Hae Anna.fi-sivustolta

Ruoka ja korona?

Viestiketju osiossa 'Keittiössä' , käynnistäjänä vierailija, 03.07.2020.

1. vierailija Vierailija

Onko korona epidemia vaikuttanut ruokavalintoihinne? Minulla on jonkin verran. Esimerkiksi tomaatit ostan nyt rasiaan pakattuina ja nimenomaan niitä pieniä makeita kirsikka- yms. laatuja. Ennen söimme aterialla salaatissa noin tomaatin per henkilö, nyt meiltä kahdelta uppoaa helposti puolen kilon purkki kerralla.

Toinen muutos on, että vaikka olemmekin eläkkeellä, syömme normaalisti ravintolassa lounaan vähintään kerran viikossa. Nyt mentiin kotiruoalla koko kevät - vain pari kertaa tilattiin noutoruokaa. Vieläkään emme ole palanneet normaaliin eli esimerkiksi kesäkuussa kävimme vain kahdesti ravintolassa lounaalla.

2. Vakkari vierailija Vierailija

No vaikuttipa hyvinkin. Koko perhe etätöissä ja koulussa kotona kevään. Ruokaa siis laitettiin kaks kertaa päivässä. Ja aina sellaista, jota ei aivan tarvinnut vahtia eli uuniruokia ja keittoja paljon. Minä menin hysteriassa mukana alussa, josta syystä meillä syötiin paljon pastaa tonnikalaa ja säilykelihaa .

3. vierailija Vierailija

Korona ei vaikuta muuten kuin että ostan pääsääntöisesti kotimaisia elintarvikkeita. Pakattuja tuotteita ei avonaisia salaattipusseja tai irtotuotteita kuten paistopisteiden leipiä jne. Ruokahuolto ei ole muuttunut eli ruoka tehdään kotona. En ole koskaan tilannut ruokaa enkä liioin käy ravintolassa syömässä, joten sen suhteen mikään ei ole muuttunut.

4. vierailija Vierailija

Mitään kasviksia tai leivonnaisia en ole ostanut irtotavarana. Tosin sitten olen huomannut, että aiemmin karsastamani pakastekasvikset ovat varsin hyviä.

Nyt olen miettinyt, uskaltaako mansikoita ostaa torilta.

5. vierailija Vierailija

Korona-aika on vaikuttanut ruokatapoihimme aika radikaalisti jo neljä ja puoli kuukautta. Kun ennen saatettiin syödä ravintoloissa useammankin kerran viikossa, usein siis lounas ja viikonloppuisin illallinen, niin nyt se on ollut vähäistä. Ravintolat olivat pitkään suljettu ruokailijoilta, vain ulosmyynti sallittiin, ja vieläkin jotkut ravintolat myyvät vain noutoruokaa.

Ennen saatoimme käydä parikin kertaa viikossa ruokakaupassa mielijohteesta, kun nyt ovat ruokakaupassakäynnit enemmän suunnitelmallisia ja harvemmin käydään. Korona-aika on ostettu enemmän pakattuja tuotteita, eikä irtomyynnistä. Ruokaa emme ole hamstranneet, mutta kerralla on ostettu normaalia enemmän, koska kaupassakäynnit ovat harvenneet. Korona-ajan alussa oli joistakin tuotteista pulaa, mutta nyt on tilanne lähes normaali.

Minä olen aina laittanut mielelläni ruokaa kotona ja leivon paljon, joten siihen on tottunut, eikä ole tuottanut ongelmia. Välillä on kieltämättä tehnyt mieli jotakin tiettyä ravintolaruokaa, mutta kotona voi inspiroitua tekemään erilaisiakin ruokia.

• Tykkään Tykkään x 1

Tilaa Ruoka.fi-uutiskirje!

Ruoka.fi-uutiskirje tuo sähköpostiisi usimmat artikkelit, ruokablogit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri