Ristiäistarjoilusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eiköhän monipuolinen pöytä lämpimine ruokineen ole varsinkin pitkänmatkalaisia ajatellen parempi... Itselleni ainakin tulee heikko ja outo olo pelkistä herkuista. Jokainen kuitenkin tyylillään...

Alkuperäinen kirjoittaja rapu:
Kahvipöytä.
Hyvää voileipäkakkua, suolaisia piirakoita, täytekakkua, leivoksia, karkkia.

Ja siksi kahvipöytä kun ristiäiset kuitenkin sen verta pienet juhlat sukulaisten kesken että en osais kuvitellakaan mitään pitopöytää sinne.

Voihan ruoka olla joku yksinkertainen, kuten keitto tai kiusaus. Eihän sen mikään notkuva pitopöytä tarvitse olla.

Jos vierailla on reipasta ajomatkaa ja/tai on paljon ikääntyneitä vieraita, ruoka on oikein hyvä ajatus. Meillä oli kakkosen ristiäisissä ruoka ja sitten jonkin ajan päästä kahvit ja täytekakut sun muut makeat tarjoilut. Matkaa oli vierailla osalla 45 min, osalla 2 h ja osalla 3 h.
Esikon ristiäisissä oli vain kahvia, koska en kyennyt muuhun, kun olimme muuttaneet vajaata viikkoa aikaisemmin vielä keskeneräiseen taloomme, oli muuttoa, siivousta, tavaroiden kantamista ja järjestelyä. Rahkeet eivät riittäneet kerrassaan muuhun kuin kahveihin. En tajunnut/pystynyt ottamaan kokkia silloin.

Jokainen tekee oman makunsa ja tilanteiden mukaan. Jos on ns. pelkkä kahvi, laittaisin kyllä jotain suolaista sinne, kuten meilläkin oli, oli pieniä karjalanpiirakoita ja munavoita sekä suolaisia tuulihattuja.

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No siskon vauvan ristiäisten menua ollaan suunniteltu yhdessä siskon kans. Sinne tulee kahvipöytä perinteisine täytekakkuineen (vielä ei tiedetä, tehdäänkö ihan kermakakku vai mikä ) ja erikseen suolaista kahvileipää voileipien muodossa.

Millaisia voileipiä sinne tulee?

Siis voileipäpöytä, mistä jokainen saa tehdä itse mieleisensä leivän. Tarjolla on vaaleeta ja tummaa leipää, margariinia ja sulatejuustoa, kinkkuleikkele, metwursti, joku perusjuusto (esim. arkijuusto ) ja voimakkaampi juusto (esim. emmental ), kurkku, tomaatti, suolalohi

Ehdottomasti kalkkunaleike, kaikki ei kinkkua syö´.

Siis kyllä runsaaseen kahvipöytään kuuluu niin kasvisvaihtoehtoja, kala kuin lihavaihtoehtojakin.
Jos on pitkän matkan takaa niin ottaa sitten reilummin. Kyllä voileipäkakusta, karjalanpiirakoista, piiraista jne maha täyttyy. Lapsille voisin laittaa ruoan, mutta en aikuisille ihmisille he saavat mahansa täyteen muutenkin.

No siskon vauvan ristiäisten menua ollaan suunniteltu yhdessä siskon kans. Sinne tulee kahvipöytä perinteisine täytekakkuineen (vielä ei tiedetä, tehdäänkö ihan kermakakku vai mikä ) ja erikseen suolaista kahvileipää voileipien muodossa.

Siis voileipäpöytä, mistä jokainen saa tehdä itse mieleisensä leivän. Tarjolla on vaaleeta ja tummaa leipää, margariinia ja sulatejuustoa, kinkkuleikkele, metwursti, joku perusjuusto (esim. arkijuusto ) ja voimakkaampi juusto (esim. emmental ), kurkku, tomaatti, suolalohi

No nää on pienet perhepiirissä pidettävät ristiäiset, ja siellä kyll siis tiedetään, et on yksi kasvissyöjä, ja muut syö kinkkuleikkelettä, että ihan sitä nyt laitetaan. Kiitos vaan huolehtimisesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Ruuan haluisin. Meillä oli juur pari viikkoa sitten pojan kaste ja ruoka tarjottiin. Ihanaa oli kun säi syötyä, ei siinä aamulla mitään ehtinyt syömään :)

Samaa mieltä, tottakai ruoka ja jälkkäriksi kakut ja kahvit :)

Meillä on molempien ristiäisissä tarjottu ruoka ja sekä vieraat että itse ollaan tykätty, että tulee syötyä. Muutenkaan meidän sukulaiset eivät tykkää mistään kylmistä voileipä/salaattipöydistä.

Pappi on syönyt myös, kuopuksen ristiäisissä pappina toimi ystäväni :)

Esikoisen kaste oli kirkossa, jonka jälkeen ruokailu meillä, kuopuksen koko kaste ja ruokailu oli eräässä kartanossa.

Molemmilla kerroilla oli ns. pitopalvelun nainen laittamassa tarjottavat, toki itse jotain leivonnaisi leivottiin. Ei ole kovin juhlavaa, jos äiti joutuu olemaan kokkina keittiössä.

