Hae Anna.fi-sivustolta

Roaccutan kolmekymppiselle?

Viestiketju osiossa 'Kauneus ja kosmetiikka' , käynnistäjänä roaako, 27.08.2007.

1. roaako Vierailija

Moi! Onko kohtalotovereita jotka ovat popsineet em. kuurin teini-iän jälkeen, "vanhemmalla iällä"? Oon nyt 28 ja lääkäri määräämässä kuurin. Sivuvaikutukset hieman kauhistuttavat, mm. ihon paha kuivuminen. Miten iho reagoi kun ei ole enää aivan nuori, tuleeko juonteita helpommin, oheneeko iho jne?

Kokemuksia! Kiitos jo etukäteen.

2. ainokainen Vierailija

Juuh, oon käyttänyt.

Iholle Roaccutan tekee pelkästään hyvää, mikäli ihosi on rasvainen. Ihohuokoset pienenevät, ja iho tuntuu ikäänkuin "kiristyvän" ja napakoituvan.
    Yksi ihotautilääkäri kertoi mulle, että jenkeissä sitä markkinoidaan vanhemmille rouville ihan väärin perustein, eli sitä käytetään "miniliftinä".
    Huomasin vaikutuksen lopetettuani vuosien käytön: Naama tuntui rupsahtavan parissa kuukaudessa.

Tietysti ihon pintakuivuus voi tuntua pahalta, joten panosta kosteutukseen. Hanki hyvä huulirasva, tulet tarvitsemaan sitä!
    Ja maha voi mennä sekaisin... Nää on mun kokemukset.

3. roa-uhri Vierailija

Joo, maha voi tosiaan mennä sekaisin. Itse sain vatsakatarrin ja peräaukon haavaumat roaccutanista. Se kuivattaa kaikkia limakalvoja. Oli "kiva" olla vatsantähystyksessä ja syödä lähes vuosi kalliita vatsalääkkeitä. Enää en roaccutaniin koske.

Lisäksi Roa vanhentaa ihoa. Kun iho on kuiva, siihen tulee ryppyjä helpommin. Itse sain otsaani pysyvät poikkijuovat kuurin aikana.

Jos akne on oikeasti paha, niin ehkä se kuuri kantsii kuitenkin syödä. Vanhentaa aknekin ihoa, kun on jatkuva tulehdustila. Mihinkään lievään akneen tai ihon rasvoittumiseen en sitä söisi. Sitä paitsi iho alkaa yleensä rasvoittua kuurin jälkeen aivan yhtä paljon kuin ennen kuuria.

4. ainokainen Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Jep, ei sitä tosiaan parin finnin takia kannata popsia.

Annostusta voi myös fiksailla.
    Mä otin alussa yhden 10 mg kapselin joka päivä, sitten pahimpien paukamien hävittyä joka 2. päivä, sitten joka 3. päivä.
    Näin sain ylläpidettyä lääkkeen vaikutuksen, pienemmillä vatsakivuilla.

5. Neqku75 Vierailija

Minäkin "popsin" puolen vuoden Roaccutan-kuurin v. 2005-2006, eli kun olin juuri täyttänyt 30v. Iho kyllä oli kuurin ajan hyvässä kunnossa, täytyy myöntää. Sen jälkeen näppylöitä on taas tullut, mutta ehkä ei ihan yhtä paljon kuin aiemmin.

Nyt raskausaikana iho tosin meinasi alkaa ensin taas kukkia, mutta nyt loppuvaiheessa näyttää jo paremmalta.

Eli jos oikeasti ihosi on huonossa kunnossa ja maltat noudattaa muitakin ohjeita, syö vain kuuri. Jos sinulla on silloin tällöin yksi tai kaksi finniä, kannattaa kokeilla jotain miedompia tuotteita. Itse olin jo niin epätoivoinen ihoni kanssa, ettei muuta vaihtoehtoa ollut. Lääkärikin vain vilkaisi naamaani ja tuomio oli heti Roaccutan.

6. Anuliina80 Vierailija

Eri keskustelupalstoilla käydyistä keskusteluista huomaa, että Roaccutan aiheuttaa voimakkaita mielipiteitä. Monelle lääkäri on sanonut suoraan, että kyseessä on suorastaan myrkky. Ihmettelenkin, että oma ihotautilääkärini ei pitänyt Roaa mitenkään vaarallisena lääkkeenä, ja sivuvaikutuksista tuskin edes keskusteltiin. Oma "akneni" oli varsin lievä. Poskissa muutama ikuinen finni. Lähinnä minua ärsytti ihoni kiiltely. Aluksi lääkärini määräsi kuurin tetrasykliinejä, mutta niistä ei ollut sanottavaa apua. Toisella käynnillä hän ehdotti minulle suoraan Roaccutania, jota söin 6kk:n kuurin. Sivuvaikutukset yllättivät. Iho kukki kolme ensimmäistä viikkoa ja limakalvot olivat rutikuivat. Sitten finnit alkoivat hiljalleen kadota. Kuurista on nyt kuusi vuotta aikaa ja ihoni on täysin terve. Aikanaan tuntui hullulta kärsiä kuurin tähden, mutta nyt olen tottakai tyytyväinen, että sain sen kautta pysyvän avun. Taitaa tosiaan olla lääkäristä kiinni, että kuinka helposti Roaa määrätään. Kummastuttaa, kun lukee juttuja tapauksista, joissa edes vaikeaan akneen ei ole tätä lääkettä määrätty.

7. riina69 Vierailija

varmasti johtuu lääkärin omasta mielipiteestä, ja välillä lääkäreillä on mielestäni sellainen "hällä väliä" fiilis, ettei jaksa sen enempää asiaan paneutua, kunhan antaa reseptin käteen ja seuraava potilas...
    Itse kieltäydyin roasta ja seuraava dermatologi "määräsi" akneeseen kokeilemaan bm optiretiniä, a-vitamiinivoidetta joka on valmistettu jotenkin ainutlaatuiseksi. Sen käyttö paransi ihoani, käytin n.3 tuubia eli vajaat puoli vuotta. Yksi tuubi maksaa n. 50 e. Suosittelen kokeilemaan!!

8. 25 v. Vierailija

Minulla oli ennestään jo kuiva, mutta kuitenkin rasvoittuva iho, ei kovin näkyvät ihohuokoset, mutta todella vaikea akne poskien alueella.

1 kk:si nyt kuuria takana, silmät väsyy jotenkin hieman herkemmin, kämmenselässä on molemmissa käsissä vähän ihottumaa ja huulet kuivuu vähän. Kasvojen iho hilseilee vähän välillä, mutta on täysin hoidettavissa kosteuttamalla.

Finnit ovat välillä olleet vähempänä ja välillä enemmän, selvästi näkee kuinka nyt on se paskan poistumavaihe menossa, sellaiset tukkeumat mitä esim, kosmetologi ei ole vuosiin saanut pois nousee nyt pintaan. Tilanne edelleen kasvoissa on aika paha, mutta katsotaan ajan kanssa...

9. neiti X Vierailija

Mä kärvistelin monta vuotta pahan aknen kanssa, enkä suostunut syömään Roaa - äiti puhui tiukasti kaikenmaailman luontaistuotteiden puolesta. Jälkikäteen harmittaa, kun kärsin niin monta vuotta turhaan. Söin puolen vuoden kuurin, eikä pahempia sivuvaikutuksia ollut; limakalvot kyllä kuivui ja iho hieman hilseili. Tuon kuurin jälkeen iho pysyi 5 vuotta todella hyvässä kunnossa. Eli kyllä mulle tuo lääkkeensyönti kannatti.

Nyt olen 30 v ja akne on palannut takaisin. Söisin Roa- kuurin heti uudelleen, jos se olis mahdollista. Nyt mulla on niin vahva lääkitys masennukseen ja ahdistukseen,ettei sitä määrätä. Maksa joutuisi liian koville. En tiedä, mitä tehdä: lääkitystä ei voida vähentää ainakaan vuosikausiin. Niinpä taas olen alkanut popsia kaikenmaailman vitamiineja ja pulittanut suuret summat mm. Hauschkan tuotteisiin...Ehkä noista on ollut hitusen apua, mutta tuskastuttavan vähän.

10. näppylänaama Vierailija

Oletko käynyt ihotautilääkärillä? Nykyään on ussia hyviä finnivoiteita. Älä tuhlaa rahoja turhaan, ei noita finnejä tohtori Hauschka paranna, valitettavasti.

11. en suosittele Vierailija

Minä söin tuon juuri liftaavan vaikutuksen takia koska vaimoni oli alkanut valittaa, että olen vanhentuneen näköinen ja iho valahtanut ja harmaa. No ihoni kuivui niin korpuksi, että tuli entistä syvemmät juonteet ja ihottumaa ja puolisoni jätti minut koska näytin niin rumalta!

12. provoilee Vierailija

"Huomasin vaikutuksen lopetettuani vuosien käytön: Naama tuntui rupsahtavan parissa kuukaudessa."

Roaa ei todellakaan määrätä kenellekään vuosikausiksi.

13. Mie Vierailija

Roaccutan on lääke ja kaikista lääkkeistä tulee jotain sivuvaikutuksia, toisille voimakkaampia kuin toisille. Omasta kokemuksestani voi kyllä kuuria suositella - harmittaa ainoastaan se, että en syönyt kuuria jo aikaisemmin. Olin yli kolmekymppinen, kun sain Roaccutanit lukuisten antibioottikuurien jälkeen. Itselläni ei sivuvaikutuksia juurikaan tullut, edes iho ei kuivunut sanottavasti - tai ainakin siitä ahkeralla rasvaamisella selvisi hyvin. Sen jälkeen finnejä ei ole ollut, ihoni on edelleen rasvainen, mutta sen asian kanssa kykenee kyllä elämään. Ei tosin ole juuri ryppyjäkään ja olen jo lähes 50-vuotias. Eli ihon ennenaikainen vanheneminenkaan ei kohdallani pitänyt paikkaansa. Asiaan kannattaa suhtautua vakavasti ja harkiten, mutta "ei missään tapauksessa" - ja "Roaccutan on myrkky" -tyyppiset mielipiteet jättäisin kyllä ihan omaan arvoonsa. Kannattaa tiedostaa, että lääke rasittaa elimistöä, mm. maksaa ja kolesteroliarvoja kannattaa seurata, mutta näihinkin asioihin voi sitten vaikuttaa elintavoilla.

14. neiti X Vierailija

Juu, olen kokeillut noita ihotautilääkärin määräämiä voiteita, mutta ne eivät ole tuottaneet tulosta. MUTTA: jatkoin Dr. Hausckan tuotteiden testaamista (mulla käytössä puhdistusvoide, Spezial kasvovesi, kasvonaamio ja kasvoöljy). Nyt 1 1/2 kuukauden käytön jälkeen ihoni on rauhoittunut; vain muutama pieni näppy on jäljellä. Arpia on valitettavasti paljon.
    Olin todella skeptinen kyseisiä tuotteita kohtaan, koska järkeni sanoo - edelleen- , että ulkoisesti käytettyjen tuotteiden merkityksen täytyy olla vähäinen verrattuna siihen, se, mitä suun kautta nauttii (ravinto, lääkitys).

