Rivitalo vs. Kerrostalo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Koditon
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Koditon

Vieras
Hei,

minulla on mies ja kolme lasta. Tyttö 2-v ja kaksospojat 1,5kk. Asumme rivarikaksiossa joka nyt myyty. Haemme 4 h ja keittiötä. Haaveena on saada edullinen rivari neliö... Juu ei taida olla olemassa ja siitä syystä harkitsemme myös kerrostaloa. Varsinaisesti ei mitään kerrostaloa vastaan, mutta ajattelin että kuinka hankalaa elämä siellä tulee lasten kanssa olemaan. Ei näet kokemusta. Mm. kulkeminen ulos ja sisään. Esim. hissiin ei mahdu kaksosten rattaita. Muutaman vuoden ikäisiä ei voi ihan itsekseen laittaa sinne pihalle vaan aina pitää itse lähteä mukaan. Rivarissa voi vaan avata takaoven ja päästää tyttö siihen terassille/takapihalle jos ei just heti ehdi itse mukaan. Tietty pitää vahtia, mutta silti helppoa. Tiedän, että ainahan lapsiperheitä on kerrostaloissa asunut, mutta kuinka hankalaksi tai helpoksi olette sen kokeneet? Kokemuksia ja mielipiteitä, kiitos.

Kokemusta on rivitalosta ja kerrostalosta ja kerrostalo on parempi ehdottomasti. Jos muutatte uudehkoon kerrostaloon, niin hissit niissä on isoja. Uloslähtö ei ole hankalaa kerrostalossa. Kerrostalo on vaivaton ja lämmintä vettä riittää ja lämmityskustannukset on aina vakio. Paljon leikkikavereita. Pihasta ei tarvitse itse huolehtia. Kerrostalokämpät on yhdessä tasossa. Mä keksin vain hyviä asioita kerrostalosta.

Ihan helppoa on elää. Jos rattaita ajattelee, niin ykköskerroksesta kannattaa sitten ostaa asunto. Ne ovat halvempiakin ja sitten taas joissakin uudemmissa esim. 90-luvulla rakennetuissa voi olla jopa aidattu oma piha.

Hankalaa oli kolmen alle 5v lapsen kanssa,naapurit valitti metelistä(mutta emme saaneet huomautusta,koska on ns.normaalia lasten ääniä).Kulkeminen hississä hankalaa(meilläkin kaksosten menopelit).Nyt asutaan rivarikolmiossa ja ollaan viihdytty :)

Kummassakin on puolensa, tällä hetkellä asutaan rivarissa ja mua ottaa päähän pihahommat, oon ihan käsi kaikissa istutusjutuissa ja inhoon ruohonleikkaamista niin meidän piha on ihan kamala, tällä hetkellä on niin paljon rahareikiä muutenkin että mitään pihasuunnittelijaa ja tekijöitä ei pysty palkkaamaan.
Ja talvella ottaa päähän lumityöt, ja parhaillaan meidän pihapolku on ihan prkl liukas ja jäinen, great.
Ja täällä kaikki paska mikä kerrostalossa jää rappukäytävään tulee omaan eteiseen.

Tavallaan varmaan lasten kanssa helpompaa rivarissa mutta kyllä mä aika usein ikävöin kerrostaloon, ja jos ei mihinkään ihan vanhaan taloon muuta niin hissiin mahtuu kyllä kaksostenkärryt.

Lisäksi mä oon tosi säikky ja mua pelottaa asua maantasalla, kerrostalossa ois turvallisempi olo.

[QUOTE="vieras";25881625]Kokemusta on rivitalosta ja kerrostalosta ja kerrostalo on parempi ehdottomasti. Jos muutatte uudehkoon kerrostaloon, niin hissit niissä on isoja. Uloslähtö ei ole hankalaa kerrostalossa. Kerrostalo on vaivaton ja lämmintä vettä riittää ja lämmityskustannukset on aina vakio. Paljon leikkikavereita. Pihasta ei tarvitse itse huolehtia. Kerrostalokämpät on yhdessä tasossa. Mä keksin vain hyviä asioita kerrostalosta.[/QUOTE]

Asutaan rivarissa lämmityskulut kuuluu vuokraan ja lämmintä vettä on aina tullut.Taloyhtiö huolehtii pihan kunnossapidosta ja kavereita piisaa pihassa lapsille.

Kerrostalossa kulkemisen helppous/hankaluus riippuu tosin paljon talosta ja asunnon sijainnista siinä. Esim meillä aika hankala,vanhahko talo jossa tosi pieni hissi. Pyörä/vaunu/ulkoiluvälinevarasto kellarikerroksessa jonne ei hissillä pääse,eli yks kerrosväli pitää mennä rappusia. Kaveri taas asuu uudehkossa talossa,todella tilava hissi (ihan taatusti mahtuu mitkä tahansa tuplarattaat),vaunuvarasto heti rapunoven vieressä,turvallinen talojen ympäröimä sisäpiha jonne hyvä näköyhteys heidän kaikista ikkunoista,asuvat "ekassa" kerroksessa eli siis katutasosta 1 ylöspäin. Rapussa portaat on sellaset loivahkot ja suht matalat askelmat+hyvä kaide eli pienenkin lapsen on helppo kävellä.

Oon asunu viimeiset vuodet rivarissa enkä kerrostaloon muuttaisi enää ikinä! Oma piha ja enemmän rauhaa. Naapurien äänet kuuluu paljon paremmin kerrostalossa (jopa kun naapurin ukko kävi kusella, yöks).

Ostettiin juuri oma rivitaloasunto :) Ei mitään negatiivistä sanottavaa.

Rivarissa ei oo kukaan kolistelemassa rappukäytävässä eikä yläkerrassa eikä omat äänet myöskään haittaa muita, seinän taakse voi kuulua kuten kerrostalossakin. Rivari mun mielestä helpompi ulkoilun yms. kannalta. Rivari.

Suuret kiitokset kaikille kommenteista! Lisääkin saapi laittaa. Vieläkin olen rivarin kannalla, mutta taidan käydä katsastamassa jotakin hieman uudempia kerrostaloja josko hissiin mahtuu tai sitten pitää olla ehdottomasti ensimmäinen kerros. Ja asennehan se on viimeiseksi joka vaikuttaa kuinka hankalaa on...

Jos asuu Helsingissä, niin kerrostaloneliö on ylivoimaisesti kallein ja rivitaloneliö halvin. Omakotitalo asettuu sille välille. Kerrostalon paras puoli on vapaus: saa mennä ja tulla milloin tahtoo ja olla poissa vaikka kuukausia ilman että piha/lumihommat ryöstäytyvät käsistä. Meidän perheessä asumisasia ratkaistiin siten, että kun lapset asuivat kotona, asuttiin edullisesti esikaupunkialueella rivitalossa ja omakotitalossa. Kun lapset muuttivat pois, niin muutettiin takaisin kerrostaloon kantakaupunkiin vähän pienempiin neilöihin.

Mun porukat myi niiden rivarineliötä (100 neliötä) muistaakseni 99.000 eurolla. Nyt siihen on tehty paljon remppaa niin olis varmaan kalliimpikin.

Mut niin, ite muutin just kerrostalosta rivariin ja en kyllä takas kerrostaloon enää muuttas! Asuttiin toisessa kerroksessa ja lapsen kans oli hankalaa.

Me asuttu kahden pienen lapsen kanssa molemmissa. Nyt siis rivarissa ja viihdytään kyllä ihan loistavasti. On ihanaa kun on oma piha, jossa lapset saa juosta. On helppoa lykätä isompi ulos odottamaan ulkovaatteissa, kun pienempää vielä puen. On ihanan helppoa ilatisinkin vaikka ulkoilla. On ihanaa kun saa lapsille pihalle kahluualtaan, on ihanaa grillata. On ihanaa kun lasten leluja ei tarvii joka kerta kantaa sisälle...
Tykkäsin kyllä meidän kerrostalo kämpästäkin, ei siinä mitään. Naapurit vaan oli aika rasittavia ja pitivät hirveää meteliä rapussa. Samoin yhteisestä pihasta ei kukaan tuntunut välittävän, joten oli aika törkyinen.

Rivariasumista meillä vielä puoltaa koiran omistaminen. Muutenkin pidän rivarialuieiden miljööstä yleensä enemmän, vaikka kerrostalo, jossa asuimme sijaitsi kyllä ihanalla vanhemmalla alueella.

Mutta kyllä mä tykkään nyt tästä enempi. Vaikka en tosiaan kokenut ongelmia ( ainakaan lapsista johtuvia) kovin suuria olevan kerrostalossakaan.

Me ostettiin just kerrostaloasunto ja ollaan kyllä tosi tyytyväisiä. Me asutaan alimmassa kerroksessa, ja meillä on lasitettu terassi, josta pääsee suoraan pihalle. Lapsikin tykkää kun on paljon leikkikavereita ja leikkikenttä vieressä. Eikä tarvitse tehdä lumitöitä, leikata nurmikkoa yms. :) Meidän talon hissiin mahtuu ainakin tuplarattaat, itse oon säilyttänyt rattaita vaunuvarastossa, missä rivareissa yleensä ees säilytetään rattaita?

Mä olen asunut molemmissa ja lasten kanssa olen tykännyt enemmän rivarista. Omalle pihalle on voinut laittaa sellaisen puhallettavan altaan ilman, että altaan ympärille kerääntyy parikymmentä taloyhtiön lasta kärkkymään samaan altaaseen. On ollut myös kiva, kun voi grillata omalla pihalla ihan milloin haluaa. Omenapuu, marjapensaat yms on myös ollut lasten kanssa mukava juttu.

Meillä on tässä asunnossa vesi- ja energiamittarit, joten näistä maksetaan kulutuksen mukaan. Myös lämmityksen voi säätää itselleen mieleisekseen. Kun 21 vuotta sitten muutin tähän taloyhtiöön, asuntokohtaisia mittareita ei vielä ollut. Silloin maksettiin vesi- ja energialaskut osana yhtiövastiketta riippumatta siitä, paljonko niitä käytettiin. Kun asuntokohtaiset mittarit tulivat, ollaan saatu joka vuosi taloyhtiöltä rahaa takaisin.

Lumityöt pitää omalta pihaltaan tehdä itse, mutta taloyhtiön yhteisiltä alueilta ne tekee huoltoyhtiö. Jos ei tykkää puutarhahommista, niin kerrostalo on silloin parempi vaihtoehto. Vaikka rivaripihaan hankkisikin helppohoitoisia kasveja, niin joutuu niitä kuitenkin välillä hoitamaan, jotta piha ei näyttäisi aivan ränsistyneeltä.

Kerrostalossa naapureilla ei ole niin suurta merkitystä kuin rivarissa. Jos rivarissa saat jonkun mulkeron naapuriksesi, elämä voi olla aika kurjaa. Kerrostalossa on helpompaa olla omissa oloissaan.

Yhteistyössä