Hae Anna.fi-sivustolta

Romujen tuonti roskakatokseen ja sen viereen

Viestiketju osiossa 'Kodinhoito' , käynnistäjänä Mitä voisi tehdä?, 06.05.2009.

1. Mitä voisi tehdä? Vierailija

En ole varma, että onko tämä oikea palsta, mutta en nyt oikeampaakaan keksinyt!

Meidän taloyhtiössä on lukittava roskakatos ja välillä sinne tuodaan esineitä (pesukone, huonekaluja, asioita), joissa on päälle kirjoitettuna lappu "ota mukaasi, ehjä" ja ellei kukaan ole n. viikkoon esinettä ottanut, omistaja hakee sen pois ja toimittaa kierrätykseen. Tämä on mielestäni hyvä idea, olen itsekin ottanut kerran yhden lipaston, joka oli hyvä sellaisenaan.

MUTTA!

Roskakatos on meillä talojen välissä katetun käytävän varrella, käytävää pitkin pääsee toisesta päästä kävelytielle ja toisesta parkkipaikoille ja ajotielle, eli suoraa näkyvyyttä ei ole yhteenkään asuntoon. Nyt viime aikoina siihen lukitun roskakatoksen viereen, siihen käytävään, on ilmestynyt jos jonkinlaista romua. Ensiksi siihen tuotiin sohva ja nyttemmin siihen on tuotu astian- ja pyykinpesukoneet, puutarhakalusteita, telkkari, mikroaaltouuni, jotakin tasoja, tuoleja ja jotakin pikkusälää - ja kaikki näyttävät siltä, että että niitä on koi syönyt ja ruoste raiskannut, joten todella niistä ei ole hyötyä kenellekään.

Kun sohva ilmestyi pari viikkoa sitten, juttelin asiasta taloyhtiön hallituksen puheenjohtajan kanssa ja hän lupasi selvittää asiaa. Nyt hän on lomamatkalla ja käytävään on tosiaan muodostunut varsinainen "ongelmajätekaatopaikka". Se, että ne ovat siinä käytävällä antaisi vähän viitteitä siitä, että kenties roskaaja/roskaajat ovat jostakin muusta taloyhtiöstä, kun heillä ei ole ollut avainta varsinaiseen roskakatokseen. Nyt tänä aamuna sohva oli revitty ja täytteitä oli ylt'ympäriinsä (kenties linnut olivat hakneet pesäaineksia?!) ja sai oikein aitoa päästäkseen siitä kävelytielle.

Tällainen roskaaminen ei varmasti ole sallittua. Kysymys siis tämän äärimmäisen pitkän pohjustuksen jälkeen kuuluu, että mitä asialle voi tehdä ja kehen kannattaisi ottaa yhteyttä? Kuka maksaa? Kyseisten jätteiden kaatopaikalle vieminen ei varmasti ole ilmaista.

Kiitos avusta!

2. jos ei syyllistä Vierailija

löydy, niin muut maksaa (te muut osakkaat), aivan samoin kun vastaavissa jutuissa koko yhteiskunnassakin.

3. äippä66 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Todella inhottavaa. Meidän taloyhtiössä on silloin tällöin samoja ongelmia. Kyse on piittaamattomista ihmisistä jotka eivät vaivaudu toimittamaan huonekaluja kaatopaikalle ja elektroniikkaa ongelmajätepisteeseen. Asukkaillehan näistä maksut lankeaa, joudutaan korottamaan vastikkeita ja vuokria enemmän kuin indeksikorotus olisi. Olisi kaikkien etu että tällaiset hälläväliä-tyypit saataisiin vastuuseen tekosistaan.

4. äippä66 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Niin, ja nämä isot rojuthan eivät mene sekajäteautoon, vaan niille joudutaan tilaamaan erikseen kuljetus, joka ei ole halpaa.

5. Meillä taas näin Vierailija

Meillä taas pyöräsuojana toimivaan väestönsuojaan tuodaan kaikenlaista roinaa, josta kukaan ei tiedä, kenen ne ovat. Esim. nyt siellä on esim. käytetty pesukone, josta ei ole tietoa, onko ehjä vai rikkinäinen. Jo kauan siellä on ollut lavuaari, vessanpytty, lipastoja, tuoleja...

Kaikki nuo rojut ovat meidän talon asukkaiden tuomia, sillä väestösuojaan ei pääse ilman avaimia. Kukaan ei kuitenkaan merkitse niitä omakseen, kun vaaditaan jokaista merkitsemään tavaransa kevätsiivouksen aikana. Niiden poiskuljettaminen jää siis taloyhtiön hoidettavaksi ja kustannettavaksi eli me kaikki maksamme sen sijaan, että esim. pesukoneenvaihtaja itse maksaisi romun pois viemisestä.

Minä olen päättänyt, että jos näen jonkun joskus kuskaavan varastoon jotain roinaa, painan naaman mieleeni ja ilmiannan hänet seuraavan kevään siivouksen aikaan ellei hän itse tunnusta rojujaan omakseen.

6. Kävin viime yönä "kerrostalokyttäämässä" eli vein roskat klo 12 maissa, eli silloin, kun jääkiekko-ottelu loppui. Silloin ei näkynyt. Mikro ja irtosälä olivat päivän aikana eilen hävinneet, olisiko joku heittänyt ne normaaliin roskiin, kun sinne ne sopivat? Roskikset nimittäin tyhjennettiin eilen. Nyt yön aikana oli sitten ilmestynyt aikoja sitten parhaat päivänsä nähnyt sänky! Kyllä alkaa tuntua siltä, että kyseessä on joku talon asukas, ei kai kukaan jaksaisi kovinkaan kaukaa rahdata noita romuja tuohon!

Meillä taas näin, miten teillä käytännössä hoidettiin tavaroiden pois vienti? Tilaako taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja esim. jonkun kuljetuksen ja kulut sitten jaetaan kaikkien kesken?

Yksi ystäväni, jolle vaahtosin tästä asiasta, väitti minua tiukkapipoksi, ja jos tämä on tiukkapipoutta, niin sitten olen sitä. Tuntuu vain tylsältä, että etenkin näin keväällä kauniiksi muuttuva pihapiiri muutetaan kaatopaikaksi, jonka tyhjennyksestä osakkaat sitten vielä tavalla tai toisella joutuvat maksamaan.

7. Aloittaja vielä Vierailija

Niin ja ilmoitustaululle oli eilen väsätty tiedote (siis ei virallinen, joku talon asukas oli sen tehnyt), että roskaaja, korjaa romusi pois jne. Eli en ole ainoa tiukkapipo tässä asiassa...

8. asdfasfsf Vierailija

Ostakaa joku halpa nettikamera tai vastaava ja pyytäkää talonmiestä asentamaan se katoksen viereen, siis ei tartte edes olla toiminnassa huom. Sitten vaan kyltti että tänne on tuotu toistuvasti huonekaluja ja ongelmajätettä, ja tämän estämiseksi tiloihin on asennettu kameravalvonta. Ja sitten jotain että romua tuovan pitää siirtää itse tuomansa romu pois tai taloyhtiö tekee sen ja laskuttaa 100eur per kerta tms.

Voisi tehota?

9. Hei tuo "kameravalvonta" onkin hyvä idea, kiitoksia!

Nyt romut on viety pois, eli ilmeisesti "rikollinen" jäi kiinni!

10. Misul Vierailija

Joo, meillä taloyhtiön pihalle tilataan pari kertaa vuodessa (pihatalkoiden yhteydessä) jätelava jonne laitetaan pihatalkoissa kertyvät haravoitavat lehdet yms. ja lisäksi asukkaat saa laittaa sinne omia isoja roskiaan (ei tietenkään elektroniikkaa tms.). Parina keväänä on myös tyhjennetty pyöräkellari niin, että hyvissä ajoin ennen talkoita pyydetään fillarien omistajia merkkaamaan omansa ja loput kannetaan talkoissa sinne lavalle. Lavan maksaa tietty taloyhtiö mutta kaikille osakkaille jaettuna ei ole älyttömän kallis.

11. Itselläni on juuri muutto tulossa ja tuo romuongelma on kohdallani varsin akuutti. Kun ei ole edes autoakaan, niin perin hankalaa on hylkytavaran toimitus kaatopaikalle. Periaatteessa pitäisi tilata monta kallista kuljetusta, koska eri jätteet pitäisi toimittaa eri paikkoihin. Taidan minäkin turvautua älyllisesti ylivertaiseen menetelmään eli huppu päähän ja pimeällä roinat roskakatokseen ja/tai väestönsuojaan.

=D

P.S. Olisi ehkä parasta, jos taloyhtiöissä olisi edes kerran vuodessa yhteinen kuljetus hylkytavarasta eroon pääsemiseksi. Roipetta kun kertyy ajan myötä jokaisen asukkaan nurkkiin.

12. hallpj Vierailija

Vaikutat itse huskastelijalta eikä älykään tänään loista.

Hylkytavaran toimitus kaatopaikalle ei ole ongelma.
    - miten olet saanut ko. tavaran asuntoosi? ei se ole itse tullut. Sinun vastuullasi on hoitaa talousjätteeseen kuulumaton jäte sinne minne se kuuluu. Miksi muiden pitäisi vastikkeessaan maksaa sinun kulujasi?
    - jos ostat uuden kodinkoneen vanhan tilalle, hoitaa tavarantuoja yleensä vanhan pois asianmukaiseen käsittelyyn, korvausta vastaan tietysti. Samalla reissulla.
    - huoltoyhtiöiltä on saatavana kuskauspalvelua, pientä korvausta vastaan tietysti
    - pääkaupunkiseudulla kiertävät ongelmajätautot ja nouto-Sortti.
    - osa hylkytavarasta voi laittaa sekajätteeseen, kunhan sitä vähän paloittelee että se mahtuu roskikseen

Taloyhtiön yhteisissä kuljetuksissa on se ongelma, että aina joku lusmu tunkee sinne jotain mitä sinne ei kuulu. Jonkun siis pitäisi vahtia lavaa haukkana. Minä en ainakaan viitsi. Hankkeesta kiinnostuneet asukkaat voisivat itse tilata jätelavan/yhteiskuljetuksen "hylkytavaralleen" ja kuskata romut yhdessä kaatikselle. Ongelmana on, ettei kukaan halua olla tuon hankkeen puuhamiehenä. Siinä on kaksi ongelmaa: jonkun pitäisi tehdä ja jonkun maksaa.

Asukkaiden hoitovastuulle kuuluvien jätteiden kuljetus kaatopaikalle ei kuulu niihin kuluihin, joista taloyhtiön pitää maksaa. Ei ole ollenkaan varma siitä, että hoitovastikkeita voi siihen edes lain mukaan käyttää. Asukkaita pitää kohdella tasapuolisesti nääs.

13. malejo Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Riippuu siitä, missä asuu - pääkaupunkiseudulla on käytettävissä YTV:n Sortti-asemat, jonne voi viedä kaikenlaista lajiteltua jätettä (metalli, puu, pahvi, elektroniikka, puutarhajäte, ongelmajätteet jne jne....), jolloin pääsee kertakuljetuksella ja kertamaksulla. Henkilöautollinen lajiteltua jätettä maksaa muistakseni vitosen, sekajätteestä ja perävaunusta joutuu sitten maksamaan vähän enemmän.

Jos siivoat pois myös oikeasti aivan ehjää ja käyttökelpoista tavaraa, mm. Fidan lähetyskirpputoreilla on noutopalvelu.

On tosiaan hyvä huomata, että kun ostaa ison kodinkoneen (jääkaappi, pesukone jne), kodinkoneliike vie vanhan pois pienellä kuljetusmaksulla - joskus poisviennin saa tingattua mukaan hintaankin, jos ostaa vähän kalliimpaa. Myös huonekaluliikkeet vievät usein pyynnöstä vanhan sohvan/sängyn/nojatuolin mukanaan pikkurahalla, jos ne eivät ole enää kierrätyskuntoisia. Priimakuntoisista pääsee kyllä yleensä eroon jonkin sopivan kanavan kautta, varsinkin jos paikkakunnalla on paljon opiskelijoita, joille kelpaa vääränvärinenkin sohva, kunhan se on kunnossa.

14. Turha hurskastella. Vierailija

Lainaus: "- miten olet saanut ko. tavaran asuntoosi? ei se ole itse tullut. Sinun vastuullasi on hoitaa talousjätteeseen kuulumaton jäte sinne minne se kuuluu. Miksi muiden pitäisi vastikkeessaan maksaa sinun kulujasi?
    - huoltoyhtiöiltä on saatavana kuskauspalvelua, pientä korvausta vastaan tietysti"

Ne roinat on ostettu kierrätystyskeskuksista teidänlaisten jäljiltä lähes romuina muutamilla euroilla, kun ei ole ollut rahaa ostaa uusina ja vielä vähemmän varaa maksaa kalliita kuljetuksia kaatopaikalla, joten turha neuvoa ostamaan kuljetuspalvelua sinä sikarikas. Niitä on aivan turha tarjota kierrätyskeskukseen enää takaisin. Ne on todellakin jo loppuun kulutettuja. Romua sanan todellisessa merkityksessä.

Oman taloyhtiön jätejärjestelmänä on yksi sekajäte, yksi biojäte, yksi kartonkijäte ja yksi peperinkeräysastia. Keskimäärin vielä alimitoitettuna eli jätevuoret astioiden vieressä yleisiä. Harakoiden ja rottien suureksi riemuksi tietenkin.

Lainaus:" Riippuu siitä, missä asuu - pääkaupunkiseudulla on käytettävissä YTV:n Sortti-asemat, jonne voi viedä kaikenlaista lajiteltua jätettä (metalli, puu, pahvi, elektroniikka, puutarhajäte, ongelmajätteet jne jne....), jolloin pääsee kertakuljetuksella ja kertamaksulla. Henkilöautollinen lajiteltua jätettä maksaa muistakseni vitosen, sekajätteestä ja perävaunusta joutuu sitten maksamaan vähän enemmän."

Niinpä. Kaikki ei asu rikkaassa ja puhtoisessa pääkaupungissa. Täällä ei ole mitään sellaista lähimaillakaan. Pitäisi kulkea kymmeniä kilometreja lähimpään ja kas kummaa, kun autottamana on hieman hankalaa lähteä raahaamaan suurta määrää elektroniikkaromua asianmukaiseen käsittelypaikkaan. Monet ovatkin lähitaloissa ratkaisseet ongelmansa kippaamalla hankalat jätteet suoraan lähimpään pusikkoon kunnan maille. Siellä niitä näkee joka kevät lumien kadottua. Tässä asuinkunnassa jäteasiat on hoidettu lievästi sanoen päin sitä.

Kyllä minä kuljettaisin selkärepulla mielelläni jätteet oikeille paikoille, jos sellaisia kohtuullisen matkan päästä täältä löytyisi, mutta kun ei niin ei. Kunta on itsekin niin p.a, että sopivia pusikkoja alkaa olla hankala löytää, kun kaikki risutkin on kaadettu hakkeiksi varsinaisista puista puhumattakaan. Siksi kai jätejärjestelytkään ei enää toimi. Kunta on ollut jo pitkään teknisesti katsoen konkurssissa. Miksi luulet minun täältä pois muuttavan ? Häh ?

=D

15. hallpj Vierailija

Tuossa menet nyt metsään. En ole sikarikas. En ole ikinä vienyt yhtään huonekalua kierrätyskeskukseen. Huonekaluni seuraavat mukanani asunnosta toiseen. Osa on peräisin lapsuudenkodistani, suvun perintöä, ikää n. 100 vuotta. En osta uusia huonekaluja, kun en tarvitse, vanhat ovat hyviä ja on tehty kestämään yhtä kauan kuin minäkin. Semmonen "teidänlainen" minä olen.

Taloyhtiönne saa ihan itse päättää, miten monta keräyssäiliötä sillä on. Mene mukaan yhtiönne hallintoon, jos sinusta tuntuu että niitä on liian vähän. Mitä tulee kotikuntasi saamattomuuteen, niin ei sekään ole muiden syy, kuntalaiset päättävät.

16. Turha hurskastella. Vierailija

Jos sinulla on 100 vuotta vanhoja huonekaluja niin sinä OLET RIKAS. Minä en pysty sellaisia hankkimaan, koska niiden hinnat on täysin minun maksukykyni ulottumattomissa. Omat huonekaluni ovat pelkkää halpaa huonokuntoista lastulevyroskaa, jota ei edes kannata kuljettaa muutossa, koska kuljetuksen hinta on korkeampi kuin itse roinan arvo. Minä antaisin ilolla kaiken ilmaiseksi jollekin, mutta ei näitä kukaan huoli. Ihan tosi.

Taloyhtiössä on jyrätty kanta: "Meillä on vähän tiukkaa. Säästetään kuluissa". Eli se siitä. Kunnan politiikkaa en viitsi enää edes seurata. Kunnanjohtaja puhuu kehityksestä ja edistyksestä samaan aikaan kun peruspalvelut jatkavat rapautumistaan. Onneksi tulot on olleet niin pienet, että veroja tähän kuntaan ei ole tarvinnut maksaa. Ainakin omalta osaltani uskon kehitykseen ja edistykseen. Kunhan saan vaan nuo romppeet ensin jotenkin hävitettyä ja muuton tehtyä.

=D

17. oma ongelma Vierailija

Se on tasan tarkkaan sinun oma ongelmasi, älä lykkää sitä muille. Me kaikki toisetkin hoidamme omat jätteemme sinne minne kuuluu, joten hoida sinä omasi, oletpa sikarikas tai rutiköyhä. Älä ollenkaan yritä lusmuilla ja maksattaa toisilla roiniesi poiskuljetus.

18. Turha hurskastella. Vierailija

Niin. Pakko myöntää, että on tullut oltua hölmö, kun on vastaanottanut ilmaiseksi annettuja romuja pois ihmisiltä, jotka eivät ole halunneet maksaa niiden vientiä kaatopaikoille ja on tullut ostettua käyttöesineiksi pikkurahatavaraa kierrätyskeskuksista, kirppareista ja nettihuutokaupoista.

Olisi ollut parempi elää ilman ja tällöin alkuperäiset "romujen" ostajat olisivat joutuneet tämän "ongelman" eteen, jossa itse juuri nyt olen. Mustapekka-peliähän tämä kovasti muistuttaa. Romuja sysätään ihmiseltä toisella ja toisten murheiksi. Minäkin sysään nämä ongelmat teidän toisten murheiksi.

=D

19. ehdotus Vierailija

Eikö pakettiautoa saa jostain vuokrattua/lainattua jonkun kaverilta muutamaksi tunneiksi, millä kuskata ne "romut" pois? Tai jos jollakin on perävaunu?

20. vähänajatusta Vierailija

tää on loputon rahanhaaskaus systeemi ja ihan järjetöntä. koko ajan ostaa lisää tavaraa!!!!!!!!

21. Turha hurskastella. Vierailija

Kyllä noita autoja vuokralle saa, mutta kun minun tapauksessa pitäisi olla vielä se kuljettajakin eli kustannuksia syntyy kohtuuttomasti.

Mitä kavereihin tulee, niin oletko kuullut sanonan: Köyhällä ei ole muita ystäviä kuin kärpäset ja nekin jättää talvella.

=D

22. äippä66 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Meillä tulee pari kertaa vuoteen iso lava pihalle johon voi kipata kaikki hilloamansa vanhat roinat, lisäksi ytv:n auto kiertelee aika ajoin ja sinne voi myös nakata romut. Mutta näistä huolimatta meidän roskiskatoksen ulkopuolella on vähän väliä monenlaista ritsaa.

Kierrätys on minusta loistavaa! Mitä kauemmin tavara liikkuu ihmiseltä toiselle, sen ekologisempaa se on. Miksi heittää menemään ehjää tavaraa, kierrätyskeskukset noutavat ne kotoa ja joku tarvitseva taas ostaa ne halvalla itselleen. Ei täällä monikaan ole niin äveriäs että ostaa jatkuvasti uutta, meilläkin on isovanhempieni kotoa lipastoja ja kaappeja, ehjiä ovat ja kauniitakin. Ainoa arvo niillä tosin on tunnearvo.

23. Miten olisi? Vierailija

Miten sinä muutat? eikö sama auto, joka vie käyttökelpoiset kamasi uuteen asuntoon voisi hoitaa kelvottomia jätteenkeruupisteeseen?

24. ehdotus Vierailija

No, miten sä sait ne kalusteet alunperin kotiisi: toivatko kierrätyskeskuksesta sisälle asti, kantoivatko kaverit ne kalusteet, vai kannoitko itse sieltä kierrätyskeskuksesta? Jotenkin ne on asuntoosi päätyneet, eli jollain keinoilla ne sitten pitää hävittää.

Ehdotus 2. Odota juhannusta ja tuikkaa tuleen, jos ei ole kulovaroitusta. Jos on kokko tarpeeksi lähellä.

25. vierailija Vierailija

Keväisin ja syksyisintalon yhtiön pihaan ehdottomasti iso jätelava, johon asukkaat saisivat pois heitettävät tavaransa heittää. Tämä olisi mielestäni kaikille reilua.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri