Hae Anna.fi-sivustolta

Ruoka-allergiat

Viestiketju osiossa 'Joulu' , käynnistäjänä Ottakaa muut huomioon, 13.12.2012.

1. Nyt on hyvä muistuttaa teitä jotka olette VAPAAEHTOISESTI KUTSUNEET ruokavieraita joulun pyhiksi, muistakaa ruoka-aine allergiat!

Rosolli oli ainoa "ruoka" mitä sain viime jouluna anoppilassa (48 v eli vanhuudenhöperyys ei ole kyseessä) kun sitä vehnäjauhoa oli laitettu kaikkiin muihin ruokiin. Appiukko kävi hakemassa mulle huoltoasemalta 15km päästä gluteenitonta einesruokaa ja hänelle olen kiitollinen. Anoppi vaan naureskeli että "hehheh ainiin joo sulla oli toi keli..aakk..siis.. no se kuitenkin ettet voi syödä kuitenkaan mitään hyvää, hehheh..."

Nauratti niin helvetisti.

Aika turha kuvitella tänäkään jouluna saavansa mitään hyvää sieltä, niinpä otan omat eväät mukaan, mutta neuvona kaikille muille: muistakaa nuo erikoisruokavaliot!

2. KAikella kunnioituksella viestiäsi kohtaan, mutta todellakin teet oikein varautuessasi omin eväin. Erityisruokavaliot ovat haasteellisia ja jotkut eivät miellä pienenkään teelusikallisen olevan riski. Kannattaa siis olla kärsivällinen ja pikku hiljaa ujuttaa tietoa anopillesi. Hän ei tarkoita pahaa, vaan opettelee pikku hiljaa. Todennäköisesti osaa jo täksi jouluksi muuta ja jos ei osaa, niin älä mene enää ensi vuonna.

3. Kurjaa Vierailija

Toivottavasti kyseessä on vain ajattelemattomuus. Omalla kohdallani tilanne oli vastaava. Olen maitoproteiiniallergikko en ole allerginen maitosokerille vaan proteiinille eli koko tuotteelle. Anopillani oli tapana keittää kalakeittoa maitoon, perunamuusia maitoon, makaroonilaatikkoa munamaidolla, erilaisia vellejä maitoon, kermaa lanttulaatikkoon, kermakakkua, pannukakkua maitoon, jäätelöä... aina kun me saavuimme kyläilemään. Vaivaani vähäteltiin ja sanottiin, että olen vain nirppanokkainen eikä ruoka kelpaa. Kerran mieheni sisar oli valmistanut jälkiruokaa (rahkaa) jonka onneton söin ja seuraava yö menikin istuskellessa vessassa. Vasta sitten sisarkin ymmärsi kuinka vakavasta asiasta oli kysymys. Kun perheeseemme sitten tuli toinenkin samaa vaivaa sairastava niin meistä tuli kurjia vieraita. Appiukkoni sanoi, että olen poikanikin opettanut nirsoilemaan. On todella ikävää ja ajattelematonta olla huomioimatta toisen ihmisen ei itse aiheutettua sairautta. Olihan se pakko ottaa omat eväät mukaan koska tilanne ei koskaan muuttunut.

4. njaahas... Vierailija

No minä ainakin luin AP:n viestistä suoraan sen että anopillaan on asennevamma joka ei parane millään. Suosittelen omia eväitä tai parempaa jouluseuraa.

Jopa 80-vuotias mummini oppi gluteenittomat ruokavaliot laktoosirajoitteineen kun tyttärelläni todettiin keliakia.

5. mistä on Vierailija

on kyse? otsikoit "Ruoka-allergiat" mutta on kyse ilmeisesti aivan muusta.
    Moni on allerginen esim. pähkinälle, joillekin hedelmille jne. Keliakia EI OLE mikään ruoka-allergia suinkaan.
    Itse olen keliaakikko ja otan omia eväitä silloin kun esim. matkustan. Se tarkoittaa vain leipää aamiaiselle. Siis mitähän kummallisia jouluruokia oli tarjolla jos kaikessa on vehnäjauhoa? Ei kai kinkussa ole ainakaan eleli sitten kuorrutus? Ihmettelen suuresti mutta anoppi taitaa olla aika ilkeä ihminen jos ei ota selvää tai ei välitä ruokarajoituksesta. Ei kannata keliakiasta puhua allergiana jo siitäkään syystä koska silloin ihmsiet ajattelevat että se on jotain vähemmän todellista eli kuvittelua. nykyään kun moni olettaa olevansa allerginen jollenkin aineelle vaikkei sitä olekaan. Eikö voisi tehdä niin ettei sinne anoppilaan mene? Oikeat nimet asioille todella.

6. ap. Vierailija

Ilkeys on pakko olla syynä! Kinkussa on kuorrutus ja joka laatikkoon sitä vehnäjauhoa on kummasti saatu laitetuksi. Mitä olen itse tehnyt ja jopa Saarioisten valmislaatikoissa sitä jauhoa ei ole paitsi lanttulaatikossa. Mihinkään muuhun kylä paikkaan mun ei tarvitse ottaa omia eväitä mukaan.

Keliakia ei tosiaan ole virallisesti mikään allergia mutta sikäli siihen rinnastettava että kyse ei ole mistään eettisestä tai muusta kevyestä syystä vaan terveyssyystä. Kuvitteluahan tämä ei todellakaan ole.

Mutta halusin otsakkeellani tuoda kaikille julki että jos jollakulla on todellinen ja vakava terveysrajoite, se olisi todella kohteliasta huomioida. Pakkohan ei ole tietenkään, epäkohteliaisuus ja moukkamaisuus ei ole rikos.

Myöskin "kahvin kanssa kastettavat" oli yllätys kaikki perinteisiä joululeivonnaisia vehnään tehtynä mutta appiukkoni toi mulle pari jätskipuikkoa.

7. Ruokarajoitteinen Vierailija

Olen joutunut viime vuosina opettelemaan tekemään sukulaisille/ystäväpiirille laktoositonta, gluteenitonta, maidotonta, soijatonta, pähkinätöntä, omenatonta ja itselleni vielä kardemummatonta ja paprikatonta...
    On aika hankalaa toteuttaa illallisia, myönnän. Anopille saattoi tulla olo, että hitsi hän ei osannut tai muistanut, joten kääri nolouden hehettelyyn. Olisikos nyt ihan mahdotonta ajatella, että veisit jonkin itsellesi sopivan ruoan + herkun mennessäsi? Voisit myös viedä joskus pari helppoa ja hyvää reseptiä joskus maininnalla, että nämä on helppoja, hyviä ja maistuvat kaikille.
    (Olen tavannut vaikeasti ruokarajoitteisia, jotka sattumoisin - ei toki sovittuna - tulevat eivätkä ole millänsäkään jos sopivaa einestä ei pöydästä löydy. Konjakki sopii lähes kaikille!)
    On turha antautua marttyriksi, pilaa kaikkien joulumielen. Itsekin voi jotain tehdä!

8. No niin! Vierailija

Ja näin saatiin ap.sta marttyyri. Ja sitä hän ei ole vaan hänellä on todella moukka anoppi.

Keksikää nyt joku vielä ap kateelliseksi ilmeisesti isotissiselle anopilleen niin ketju on täydellinen...

9. parasta on Vierailija

olla sanomatta keliakian tai laktoosi-intoleranssin kohdalla että ne olisivat allergioita kun eivät ole.
    Ruokarajoite terveydellistä syistä se on eikä mikään allergia.
    Luin juuri tänään lanttulaatikon reseptiä ja ihmeekseni huomasin että siinä oli vehnäjauhoa. Keliakia ei ole virallisesti eikä epäviraallisesti allergia lainkaan vaan se on keliakia. Miksi se allergia-sana pitää vetää tähän, en ymmärrä?
    Itselläni on keliakia ja laktoosi-intoleranssi mutta en ole koskaan niitä mieltänyt allergioiksi.
    Eihän keliakia nyt voi olla sama kun jostain joku ei halua syödä muuta kuin kasviksia. Ei sitäkään kutsuta allergiaksi.
    Kyllä kaupasta saa missä vaan myös valmiita gluteenittomia kahvileipiä jos haluaa ostaa.
    Parasta on olla menemättä tuollaisen anopin luo. Anoppi saattaa olla niin "tyhmä" että kuvittelee takana olevan muuta käyttäytýmistä kun pakkoa.

10. onpas Vierailija

sattunut todella tyhmä anoppi aloittajalle. Muusta ei voi olla kyse. Eli siis suuresta tietämättömyydestä. Tuollaista on kun katsoo Kauniita ja rohkeita! Tai jotain sinne päin.
    Moukka on ehkä vielä parempi luonnehdinta.

11. Funtsii Vierailija

Monessakaan tavallisessa perheessä ei ole valmiuksia tai etenkään tietoa varautua siihen, että sillä tai tällä on jokin ruoka-allergia.

12. Melkein kaikki ruoat voi tehdä ilman vehnäjauhoja. Ja jos ei ole itse intoa tehdä jouluruokia, ovat kaikki "äitien tekemätkin" valmislaatikot gluteenittomia paitsi ei se lanttulaatikko. Ja kinkku, kalat, rosolli... ei niissä mitään jauhoa ole.

Eli ei tarvita tahtoa paljoakaan saadakseen aikaan vehnättömän joulun. Itselläni todettiin keliakia 2v sitten ja ruoanlaitossa ei muuttunut oikeastaan mikään, makaroneja en syö muutenkkaan ja niitä olisi gluteenittomana. No pizzaa joskus teen ja se tulee tehdä gl. jauhoista mutta ihan perusruoat onnistuvat ilman kummempia kärrynpyöriä gluteenittomastikin. Perinteisen ruskean käristys kastikkeen saa riisijauhoista ja hyvää tulee.

Leipä ja leivontapuolella on sitten haastetta senkin edestä. Mutta ruoissa ei ollenkaan.

13. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Lanttulaatikosta voi tehdä gluteenittoman aivan hyvin. Esimerkiksi minun lanttulaatikossa ei itsessään ole mitään gluteenipitoista vaan ainoastaan päällä korppujauhoja. Jos olisi tulossa syömään keliaakikko niin olisin vain jättänyt korppujauhot pinnalta pois.

14. keliaakikko myös Vierailija

Totta kait tuon nyt jokainen ymmärtää, mutta nyt on kyse tuosta ilkeästä anopista joka kiusaa miniäänsä. Tai on sitten oikein ellien elli eli erittäin tyhmä.
    Joissain lanttulaatikon ohjeissa laitetaan jauhoja myös siihen massaan, ei pelkästään päälle.
    Lanttulaatikko on maailman yksinkertaisin ruoka valmistuksensa puolesta.

15. keliaakikko Vierailija

Ei se leipominen ole mitään vaikeata, täytyy vaan pikkasen perehtyä ja etsiä sopivat jauhot. Ja lopputloksesta ei kukaan huomaa että se on jotain erilaisempaa. Leipää ei kannata tehdä itse, jauhot ovat sen verran hinnakkaita että samalla ostaa valmista leipää. Leipävalikoimakin on runsastunut huomattavasti.

16. Olen Vierailija

keliaatikko, mutta en vaadi kutsujen isäntäperheiltä mitään erikoiskohtelua.

Joskus löytyy syötävää, joskus ei. Ei mitään numeroa.

17. ap. Vierailija

Olisi kuitenkin kauhean kiva jos syötävää olisi kyläpaikassa missä ollaan 1-2 yötä.

18. pipsa Vierailija

Meillä pojalla oli pienenä vehnäallergia ja silloin sanoin kyläpaikkoihin, että tuomme pojalle omat eväät mukana. Näin siksi, että halusin olla 100% varma tuotteiden sopivuudesta ja toisekseen esim juuri jouluvierailuiden aikana en halunnut tuottaa emännälle lisää päänvaivaa. Joulussa ja vieraiden kestitsemisessä on muutenkin aika paljon työtä. Tuskin ap tyhjin käsin muutenkaan menee. Olisi aivan hyvin voinut sanoa, että tuo itselleen sopivaa ruokaa mukanaan. Sopivien ruokien löytäminen tai tekeminen ei ole lainkaan vaikeaa, silloin kun siihen on tottunut. Noviisille se voi kuitenkin olla hankalaa varsinkin , jos ei tiedä mikä vaiva ihan oikeasti on kyseessä j a mitkä tuotteet sopivat. Ap:kin otsikoi "allergian" ja puhuu keliakiasta.

19. keli akka Vierailija

Ja vielä kerran toistan sitä mitä jo moni täällä on hokenut: jouluruoat saa ihan valmiina gluteenittomana. Saarioinen tekee kaikki paitsi sen lanttulaatikon gluteenittomana. Lanttulaatikon puute keliaakikolle (puhun toki vain itsestäni) ei ole mikään kauhistus, en pidä siitä muutenkaan.

Ei ole kovin iso työ kävellä mihin tahansa kauppaan ja ostaa "äitin tekemiä" laatikoita. Mutta jos ei tahtoa ole niin silloin se on tosi iso työ. Taitaa olla vain kade miniälleen jostain koko anopinrohjake. Edestään löytää.

20. Järki Vierailija

Sinulla on mukavan sovitteleva asenne, hyvä niin. Minä kuitenkin näen asian vähän ankarammin: keliakia ei ole mikään ihmeellinen, harvinainen asia, vaan ihan yleistietoa. Jos oma miniä sairastaa sitä, niin luulisi nyt että ei-dementoitunut ihminen voisi käyttää 10 minuuttia asiaan tutustumiseen. Silloin selviäisi, ettei kyseessä ole mikään oikuttelu vaan ihan vakava asia. Keliaakikolle sopivan ruoan tekeminen ei ole vaikeaa, jos sen haluaa oppia. Kyse on ihan vain siitä, että ottaa asian tosissaan.

21. Tuttavapiirissä on vegaaneja eli ei mitään eläinperäistä eli hunajat sun muut pois luettu. Keliakia, laktoosivaiva, ruisallergia, "kevyesti syövät".
    Hui onko tässä rasvaa, minä syön vain "kevyttuotteita". Eikö tässä ole käytetty maitoa kun puurohan on nyt ihan pilalla, eikö voi tehdä niin ja eikö voi tehdä näin?

Itse en voi syödä sipulia kun vatsa ei vain kestä. Olen suosiolla ottanut omia eväitä matkaan jo yli 30v. Ei ole yksi ja kaksi kertaa kun ihmiset yrittää ujuttaa huomaamattani sipulia ruokaan. "pitäähän sen nyt jo oppia sipulia syömään, ihmeellistä huomion hakemista".

Lapsi on allerginen sitruksille ja monille mausteille ja monille raaoille vihanneksille tai hedelmille. Pitää varmistaa, ettei kyläpaikassa käytetä porkkanan leikkuuseen käytettyä veistä mihinkään muuhun ellei ole tiskiaineella pesty. Tai jos porkkanan nestettä roiskuu vaikka haarukkaan, joka menee lapseni suuhun, silmät muurautuu umpeen. Ei toki vaarallista mutta äärettömän ikävää ja ihmiset menee paniikkiin.

Haastavaa on nykyään kyläillä ja syödä kylässä. Netissä joutuu tunnin jos toisenkin istumaan kun etsii, että missä tuotteessa ei ole sitä ja tätä kun Irma ei syö tuota ja Elli syö tätä.

22. Puhumattakaan siitä, että enon vaimolla on kihti. Meinasi mennä sormi suuhun ihan kokonaan ja lopullisesti. Sitten on nämä Chrohnsin tiutau suoliongelmaiset.

En kutsu enää kuin näitä lähimpiä. Meillä on samat laktoosi-, ruisallergiat niin vain nuorimmalle teen sitten ihan omat ruuat.

23. normaali. Vierailija

Tuollaiselle porukalle olisikin jo vaika vaikea saada pöytään mitään, toki onnistuu kun saan täyden listan siitä mitä ei saa, ja toisaalta tekisin useita ruokalajeja ja merkitsisin mitä saa syödä Irma, mitä taas Pirjo ja mitä taas Matti.

Mutta keliakia on niin perustietoa että keliaakikolle teen kevyesti ruoat, eihän sitä jauhoa nyt normaali ihminenkään ruokiinsa laita. Ja jos teen ruskean kastikkeen keliaakikolle, käytän sitä jo jonkun mainitsemaa riisijauhoa, se käyttäytyy aivan samoin kuten vehnäjauho ja kastikkeesta tulee tosi hyvää ja pehmeätä.

Leivontapuolella on vaikeata, ne ostan valmiina tai tarjoan hedelmiä ja jätskiä ja pähkinöitä.

Mutta gluteeniton ruoanlaitto on helppoa kuin heinänteko. Eli ap:n anoppi on vain ilkeä.

24. Hopsista kopsista Vierailija

Kylläpä on anoppi nyt saanut roimasti kuraa niskaansa ja syynä ei taida ihan pelkästään olla se jouluruoka:)

Vähän kyllä ihmettelen minäkin kuinka ap ei normaalista joulupöydästä todellakaan löytänyt mitään muuta syötävää itselleen kuin sitä rosollia? Pilaako kinkun kuorrutus koko kinkun? Eikö joulupöydässä ollut lankaan kalaa, muita salaatteja?

Olen myös sillä kannalla, että kyllä sen pahankin anopin saa hyvällä oppimaan. Mutta - kuten hieman näyttää - jos se varsinainen ongelma on muualla kuin ruokapuolessa, niin silloin urakka onkin varmaan suurempi ja siinäkin tarvitaan teidän molempien apua!

25. tarkka juttu Vierailija

Keliaakikolle pienikin hitunen gluteenia on myrkkyä. Se voi tuhota kuukausiksi elimistön tasapainon. Siksi esimerkiksi leipominen on niin hankalaa. Uunikin pitäisi oikeastaan pestä tavallisen leipomisen jäljiltä puhumattakaan kaikista välineistä, mihin tuo gluteeniton leivonnainen osuu. Myös pöydässä pitää olla tarkkana, ettei samalla ottimella oteta tavallisia kuin gluteenitonta. Laktoosi-intoleranssi ei käsittääkseni ääritapauksissakaan ole ihan niin tarkka ja elimistön tasapainokin palautuu nopeammin, jos laktoosia hitunen elimistöön joutuu.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri