Hae Anna.fi-sivustolta

Runkopatja vai jenkkisänky?

Viestiketju osiossa 'Sisustus' , käynnistäjänä Tessa, 06.01.2006.

1. Tessa Vierailija

Kun olen ostamassa uutta sänkyä, niin olisi kiva kuulla ellien näkemystä siitä, että kannattaako ottaa tavallinen runkopatja vai saisiko jenkkisängyllä jotain lisäarvoa sängyssäoloon? Mietin, että onko mitään hyötyä siitä, että on kahdet runkopatjat päällekkäin, vai miltä se jenkkisängyssä makoilu tuntuu?
    Ja jos joku tietää hyvän 105 cm leveän sängyn, niin olisi kiva kuulla ostopaikka. jenkkisänkynä tuonleveyistä ei taida saada.

2. Tessalle Vierailija

Ehdottomasti jenkkisänky. Mutta miksi noin kapea, ei kai tuon levyisiä edes ole?

3. Tessa Vierailija

Mutta miksi jenkkisänky on parempi??

4. Sissy Vierailija

Kapeassa sängyssä etenkin jenkkisänky tuntuu huteralta nukkua - siis jotenkin tuntuu putoavansa. Kannatan tavallista runkopatjaa. On ollut molemmat.

5. Tessa Vierailija

Ensisijaisesti harkitsen 120 cm leveää sänkyä, onko sekin jenkkisänkynä hutera? Ja mikä siinä jenkkisängyssä on ideana, onko se pehmeämpi tai ylellisempi?

6. heta Vierailija

Minun mielestäni jenkkisänky on iso ja ruma. Useimmissa niistä on niin matalat jalat, että sängyn alta imuroiminen on vaikeaa ellei jopa mahdotonta. Pieneen tilaan laittaisin ehdottomasti mieluummin tavallisen runkopatjan. En itsekään ole oikein tajunnut mitä se jenkkisängyn runkopatja siellä alla tuo sänkyyn lisää. Ehkä joustinpatja sitten on niin lötkö, että runkopatja joutuu tositoimiin. Jenkkisänky ei kuitenkaan ole kovin paljon korkeampi kuin tavallinen runkopatja, juuri niiden olemattomien jalkojen takia. Ja sitten helmalakanoiden sun muiden löytäminen voi olla hankalaa, jos haluaa saada koko patjapinon piiloon.

Yksin nukkuvalle jenkkisänky on varmasti ihan ok (jos em. seikat eivät häiritse). Jos sängyssä on tarkoitus nukkua isommalla porukalla, kannattaa ottaa se kaveri myös sänkykauppaan mukaan. Usein kun joustinpatja (tai mikä tahansa patja) on yhteinen, toisen kääntäessä kylkeä toinen pomppaa melkein ilmaan. Ja sitä korkeammalle, mitä suurempi painoero nukkujilla on. =)

7. :) Vierailija

Heta ei ole tainnut nukkua koskaan jenkkisängyssä. Ei kannata puhua, kun asiasta ei mitään tiedä.

Jenkkisänky ei ole hutera, vaan todella ihana nukkua. Toimii niin yksin nukkuessa kuin kaverinkin kanssa, eipä mulla ole koskaan petikaverina elefanttia ollut ;)

Helmalakanoitakin löytyy, jos niistä tykkää ostaa vaan isomman kokoisen, korkeampi jenkkisänky tavallista runkopatjaa on. Tavallisen runkopatjan tulee olla todella laaduka, jotta siinä on hyvä nukkua.

Itselläni oli jenkkisänky ja, kun muutimme nykyisen mieheni kanssa yhteen otimme käyttöön hänen seurusteluaikanamme ostamansa runkopatjasängyn. Vanha jenkkisänkyni on vierashuoneessa, se hyvä puoli siinä myös on, että tarvittaessa siitä saa vierasvuoteet neljälle. Niin, nyt edessä on kunnon jenkkisängyn osto, omani on jo vanha ja haluamme leveämmän, jenkkisänkyni on 140cm. Tuossa tavallisessa runkopatjasängyssä mulla on selkä koko ajan kipeä, sänky on jenkkipatjaan verratten kova. Ainoastaan raskausaikana, kun painoa oli 10 kg enemmän runkopatjasängyssä pystyi hyvin nukkumaan :)

Jenkkisängyn mukavuuden tajuaa vasta, kun sellaisen omistaa!

8. Hilma Vierailija

Meillä oli ennen jenkkisänky ja nyt ostettiin runkopatja. Ja mä kyllä liputan tuon runkopatjan puolesta. Meidän jenkki tosiaan oli sellainen, että kun mies käänsi kylkeä, niin koko sänky heilui. Runkopatjassa ei tätä ongelmaa ja patjan kovuuden pystyi valitsemaan nukkujan mieltymysten mukaan (pehmeä, keskikova, kova) molemmille erilaiset. Petari on sitten yhteinen. Myös imurointi on helpompaa runkopatjasängyn alta.
    Lisäksi runkopatja sopii ulkonäöllisesti mielestäni paremmin etenkin pieniin makuuhuoneisiin, jenkki on vähän liian mahtaileva. Makuasioita kai nämäkin.

9. gf Vierailija

Voisitkohan käydä koeajamassa tavallisen runkopatjan ja jenkkisängyn jossain hotellissa?
    Jenkkisänky on ilmeisesti pehmeämpi/joustavampi- kokemusta ei ole. Mutta runkopatjojakin löytyy useampaan lähtöön, jousitiheydethän vaihtelevat paljon. Kai petarikin vaikuttaa jotain nukkumismukavuuteen.
    henkilön, jolla on ongelmia selän kanssa kannattaa panostaa kunnon patjaan.

10. jaa Vierailija

Meillä on AIVAN ihana jenkkisänky!! Mieheni sanoo minulla varmaan viikottain, että ""tää sänky on paras ostos pitkään aikaan"". Sänky on ihana pehmeä ja joustava ja tuntuu kuin olisi pilven päällä nukkumassa....ongelmaksi tulee kyllä se että muut sängyt mm. hotelleissa yms. on kammottavaa nukkua kun on tottunut että oma sänky on niin hyvä.

Meillä on todella pieni makuuhuone, eikä sinne mahdu muuta kuin tuo sänky ja kaapisto, en ole huomannut että se olisi juurikaan sen massiivisempi kuin tavallinen runkopatjakaan...ylöspäinhän sitä korkeutta tulee ja meillä on korkeat huoneet.

ainoa miinus on tosiaan se, että jos toinen on levoton nukkuja niin patja kyllä tärisee kun toinen kääntyy mutta itseäni se ei häiritse...

11. heta Vierailija

Olen kyllä nukkunut jenkkisängyn joustinpatjalla. En tiedä, ehkä tuo oli joku jyskin tai sotkan hinta alkaen -malli, mutta miehen kanssa kun nukuttiin (kylässä), niin heräsin aina kun mies käänsi kylkeä. Koko patja heilui ja vatkasi, melkein kun olisi Linnanmäellä jossain laitteessa. Painoeroa meillä on ehkä 25-30 kg, eikä mitään norsuja olla kumpikaan. =)

12. Miitta Vierailija

Onko Jenkkisängyssä patjat vain yhtä ""painoluokkaa"" varten?
    Siis minä painan 62 kg ja mieheni n.100 - niin patja mikä on minulle hyvä, on miehelleni liian pehmeä ja mikä on miehelleni hyvä, on minulle kova.
    Saako jenkkisänkyyn patjan jossa on omat puoliskot vai onko patja sitä samaa koko alueelta?

Olen haaveillut hiljaa tuollaisesta sängystä, mutta jos patja on täysin yhtenäinen, on varmaankin runkopatja tai sänky erillisillä joustinpatjoilla meidän vaihtoehto.

Tuo sängyn alta imuroimis pointti oli hyvä - elukoita talossa, karvanlähdön aikaan mielummin imuroin helposti usein kuin siirtelen massiivista sänkyä paikasta toiseen kerran vuodessa päästäkseni siivoamaan sen alta.

13. unitohtori Vierailija

Mannermaisiin sänkyihin on mahdollista tehdä jaettu tukevuus. Tällainen mahdollisuus on esimerkiksi Hästensillä. Esimerkiksi 180cm leveässä sängyssä voi toinen puoli olla tukeva ja toinen keskitukeva tai vaikka pehmeä.

Näissä sängyissä tukevuus rakennetaan joustinpatjaan, alajousitus on kummallakin puolella samanlainen. On myös suositeltavaa, että alapohjat on erilliset esim.2x90x200 ja päällä yhtenäinen 180x200 joustinpatja, tämä on liikuteltavuuden kannalta suositeltavaa. Toki alajousituksenkin saa yhtenäisenä niin halutessaan. Päälle valitaan vielä halutunlainen petauspatja, joka kruunaa koko komeuden.

Myös imurisuutin mahtuu mainiosti sängyn alle tai jos tuntuu että väli on liian ahdas voi valita muutaman sentin korkeammat jalat, jolloin imuroiminen on helpompaa.

14. minä pidän Vierailija

Ehdottomasti laadukas jenkki. Runkopatja on ruma ja kova.
    Jenkki on niin hyvä nukkua, kun valitsee mieleisensä.

15. Varjotar Killing Whispers

Saadut tykkäykset:
    0
    Liputan myöskin hyvän jenkin puolesta.

16. Sänkymyyjä Vierailija

Jenkkisängyn ja joustinpatjasängyn ero on ainoastaan visuaalinen. Molempia saa sekä pehmeitä että kovia, erillisiä yhtenäisiä, vyöhykkein tai ilman. Kunnollinen, hetkumaton ja sopivassa suhteessa pehmeä ja jämerä patja maksaa noin tonni per 80 cm leveys.

Itse en halua jenkkisänkyä siksi, että haluan sängyn alle tilaa säilytykselle. Varsinkin jos asunto on pieni, ne muutamat neliöt ovat erinomaista säilytystilaa. Sängyssä on päivisin lähes lattiaan ulottuna päiväpeitto, joten runko ei juuri sieltä näy.

Minua ei muutenkaan miellytä jenkkisängyn ulkonäkö pienine tappijalkoineen.

17. kyllikki täti Vierailija

Maadoita vielä sänky ja heräät pirteänä..

82 v Kyllikki.

18. saukko Vierailija

Mikä &%¤&#"2£$ on jenkkisänky ??

19. vierailija Vierailija

Suomesta löysin aidon jenkkisängyn Ikeasta, Box Spring, siis se alempi osa, on ESPEVÄR, 140 cm leveä (kapein) 160,-. Patja, se Pillow Top osa, on HYLLESTAD, 349.- 140 cm levyinen. Asuin USAssa 45 v ja nukuin oikeissa jenkisängyissä joista Suomessa ole tietoakaan! Vihdoin löysin tämän sängyn. Eikä siihen tarvi tuota raivostuttavaa suomalaista keksintöä. petauspatjaa. Pillow top osan päälle patjan suojus ja sen päälle lakana joka pysyy paikallaan mainiosti. Olen jo kaksi suomalaista sänkyä ostanut ja lahjoittanut pois, ei olleet halpiksia. Ihanaa kun vihdoinkin löysin tämän aidon veroisen.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri