Hae Anna.fi-sivustolta

Rollermouse?

Viestiketju osiossa 'Kahvitunnilla' , käynnistäjänä Hiirulainen, 20.05.2010.

1. Hiirulainen Vierailija

Onko kenelläkään kokemusta rullahiirestä? Millainen se on käyttää verrattuna normihiireen? Kannattaako hankkia, onko hintansa veroinen?

2. Rullaaja Vierailija

Minä tykkään, mutta eihän sitä tiedä miten toinen sen kokee. Kannattaa kysyä jos voi kokeilla vaikka viikon ajan, siinä ehtii aika hyvin saada tuntuman onko sen sinusta hyvä vai ei.

3. M ac Vierailija

4. Kisulainen Vierailija

Itsellä ollut nyt reilun viikon käytössä enkä pois antaisi enää, on tosi hyvän tuntuinen ja helppo käyttää, kun siihen tottuu. Tosin, jos tarvii tehdä jotain tosi tarkkaa maalaamista tms., niin perinteinen hiiri on siihen parempi, joten olen pitänyt sitä vielä tässä uuden rinnalla käytössä.

5. Helppoa Vierailija

Heti kun opettelin hyödyntämään kaikki rullahiiren tekniset hienoudet, niin en nyt luovu rullahiirulaisteni. En sitten millään, ennen kuin joku keksii vielä paremman.

6. En vaihtais pois Vierailija

Minulla oli hiirenkäytöstä johtuva tenniskyynärpää sekä kiputiloja ranteessa. Kärsin niistä vuosia, kun koneellä teen työtä päivät pitkät. Kaksi vuotta sitten sain rollermousen ja sen jälkeen ei ole mitään ongelmia ollut. En vaihtaisi entiseen.

Rollermouseen tottuu nopeasti ja sen "nopeutta" voi säätää.

7. Hiirulainen Vierailija

Rullahiiri oli minulla koekäytössä pari viikkoa. Kun aloitin ketjun, olin jo käyttänyt sitä hetken. Hiiri ei tuntunut hyvältä, mutta ajattelin, että josko siihen tottuisin. Kyselin täällä hiireä käyttäneiden kokemuksia ja mielipiteitä, jotten turhan hätäisesti hylkäisi sitä.

Vastanneista kaikki tuntuvat tykkäävän hiirestä. Minulle se ei sopinut. Normihiiren kanssa ei ole ollut mitään terveysongelmia, mutta rullahiirestä sain särkyjä kyynärvarteen ja sormen niveliin. Koin myös, että rullahiirellä työskennellessä asento ei ole rento, vaan kädet joutuu liian lähelle vartaloa, jolloin tuntui, että joudun istumaan "hartiat korvissa". Myös kämmenen asento on parempi ja rennompi normihiiren päällä.

Itse hiiren tekniikan opin kyllä, mutta niinkuin joku edellä sanoi, tarkempi työ sujui paremmin normaalilla hiirellä.

Palautin rullahiiren ja kiitin koekäytöstä. Nyt ainakin tiedän, ettei se ole minun juttu.

Kiitoksia, kun kerroitte omista kokemuksistanne.

8. Jotain puuttui? Vierailija

Sulta varmasti puuttui yksi olennainen lisävarusta, joka rullahiiren kanssa ainakin minusta tarvitaan. Nimittäin sellainen tuki siihen näppäimistön eteen, jolla ranteet lepää. Itselläni (ja muilla kollegoilla) on tuki, joka jatkuu niin pitkälle, että käsivarret lepää sillä kyynärpäivä myöten.

Olisi tosiaan aika hankalaa käyttää rullahiirtä muuten. Minä pääsin kaikista niska-hartiavaivoista rullahiiren ja tuen avulla.

9. Ööh... Vierailija

Olenko ymmärtänyt rullahiiren jotenkin väärin, sillä en ole edes tiennyt, että muunlaisia on ollut enää aikoihin olemassakaan... Eli onko nyt tullut joku uusi juttu, jota kutsutaan rullahiireksi, vai tarkoitatteko tosiaan sellaista, jossa liikuttelu tapahtuu sormella näpykästä "rullamaalla" eli siis tarkoitatteko tällaisia hiiriä vai jotain muita:

rullahiiri - Google-haku

Jos tarkoitatte rullahiirellä tällaista, niin en mistään hinnasta vaihtaisi "vanhanaikaiseen", mutta toisaalta olen jo niin tottunut tähän, sillä tällainen on ollut käytössäni jo vaikka kuinka kauan. Rannetuki on minullakin koneessa.

10. N50* Vierailija

Minulla on töissä lähinnä tuollainen kuin tuossa kuvassa ylin vasemmalla, tätä ymmärrän itse rullahiirellä. Näppäimistö on sen yläpuolella pöydällä ollen noin 20 cm pöydän reunasta ja näytön alareuna suurinpiirtein samalla tasolla.. Kädet suorastaan lepää tässä mukavasti koko ajan samalla paikalla kun kirjoittaa tai kun käyttää hiirtä, käsivasia ei tarvitse liikuttaa. Käytän hiirtä sekä vasemmalla että oikealla kädellä, miten milloinkin tai molemmilla yhtäaikaa. Hartiat ei ole kipeänä eikä mikään muukaan vaikka kaiket päivät teen koneella töitä. Lisäksi pöytäni nousee ja laskee sähköisesti eli välillä teen töitä seisten.

11. Hiirulainen Vierailija

Ei puutu, tuki on jossa molemnmat kädet lepää kyynärpäitä myöten. Tuki on ollut käytössä myös normihiiren kanssa.

Istuimena on satulatuoli, joten istuma-asento on hyvin rento. Siinä selkä menee oikeaan asentoon kuin itsestään ja hartiat pysyy rentona. Eli ergonomia on kohdallaan. Ajattelin, että rullahiiren avulla voisin parantaa ergonomiaa entisestään. Vaan toisin kävi.

12. mullon Vierailija

optinen hiiri jossa on rulla. Ei jumitu millään, kun ei oo pohjassa jumittavaa rullaa.

13. Hiirulainen Vierailija

Kokeiltavanani oli rullahiiri, joka on kolmanneksi ylimmällä rivillä ja vasemmanpuolimmainen. Olisko sitten joku muu malli ollut paremmin yhteensopiva käsieni kanssa, mutta tämä malli ei ollut hyvä.

14. äippä66 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Rolleri toimii parhaiten tekstinkäsittelytyössä. Itselläni oli aikoinaan testissä. Mutta valtaosa minun työstäni on millintarkkaa piperrystä, ja siihen se ei sovi, kädet väsyy kauttaaltaan hetkessä.

15. N50* Vierailija

Minusta taas tuo satulatuoli on kamala, en osaa istua siinä ollenkaan. Meilä on yksi töissä eikä kukaan käytä sitä.

16. Hiiret rulaa Vierailija

Minulla töissä käytössä ergonominen rullahiiri eli siis malli, jossa hiiri onkin näppiksen suuntainen "keppi", jota liikuttamalla/klikkaamalla hiiri toimii. Aivan loistava, tähän totuttuani en ikinä enää vaihda tavalliseen hiireen!! Suosittelen tätä ergonomista mallia kaikille, joille yhtään ongelmia/rannesärkyjä tavallisen hiiren kanssa.

17. eerikka Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
  18. eerikka Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    '

Näköjään täältäkin löytyy kun juttelin kolleegani kanssa niin hän oli tilannut täältä Ergoslider hiiriohjaimet - Proficient-toimistotarvikkeet hiiriohjaimensa ja nyt ollan vertailtu omiamme ja aikalailla samanlaisiahan nuo ovat :) Proficient-toimistotarvikkeet

19. vierailija Vierailija

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari