Ruokaa edullisesti 5-henk. perheelle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Minzuli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Minzuli"

Vieras
Ideat alkaa välillä loppua... ruoka maksaa ihan hirveesti! Olisi kiva jakaa vinkkejä edullisista, mutta silti terveellisistä ruoista. Ihan tavallista arkiruokaa, jonka laittaminen ei olisi kovin monimutkaista; siis helppous ja nopeus on plussaa kun yrittää tehdä ruokaa lastenhoidon ohessa. Täällä ollaan kohta kyllästytty makaroonilaatikkoon ja jauhelihakeittoon, vaikka ne hyviä ovatkin. Ihan tavallisia ruokia siis, mitä ei ehkä oo keksiny laittaa...

Jaetaan ideoita naiset!

Heitän ensin omani kehiin: Karjalanpaisti ja perunat plus salaatti. Aamulla paisti uuniin, niin on puolilta päivin valmis. Valmiit karjalanpaistilihat ruskistetaan pannulla, laitetaan mausteeksi suolaa, n. 20 maustepippuria, katajanmarjoja, laakerinlehtiä pari, yrttimausteita (esim pizzamauste) ja tuikataan 150 asteiseen uuniin 3-4 tunniksi. Vettä sekaan niin että lihat peittyvät just ja just. Sit vaan keittää perunat ja pilkkoo salaatin. Ainakin meillä lapset tykkää. Ja just sellaisesta versiosta, ettei siellä ole sipulia ja porkkanoita seassa, vaikka niitäkin voi laittaa.

[QUOTE="Minzuli";24083559]"mä"; Kuulostaa hyvälle. Missä asteessa se paistetaan ja kuinka kauan? Onko kanankoivet maustettuja? (Voi olla tyhmä kysymys...)[/QUOTE]

175-200 astetta, tunnista puoleentoista. Oman maun mukaan.
Valmisteluihin menee ehkä minuutti, siksi helppo ruoka laittaa uuniin esim. ulkoilun ajaksi. Mä oon käyttäny valmiiksi marinoituja, mutta itse maustetut on tietty parempia...

[QUOTE="mä";24083592]175-200 astetta, tunnista puoleentoista. Oman maun mukaan.
Valmisteluihin menee ehkä minuutti, siksi helppo ruoka laittaa uuniin esim. ulkoilun ajaksi. Mä oon käyttäny valmiiksi marinoituja, mutta itse maustetut on tietty parempia...[/QUOTE]

Tämä ruoka on myös tosi halpa. Alle 5€.

kinkkulaatikko,valmiit kinkkusuikaleet ja perunasipulisekoitus,kermaa päälle ja uuniin

tai ihan vaikka lasagne,nopeesti väsää sen kastikkeen ja sitten kasaa lasagnen ja uuniin
voi tehä myös vaikka kasvislasagnen..

kinkkulaatikko,valmiit kinkkusuikaleet ja perunasipulisekoitus,kermaa päälle ja uuniin

tai ihan vaikka lasagne,nopeesti väsää sen kastikkeen ja sitten kasaa lasagnen ja uuniin
voi tehä myös vaikka kasvislasagnen..

Mulla menee lasagnen tekoon aikaa yli tunti ilman uuniaikaa. Teen juustokastikkeen ja jauhelihakastikkeen jne. :D Lasagne on mielestäni yksi pitkäkestoisimpia ruokia esivalmistaa :)

Kalapuikot ja pakasteperunat yhdistettynä laatikoksi. Eli paista kalapuikot pannulla, laita uunivuokaan perunasipulisekoituksen sekaan, lisäksi ruokakermaa tms, mausteita maun mukaan ja ehkäpä tomaatti- tai paprikasuikaleita tai joku pakastekasvissekoitus. Sit uuniin 200C ja tunnin päästä valmis. On herkkua. Niin ja päälle voi ripauttaa halutessaan vähän juustoraastetta. Tarjoile esim.ö säilykepunajuurien tai salaatin kera.

[QUOTE="mä";24083630]Mulla menee lasagnen tekoon aikaa yli tunti ilman uuniaikaa. Teen juustokastikkeen ja jauhelihakastikkeen jne. :D Lasagne on mielestäni yksi pitkäkestoisimpia ruokia esivalmistaa :)[/QUOTE]

Niin mullakin. Meillä mies tekee lasagnen, koska on paljon kärsivällisempi ;) Se on kyl NIIN hyvää. Samoin pizza, jota teen kyl joskus itekin. Muita nopeita mitä itse teen jos tosiaan pitää saada äkkiä eikä oo väliä valmistaako ihan ite, on valmis pakaste pinaattikeitto tai sellaiset kalapihvit & lohkoperunat. Tykkään tosi paljon tehdä oikeeta tuoretta lohta uunissa, mut se on aika hinnakasta. Makaroonilaatikko tosiaan on aika ok, vaikka siihenkin voi mennä hieman aikaa (15-20 min.) ja uuniin. Nakkikeitto ja jauhelihakeitto on kans sellaisia mitä tulee tehtyä. Tortillat valmistuu aika kevyesti myös.

Alkuperäinen kirjoittaja pian kolmen äiti;24083663:
Kalapuikot ja pakasteperunat yhdistettynä laatikoksi. Eli paista kalapuikot pannulla, laita uunivuokaan perunasipulisekoituksen sekaan, lisäksi ruokakermaa tms, mausteita maun mukaan ja ehkäpä tomaatti- tai paprikasuikaleita tai joku pakastekasvissekoitus. Sit uuniin 200C ja tunnin päästä valmis. On herkkua. Niin ja päälle voi ripauttaa halutessaan vähän juustoraastetta. Tarjoile esim.ö säilykepunajuurien tai salaatin kera.

Mielenkiintoinen ohje! Tätä täytyy kokeilla :)

Alkuperäinen kirjoittaja pian kolmen äiti;24083663:

Kuulostaa hyvältä. Laitatko noi kalapuikot sinne perunoiden allekkin ihan vai pinnalle? Eikö ne löysty siellä, jos kaataa kermat sekaan ja perunat vetistää?

Yhteistyössä