Hae Anna.fi-sivustolta

Ruokajuomat

Viestiketju osiossa 'Omat ruokaohjeet' , käynnistäjänä Lohis, 27.09.2008.

1. Lohis Vierailija

Täällä käydessä saa sen käsityksen, ettei kukaan käytä ruokajuomana maitoa tai piimää, vaan kaikki juovat vettä, viiniä tai olutta. Miksi? Mä en voisi juoda viiniä tai olutta ruuan kanssa, vaan paasta on jääkylmä maito!

2. Lohis Vierailija

3. ?? Vierailija

Voin vastata tietysti vain omasta puolestani, mutta minulla maito jäi jo lapsuuteen. En ole koskaan pitänyt maidon mausta ja laktoosi-intoleranssin puhkeaminen yli 20 vuotta sitten lopetti sen vähäisenkin maidon juonnin. Perheestämme kahdella muullakin on laktoosi-intoleranssi. Hekään eivät halua edes laktoositonta maitojuomaa enää lasiinsa. Vesi on sopivan neutraali ruokajuoma. Viiniä ja olutta joskus viikonloppuisin, mutta silloinkin kotona useimmiten juomme vettä.

4. Mollukkapullukka Vierailija

Maito kai on "tarkoitettukin" imeväisille? Viimeksi taisin juoda maitoa joskus kolmisenkymmentä vuotta sitten, pahaltahan tuo maistuu eikä tee vatsallekaan hyvää. Piimää en ole voinut koskaan sietää. Eli vettä normaalisti, viiniä jos syön "ulkona" tai on jotkut kekkerit tai jos vaivaudun kotona kunnolla kokkaamaan.

5. Meillä juodaan arkiruokien kanssa lähes poikkeuksetta vettä ruokajuomana. Silloin tällöin lasiin saattaa eksyä myös mehua tai maustettua kuplavettä. Viikonloppuisin juomme kyllä viiniä iltaruuan kanssa, ihan vaan sen takia että se kruunaa aterian. Meillä viikonlopun ruuat poikkeavatkin hyvin paljon arkiruuista, eli jotenkin olemme omaksuneet, että viini kuuluu viikonloppuruokien kylkeen.

Maidosta meillä ei tykätä, joten se jää suosiolla kaupanhyllylle. Tiedän kyllä useita henkilöitä ystäväpiiristäni, jotka juovat maitoa ruuan kanssa.

Järkyttävää oli kerran huomata, kun olin kunnon ravintolassa syömässä, että naapuripöydässä kahdestaan syömässä oleva pari tilasi ruokajuomaksi tuopilliset maitoa!! Ja ruoka oli kuitenkin jotain pihviä tms. oikeaa ravintolaruokaa! Eikö se maito vie jo maunkin niiltä ruuilta? Arkiruuassa ymmärrän maidonjuonnin, sillä monet syövät silloin ns. perusmättöjä, mutta että ns. parempien ruokien juomina luulisi veden olevan parempi juoma.

6. Lohis Vierailija

Kyllä mäkin tilaisin sen maitotuopin, se täydentää aterian.

7. Perussuomalaisten Vierailija

ruokien kanssa juon maitoa puoli lasillista enkä häpeä sitä yhtään. No, ravintolassa en tilaa maitoa, mutta harvoinpa ravintolassa syön makaronilaatikkoa.

Thai- tms -tyyppiset ruuat vaativat kyllä vettä tai viiniä, jos on. Pihvit myös.

8. *nessu* Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Maitoa juovat meillä vain lapset (ja minä kahvin seassa). Muutoin vettä, joskus mehua, viiniä ja olutta, riippuen päivästä ja ruoasta

9. Elli-Noora Lydia Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Maitoa olen juonut viimeksi 26v takaperin ja piimänkin juonnin lopetin pari vuotta sitten.
    Maidon ja piimän maku on mielestäni kamala, en saa niitä alas.
    Jugurttia ja juustoja käytän, ettei osteoporoosi iskisi.

Ruuan kanssa juon arkena vettä, viikonloppuisin saattaa ruokajuomana olla veden lisäksi viini.
    Olutta en myöskään juo aterioilla, koska se on mielestäni turhan täyttävää, ei jää tilaa hyvälle ruualle ;)

Mies ja poika juovat välillä piimää ja nuorin tytär toisinaan maitoa aterioilla.

10. Anni62 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Me miehen kans lopetettiin maidon juonti vajaa kaksi vuotta sitten. Miehellä se jäi kovan vatsataudin jälkeen ja minä jätin siinä sitten itekkin maidon pois. Siirryttiin ananas kevytoloon joka käy kaikkien ruokien kans. Maidosta tuli vatsavaijokakin vaikka se olikin hylamaitoa.
    Nykyisin maitoa juodaan vain kahvin kans ja joissakin ruissa käytän maitoa ja muksut juovat kaakaota.
    Pojalla lääkäri kielsi muutama vuosi sitten kaikki maitotuotteet mutta nyt juo koulussa ihan tavallista maitoa eikä ole vatsaoireita pahemmin ollut.

11. Annima1 Vierailija

Maitoa meillä menee viikossa 6 litraa. Miesystäväni, kun välipaloikseen syö leipää ja maitoa. Itsekkin ruokajuomana käytän just tuota jääkaappikylmää maitoa. Ahh,,,,,niin ihanaa. Varsinkin maito on hyvä ruokajuoma nakkikeiton kanssa. :) :)

12. Tuula I Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Join viimeiksi maitoa n. 12-13 vuotiaana ja siitä on todella aikaa:)
    Käytän ruokajuomana työpaikalla rasvatonta piimää tai vettä ja kotona joko vettä tai viiniä - samoin ravintoloissa syödessäni. Joskus - tosin harvoin saatan juoda olutta.

Käytän toki maitoa esim. kesäkeitossa, kalakeitossa yms. ruoan valmistuksessa, mutta en lisää sitä edes puuroon, muroihin tms. "Marjamaidonssakin" käytän vaniljakastikketta tai vaniljajugurttia.

Eihän maito ole mikään aikuisten juoma! Tuntuu aivan käsittämättömältä, että aikaihmiset - varsinkin miehet kittaavat litratolkulla maitoa päivittäin. Lasten maidonjuonti on asia erikseen.

13. mitää... Vierailija

MIKSEI maito ole aikuisten juoma? Miksei aikuisten sovi juoda maitoa, jos mieli tekee? Mikä siihen on se SYY?

14. Gilmoren tyttö Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Me olemme maidon suurkuluttajia, ja kotona "perussuomalaisen" arkiruoan kanssa juomme aina maitoa - mies juo välillä myös piimää. Minä en käytä piimää ruokajuomana, mutta voin juoda sitä ihan huvin vuoksi joskus lasillisen.

Ns. parempien ruokien kanssa juomme viiniä kotonakin ja samoin ravintolassa aina.

Lasagnen, pastan, pizzan, risoton (siis risoton tyyppisen ruoan) kanssa juomme kotona yleensä vettä.

15. Lohis Vierailija

Sen mäkin haluaisin tietää...

16. mikä ettei... Vierailija

se voi olla aikuistenkin juoma, jos niin haluavat. On vain niin, että maito on vasikoiden juoma eläinkunnassa, johon ihmisetkin kuuluvat. Mutta kukaan ei estä sitä juomasta. Minä en ole pikkulapsivaiheeni jälkeen maitoon koskenut. Minulle tuli jo lapsena siitä vatsa kipeäksi, silloin ei tiedetty syytä. Nythän se on selvinnyt eli laktoosi-intoleranssi.

17. roza Vierailija

Meillä juodaan ruuan kanssa viiniä tai sitten ei yhtään mitään. En halua juoda vettä ruuan kanssa, mielestäni se vesittää ruuan maun. Juon sitten tunnin parin kuluttua vettä.

Maitoa juon jos syön voileipää tai pelkkää makkaraa (hyi hyi) tai vaikkapa graavilohta pelkästään. Kylmä maito noiden kanssa on hyvää.

18. Lohis Vierailija

Vai vasikoiden juomaa.. Maitokahvi on! XD Kyllä muuten täysikasvuiset koirat ja kissatkin juovat maitoa, jos sitä tarjotaan.

19. Anni62 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Minäpä join pienenä aina vastalypsettyä lehmänmaitoa lasillisen ja sekö oli tosi hyvää.
    Nyt ajatuskin yököttää ja mietin, miten olen sitä saanut juotua.

20. angloelli Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Meillakin kuluu aivan jarkyttavat maarat maitoa (12-13 l/ vko). Itse en oikein varsinaisena ruokajuomana sita osaa kayttaa, mutta voileipien kanssa juon yleensa maitoa. Samoin tuoretta korvapuustia ja kylmaa maitoa ei voita mikaan. Ruokajuomana kaytan yleensa vetta. Piima on minusta ihanaa, mutta sen kanssa on taas saatavuusongelma.

21. Strawberry Fields Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Juon maitoa lähes joka päivä ja sitä pitää aina olla kotona. Mieheni ei ole juonut maitoa sitten kun lapsena, mutta hän syö kyllä maidosta valmistettuja ruokia, kuten manna- ja riisipuuroa. Yleensä en ruuan kanssa juo mitään (jos ei ole viiniateria), ruuan jälkeen voin juoda vähän vettä. Piimää juon välipalajuomana tai aamulla. Saatavuusongelmia on ajoittain.

22. Melkein vieraissa Vierailija

Oliko tuo Lohiksen kommentti kiusaa vai onko jotkut ihmiset vieläkin noin tyhmiä?
    Ei koiralle eikä kissalle saa juottaa maitoa.

23. Lohis Vierailija

Ei kumpaakaan. Tietysti iedän, ettei saa. Sanoin vain, että juovat maitoa JOS sitä tarjotaan. Meidän elukat juovat vain vettä.

24. tomatohead Vierailija

Minä olen siitä erikoinen, että en yleensä juo ruuan kanssa mitään. Välillä ulkona käydessä on pitänyt melkein kättä väätää tarjoilijan kanssa, kun olen sanonut, että en ota mitään juomista. Mutta jos jotain juotavaa otan, niin sitten vettä. Paitsi että joskus intialaisessa käydessä tekee mieli ottaa intialainen olut, mutta senkin juon ennen ruuan saapumista pöytään. Kai minulla on aika kuiva maku, kun en tarvitse ruuan alas huuhtomiseen nestettä ;)

25. Kotikokki Vierailija

Arkiaterioilla rasvatonta piimää ja minä toisinaan jotain kivennäisvettä. Emme juo maitoa. Poika 3 v. juo maitoa.
    Viikonloppuisin ja muutoinkin "ruoan niin vaatiessa" punaviiniä.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri