Hae Anna.fi-sivustolta

Roaccutan kolmekymppiselle?

Viestiketju osiossa 'Kauneus ja kosmetiikka' , käynnistäjänä roaako, 27.08.2007.

1. ainokainen Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Tetrasykliini on ihan tavallista antibioottia ja sitä kyllä ihotautilääkärit määräävät yhtäaikaisesti Roaccutanin kanssa joskus, kun ihon paha tulehdustila halutaan saada nopeasti kuriin.

Mikäs tämä tällainen juttu on, että tetrasykliini aiheuttaa "kallon paineen" nousemista? Taitaa olla jotain ihan höpöhöpöjuttuja tuollaiset, kaveritko sua on koulussa säikytelleet?

Siitä olen kyllä samaa mieltä, että jos Roaccutania syö, on ihan hyvä jossain vaiheessa käydä ottamassa maksa-arvot varmuuden vuoksi. Sen voi tehdä vaikka terkkarissa, jos lääkettä määrännyt lääkäri ei ole ohjannut kokeisiin.

2. A. R. Vierailija

Tetrasykliiniä ja isotretinoiinia ei _ saa _ käyttää _ samanaikaisesti ! Niiden mahdollinen yhteisvaikutus, aivopaineen nousu, on sen verran vakava sivuvaikutus, että sen suhteen ei saa ottaa riskiä.

Jos noita kumpaakin käyttää, niin tauko niiden välissä riippuu siitä, kumpaa käyttää ensin:

Tetrasykliini häipyy verenkierrosta muutamassa vuorokaudassa (luustossa näkyy pidempäänkin), jonka jälkeen voi aloittaa isotretinoiiniin.
    Tetrasykliinin ja Roan välissä voi olla vaikkapa 5 vrk.

MUTTA isotretioniinin häipyminen kestää muutaman viikon. Noin kolme -neljä viikkoa isotretinoiinin käytön jälkeen voi ottaa tetrasykliini-antibioottia.
    Roan ja tetrasykliinin välissä pitää olla ainakin kolme viikkoa.

3. ainokainen Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Hassu juttu, minulle määräsi ihotautilääkäri 90-luvulla parin kuukauden tetrasykliinikuurin yhtäaikaisesti Roaccutanin kanssa.

4. Tyttärelläni oli paha akne teini-iässä. Siihen määrättiin Roaccutan-kuuri, jolla akne parani. Kuurin aikana piti välttää aurinkoa, koska iho paloi helposti. Ihon palamisesta lääkäri oli varoittanut kovasti, samoin piti välttää muutamia lääkkeitä.

Iho pysyi hyvänä pari vuotta, mutta sitten taas kukki yhtäkkiä. Sama ihotautilääkäri laittoi lähetteen hormonitasapainon tutkimuksiin eikä antanut toista kuuria Roaccutania ennen kun tulokset olivat valmiit, koska Roaccutan-kuuri on aika raju eikä riskitön. Tuloksista näkyi ettei hormonitasapaino ollut kunnossa. Kun tämä vaiva hoidettiin kuntoon, ihosta tuli sileä ilman Roaccutania ja on pysynyt erittäin hyvässä kunnossa ja kauniina nyt jo vuosia.

5. Mannaaaaa Vierailija

Mulla 2 viikkoa rottakuuria takana. Ainakaan vielä ei minkäänlaisia sivuoireita. Kuinka usein ne yleensä edes alkavat? Ainoastaan pientä kuivuutta olen huomannut suupielissäni. Pientä pahenemista ihon kunnossa on ollut. Ihoni tila vaihtelee kuitenkin normaalistikin aika rajusti. Joskus voi olla ihan siloposki ja toisinaan naama kraatereita täynnä.

6. Loudness Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Itse söin roa-kuurin (isoimmalla annoksella jonka minun painoiseni voi syödä puolen vuoden ajan) kolmikymppisenä, ja sivuoireina oli selkäkipu ja päänsärky jotka alkoivat todella pian kuurin aloittamisen jälkeen. Iho myös paheni hiukan alkuvaiheessa. Pahaa kuivumista ei onneksi ollut missään vaiheessa, toki hieman iho kuivui mutta ei hulluna.

Olen tyytyväinen että söin kuurin, ennen kuuria mulla oli jatkuvasti kipeitä patteja jossain kohdassa naamaa, kuuri tehosi niihin jo kuukaudessa ja ainuttakaan pattia ei ole kuurin lopettamisen jälkeen tullut, ei edes pienempiä finnejä.
    En myöskään huomannut että olisi vanhentanut ihoa (kuurin aikana naama näytti hiukan väsähtäneeltä ja käytin seerumia päivittäin) mutta kuurin jälkeen iho on jälleen normaali.

7. Kele12 Vierailija

Onkos muille tullut vatsavaivoja Roasta? Itse olen nyt 2päivää syönyt ja meinaa vähän ripulia puskea pitkin päivää. 40mg/pv annostus. Meneeköhän ohi tämä oire vai jatkuneeko koko kuurin..?

8. vierailija Vierailija

Itsellä masennuslääke ja silti on Roaccutan hoito. Roaccutania olen syönyt 22v säännöllisesti. Minulla on vaikea suunympärysihottuma, joka ei millään muulla pysy kurissa. Tulee vesikellomaisia kutiavia näppyjä suunympärys ja otsa täyteen, ne kutiaa ja menee rikki ja naama ihan hirvee sen jälkeen. Roaccutani sopinut hyvin, ei mitään ongelmia ole ollut. Annokseni on 20mg/vrk. Käyn 6kk välein maksa ja rasvakokeissa ja nekin on todella hyvät (ei edes kolestrolit noussut). Oon niitä harvoja, ellen ainoa potilas mikä joutunut syömään tätä valmistetta näin kauan ja hoitoni jatkuu edelleen ja tuskin päästään koskaan purkamaan lääkitystä kokonaan pois. Olen silti tyytyväinen, että on edes joku valmiste mikä pitää oireeni jotenkin kurissa.

9. vierailija Vierailija

Itse otin kuurin viimein teini-iästä asti kärsityn ajan jälkeen ja toivon että olisin ottanut aikaisemmin!
    Käytin Loccitanen shea rasvoja, öljypuhdistusta ja shea kasvovettä naamalle ja kasvot ei kärsineet kauheasti edes kuivuudesta. Huulien pielet oli koko ajan kuivat ja auki.
    Olin henkisesti valmistautunut ottamaan kuurin toisen kerran koska joillekin yksi ei riitä mutta voin ilokseni sanoa että riitti!! En saanut enää kuurin aloittamisen jälkeen uusia isoja ja kipeitä kystia mistä kärsin suureksi osaksi. Nyt tulee vain pieniä finnejä jotka kestävät päivän-kaksi max ja siitä syystä ettäolen syönyt paljon karkkia tai muuta epäterveellistä ruokaa.
    En voisi itse suositella enempää koko kuuria vaikka riskejä siinä voi aina tulla yksilöllisesti. Itselleni oli pelastus ja ottaisin koska vain uudestaan saman kuurin.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri