottele papin kanssa etukäteen, milloin tekstin voi lukea.

1. mies puhui papin kanssa puhelimessa ja sopivat kastepäivän.Ei kummempaa keskustelua.
2.Kummeilta piti olla etunimet+sukunimet ja kotiseurakunta, ei mitään toisia nimiä saati sotuja.
3. Ennen juhlaa sakastissa kirjotti todistukset, annettiin ne lapsen nimipaprut ja yhdessä sovittiin kaava lauluineen/virsineen. Virsikirjasta.
4.Eiköhän onnistu tekstinluku, onhan usein jokin lauluesitys tms joten miksei lukukappalekin.

Yhteistyössä