Rooibos-tee ja kahvi raskausaikana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kahvihammas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kahvihammas

Vieras
Saako raskausaikana juoda rooibos-teetä? Sehän on olevinaan melkoinen terveystuote, mutta olisiko jollain tästä enempi tietoa?
Olen aina ollut kahvin suurkuluttaja ja jollain terveellisemmällä se olisi varmaan nyt hyvä korvata. Suurkuluttajalla tarkoitan siis 4-5 isoa mukillista kahvia runsaalla määrällä maitoa :)...

Rooibos lasketaan Suomessa yrttiteeksi ja ei suositella. Etela-Afrikassa sita juovat raskaana olevatkin. Itse vahentaisin kahvin juonnin esim. kuppiin pariin paivassa ja joisin ehka silloin talloin tavallista teeta. Kofeiinin on todettu lisaavan keskenmenon riskia, mutta muistaakseni noin pienilla maarilla ei ollut vaikutusta. Tarkista toki asia.

Ekaa odottaessani Rooibosta ei ollut kielletty, mutta nyt ei. Tietääkseni siitä ei ole havaittu mitään haittaa, mutta kielletty varmuuden vuoksi, kun ei ole myöskään tietoa, että se olisi turvallista ja sen käytöstä on sen verran vähäistä kokemusta raskauden aikana täällä, ettei voida sen perusteella päätellä mitään varmaksi.

Itse olen juonut satunnaisesti, mutta välttänyt jatkuvaa ja suurempaa käyttöä varmuuden vuoksi. Tuskin pienissä määrissä on haitallista, tai se olisi jo huomattu esim. Etelä-Afrikassa, jossa sitä käytetään enemmän.

Yhteistyössä