Hae Anna.fi-sivustolta

Ruisleipä

Viestiketju osiossa 'Omat ruokaohjeet' , käynnistäjänä haluan leipoa, 12.03.2008.

1. haluan leipoa Vierailija

Voiko ruisleipää leipoa itse kotona ilman, että tarvitsee hiivaa tai juurta? Esim. käyttämällä pelkästään ruisjauhoja, suolaa ja vettä (tuleeko vielä jotain muuta?). Tai mistä tuon juuren saa, voiko käytää "vanhaa" ruisleipäpalasta? Löytyisikö joltakin kokeiltua ohjetta? Ohje leipäkoneelle olisi suuri plussa!

2. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Helpoiten ruisleipää teet ostamalla Helsingin myllyn ruisleipäaines pussiln 2 kg. Tämän lisäksi tarvitset vain hiivaa ja vettä. Ilman hiivaa leipominen ei välttämättä onnistu muutoi kuin juuren kanssa.

3. haluan leipoa Vierailija

Kyllä varmaan tuo on helpoin keino, mutta en saa käsiini tuota ruisleipäainespussia. Siksi kysyin mitä kysyin alkuperäisessä viestissäni.

4. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Olisit voinut ystävällisesti heti sanoa, ettet asu Suomessa. Suomessa sitä kyllä pitäisi kaikista hyvinvarustetuista kaupoista löytyä.

5. haluan leipoa Vierailija

Miksi olisi pitänyt sanoa?? Esitin mielestäni selvän kysymyksen, johon kaipaan vastausta.

6. just joo Vierailija

Ehkä sinun on viisainta mennä kauppaan ja ostaa valmis leipä.

7. ...mutta ruissekaleipää olen tehnyt tällä ohjeella muutama vuosi sitten. Mikäli en ihan väärin muista, olen ohjeen löytänyt täältä Elleistä!

RUISPIIMÄLIMPPU

5 dl piimää
    50 g hiivaa
    1,5 tl suolaa
    3 dl hiivaleipäjauhoja
    n. 8 dl ruisjauhoja
    Taikina tehdään normaalin hiivalla kohotettavan taikinan tapaan ja annetaan kohota. Leivo limpuiksi. Anna kohota pellillä, pistele haarukalla. Paista 200-asteisessa uunissa keskitasolla noin tunnin.

8. ---- ----- Vierailija

Sinähän olit jo aloittaessasi päättänyt, ettei täällä osata vastata.

http://www.google.fi/search?hl=fi&q=%22ruisleiv%C3%A4n+leipominen%22&btnG=Hae&meta=

9. haluan leipoa Vierailija

Kiitos, kokeilen tuota.

10. mites nyt? Vierailija

....ilman, että tarvitsee hiivaa tai juurta?
    Tuossa ohjeessahan on hiivaa.

11. Anteeksi, en huomannut tuota, ettei hiivaakaan saisi olla! Luin aloituksen liian suurpiirteisesti, ajattelin, että tuo "tuleeko vielä jotain muuta"

sallii nuo antamani ohjeen lisäykset! Olin huolimaton!

12. haluan leipoa Vierailija

En huomannut tuossa ohjeessa olevaa hiivaa. Hiivaa ei siksi mielellään, että se yhdessä ruisjauhojen kanssa aiheuttaa minulle vatsanväänteitä. Olisiko piimällä ja vaaleilla jauhoilla apua tässä?

13. leipuri hiiva Vierailija

varmaan piimä ja vaaleat jauhot sitten auttavat, mutta onko se sitten enää ruisleipää? Mikähän tämänkin aloituksen pointti oli.

14. leipuri hiivalle Vierailija

Varmaan se, että jos ulkomailta ei saa ruisleipää, täytyy sitä itse leipoa. Jos ihan oikeaoppisen ruisleivän leipominen ei onnistu, haluaa sitä varmaan tehdä seuraavaksi lähinnä olevaa?

15. leipuri hiiva Vierailija

Mutta jos sitä ruisleipää tekee vaaleista jauhoista - joilla ymmärrän tarkoitettavan muuta kuin ruisjauhoa, (koska ruisjauhot aiheuttavat ap:lle vatsanväänteitä hiivan kanssa), niin ei siitä kyllä minun mielestäni tule sitten ruisleipää, mitä ap aluneperin halusi leipoa. Voi olla että olen väärässä sitten.

16. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Jos haluat tehdä leipää, jossa ei ole hiivaa, mutta ruisjauhoja ja jotain muuta jauhoja niin tee leipä leivinjauheella ja paista kakkaranmallisena paistinpannulla. Kyseiseen leipään voi käyttää ihan mitä jauhoja itse haluat ja perunamuussin tähdekin käy. Herkullista ja nopeaa. Tarkempaa ohjetta ei ole antaa sillä olen tehnyt ihan näppituntumalla. Viimeksi laitoin felixin muusijauhoja, hieman ruisjauhoja, ohrajauhoja ja taisi siinä olla hieman vehnääkin. Vain mielikuvitus rajana. Paistetaan siis kuivalla paistinpannulla.

17. leipuri hiivalle Vierailija

Eikös tuossa ohjeessa ollut sekä ruis- että hiivaleipäjauhoja? Ei siis kokonaan ruisleipäjauhoista tehty.

18. aloituksesta Vierailija

Mistä täällä on sitten suotavaa keskustella? Eikö juuri vähän aikaa sitten toivottu lisää uusia aloituksia?

19. leipuri hiiva Vierailija

Jaahas. En lukenut tuota reseptiä ja ymmärsin ap:n haluavan vaihtaa ruisjauhot vaaleisiin jauhoihin. Perun kaikki pahat puheeni tällä istumalla.

20. Niin, minä annoinkin vaihtoehtoisen ohjeen, joka lienee - kuten sitä kutsuin - ruissekaleipää. Ruisleipäähän se ei ole, enkä sellaiseksi sitä uskotellutkaan :) Sitä en osaa sanoa, että auttaako piimä ja muiden jauhojen lisäys vatsanväänteisiin, joillekihan ruisleipä, siis ihan juurestakin tehty ja hiivaton, aiheuttaa vatsanväänteitä.

21. Voit hyvin... Vierailija

käyttää vanhaa leipäpalasta juurena. Laita se kädenlämpöiseen nesteeseen liukenemaan, anna olla muutaman tunnin tai mieluusti yön yli. sitten vaivaat sekaan noin puolet jauhoista, ripauksen suolaa ja annat jälleen käydä huoneenlämmössä muutaman tunnin tai vaikka jälleen yön yli. Sitten loput jauhoista, nostatat normaalisti ja leivot leiviksi.

22. haluan leipoa Vierailija

Tuota tuota... en minä ole tainnut sanoa kokonaan vaihtavani jauhot vaaleisiin jauhoihin. Eihän se silloin olisi enää ruisleipää, tai sinne päinkään. Haluaisin nimenomaan sellaista leipää, jossa olisi jotakin terveellistäkin mukana (ruisjauhoja). Pullahöttöä saa täältäkin kaupoista. Kokeilen valmistaa tuota ruispiimälimppua, sittenhän se selviää tuleeko siitäkin vatsanväänteitä. Kiitos vielä kerran ohjeen antaneelle!

23. haluan leipoa Vierailija

Kiitos tästä vinkistä!

24. Ole hyvä :) Taidanpa itsekin tehdä sitä taas, se kävi meillä hyvin kaupaksi silloin, kun sitä tein!

25. korricering Vierailija

...ruisleipäainespussin...

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus