Runsaat menkat synnytyksen jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja .
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

.

Vieras
Toisen lapsen synnytyksestä on nyt 2,5kk ja tokat menkat alkoivat (vauva osittaisimetyksellä). Kierron pituudeksi tuli vaivaiset 23 päivää ja nyt nämä toiset menkat ovat aivan älyttömän runsaat, tuntuu että vuodan koko ajan! Kuuluuko tämä asiaan että (uudelleen)synnyttäjillä menkat muuttuu?

Ensimmäisen lapsen synnytyksen jälkeen olivat kyllä alusta asti niukat vaikka kierto olikin epäsäännöllinen. Nyt on jo 3. kiertopäivä ja edelleen sidettä saa vaihtaa parin tunnin välein tai muuten menee jo läpi. Huh, tasoittuuko tämä tästä vai onko tämä pysyvää?! :D

hei
mulla vasta toinen tuloillaan tässä tammi-helmikuun vaihteessa, mutta esikoisen jälkeen oli todella runsas vuoto ja menkat olivat heti säännölliset 2kk synnytyksen jälkeen alettuaan. Välillä käytin tampax super plus tamponia ja sidettä yhtä aikaa, joutui vaihtamaan 2h välein. puolen vuoden päästä vähän rauhoittui, mutta sitten olinkin jo taas pian raskaana.

Mulla on myös todella runsaat menkat ollut esikoisen syntymän jälkeen. Menkat alkoivat 6 viikkoa synnytyksestä, vauva täysimetyksellä 6 kuukautta ja nyt ikää on pienokaisella 10 kuukautta ja menkat vaan pysyy runsaina ja kestävät noin 10 päivää (tulevat säännöllisesti 28 päivän välein). Lääkärissä olen käynyt asiasta mutta ainoa ehdotus on ollut estrogeenin syöminen mikä ei nyt vielä osittaisen imetyksen takia ole vaihtoehto.

Mulla yksi lapsi ja sen jälkeen menkat olleet huomattavasti runsaammat kuin aikaisemmin!Ennen oli tosi niukat mutta enää ei voi sanoa samaa...Imetin yli vuoden,menkat alkoi vauvan ollessa 4 kk.Nyt olen syönyt muutaman kuukauden e-pillereitä jotka onneksi vähensivät vuotoa.Kierto ollut säännöllinen.

Kiitos vastauksista, ilmeisestikään en ole ainoa joka on huomannut saman että menkat ovat paljon runsaammat nykyään. Tämä on sitten vain kestettävä ennen kuin lopetan imetyksen ja mietin ehkäisyä. E-pillerit tosiaan vähentävät vuotoa mutta itselleni hormonaalinen ehkäisy ei ole se paras vaihtoehto sivuvaikutusten takia (mm. masentuneisuus ja jatkuva pinna-kireällä -olo). Katsotaan sitä sitten kun sen aika koittaa...onhan noita vaihtoehtoja tänäpäivänä aika monta.

Mulla menkat alkoivat pari pvää jälkitarkastuksen jälkeen ja aloin käyttää ehkäisyä samaan aikaan (rengas). Ennen synnytystä kuukautiset olivat suht huomaamattomat, kivuttomat ja niukat. Nyt synnytyksen jälkeen (esikoinen) menkat ovat olleet kivuliaat, alkavat kovalla jomotuksella alavatsalla joitain päiviä ennen vuodon alkua. Edelleenkin suht niukat ja kestävät 2-3 pvää kuten ennen synnytystäkin.

Voi vitsi, miten teillä joillakin voi olla niukat 2-3 päivää kestävät kuukautiset. Oon kade! Mulla oli jo ennen raskautta runsaat ja kivuliaat, vähän väliä oli yölläkin koko sänky veressä ja päivällä sai käyttää tamponia ja sidettä yhtä aikaa että pitäisi edes vähän aikaa. No, arvatkaa vaan, synnytyksen jälkeen on vielä runsaammat...
Juttelin yhden kaverin kanssa siitä, kuinka oli kivaa kun ei ollut yli vuoteen menkkoja kun oli raskaana ja imetti. Tää kaveri sanoi, että kaipaisi menkkojaan, jos jäisivät pois! Hänestä ne kuulivat jotenkin naisena olemiseen. Ihmettelin sitä kovasti, mutta ehkä hänellä sitten oli sellaiset niukat pari päivää kestävät kivuttomat menkat... Mites ap. kun sanoit, ettet haluaisi hormonaalista ehkäisyä käyttää sivuvaikutusten takia, mulla sama juttu, tiedätkö jonkun muun ehkäisymenetelmän (tai ylipäätään minkä tahansa menetelmän) jolla menkkoja saisi niukemmiksi, kun mainitsit, että "onhan noita vaihtoehtoja tänäpäivänä aika monta". Tai tietääkö joku muu?

Voi kun mäkin oon kade niistä parin päivän menkoista! Mä kun käytän kans tamppoonia ja sidettä samaan aikaan et pystyy ees parin tunnin kauppareissun tekee. Yöt on ihan hirveitä kun joka ikinen aamu on tullut yli ja reippaasti ja sitä on sit kiva aina alottaa aamu pesemällä verisiä yövaatteita ja lakanoita. Ja sit kun vuotoo tulee 10 päivää kerralla ja vuodotonta aikaa kuussa on vaan 2,5 viikkooa...
Nyt synnytyksen jälkeen menkat on vielä entistäkin runsaammat ja pahimpina päivinä oon käyttänyt jopa vauvani vaippoja kotona ollessa...on muuten ainoo "side" mikä on pitänyt siististi vuodot jopa 2-3 tuntia vaikkakin on melko epämukava muotonsa puolesta.

Oli runsaat, alkoi 7 vko synnytyksen jälkeen, en ollut käynyt vielä jälkitarkastuksessa ja varmuuden vuoksi kävin sitten äitiyspolilla tarkistuttamassa tilanteen, soitettuani sinne ensin. Vuoto oli ihan tolkutonta, mutta kuukautiset ne oli. Ja seuraavatkin oli vielä aikamoiset, ja runsaampina ne ovat jatkuneet sen jälkeenkin. Nyt odotan pikkukakkosta viikolla 20, joten eivät ole kiusanneet viime aikoina :)

Tuosta ehkäisystä vielä kun Elina kyseli...tietääkseni kuparikierukka olisi hormoniton vaihtoehto (?), myös ehkäisyrengasta on sanottu paremmaksi vaihtoehdoksi pillereille, siinä kun hormonipitoisuus on alhaisempi ja se vaikuttaa vain "paikallisesti". Ystäväni suositteli rengasta, on kuulemma vähemmän sivuvaikutuksia.

Minipillereitä lääkäri suositteli imetyksen ajaksi mutta epäilen niilläkin olevan sama vaikutus kuin e-pillereillä tuohon mielialaan...ei tullut kysyttyä niukentaisiko minipillerit kuukautisvuotoa.

Vauva täyttää tänään 3 kk ja ei vielä menkkoja näy. Toivottavasti niistä ei tule runsaammat kuin ennen, sillä ovat olleet ennestäänkin todella runsaat.

Mutta nyt kun tässä ketjussa on suurinpiirtein samassa tilanteessa olevia kuin minä, kysäisin kommenttejanne jälkivuodosta. Mulla verinen vuoto kesti noin 7 viikkoa, mutta sen jälkeen on ollut vihertävää valkovuotoa päivittäin. Onko tämä "normaalia" vai pitäisikö ottaa yhteyttä gyneen. Minkäänlaisia kipua tai kutinoita ei ole. Jälkitarkastuksessa oli vielä vähän veristä vuotoa, joten en osannut kysyä tätä asiaa silloin.

Yhteistyössä