Kuukauden ajan olen lisäksi syönyt luontaistuotekaupasta saatavaia Bactosan kapseleita. Eli en osaa sanoa, mikä vaikutus Hausckan tuotteilla on ollut ja mikä Bactosanin. Jokatapauksessa ihoni on huomattavasti parempi kuin vielä kuukausi sitten. Johtui se sitten mistä tahansa, niin itse aion jatkaa ed. mainittujen tuotteiden käyttämistä. Sen verran suuri tämä muutos on ollut. Aluksi kummastutti tuo Dr. Hausckan ohje jättää yövoiden kokonaan pois - niin paljon naistenlehdet korostavat rasvaamisen tärkeyttä. Ihoni kuitenkin näyttää pitävän tästä, joten täytyy vain luottaa omaan kokemukseen.

Ps. Akneni oli aiemmin keskivaikea-vaikea

15. julle Vierailija

Olen kohta 30v. ja acneni on ollut aina paha, teininä söin yhden roa kuurin, sitten "ylläpidin" hyvää ihoa e-pillereillä diane nova. kuitenkin halusin 10 v jälkeen lopettaa koska olin niin turvonnut ja lihonut. (laihduin 70 kg > 60 kg 1/2 vuodessa kun lopetin e-pillerit!) ei siinä ole mitään ihmeellistä, iho, kämmenselät, huulet ja silmät kuivuu mutta käytän herkän ihon puhdistustuotteita ja bepanthenia (huuliin ja käsiin) eikä tämä niin pahaa ole. eipähän rasvoitu yhtä paljon kuin ennen :) Iho on ihan ok, muutamaa pientä näppyä lukuunottamatta. jatkan vielä ens talven ja sit riittää vaikka mikä olis. Tosiaan pelottaa kun lääkäri uusii reseptin puhelinsoitolla eikä ole kiinnostanut tarkistaa maksaarvoja puoleen vuoteen. Suosittelen kokeilemaan erilaisia herkän ihon puhdistus ja hoito tuotteita. Lumenen sensitive rauhoitti ihoani (ennen roa kuuria) ja tehoaa mielestäni jopa paremmin kuin kaikki kauheat clerasilit jotka polttaa naaman. varokaa etenkin apteekin "tehokkaita" happovoiteita, tuli aivan kauhea allerginen reaktio!

16. dii Vierailija

Itekki olen pari kk sitte aloittanut roa kuurin, aluks ihoni näytti ihan hirveältä kun oli kuiva ja näin mutta nyt näyttäisi jo siltä että alkaisi jo parantumaan. Ei ole ollut kun muutama näppy ja vanhoja arpia, mutta eiköhän nekin vielä lähde toivottavasti. Lääkärini sanoi että antibiootti kuurini alkaisi vaikuttaa vasta 3 kk käytön jälkeen, niin en ole mitään ihmettä yhdessä yössä odottanut tapahtuvankaan. Mutta kyllähän ne varmasti joillain on auttanut jo ehkä kuukauden käytön jälkeen. Oireita minulla ei ole ollut muita kuin kuiva iho ja kämmenten kuivuvuus, huulten kuivuvuus ja mahavaivoja.

17. kohta 54 v Vierailija

Olen syömässä Roaccutania jo toista kertaa, koska murkkuikäni ei ole vielä yli 50 vuoden jälkeenkään rauhoittunut.
    Ihohuokoset ovat pienentyneet (tyhjentyneet), ja mikä parhainta, niihin ei enää kerry talia. Hiukset eivät rasvoitu kuten ennen ja iho tuntuu pehmeältä ja sileältä. Huulet kuivuu, mutta niihin tepsii ahkera rasvaaminen. Silloin tällöin on polvissa nivelsärkyä. Toivottavasti tulokset pysyvät kuurin jälkeen. En käytä enää meikkiä ja annan ihon olla mahdollisimman omillaan pelkällä kosteusvoiteella.

18. Muru Vierailija

Nyt pari viikkoa Roaa syöneenä kauhistelen nenäni ympärillä olevia suurentuneita ihohuokosiani, hillittömiä! Lueskelin äsken, että joillekin ovat jopa Roan jälkeen jääneet noin isoiksi? Muita kokemuksia?? Ihan normaalit olivat aiemmin, eikä muutenkaan mikään teiniakne ollut enää, vaan lähinnä e-pillereiden vaihtaminen vähempihormonisiin...teininä oli kyllä aknea, johon sitten tietenkin ne e-pillerit määrättiin ja ongelma tulee takas nyt sitten.

19. malttia Vierailija

Kahden viikon käytön jälkeen ei voi vielä sanoa mitään. Unohda peili ja nauti kesästä.

20. Muru Vierailija

Yritetään! :D

21. Itse olen syönyt nyt viikon pelon valtaamana roaccutania. Kyseistä lääkettä käytetään nimittäin kemoterapiaan ja se on alkuperäisesti valmistettu siihen. Riskit ovat todella suuret, eikä minua lääkäri niihin valmistellut. Varasin ajan yksityiseltä ihotautilääkäriltä ja 5 minuutin sisällä oli roaccutan 20 mg tabletit 6 kk määrätty.

Tässä vaiheessa tulee mainita että en kärsi aknesta, vaan muutamasta näppylästä naamassa, kuten suurinosa 16 vuotiaista ikätovereistani. En tiennyt mitään tästä lääkkeestä vaan luin siitä vasta sen saatuani, sillä kun näkee mielettömän pitkän pakkausselosteen haittavaikutuksineen, herää siinä mielenkiinto että mitäs oikeen kurkusta laittaa alas. Satuin myös lukemaan että lääke on listattu USA:ssa 5 vaarallisimman lääkkeen listalle. En tosin tiedä kuinka todenmukainen tämä väite on, se löytyi nimittäin roaccutania vastustavan bloggaajan kirjoituksesta. Hiustenlähtö ja nivelkivut ovat yleisiä kempterapiassa ja luettuani muitten kokemuksia mainitaan nämä kyseiset vaivat niissä. Kyseessä ei todellakaan ole mikään iisi aknen hoitoon tarkoitettu lääke, niinkuin kaikki sitä syövät toivottavasti tietävät! Lääkärit silti määräävät sitä pelottomasti ulkonäköpaineisille teineille. Lääke on todella Xtreme ja sitä tulisi syödä vain kun mitään muuta keinoa ei ole! Minulle ei edes tehty mitään maksa-arvo- tai veritutkimuksia eikä tosiaan haittavaikutuksia kerrottu.

Vakavimpia seurauksina voi siis olla näön menetys, maksan vaurioituminen ja SUOLISTON KUIVUMINEN! Nyt järki kaikille käteen ja lääkkeet äkkiä apteekkiin takaisin, niin minä ainakin teen. Vaikka huono iho vaikuttaa itsetuntoon ja on monille ihmisille suuri kynnys, tulisi silti omaa terveyttä arvostaa enemmän. Jos tulevaisuudessa saa syövän niin tämä lääke on jo tosiaankin vaikuttanut maksaan niin vahvasti että tulee ongelmia sitten toisten syöpälääkkeiden kanssa! Onneksi itse tajuan tämän hyvissä ajoin! Tsemppiä kuuria jatkavalle ja toivottavasti saatte sitten akneenne apua, sillä leikitte terveydellänne kohtalokkaasti!

22. ainokainen Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    20 mg Roaccutanit kuulostaa tosi vahvalta lääkitykseltä, jos alkutilanne on vain pari finniä siellä täällä. Roaccutania ei pitäisi määrätä lainkaan, jos kyseessä ei oikeasti ole ihan oikea akne.

Itse söin Roaccutania vuosia pienellä annoksella. Eli vain niitä miedoimpia, oliko ne nyt 5 mg vahvuisia. Ja otin vain 2 kapselia viikossa. Jos lopetin, akne palasi heti.

Ihotautiläkärini sanoi, että hän tietää monia, jotka söivät Roaa kuten minä, pienellä ylläpitoannoksella jopa vuosia. Näin ihoni pysyi hyvänä pitkään. Lopulta en tarvinnut Roaa enää, vaan lopetin sen kokonaan.

