Hae Anna.fi-sivustolta

Rosolli

Viestiketju osiossa 'Juhlaruoka' , käynnistäjänä Seija, 11.12.2005.

1. Seija Vierailija

Mitä laitatte rosolliin? Entä mitä muita salaatteja joulupöydästänne löytyy. Menu on vielä hiukan hukassa ja vinkkejä kaivataan. Mukavaa joulun odotusta kaikille!

2. Maiju Vierailija

Suorakaiteen muotoiseen vatiin ""raidoiksi"" - en siis sekoita: pieniksi kuutioiksi keitettyä (höyrykattilassa) punajuurta, porkkanaa ja perunaa ja sipulisilppua ja sitten vielä suolakurkkua pilkottuna. Meillä kala ei maistu kaikille niin silli eri astiassa tarjolla. Ja sitten kevyt creme fraichea. Muut salaatit kevyt vihersalaatti ja kotitekoinen perunasalaatti.

3. Lintu75 Vierailija

itse lisäisin rosolliin vielä omenakuutioita ja lisäksi vaaleanpunaista kermaa, eli vaahdotettua kermaa, johon loraus punajuurilientä. Siis tämä kerma eri kulhosta tarjoiltuna.

4. Mimmi Vierailija

Minä en laita rosolliin koskaan perunaa koska se maistuu siinä jotenkin puulle. Rosollista tulee raikkaampaa ilman sitä ja niin pieniksi kuutioiksi pilkottuna kuin vain pystyy. Kermankin jätän pois mutta tämä on vain meillä makutottumus.

5. liselotte Vierailija

Meillä on joulurosollissa:
    Porkkanaa, punajuurta, omenaa, herkkukurkkua, kaikki kuutioina ja kananmunaa lohkoina. Raitoina laakealla vadilla.
    Kastike eri kulhossa, Kevyt ranskankermaa maustettuna mustapippurilla, suolaa, sokeria, ripaus omenaviinietikkaa ja värjätty punajuuriliemellä.

Ajattelin tehdä Walfordin salaattia (ei Waldorfin) ja siihen tulee: juuriselleriä, omenaa, viinirypäleitä, vihreää salaattia ja kastikkeeksi ranskankerma maustettuna sitruunamehulla + ripaukset suolaa, sokeria ja valkopippuria

Klassinen vihannessalaatti, jäävuorisalaattia, kurkkua, tomaattia, maissia. Sama kastike käy kuin walfordin salaatissa terästettynä valkosipulimurskalla

Ja vielä täytyy suunnitella mitä muuta salaattia mukaan.

6. Miimu Vierailija

Meidän rosollimme on nimenomaan sillisalaatti eli etikkapunajuuret, porkkanat (kuorineen keitetyt, kypsänä kuoritut), perunat, suolakurkku, sipuli ja silli sekoitettuna kaikki. Ei soosseja lainkaan.

7. Lotta Vierailija

Meillä rosolliin tulee vain punajuuri- ja porkkanakuutioita, vähän suolaa ja reilusti sipulisilppua.
    Löysä, punajuuriliemellä ja tilkalla etikkaa maustettu kermavaahto eri astiassa.

Lisäksi joulupöydässä on sekasienisalaattia ja Waldorfin salaattia.

8. No... Vierailija

sehän ei ole rosollia vaan punajuuri-porkkanasalaattia sillä rosolliin tulee lisäksi suola-tai maustekurkkua ja perunaa-ja/ tai omenaa. Kastikkeeksi punajuurella värjättyä kermavaahtoa, smetanaa tai vastaavaa.

9. No...:lle Vierailija

Täälläpäin eivät kuulu kurkut ja sillit eikä perunat.

Alueellisia tapoja, ruokalajeja ja nimityksiä, joista ei kaiketi kannata ryhtyä kinastelemaan...

10. Mimmi Vierailija

Ja maku-asia vielä lisäksi. Minä ne laita kuulumaan meillä sitä perunaa mistään hinnasta rosolliin. Se happaneekin siinä nopeasti ja antaa sivumaun jos sitä jää yllimääräistä seuraavalle päivälle.

11. Maiju Vierailija

Kun höyrytän punajuuret ja porkkanat niin kuorin ja pilkon vain kerralla syötävän määrän. Perunoita voi sitten kuorineen keitellä lisää ja sipulia ja kurkkua pilkkoa.
    Reseptini ketjun alkupuolella on otavalaisen äitini. Hänelle kiitos.
    Ja ruoan nimi on ehdottomasti sillisalaatti. Rosolli-nimen kuulin vasta koulun kotitaloustunnilla.

12. Raumalta Vierailija

Ja raumalaisittain se on SALLATTI.
    Siihen tulee punajuurta, porkkanaa, perunaa, omenaa, sipulia ja suolakurkkua. Pilkon pieniksi kuutioiksi (mulla on kone sitä varten), sekoitan kevyesti ja laitan kuivakakkuvuokaan (onko se rengasvuoka, jossa se reikä on keskellä?), tasoittelen pinnan ja laitan jääkaappiin. Tarjolle pantaessa kumoan ""sallattikakun"" lautaselle ja keskellä olevaan reikään laitan kauniin lasin täynnä kastiketta (= etikalla, suolalla ja sokerilla ja punajuurimehulla maustettua kermavaahtoa)

13. Mimmi Vierailija

Teenpä minäkin sitten noin tänävuonna, tuolleen vuoassa. Hyvä idea. Kuulosti tosi hyvälle ja laitan senkin kerman siihen mukaan. Ei olla tähän asti käytetty kalorien vuoksi. :)

14. Rauman tytölle Vierailija

Tästä naapurikunnasta kyselen, saatko se tosian pysymään tuolla tavoin kasassa? Kuinka kauan pitää olla pakattuna ja kuinka kauan säilyy tuolla tavoin?

15. Naapurikaupungista Vierailija

Valion sivuilla on Rosolliterriini (liivatteella tehty). Sitäkin kannattaa kokeilla.

Mutta tuon kun painelee tiiviisti (ei tosin sullomalla) ja antaa olla yön yli, niin hyvin pysyy kasassa.

16. Raumalta Vierailija

Hyvin on kasassa pysynyt, olen tuon tehnyt jo vuosikausia. Hiukan painelen varovasti tiiviimmäksi, annan olla yön yli tai ainakin muutaman tunnin. Kyllä me olemme samaa rosollia syöneet joulunpyhät eikä se mielestäni ole mitenkään vanhan makuista. Eli ainakin sen kolme päivää pysyy hyvänä, pitemmälle ei riitäkään. Laitan jämien päälle vuoan uudelleen, kippaan nurin ja peitän kelmulla ja lautasella. Ja seuraavan kerran taas ""kakku"" nurin lautaselle.

17. AA Vierailija

Minä teen rosollin kerroksittain kakkuvuokaan ja kumoan tarjolle tuotaessa. Minun rosollissa on yleensä punajuurta, porkkanaa, herkkukurkkua, omenaa ja purjoa. Rosolli pysyy sitä paremmin kasassa mitä pienempinä kuutioin ainekset ovat. Kun se on ollut kerran tai pari tarjollaniin se muuttuu kuitenkin aika rumaksi, joten kippaan jämät kulhoon ja saatan jopa sekoittaa joukkoon raejuustoa. Tiedä sitten onko se sen jälkeen enää rosollia, mutta syötyä on ainakin tullut.

Äiti kutsuu rosollia sallaksi, mikä kuulostaa tosi hölmöltä. Salla on kunta Lapissa eikä mitään syötävää.

18. Mimmi Vierailija

Hyvälle kulostaa tuokin. Itse pilkonkin aina rosolliin ainekset ihan pienen pieniksi. Tuntuu, että se maistuu paremmalle silloin. Purjoa en ole koskaan kokeillut. Tiedä vaikka teen yhden pienen koe-erän sillä vaihtoehdolla.:)

19. Tuulia Vierailija

Minä ole tottunut kutsumaan ilman silliä olevaa rosolliksi ja jos rosolliin lisätään silliä se onkin sitten sillisalaattia eikä rosollia.

20. tuulialle Vierailija

Just niin täällä meilläkin.

21. tonttu Vierailija

rosolliin tulee meillä perunaa, punajuurta, pokkanaa, maustekurkkua, omenaa ja sipulia.
    pienenä vinkkinä jouluaterian jälkeen, rosolliin voi silputa kinkun jämät. hyvää.

22. Tuula Vierailija

Minä pidän hedelmäisestä rosollista ja laitan siihen perunan sijasta omenaa ja päärynää - tietenkin myös porkkanaa, punajuurta, sipulia ja herkkukurkkua. Hedelmät antavat raikkaan maun, joka sopii minulle. Sillin tarjoilen erikseen. Kastikkeeksi etikaisella punajuuriliemellä värjättyä, kevyesti vaahdotettua kermaa.

Tarjolla on aina myös sienisalaattia itse poimituista sienistä.

Myös Walldorff salaatti sopii hyvin joulupöytään.

23. Seija Vierailija

Kumpi on parempaa tavallinen sipuli vai esim. punasipuli?

24. liselotte Vierailija

Itse en laita rosolliin sipulia, koska sitä taas löytyy kala-alkuruuissa ja salaatissakin.

Mutta sipuli sopii rosolliin ja laittaisin punasipulia.

25. sandra Vierailija

peruna tuo rosolliin ruokaisuutta ja omena raikkautta. lisäksi laitan porkkanaa, punajuurta ja suolakurkkua. kastikkeeksi (erikseen tarjoiltuna) punajuuriliemellä värjättyä löysää kermavaahtoa, ja koristeeksi keitettyjä kananmunanlohkoja.

muita joulupöytämme salaatteja ovat italiansalaatti ja sienisalaatti. ""kulinaari arin"" valkosipulisalaattia voisi myös harkita tänä vuonna, tai vaihtoehtoisesti waldorfin salaattia.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri