Ruotsin kieli ja asiakaspalvelu ja muuta sellaista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tällaista ihmettelyä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tällaista ihmettelyä

Vieras
Olen vastikään aloittanut työt Helsingissä eräässä kaupassa kassanhoitajana, ja oettanut, että hyvään asiakaspalveluun kuuluu myöskin se, että jos huomaan asiakkaan olevan ulkomaalainen, niin käytän englannin kieltä, tai jos huomaan hänen olevan ruotsinkielinen, niin silloin puhun ruotsia hänelle.

Englannin kielen suhteen ei ole mitään ihmeempää mainittavaa, eikä se kiinnitä mitään huomiota ihmisissä, mutta ruotsin kieli taas...

tuntuu jostain syystä kiinnittävän huomiota ja aiheuttavan hämmästystä asiakkaissa, joita palvelen ruotsiksi. Siis ihankuin se olisi jotenkin aivan ihmeellistä, että osaa tarvittaessa myöskin käyttää tätä "toista kotimaista"

No onhan se tavallaan ihmeellistä, mutta tyytyväisiä varmaan ovat ja pitävät sitä huomaavaisena. Suuri osa ihmisistä arkailee tosi paljon käyttää ruotsia ja välttelee sitä, jos vaan mahdollista.

No se nyt vaan on harvinaisempaa. Mutta kyllä sitä positiivisena juttuna pidetään. Ruotsinkielisillä foorumeilla on usein ketjuja tyyliin "näissä kaupoissa saa ruotsinkielistä palvelua" tai "älä käy näissä, surkeaa ruotsinkielistä palvelua".

Joskus sitä hämmentyy kun on tottunut puhumaan ns ulkopuolisten kanssa aina suomea, ja ruotsia vaan oman perheensä kesken. Sitten menee kieli solmuun kun kaupan kassa vastaakin ruotsiksi :D

hyvähän se on jos kerta on kielitaitoa, et sitä käytät. Itse olen ruotsin suhteen hyvinkin vajavainen, mutta käytin kyllä niin paljon kuin vaan osasin. Yhden as. kohdalla niin et he puhu minulle ruotsia ja minä suomea, hyvin pärjättiin. Se oli yhteinen sopimus, kun as. koki ettei kielitaito riittänyt tilanteeseen ja saman koin minäkin. Ymmärrän aika hyvin, mutta tuottaminen on hankalaa.

Yhteistyössä