Esikoisen juhlissa tarjottiin broileripastavuokaa ja salaattia, patonkeja, karjalnapiirakoita ja levitteitä. Ruoka oli helppo syödä, sillä varsinaisia pöytäpaikkoja ei ollut. Kahvipöydässa oli kunnon täytekakku, juustokakkua, pullaa, pikkuleipiä, kuivakakkua ja leipäjuustoa.

Kuopuksen menu sisälsi useampaa salaattia, appelsiinibroileria, riisiä, perunoita, kalaa, karjalanpiirakoita, itse leivotut leivät. kahvipöytä suunnilleen samanlainen kuin esikoisellakin. Ja molemmissa juhlissa oli alkumaljat.

Meillä lähes kaikki vieraat tuli monen sadan kilometrin päästä ja yövieraitakin oli.

Siskoni lapsen ristiäisissä oli kahvipöytä, jossa voileipäkakkuja. Mukava olisi lämmintuoka ollut saada, mutta juhlatila ei oikein muuhun taipunut, kun mummojen piti laittaa tarjottavat esille ja keittää kahvit. No, pitkän matkan vieraita ei siellä ollut muut kuin minun perheeni ja vanhempani.

Ehdottomasti kalkkunaleike, kaikki ei kinkkua syö´.[/quot

Selvä, eiköhän kuitenkin valmiit voileivät olisi hieman juhlavammat, tai kanttaa ainakin leivät voidella valmiiksi :) Ja vaikka salaatinlehtiä pöytään myös.

No nää on pienet perhepiirissä pidettävät ristiäiset, ja siellä kyll siis tiedetään, et on yksi kasvissyöjä, ja muut syö kinkkuleikkelettä, että ihan sitä nyt laitetaan. Kiitos vaan huolehtimisesta.

Silloinhan valmiitkin leivät olisi helppo tehdä.

Meillä tais olla ihan erilainen kuin muilla :o
Oli 3 eri salaattia, n.10 alkupalaa ja 3 pääruokaa. Jälkiruokana kahvipöytä jossa 2 kakkua + pikkuleivät. Ruoka oli tietysti buffet-pöydässä josta jokainen sai ottaa mieleistään. Juhla oli varatussa ravintolassa ja vieraita (pääasiassa sukulaisia ) vähän alle 30.

Alkuperäinen kirjoittaja Tilsu:
Oli 3 eri salaattia, n.10 alkupalaa ja 3 pääruokaa. Jälkiruokana kahvipöytä jossa 2 kakkua + pikkuleivät. Ruoka oli tietysti buffet-pöydässä josta jokainen sai ottaa mieleistään. Juhla oli varatussa ravintolassa ja vieraita (pääasiassa sukulaisia ) vähän alle 30.

Kuulostaa todella kivalta. Tuliko kalliiksi?

ruokaahan syödään joka päivä, mä tykkään että missä vaan juhlissa ois mieluummin suolasta naposteltavaa. Ne on parempia seurustelunkin kannalta, suomessa kun ei ruokapöydän ääressä pahemmin höpötetä. Voi ottaa mieleisiään naposteltavia ja lähteä kiertelemään porukoita, se on mun mielestä kiva. Sit kunnon kakku, iso, mehevä ja makea eikä miljoonaa eri kuivakakkua ja keksiä. Kuka hitto niitä tykkää mussuttaa kun joka suupalan päälle pitäis saada kupillinen kahvia?

Alkuperäinen kirjoittaja Tilsu:

Kuulostaa todella kivalta. Tuliko kalliiksi?

Ravintolaruoka maksoi 19e/hlö ja jonkun verran meni juomiin lisäksi. Mutta ei mitään tilavuokraa tms. muita kuluja enää päälle. Itse tykkäsin hirmuisesti, kun ei tarvinnut kotona järjestää. Pystyin vain nauttimaan juhlasta ja vieraista.
Tommonen ravinteli oli:

http://www.mustikka.fi/kuvia.html

Jos tulen ristiäisiin monen tunnin automatkan päästä, olen iloinen ruuasta. Jos piipahdan varttitunnin matkalta, niin kahvit piisaa.

Eli täysin riippuu vieraista. Meillä on ollut pitkämatkalaisia kastajaisvieraita, ja olen harrastanut tee-se-itse-salaatteja ja -keittoja, joissa kasvissosekeittopohjaan voi lisätä sieniä, prinssinnakkeja tai vastaavia.

ja joku prinssinakkikeitto on jotain niin kamalaa, että kunnon kahvipöytä voittaa ns. kunnon ruoan ihan mennen tullen!!! Jos siinä kahvipöydässä on oikasti syötävää!!! kuten suolaiset piiraat, voileipäkakut jne.

Alkuperäinen kirjoittaja ja:
ja joku prinssinakkikeitto on jotain niin kamalaa, että kunnon kahvipöytä voittaa ns. kunnon ruoan ihan mennen tullen!!! Jos siinä kahvipöydässä on oikasti syötävää!!! kuten suolaiset piiraat, voileipäkakut jne.

Onhan ruokiakin monenlaisia. Kaikki ei jaksa sitä kermaa ja majoneesia joka tuutista.

Yhteistyössä