Hae Anna.fi-sivustolta

Roaccutania/Isotretinoin actavista (lähiaikoina) käyttäneet!

Viestiketju osiossa 'Yleistä keskustelua' , käynnistäjänä vierailija, 12.02.2018.

1. vierailija Vierailija

Tarvitsisin vinkkejä roaccutan/isotretinoin actavis-aknelääkettä käyttäneiltä. Erityisesti kaipaisin kokemuksia niiltä, jotka ovat syöneet kuurin lähiaikoina...

Olen siis itse syönyt aikanaan tuon kyseisen lääkkeen keskivaikeaan/vaikeaan akneen. Kuuri oli pelotteluista huolimatta todella helppo ja tehosi uskomattoman hyvin. No ei siitä sen enempää... viisi tai reilu viisi vuotta siitä taitaa olla nyt ja pikku hiljaa naamaan on alkanut taas nousta epäpuhtauksia. Aika normaalin rajoissa mennään, mutta yksikin finni jättää pitkäksi aikaa punaisen tai harmahtavan, usein vähän kuopalle jäävän laajan alueen. Harmittaa kovasti, kun ehdin jo melkein unohtaa, miltä akneiho tuntuu.

Kysymys kuuluukin: määrätäänkö lääkettä yhä samaan tapaan kuin ennen? Sain sen yksityiseltä pyytämällä helposti (tosin naama oli kyllä silloin haulikolla ammutun näköinen). En joutunut silloin tekemään raskaustestejä ja sain reseptit isoimpiin pakkauskokoihin. Olen kuitenkin lukenut, että nykyään naisille määrättäisiin tuota vain kuukaudeksi kerrallaan ja joutuisi kokoajan ravaamaan lekurilla tekemässä raskaustestejä. Tulee varmaan aika kalliiksi... Olisi myös hauska tietää, kuinka pahaan akneen teille on roaa määrätty. Minulla olisi nyt tilanne kuitenkin tosi lievä, lukuunottamatta hyperpigmentaatiota.

2. Ex-aknenaama Vierailija

Söin yhden ainoan kuurin Roaccutanea vuonna 1985, kun lääke oli vielä kokeiluasteella. Jouduin ravaamaan koko ajan verikokeissa kun veren maksa ym. arvoja tarkkailtiin. Annos oli paljon isompi kuin nykyisissä kauppalääkkeissä ja ihon kesiminen todella voimakasta kuurin aikana.

Mutta se apu keskivaikeaan akneen oli aivan uskomaton. Aivan kuin koko naaman iho olisi uusiutunut ja vaikutus kesti useita vuosia. Pikku hiljaa alkoi tietysti tulemaan finniä silloin tällöin mutta ei mitään akneen verrattavaakaan. Sain lääkkeestä käytännössä pysyvän avun akneen johon finnin tuloa silloin tällöin
    ei voi verratakkaan.

3. vierailija Vierailija

Kiitos vastauksestasi!
    Ehkä olen itsekin vain pakkomielteisen pelokas finnien suhteen. Roa vei vain koko roskan niin täydellisesti pois, että nyt kun ihoon tulee yksikin finni, muutos tuntuu suurelta. Tuo oman ihon punoitus ja arpien hyperpigmentaatio ovat vaan oikeasti ikäviä oireita. Eivät toki mitään akneen verrattavaa, kuten sanoit omallakin kohdallasi. On se vaan niin tehokas lääke että söisin mielelläni uudelleenkin, jos se veisi tämän arpeutumisongelman pois.

4. vierailija Vierailija

Vastaan tähän jatkoksi tietoa poikani käytöstä.
    Oli n. 89 lukua kun pojalla oli finnejä ja aknea kasvoissa, minä en nähnyt sitä niin pahana että roccaut. kuuria olisi pitänyt ottaa,mutta poika alkoi väistellä sosiaalisia tapaamisia aknen vuoksi. Hän kävi sitten ihotautilääkärillä ja hän määräsi vissiin ainakin 2 kuuria peräkkäin.

Iho kuivui niin päästä kuin muualtakin. Ja parin vuoden kuluttua alkoi tukka irrota, se kuoli suoraan käsiin, sen huomasin että niin paksu musta kiiltävä tukka meni ihan elottomaksi ja päänahka oli tosi kuiva. Lähetettiin hiusnäytteet tutkijalle vastaus oli: hiukset kuolleet, ne jotka lähetettiin ja ja hiustupeissa oli häikkää. Häneltä lähti sitten koko päälaki paljaaksi armeijan jälkeen ja nyt on vain takana ja ohimoilla hieman, tosin hän ajaa päänsä paljaaksi. Ette usko miten minuun kävi kun tukkaa oli tyynyt täynnä aamulla ja näki että hiukset oli ihan kuolleet, ei yhtään kiiltoa ei mitään. Uskon että nämä kuurit söi tukan ja pilasi hiustupet. Isänsä on nyt 80 vuotias ja täystukka päässä, tosin harmaantunut, mutta kuitenkin. Mikä on sitten parasta hoitoa kellekkin, käykää vaikka kosmetologilla ja luontaishoidossa, uskon niidenolevan parempia kun jatkuvaan olevat verikokeet ja maksa-arvojen seuranta jossa poikani juoksi jatkuvaan.
    Tämä jo kertoo mistä on kyse.
    tv äitiä harmittaa.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus