Roaccutan ja lapsen saaminen

  • Viestiketjun aloittaja lapsentekoiässä
  • Ensimmäinen viesti
lapsentekoiässä
Heipä hei!

Haluaisin kuulla kokemuksia naisilta, jotka ovat syöneet roaccutan-kuurin ihonhoitoon ja myöhemmin saaneet lapsia. Ovatko lapset olleet täysin terveitä?

Roaccutanhan aiheuttaa sikiövaurioita ja lapsen saaminen kuurin aikana on täysin kiellettyä. Lääkärin mukaan myöhemmin pitäisi olla turvallista, mutta voinko luottaa lääkärin sanaan?
 
antzi*
Heippa!

Itse söin 17/18 vuotiaana tuota lääkettä. Silloin ei oikeastaan mulle edes kerrottu vaaroista... :( No, olisihan ne pitänyt itsekin lukea mutta... Itse olen tullut sen jälkeen raskaaksi,tosin en helposti, mutten usko lääkkeellä olevan asian kanssa mitään tekemistä (mulla on lyhyt lyteaalivaihe). Terveistä lapsista ei tietoa, itselläni on yksi enkelityttö. MUTTA ei mitään tekemistä tuollakaan lääkkeen kanssa. Sikiö oli tutkimusten mukaan terve, lapsivedet meni liian aikaisin ja siksi ei selvinnyt.

ELI tiivistettynä, mielestäni voit luottaa lääkäriin. :) Se on minun mielipiteeni.
 
hanneliini
Mä söin tuota Roaccutan-lääkettä puolisen vuotta ja ehdottomasti piti aloittaa samalla e-pillerit, ettei vaan vahinkoa tule. Nyt olen terveen 1-vuotiaan lapsen äiti, mutta lääkkeen syömisestä on tosin aikaa jo kymmenisen vuotta.
 
Tähti**
Itse olen myös syönyt ko. kuurin aikoinani. Vielä ei ole lapsia, joten siitä asiasta en voi sanoa kuin että itse ainakin luotan lääkäriin. Eli kuurin aikana, niin kuin mainitsitkin, on ehdottoman kiellettyä raskautua. Mutta kuurin jälkeen KAHDEN kuukauden jälkeen saa ruveta ihan turvallisesti yrittämään lasta. Näin luki lääkkeen pakkausselosteessa/ohjeessa ja myös lääkäri sanoi näin minulle.

Jos olet pitänyt kuurin jälkeen sen kahden kuukauden "karenssi ajan", niin voit varmasti huoletta alkaa yrittää raskautumista :).

Antzille* jatkokysymys: miten Sinulla raskaus aikana kävi iholle? rupesiko iho kukkimaan? itse olen nyt jättänyt pillerit pois ja pelottaa kuinka käy iholle; palaako akne vai onko se nyt sit teininä kärsitty.
 
antzi*
Tähti, itsellä rauhoittui tuon kuurin jälkeen iho huomattavasti, joskin aina tädin tulon aikaan iski pienimuotoinen akne. :( Ja täytyy kyllä sanoa, että nyt raskauden aikana on iho taas huonontunut. Yritän jaksaa uskoa, että tää tästä tasoittuu (viimeksi rauhoittui 5.kk aikana).
 
huono-onninen
Yritimme miehen kanssa pitkään n. vuoden saada lasta alulle. Minulla kuitenkin puhkesi pahalaatuinen cysta acne, ja ihotautilääkäri määräsi lopulta roaccutan kuurin. Jätimme lapsi haaveet siis kokonaan sivuun. Mutta viikon syötyäni lääkettä, todettiin että olen raskaana, vaikka ennen kuurin aloittamista minulle tehtiin raskaustesti, joka oli vielä silloin negatiivinen. Nyt olen ollut viimepäivät ihan hukassa, ja tiedän, että raskaus täytyy keskeyttää. Vaikka se on viimeinen asia mitä ikinä haluaisin. Riski sikiövaurioon on olemassa, joten asia ei jätä vaihtoehtoja. Muistakaa kaikki kuunnella itseänne, ja vaikka lääkäri käskisi aloittaa kuurin heti, niin odottakaa siihen asti, että kuukautiset alkavat. Uskon kuitenkin, että kuurin syötyäni voin vielä saada terveitä lapsia. Tuoreimmat tutkimukset osoittavat, että vaikuttava aine poistuu elimistöstä jo kahdessa viikossa. Kannattaa silti pitää mielestäni 1-2-kk varo aika lääkkeen lopettamisesta, ennen mahdollista raskautta.
 
.....
Mä taas oon syönyt kyseisen kuurin 5 vuotta sitten. Nyt ollaan yritetty lasta kohta kaksi vuotta ja tuloksena on 3 perättäistä keskenmenoa. Pelottaa, että se lääke on pilannut mun limakalvot, kun raskaus kyllä alkaa helposti ja jatkuu, mutta sikiö kuolee ja raskaus päätyy aina keskeytyneeseen keskenmenoon. En tiedä johtuuko tuosta lääkekuurista, mutta mielessä se on monesti käynyt... liittyyhän nuo limakalvot aika isona osana raskauteen :/

Mun iho on muutenkin paljon paperisempaa tuon kuurin jälkeen, niin miltähän sitten nuo muut limakalvot näyttää. Ottihan tuo kuuri aika koville, ihoa lähti ihan kuorimalla ja kaikki limakalvot oli ihan sairaan kuivat :/ Toivottavasti en sillä kuurilla oo mitään pilannut... olisin kyllä valinnut aknen mielummin kuin lapsettomuuden. Aknen siis kyllä lähti eikä oo enää sen jälkeen uusiutunut.

Pitää nyt vielä mainita, että mitään yhteyttä ei olla todettu vaan nää on mun omia ajatuksia.. onkohan muita samassa tilanteessa olevia?

Huono-onninen: Aiotko tosiaan tehdä keskeytyksen ilman tutkimuksia? Vai onko se riski niin suuri jo noin alkuviikolla?
 
roasta
Ihmettelen kyllä hieman osaa tämän ketjun viesteistä kun osa ei selvästi ole tiennyt millaista lääkettä on tullut monen monta kuukautta syöneeksi..

Roaccutanin vaikuttava aine on isotretinoiini, joka on A-vitamiinijohdannainen..ja A-vitamiinihan on siis vaarallista suurina annoksina sikiölle - vaikutus poistuu kun lääkeaine on hävinnyt kokonaan kehosta viimeistään n. kuukauden kuluttua lopettamisesta..

Itsekin olen parikin kuuria syönyt rinnakkaisvalmistetta (ensimmäinen kuuri liian lyhyt) enkä näiden faktojen pohjalta pelkää lainkaan, että niillä olisi vaikutusta mahdollisiin tuleviin raskauksiin.
 
huono-onninen
Voi ei! Asioita päässäni pyöriteltyäni, olen alkanut kallistua siihen etten enää syö roaa, ainakaan ennen raskauksia, juuri tuo sama pelko siitä, että vaikuttaako se vielä jollain tavalla myöhemmin!? Toisaalta uskon ja toisaalta en, siitä ollaan niin montaa mieltä.

Keskeytys on kyllä nyt edessäpäin. Kukaan ei pysty sikiön täyttä terveyttä takaamaan millään tutkimuksilla. Söin lääkettä juuri pahaan aikaan, kun alkion rakenteelinen ja geneettinen kehittyminen oli jo alkanut. Lääke aiheuttaa pahimmissa tapauksissa lapselle mm. sokeutta, keskushermosto vaurioita, joita on mahdoton nähdä tutkimuksissa. Kaikki vaihtoehdon olen kyllä käynyt läpi, mutta riski on liikaa.
Asiasta on hyvin vähän tietoa, koska melkein kaikki raskaudet keskeytetään. Lääkkeen irtautuminen elimistöstä on myös hyvin yksilökohtaista, miten kenenkin keho sen poistaa.

Onnea yritykseen ...... kyllä se raskaus varmaan sinulla onnistuu kun sen oiken aika on. Älkää stressatko liikaa!!!
Ja limakalvo kuivuuteen voi hakea apua apteekista!

Huono-onninen: Aiotko tosiaan tehdä keskeytyksen ilman tutkimuksia? Vai onko se riski niin suuri jo noin alkuviikolla?[/QUOTE]
 
Vieras vaan
Hei,

Olen syönyt roacuttania joskus vuonna 2003-2004. Sain lapsen 2009 ja poika on täysin terve. Nyt suunnitteilla toinen lapsi. Muistan itsekin, että lääkäri oli tarkka sen suhteen, ettei saa tulla raskaaksi lääkkään syömisen aikana ja muistaakseni muutama kuukausi sen lopettamisen jälkeen.

Luota lääkärin sanaan ja usko, että voit saada terveen lapsen vaikka olet joskus kyseistä lääkettä syönytkin!
 
APuu
Alkuperäinen kirjoittaja lapsentekoiässä;8465547:
Heipä hei!

Haluaisin kuulla kokemuksia naisilta, jotka ovat syöneet roaccutan-kuurin ihonhoitoon ja myöhemmin saaneet lapsia. Ovatko lapset olleet täysin terveitä?

Roaccutanhan aiheuttaa sikiövaurioita ja lapsen saaminen kuurin aikana on täysin kiellettyä. Lääkärin mukaan myöhemmin pitäisi olla turvallista, mutta voinko luottaa lääkärin sanaan?

Et uskalla luottaa lääkärin sanaan, mutta luottaisit nimettömänä nettipalstalle kirjoittelevien juttuihin? Just.
 
juupi juupi
Hei,

Olen syönyt roacuttania joskus vuonna 2003-2004. Sain lapsen 2009 ja poika on täysin terve. Nyt suunnitteilla toinen lapsi. Muistan itsekin, että lääkäri oli tarkka sen suhteen, ettei saa tulla raskaaksi lääkkään syömisen aikana ja muistaakseni muutama kuukausi sen lopettamisen jälkeen.

Luota lääkärin sanaan ja usko, että voit saada terveen lapsen vaikka olet joskus kyseistä lääkettä syönytkin!

Olen itse aikanani syonyt kaksi Roaccutan kuuria ja saannut 10 vuotta myohemmin terveen lapsen. Raskaus sujui taysin ongelmitta ja alkoikin luomusti, vaikka minulla on vaiva joka voisi vaikuttaa raskautumiseen ja siksi muuten myos aknekin tod. nak. oli aikanaan. Laake on kaytannossa yliannos a- vitamiinin johdannaista, joka kuten liian suuri A-vitamiinipitoisuuskin on haitaksi sikionkehitysvaiheessa aiheuuttaen kehitysvaurioita (siksi myos maksan syonnin kielto/tiukka rajoitus raskaana olevilla, koska maksan A-vitamiinipitoisuus on yleensa varsinkin teollisesti tuotetuissa maksaruuissa aika korkea). Laakkeen syonnin varoajan jalkeen aine poistuu kehosta ja kylla ne limakalvot paranevat normaalikuntoon (ovat muuten kehon nopeimmin uudistuvia alueita). Jos joku ei saa lasta 5-10 vuotta kuurin syotyaan syy ei todellakaan ole laakkeessa vaan jossain muualla.
 
Viimeksi muokattu:
tre
Mä taas oon syönyt kyseisen kuurin 5 vuotta sitten. Nyt ollaan yritetty lasta kohta kaksi vuotta ja tuloksena on 3 perättäistä keskenmenoa. Pelottaa, että se lääke on pilannut mun limakalvot, kun raskaus kyllä alkaa helposti ja jatkuu, mutta sikiö kuolee ja raskaus päätyy aina keskeytyneeseen keskenmenoon. En tiedä johtuuko tuosta lääkekuurista, mutta mielessä se on monesti käynyt... liittyyhän nuo limakalvot aika isona osana raskauteen :/

Mun iho on muutenkin paljon paperisempaa tuon kuurin jälkeen, niin miltähän sitten nuo muut limakalvot näyttää. Ottihan tuo kuuri aika koville, ihoa lähti ihan kuorimalla ja kaikki limakalvot oli ihan sairaan kuivat :/ Toivottavasti en sillä kuurilla oo mitään pilannut... olisin kyllä valinnut aknen mielummin kuin lapsettomuuden. Aknen siis kyllä lähti eikä oo enää sen jälkeen uusiutunut.

Pitää nyt vielä mainita, että mitään yhteyttä ei olla todettu vaan nää on mun omia ajatuksia.. onkohan muita samassa tilanteessa olevia?

Huono-onninen: Aiotko tosiaan tehdä keskeytyksen ilman tutkimuksia? Vai onko se riski niin suuri jo noin alkuviikolla?
Voisiko sinulla esim. olla PCO? Aiheuttaa aknea ja lisaksi hankaloittaa joillakin raskautumista/aih km:ja. Laake ei ole syypaa keskenmenoihisi, vaan syy niihin tulisi selvittaa laakarilla. Itsellani siis PCO ja akne ja raskautuminen hankalaa.
 
Viimeksi muokattu:
....
Vastaus siis tuohon edelliseen. Ei ole pco:ta, normaali kierto ja kaikki mahdolliset keskenmenotutkimukset tehty. Siis kromosomit, tukostaipumukset, hormonit, kilpirauhaset ja kaikki ne mitä toistuvien keskenmenojen jälkeen tutkitaan. Ei mitään vikaa miehessäkään siis siittiöissä ja kromosomeissa. Akne on meillä sukuvika ja siis geeneissä. Mulla on myös normaalit munasarjat ja kohtu, nekin on kuvattu ja tuun tosi helposti raskaaksi. Siks mietinkin kaikkea mahdollista, että mistä keskenmenot voi johtua.. ja tuli tuo lääke mieleen, joka aiheutti kyllä aikamoisia muutoksia iholla ja limakalvoilla. Mutta kiva kuulla, että täällä jollain on lapsia kuurin jälkeen, joten tuskimpa se tosiaan selitää mun keskenmenoja...

Nyt oon neljännen kerran raskaana ja viikolla 7. Katotaan kuinka käy tällä kertaa... ei voi tietää :/
 
TRe
Vastaus siis tuohon edelliseen. Ei ole pco:ta, normaali kierto ja kaikki mahdolliset keskenmenotutkimukset tehty. Siis kromosomit, tukostaipumukset, hormonit, kilpirauhaset ja kaikki ne mitä toistuvien keskenmenojen jälkeen tutkitaan. Ei mitään vikaa miehessäkään siis siittiöissä ja kromosomeissa. Akne on meillä sukuvika ja siis geeneissä. Mulla on myös normaalit munasarjat ja kohtu, nekin on kuvattu ja tuun tosi helposti raskaaksi. Siks mietinkin kaikkea mahdollista, että mistä keskenmenot voi johtua.. ja tuli tuo lääke mieleen, joka aiheutti kyllä aikamoisia muutoksia iholla ja limakalvoilla. Mutta kiva kuulla, että täällä jollain on lapsia kuurin jälkeen, joten tuskimpa se tosiaan selitää mun keskenmenoja...

Nyt oon neljännen kerran raskaana ja viikolla 7. Katotaan kuinka käy tällä kertaa... ei voi tietää :/
Ihania uutisia!
Peukkuja kovasti toivottavasti kaikki menee hyvin talla kertaa! Itsekin kovasti tarppia toivon... On aina kiva kuulla, kun jollain pitkaan yrittaneella onnistaa, kun sitten tuntuu etta kylla itsellakin voisi viela tarpata... Itseasiassa minun lisakseni tiedan kaksi muuta ystavaani, jotka ovat syoneet 18-24 vuotiaina Roaccutanin ja saaneet myohemmin useita lapsia (2 ja 3 kpl).
 
Viimeksi muokattu:
roasti
Siis ei ole totta! Eihän se Roa nyt enää kuurin ja kuukauden varoajan jälkeen vaikuta lapsen saamiseen. Roa on a-vitamiinijohdannainen ja siksi se voi aiheuttaa sikiövaurioita siinä missä a-vitamiinin liikasaantikin.

Ihan sama kuin miettisit, että olet aikanaan syönyt paljon maksalaatikkoa ja maksamakkaraa, voinko koskaan saada tervettä lasta...

Käyttäisit järkeäsi, edes vähän..
 
....
Roasti: Juupa joo, maksalaatikko ja Roa on kyllä joo verrattavissa toisiinsa. Haloo. Tuo kuuri on aikamoinen myrkky eikä turhaan ihotautilääkärin seurannassa otettava lääke. Kuten mikä tahansa muukin lääke, voi se väärinkäytettynä aiheuttaa pysyviä haittoja. Sen voit vaikka lukea siitä käyttöohjeesta. On myös ihmisiä, jotka reagoi siihen eritavoin, toinen saa vakavan masennuksen jne. Kolmen perättäisen keskenmenon jälkeen mielessä on aikamoinen myrsky, joten pahoittelen, kun oon niin tyhmä, että tämmöisiä kyselen... Onneksi tämä neljäs raskaus näyttää menevän hyvin, joten voin ehkä lakata miettimästä miksi, miksi, miksi...
 
roasti
Alkuperäinen kirjoittaja ....:
Roasti: Juupa joo, maksalaatikko ja Roa on kyllä joo verrattavissa toisiinsa. Haloo. Tuo kuuri on aikamoinen myrkky eikä turhaan ihotautilääkärin seurannassa otettava lääke. Kuten mikä tahansa muukin lääke, voi se väärinkäytettynä aiheuttaa pysyviä haittoja. Sen voit vaikka lukea siitä käyttöohjeesta. On myös ihmisiä, jotka reagoi siihen eritavoin, toinen saa vakavan masennuksen jne. Kolmen perättäisen keskenmenon jälkeen mielessä on aikamoinen myrsky, joten pahoittelen, kun oon niin tyhmä, että tämmöisiä kyselen... Onneksi tämä neljäs raskaus näyttää menevän hyvin, joten voin ehkä lakata miettimästä miksi, miksi, miksi...
Ei Roaccutan ole mikään myrkky, vaan lääke. A-vitamiinijohdannainen, joka auttaa akneen suhteellisen isoina annoksina otettuna. A-vitamiinilla ja sen johdannaisilla on sikiötä vaurioittava eli teratogeeninen vaikutus. Siksi Roaccutan ja maksalaatikko ovat aivan verrattavissa toisiinsa teratogeenisten vaikutusten suhteen. Söit raskauden aikana sitten Roaccutania tai runsaasti maksalaatikkoa, sikiö voi saada epämuodostumia liiallisen A-vitamiinin tai sen johdannaisen seurauksena. Jos olet syönyt maksalaatikkoa tai Roaccutania esimerkiksi muutama kuukausi ennen raskautta, on ylimääräinen A-vitamiini tai sen johdannainen jo poistunut kehostasi eikä enää voi vaurioittaa sikiötä. Ymmärrätkö nyt miten se menee?

Toivon, että neljäs raskautesi menee hyvin ja saat terveen vauvan. Ihmisellä on kuitenkin tapana hakea syitä asioille, joille ei ole voinut mitään. Sinä olet aikanaan syönyt Roaccutania ja sittemmin saanut keskenmenoja. Luultavasti nuo kaksi asiaa eivät mitenkään liity toisiinsa, mutta ymmärrän kyllä tarpeesi hakea selityksiä asialle. Pahoittelen, että muotoilin sanottavani aiemmin niin tylysti.
 
ei kiitos
Itse olen kärsinyt aknesta jostakin 11-vuotiaasta asti ja akne on jatkunut keskeytymättä murrosiän aknesta aikuisiän akneksi. Tein ensiksi lapset (26- ja 30-vuotiaana) ja vasta sen jälkeen otin Roaccutan-kuurin (ehkäisynä kierukka).

Söin yhden kuurin ja se auttoi pariksi vuodeksi. Menin ihotautilääkärille uudestaan, kun akne uusiutui. Tällä kertaa kävi kuitenkin niin, että heti ekassa labrakokeessa selvisi, että maksa-arvoni pomppasivat pilviin. Jouduin jättämään Roa-kuurin kesken, vaikka olin ehtinyt siinä vaiheessa syömään lääkettä vasta n. viikon tms (en muista enää tarkkaan, muistan vaan sen, että otti ihan julmetusti päähän, kun tosi kalliit lääkkeet piti palauttaa lähes koskemattomina takaisin apteekkiin). Kun lopetin kuurin, niin maksa-arvot palautuivat ennalleen. En juo alkoholia, en tupakoi enkä käytä muita lääkkeitä, joten oli ihan selvää, että Roa oli tuo syyllinen. Tästä tapahtuneesta tajusin, miten voimakas lääkeaine tuo Roaccutan oikein on eikä sen kanssa pidä todellakaan leikkiä!!! Roaccutania en voi enää ikinä käyttää enkä kyllä haluaisi enää edes kokeilla, joten näppylänaamana jatketaan elämää.

Jokainen tekee, kuten parhaaksi katsoo, mutta itse tosiaan päätin asettaa asiat tärkeysjärjestykseen eli lapset ovat tärkeämpiä kuin oman ihoni hyvinvointi.
 
tiie*
Söin roacuttanin 2002-2003, juuri ennen kuin määräykset raskaustestien tekemisestä ennen ja kuurin aikana tiukkenivat (niin ainakin ihotautilääkärini sanoi). Kuuri toimi hyvin ja sen jälkeen söin ehkäisynä diane novaa, jolla myös aknea helpottava vaikutus. Söin siis ehkäisyä myös ennen kuuria ja sen aikana, mutta eri merkkiä.

Syksyllä 2008 jätin pillerit pois tarkoituksella ja ihoni huononi. Kärsin aknesta ja minulla ultrattiin monirakkulainen munasarja. Hormonini olivat aivan sekaisin ja kuukautiskierto epäsäännöllistä, joka toiset menkant jäivät pois. Raskauduin terolut kuurin jälkeen elokuussa 2009 (tai niin laskesteltiin, varmaa hedelmöitysajankohtaa ei tiedetä epätasaisen rytmin takia). Akne oli hirveä aina raskauden toiselle kolmannekselle saakka, jolloin se kuin taikaiskusta parani. Toukokuussa 2010 saimme terveen tytön. Akne ei ole palannut, enkä ole ehkäisyä aloittanut. Seuraava ehkäisymuoto onkin kuparikierukka, koska haluan saada kehoni oman hormonitasapainon kuntoon. Mutta kierukka on ajankohtainen vasta sitten joskus, toivomme toista vauvaa tähän perään.

Summa summarun, akneni todennäköisesti aiheutti monirakkulainen munasarja, jota roacuttan ei parantanut (uskon, että se on ollut olemassa jo ennen hoitoja). Ihoni hoidon jälkeen pitivät hyvänä diane nova ehkäispillerit. Raskautuminen vaikeutui monirakkulaisen munasarjan takia, ei roacuttanista. Raskautuminen taas todennäköisesti "paransi" monirakkulaisuutta, tosin minua ei ole ultrattu synnytyksen jälkeen. Monirakkulaisuuteen vaikuttavat ymmärtääkseni myös elämäntavat. Nämä ovat omia päätelmiäni.
 
Tt
Minulle puhkesi akne 25 vuotiaana ja vuosi myöhemmin se oli niin paha että kolmen kk tetrasykliinin jälkeen söin 8kk roaccutania (vuosi 2006-2007)

Minulle sanottiin varoajaksi 6kk ettei saa raskautua lääkkeen lopettämisen jälkeen. Kun tuo aika meni, aloimme yrittämään vauvaa joka ei yrityksestä huolimatta onnistunut. Minulla todettiin pcos. Juuri ennen raskautumista loppuvuonna 2009 näytti siltä että akne pukkaa päälle taas. Raskauden ajaksi kuitenkin parani.

Ultratessa viimeksi ennen synnytystä munasarjat olivat pahemmassa kunnossa kuin koskaan aiemmin.

Synnytys muutama kk sitten ja nyt akne selkeästi yrittää taas esiin, suun ympärillä on jatkuvasti näppyä ja yläselässä sekä pakaroissa pari isoa paukamaa..uusi raskaus on toiveissa mahdollisimman pian toisen perään, joten roa ei ole vaihtoehto mutta pelkään miten pahaan kuntoon iho taas ehtii ennenkuin onnistun pcos:ltäni raskautumaan.
 
Tytteli
Alkuperäinen kirjoittaja lapsentekoiässä;8465547:
Heipä hei!

Haluaisin kuulla kokemuksia naisilta, jotka ovat syöneet roaccutan-kuurin ihonhoitoon ja myöhemmin saaneet lapsia. Ovatko lapset olleet täysin terveitä?

Roaccutanhan aiheuttaa sikiövaurioita ja lapsen saaminen kuurin aikana on täysin kiellettyä. Lääkärin mukaan myöhemmin pitäisi olla turvallista, mutta voinko luottaa lääkärin sanaan?
Hei!

Olen miettinyt tätä, sillä ystäväni, joka käytti joitain vuosia sitten Roaccurania, sai myöhemmin kaksi kromosomivaurioista lasta, joilla on monia vammoja ja epämuodostumia. Onhan sanottu, että esim monet rasvaliukoiset huumeet voivat jättää jäänteitä elimistöön ja myöhemmin, kun esim laihtuu, ne lähtevät sieltä kiertoon ja aiheuttavat oireita. Voisikohan Roaccutamin tehdä samoin?

Ehkä tuo lääke voi joillakin yksilöillä myös vaurioittaa perimää tai ainakin vaikuttaa epigeneettisesti eli siinä, kytkeytyykö hyviä vai pahoja geenejä päälle. Onhan niinkin, että jopa isovanhempien syömän ravinnon laadun on todettu vaikuttavan epigeneettisesti lastenlasten terveyteen. Näistä on tehty ihan tieteellisiä tutkimuksiakin näistä epigeneettisistä ravinnon vaikutustavoista. Miksei sitten niin järeä aine kuin Roaccutamin voisi joillain vaikuttaa? Usein jotkin terveysongelmat sitä paitsi ilmenevät vasta isommilla lapsilla tai nuorilla aikuisilla ja näitä ongelmia tuskin osataan kovin helposti yhdistää Roaccutamiin. Onhan esim tupakoitsijoitten lapsilla ja lastenlapsillakin kasvaessaan enemmän terveysongelmia kuin terveemmin eläneitten lapsilla.
 
Tee
Roaccutaminia ei voi verrata maksalaatikkoon! Lukekaapa mahdolliset haittavaikutukset käyttäjälle! harvempi saa vakavan masennuksen tai psykoosin maksalaatikosta! Se on hirveä myrkky, jota en itse ikinä käyttäisi ja tunnen ihmisiä, jotka ovat käyttäneet ja terveys ollut sen jälkeen huonompi. Uskon, että yhteys tullaan vielä tieteessä myöhemmin löytämään. Monet riskit löydetään tutkimuksissa vasta paljon myöhemmin tai valitettavasti joskus ei koskaan. Ei kannata syödä mitään lääkkeitä, joissa on isoja mahdollisia haittavaikutuksia. (ellei ole ihan pakko) Ne rappeuttavat elimistöä ja heikentävät sen elinvoimaa sekä tulevan jälkeläisen mahdollisuutta terveeseen elämään.
 
Raskaana 5.kuulla
Moikka. Mä söin roacuttan-lääkettä välillä tammikuu-lokakuu/marraskuu 2011 ollessani 19-20-vuotias. Nyt olen raskaana 5. kuulla, tein siis positiivisen raskaustestin 25.8.2012. Mun mielestä on turha lietsoa epävarmuutta odottavien äitien keskuudessa, jotka ovat aikaisemmin syöneet kysyisen kuurin.
Minulle kerrottiin tarkasti lääkkeen sivuvaikutukset ennen kuurin aloittamista ja se, että en saa tulla raskaaksi kuurin aikana. Minulle ei kuitenkaan sanottu, että lääke voisi aiheuttaa tulevilla lapsillani kromosomipoikkeavuuksia tai muita häiriöitä. Olen aivan varma, että kyseistä lääkettä ei edes olisi myynnissä, jos se aiheuttaisi tällaista. Mitäs mieltä muut on asiasta?
Otetaan rauhallisesti!
nm. Onnellisesti raskaana
 

Yhteistyössä