Sivuoireita ei noin pienellä annostuksella ollut. Kuurin alussa, jos söin isommalla annostuksella, oireita tuli eli helvetillinen huulien ja limakalvojen kuivuminen, joka ilmeisesti tapahtui myös suolistossa eli kärsin jatkuvista vatsakivuista ja ripulista.

Oli se silti sen arvoista sillä aknen kanssa eläminen oli yhtä helvettiä. Ihotautiläkärini sanoi, että Roa on vasta hyvin suurina annoksina vaarallista, eli tietty annostus per painokilo per vuosi. Pienillä annoksilla ei päästä lähellekään noita vaarallisia arvoja, joten Roan syöminen on turvallista. Ilmeisesti USA:ssa jotkut lääkärit ovat määränneet Roaa liian isoja annoksia liian pitkäaikaiseen käyttöön, ja sen myötä joillekin on tullut tosi vakavia sivuoireita. Siksi Roalla on vähän huono maine. Oikein käytettynä kyseessä on kuitenkin turvallinen ja toimiva lääke.

23. Fffhj Vierailija

Eli siis multa ei otettu maksakokeita eikä mitään turhia kyselty. Piti vain huolen että syön e-pillereitä, sekä etten käytä kohtuuttomasti alkoholia. Onko kaikilta muilta otettu noi arvot ja verikokeet? Tänään siis en ottanut enää kapselia ja juuri kun sänkyyn kömmin niin vihlas selkää jumalattomasti. En ole vielä vienyt apteekkiin takaisin noita lääkkeitä ja jostain kumman syystä tekee mieli jatkaa tätä kamalaa kuuria sen toivossa että nää parit näppylästä lähtisi ja iho pysyisi puhtaana ja sieleänä jatkossa. Ei kuitenkaan varmaan oo tosiaan turvallista mun syödä noita 20 mg tabletteja 6 kk kun ei mitään testejä tehty eikä jatkotutkimuksista oo tietoakaan.

Kuulostaa varmaan tosi ristiriitaiselta tohon edelliseen tekstiin verrattuna mutta en tosiaankaan tiedä miten edetä! Syön kans nyt yazia mikä sisältää estrogeenia, enkä sitä sais syödä auraalisen migreenin vuoksi (nämäkin silti kyseinen ihotautilääkäri määräsi). Alotin sen samaan aikaan ton roaccutanin kanssa. Onko mahdollista että jos nyt siis jätän ton roaccutan kuurin ja popsin noita yazeja että iho paranisi

24. ainokainen Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    On mahdollista, koska jos kyse on vain muutamasta näppylästä eikä varsinaisesti kystisestä aknesta, voi pelkkä yaz riittää. Sehän on nimenomaan iholle erittäin hyvä pilleri ja auttaa monilla ihon rasvaisuuteen ja finneihin.
    Toinen juttu on sitten se, sopiiko se yhteen aurallisen migreenin kanssa, mutta sen varmaan näkee kokeilemalla? Gynekologin konsultaatio asiassa voisi myös olla paikallaan.

25. sk Vierailija

mulle kans määrättiin tänään roa kuuri, ei mitään testejä, eikä verikokeita... mietin kans et pitäisikö soittaa sinne lääkäriin ja varmistaa et riittääkö se et ne testit otetaan vasta kk:n päästä aloittamisen jälkeen, sillä niistä testeistä se lääkäri vain mainitsi..

tätä aikaisemmin söin lääkekuuria, jossa vaikuttavana aineena oli tuo tetracyclin, joka aiheuttaa sitä kallon paineen nousemista yhdessä ton roa kuurin kanssa, mietin vain pitäiskö piettää pieni paussi ennen kuin aloitan ton roan, että ehtii aikasemmat myrkyt poistua kehosta?

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri