RUOKAHAASTE vol 43

kantojäärä

Aktiivinen jäsen
05.07.2012
1 275
1
36
Suomalainen luonto on nyt parhaimmillaan. Niinpä tämän viikon aiheena ovat luonnon antimet.

Luonnostahan alkaa löytymään jo vaikka mitä. (Kaupan hyllyiltäkin löytyy luonnon antimia. ;)) Silti toivon, että mahdollisimman moni inspiroituisi metsään kulkemaan ja keräämään vaikkapa kantarelleja tai mustikoita tai liottamaan varpaitaan mökkilaiturilla ja houkuttelemaan Ahdin antimia.

Tässä kopioidut säännöt:
* kokkaa ja kuvaa (tekijä saa olla kuka tahansa samassa taloudessa asuva)
* kuva ja resepti sunnuntaina klo 19.45 mennessä
* äänestys alkaa sunnuntaisin n. klo:20 ja kestää tunnin
* eniten ääniä saanut valitsee uuden raaka-aineen (viimeistään maanantaina selvillä)

Tähän mennessä olleet aiheet:
kala
kahvi
kerma
peruna
sinihomejuusto
kinkku
punainen
jauheliha
aamiainen
kaali
hedelmä
katkarapu
porkkana
broileri
makkara
suklaa
punajuuri
muna
maksa
sisäfilee
rahka
nakki
vaaleanpunainen
italia
venäläinen keittiö
pääsiäinen
käsin syötävä ruoka
kebab
Kiina
grillaus
Äitienpäivä
salaatti
kahvikutsut
lämpöset leivät
raparperi
wokki
jäätelö
paprika
pakastimen tyhjennys
mansikka
kinuski/toffee

Pojalla kumpparit ollu jalassa sisälläkin jo monena päivänä,mut mistähän äiti löytäisi omansa :whistle:
Kyllä ne löytyy ja ei ku metsään samoilemaan :)
Pari ajatusta tuli heti mitä tekisi.

Voi vattu, ja mä kun tein tänään maailman parasta kanttarellikastiketta eilen poimituista kantsuista... :P Noo, katotaan jos ehdin tällä viikolla vielä osallistua... Aika pahalle kyllä näyttää, niinku ens viikkokin... :(

muoks. tai siis ens- ja seuraavalla viikolla.

Alkuperäinen kirjoittaja pypylleröinen;26745736:
Voi vattu, ja mä kun tein tänään maailman parasta kanttarellikastiketta eilen poimituista kantsuista... :P :(

Mies teki kans eilen järjettömän hyvää sienikastiketta tuoreista torvisienistä :attn: ja kantarelleista. Kävin eilen mustikassa ja löysin samalla sieniä. Ihmeen aikaisia torviksia. Eipä oo ruoasta kuvaa. Mutta iloksenne laitan kuvan kaverista, joka tuli kotiin samalla...

DSC07565.jpg

Viherhämähäkki

Kiva pikku ylläri araknofoobikolle. Vieläkin menee kylmiksiä pelkästä kuvasta.

• Tykkää
Reactions: pypylleröinen
Mulla voipi jäädä väliin. Mä en oo pahemmin kiinnostunu poimimaan mitään luonnosta vaan otan vastaan esim. äitin poimimat puolukat. Niitä vois kyllä viä pakkasesta löytyä. Mansikat just tänään poimin kaupan pihasta viiden kilon laatikos. :D

Mun antini tän viikon haasteeseen on hieman vaatimaton :D Mutta siis, käytiin kuitenkin tänään koko perheen voimin mustikassa tuolla lähimetsässä ja saatiin jopa riivittyä siellä kamalassa itikka parvessa litran verran mustikoitakin kasaan :laugh:

KIRPEÄN MUSTIKKAINEN SMOOTHIE (2 annosta)

1 banaani
½ verigreippiä
½ limen mehu
n. ½ dl pakaste mansikoita
useita kourallisia tuoreita mustikoita
loraus maustamatonta jugurttia

Kaikki aineet vaan blenderiin ja surautetaan sekasin. Nautitaan välittömästä :p

10587071.jpg

• Tykkää
Reactions: kantojäärä
IMG_3165.JPG

Nosto mustikkaisella tunnelmalla. Nyt löytyy ihan hurjasti isoa mustikkaa, kun menee aurinkoiseen rinteeseen. Metsän siimeksessä ja alavilla mailla saattaa olla vähemmän, mutta nuo rinnepaikat, oih. Kymmenessä minuutissa keräsi litran noukkurilla. :)

Alkuperäinen kirjoittaja kantojäärä;26745788:
Mies teki kans eilen järjettömän hyvää sienikastiketta tuoreista torvisienistä :attn: ja kantarelleista. Kävin eilen mustikassa ja löysin samalla sieniä. Ihmeen aikaisia torviksia. Eipä oo ruoasta kuvaa. Mutta iloksenne laitan kuvan kaverista, joka tuli kotiin samalla...

DSC07565.jpg

Viherhämähäkki

Hyi vi**u!!! |O
*mulla tuli yökkä ja nyt tuntuu ku menis hämyreitä pitkin kroppaa* YÄÄÄK!!!! :O

Alkuperäinen kirjoittaja kantojäärä;26745788:

DSC07565.jpg

Viherhämähäkki

tarkoititko et tätä kuvaa ei sais katsoa tarkemmin.
Ihan sievä pieni vihreä.
Mutta ne hirvikärpäset vasta kivoja ovat. Kokemusta on.

Kakku piti taasen leipoa joten osallistun nyt sitten täytekakulla.
Ei ihan sitä mitä ajattelin luonnon antimista ensiksi valmistaa,mut kun tuo kiire pukkaa päälle niin tällä on nyt sit mentävä :D

Pohja:
lasillinen munia ( mun lasiin mahtui 5)
lasillinen mansikkatomusokeria
lasillinen perunajauhoja
( lasi siis kaikissa aineksissa saman kokoinen)
1/4 tl leivinjauhetta

paista uunissa 175 astetta 55 min

Täyte:
Itsepoimittuja mansikoita viipaloituna ja floravispiä makeutettuna mansikkatomusokerilla

Kuorrute: Vaalenapunaista ja valkoista sokerimassaa sekoitettuna yhteen ja itsepoimittuja punaherukoita

• Tykkää
Reactions: Scarlett O Harava
Kattelin tätä ketjua likan olles vieres ja äsken klikkasin tykkään tuohon Meteli seis-nikin kakkukuvaan. Likka halus selata ketjua ylemmäs ja meinas klikata tykkään tuohon hämähäkkikuvaan. :laugh: :D Äiti ei tykkää...

Broileria purjopedillä, torvisieni-tryffelimuusi ja kantarellimuhennosta

DSC07920.jpg

Yllätys, yllätys, ruokahaasteannoksessani on sieniä. Broilerin tilalle olisin halunnut kuhaa, mutta koska meillä on yksi kalalle erittäin allerginen, en halunnut ottaa riskiä. Mutta ei se makua haitannut. Ruoka oli eräs parhaista tekemistäni. Kovin tarkkoja reseptejä en nyt tee, koska määrät vaihtelevat syöjien mukaan. Pitemmittä puheitta ohjeisiin:

Perunamuusi torviksilla ja tryffelillä

Tee tavallinen perunamuusi. Käytä ihan oikeaa voita ja kermaa sen tekoon, ei mitään kevytjuttuja. Lisää muusin joukkoon pikaisesti paistetut sipuli ja torvisienet. Halutessasi lisää ylellisyyttä, mausta vielä tryffeliöljyllä. Tryffeli ja torvisieni sopivat tosi hyvin yhteen. Jos käyttää tryffeliä, on syytä käyttää kunnon voita. Maku jää muuten vaisuksi.

Kantarellimuhennos

Paista reilulla lämmöllä sipulia hetki. Lisää joukkoon kantarellit. Paista hetki. Sitten kaada joukkoon kerma ja lisää mausteet (mustapippuri, suola, kirveli). Anna muhia hetki. (suurinpiirteisiä määriä: pieni sipuli, 1 litra kantarelleja, 2 dl kermaa, 0,5 tl suolaa ja muutama rouhaus pippuria myllystä)

Purjon
kuullotin hiljalleen voissa, maustoin suolalla ja pippurilla. Broilerin mausteina suolaa, pippuria, ripaus chiliä. Broilerin paitoin parilapannulla kypsäksi.

• Tykkää
Reactions: Scarlett O Harava
Puolukkavispipuuro kera kermavaahdon

1 litra vettä
n. 4dl puolukoota
1½dl mannasuurimoota
1½dl sokeria
suolaa

Keitä puolukoota vetes n.10 min. Siivilöi puolukat pois ja laita mehu kattilaan. Kun mehu kiehuu niin lisää sekaan mannasuurimot koko ajan sekoottaen. Anna kiehua hiljalleen n.10 min. Mausta sokerilla ja suolalla. Jäähdytä puuro ja vatkaa kylmänä kuohkiaksi vaahdoksi. Tarjoa kermavaahdon kans.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: kantojäärä
Iuh, scarlett, sulla on vähän inhan näköstä kermavaahtoa? :D Tai näyttää ainakin mun silmään juoksettuneelle? Mut joka tapauksessa, mun alko nyt tehdä ihan hitosti mieli vispipuuroa... :P

Mites teen äänestys? Mä voin tehdä?

Alkuperäinen kirjoittaja pypylleröinen harmaana;26790179:
Iuh, scarlett, sulla on vähän inhan näköstä kermavaahtoa? :D Tai näyttää ainakin mun silmään juoksettuneelle? Mut joka tapauksessa, mun alko nyt tehdä ihan hitosti mieli vispipuuroa... :P

Mites teen äänestys? Mä voin tehdä?

Vispaantu vähä liikaa, mutta ei se makuun vaikuttanu. :D

Niin ja suurempi iuh on tuo hämähäkin kuva ruokaketjus...

• Tykkää
Reactions: pypylleröinen

Yhteistyössä