runsas lapsivesi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut vesitynnyri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut vesitynnyri

Vieras
Hei,

Kyselin jo toiselta palstalta, mutta kyselenpä nyt vielä täältäkin. Odotan parhaillaan toista lastani ja olin loppuraskauden rutiiniultrassa toissapäivänä ja siinä havaittiin kaiken olevan muuten ok, mutta lapsivettä oli tavallista enemmän (AFI 24). Sain lähetteen sokerirasitukseen, jossa olin tänään. Olin jo aiemmin tehnyt Sullivanin testin vai mikä lie onkaan aiemmin, ja se oli ihan normaali, samoin kuin sokerit virtsassa ainakin tähän asti. Olen normaalipainoinen, syön terveellisesti enkä ole lihonut mitenkään merkittävästi tämän raskauden aikana. Ts. en oikein jaksa uskoa, että kyse olisi raskausajan diabeteksestä. Tähän saan tietty vastauksen huomenissa, mutta en voi silti olla pohtimatta muita syitä, mistä suuri lapsiveden määrä voi johtua.

Ultraaja oli myös sitä mieltä, että vauva oli iso viikkoihin nähden (rv33 / kokoarvio 2200g), tosin asumme ulkomailla ja nähdäkseni käyrät menee täällä vähän erilailla kuin Suomessa ja lapset ylipäätään ovat keskimäärin vähän pienempiä. Ensimmäinen raskaus sujui komplikaatioitta ja esikoisen syntymäpaino oli 3100g.

Olen sen verran guuglaillut, että tiedän runsaan lapsiveden voivan johtua sikiön rakenneviasta (ei voi jostain syystä niellä/suolitukos tms) tai kehityshäiriöstä (Down), mutta minkä nyt haluaisin kuulla on se, voiko lapsivesi olla runsas ihan ilman mitään todettua syytä? Ja jos voi, niin kuinka yleistä näin runsasvetisyys on? Onko kellään kokemuksia aiheesta? Ts. onko tässä välttämättä syytä huoleen?

Kiitos etukäteen vastauksista!

Mulla oli esikoisen kanssa iiiso maha ja 4D ultran mukaan paljon lapsivettä. Ultraaja yritti tosiaan nähdä nieleekö vauva vettä mutta typypä ei suostunut nielemään vaikka menin vähäksi aikaa odottelemaan ja pääsin vielä uudelleen syyniin...

Mulla oli tosi lievä raskausdiabetes, vika arvo oli himpun yli rajojen, asiaa kyllä porukalla neuvolassa ihmeteltiin koska mitään sukurasitteita ei ole ja olen ikäni urheillut, hoikka jne. No, keskityin syömään enemmän kasviksia (ja kesällä kyllä meni jäätelöäkin ;) ja terve normaalipainoinen 3420g vauva syntyi laskettuna päivänä. Mitään selitystä veden määrälle en koskaan saanut ja toinen raskaus oli ihan normaali!

Minulla ei valitettavasti ole Sinulle faktatietoa, mutta omasta kokemuksesta voin kertoa. Esikoiseni oli syntyessään iso (liki 4,5kg) ja minulle sanottiin myös, että lapsivettä oli runsaasti. Koskaan ei ollut häikkää sokereissa tai muussakaan ja missään vaiheessa ei edes puhuttu, että veden runsaudella voisi olla jotain merkitystä.

Kaksi seuraavaa raskautta olleet veden puolesta kai ihan normaalit ja vauvatkin esikoista pienempiä syntyessään.

Olisikin kiva kuulla lisää aiheesta, jos joku osaisi kertoa enemmän.

Hei, ja kiitos molemmille vastauksista!

Sain tänään labratulokset, ja niissä oli kanssa yksi, toiseksi viimeisin arvo, hivenen yli raja-arvon. Soitin labraan (koska äitiyspolilla ei omalääkärini, ultraaja, eikä kukaan muukaan paikalla tai kykenevä tulkitsemaan tuloksia minulle), ja sieltä sanottiin, että kyseessä ei varsinaisesti raskausajan diabetes, vaan jonkinasteinen raskausajan glukoosi-intoleranssi. Sen sijaan tämä henkilö ei osannut sanoa, voiko liika lapsivesi johtua tästä vai ei, eikä sitä, mihin toimenpiteisiin tulee mahdollisesti ryhtyä.

Sinänsä ärsyttävää, että tulokset lähetetään, mutta kukaan ei voi kertoa, mitä ne konkreettisesti merkitsevät tai siis että liittyykö alkuperäiseen ongelmaan vai ei. Olisivat sitten melkein mieluummin lähettämättä kokonaan, tai siis lähettäisivät vain lääkärille. Kun soitin sairaalaan ja sain vihdoin ylipäätään jonkun langanpäähän, sain kuulla, että kysymykseni ei ole kiireellinen ja että voin hyvin soittaa ensi viikolla uudestaan. Ehkä niin, mutta ärsyttävää yhtä kaikki.

Ai niin, ja nielemisestä sen verran, etä tutkiskelin tuossa eilen illalla vielä ultrapapereita, ja niistä löytyi maininta "vatsalaukku täynnä", eli tulkitsen tämän niin, että vauva ilmeisesti kuitenkin nielee lapsivettä.

Mulla oli esikoisen kanssa iiiso maha ja 4D ultran mukaan paljon lapsivettä. Ultraaja yritti tosiaan nähdä nieleekö vauva vettä mutta typypä ei suostunut nielemään vaikka menin vähäksi aikaa odottelemaan ja pääsin vielä uudelleen syyniin...

Mulla oli tosi lievä raskausdiabetes, vika arvo oli himpun yli rajojen, asiaa kyllä porukalla neuvolassa ihmeteltiin koska mitään sukurasitteita ei ole ja olen ikäni urheillut, hoikka jne. No, keskityin syömään enemmän kasviksia (ja kesällä kyllä meni jäätelöäkin ;) ja terve normaalipainoinen 3420g vauva syntyi laskettuna päivänä. Mitään selitystä veden määrälle en koskaan saanut ja toinen raskaus oli ihan normaali!

Viimeksi muokattu:
miulla oli esikoisen aikaan runsas lapsivesi ja tehtiin sokerirasituskoe, mutta kaikki oli hyvin. poika synty rv 38+0, 3510g ja 52cm. terve ja vilkas 2 vuotias tällä hetkellä :) tästä nykyisestä (rv35+6) on myös todettu runsas lapsiveden määrä, mutta missään vaiheessa ei ole sanottu mitään että se olisi jotenkin epätavallista tai haitallista.

mulla on kyllä ollutkin aina toooosi isot mahat raskauksien aikana, että tuo lapsiveden määrä lienee syyllinen siihen :D

Uusimmat

Yhteistyössä