Rusehtava vuoto ja menkkamainen jomotus, onko se nyt menoa? Miten teillä muilla on alkanut synnytys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja RV38
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

RV38

Vieras
Rusehtava vuoto alkoi eilen illalla yhdeksän maissa, mitään muuta oiretta ei silloin ollut. Olin liikkunut kyllä aika paljon ennen sitä. Säikähdin tietysti, koska koko raskauden aikana minulla ei ole ollut epänormaaleja vuotoja, ja soitin synnärille josta rauhoiteltiin että ei hätää jos verta ei ole tullut kuin vähän ja veri on rusehtavaa eikä kirkasta. Käskettiin seurailla ja ottaa iisisti. En ollut tuolloin vielä kotona, mutta kotiin tullessa söin ja kävin suihkussa ja toimittelin normaaleja iltahommia.

Yöllä verta tuhrutti muutaman tipan lisää, supisteli jonkin verran (kotiin tullessa noin 20min välein mutta yöllä ei ilmeisesti kuin wc-käyntien yhteydessä kun en herännyt ainakaan niihin). Jossain vaiheessa ilmaantui sellainen menkkamainen jomotus alavatsaan, kävely tuntuu epämiellyttävältä (mahaa kiristää), alaselkä tuntuu kireältä mutta varsinaisia kipuja ei ole. Epämukava olo lähinnä. Vauva on liikkunut eilen ja tänä aamunakin ihan ok.

Mulla on onneksi neuvola nyt aamupäivästä, mutta näin odotellessa kiinnostaisi tietää miten teillä muilla on synnytys alkanut ja jos on ollut samankaltaisia oireita niin kauanko on kestänyt ennenkuin on pitänyt lähteä sairaalaan? Jännittää, kun kyseessä eka lapsi :D

Voi olla alkamassa, tai sitten ei.

Se rusehtava vuoto saattaa olla limatulpasta johtuvaa, joka voi irrota jo muutama viikko ennen synnytystä. Mullakin on ollut jo useamman viikon ajan päiviä, jolloin selkää kiristää, alavatsassa menkkamainen jomotus ja kivuiliaitakin suppareita tulee muutaman tunnin ajan 3-5 kertaa tunnissa...mutta ei ne mitään kyllä kohdunsuulle tehneet ole. Viikkoja nyt 36.

Synnytykset on mulla alkaneet melko selvästi supistuksilla...tunnin-pari olen kotona niitä seurannut ja sen jälkeen onkin tullut lähtö. Synnytykset ovat silti kestäneet 11-18 tuntia vielä sairaalaan päästyäni.

Ompa hidasta hommaa se synnytys. Jotenkin olin ajatellut, että ei se synnytyksen käynnistyminen nyt päiväkausia voi kestää.

Vuoto ei ole ollut lainkaan limaista, vaan ihan pelkkää ruskaa verta. Olo on ollut jo pari viikkoa tosi tukala, maha painaa liikkuessa (on laskeutunut silmämääräisesti huomattavasti alaspäin jo useita viikkoja sitten), missään asennossa ei ole hyvä nukkua jne. Olen periaatteessa siis ihan kypsä synnyttämään jo :)

Mulla ollut tota ruskehtavaa jo pitempään, siis yli viikon jo. Välillä on poissa ja sitten taas. Oon käynyt lääkärillä viimeksi eilen ja anti-d -pistoksen olen saanut (rh neg). Rv tasan 40+0 eli laskettu aika tänään, mutta eipä tää tästä kai minnekään lähde tulemaan, kaulaa on vielä pitkälti. :-/ Sit kun lähtee niin tulee rytinällä, kaiketi.

[QUOTE="Aloittaja";28823413]Ompa hidasta hommaa se synnytys. Jotenkin olin ajatellut, että ei se synnytyksen käynnistyminen nyt päiväkausia voi kestää.

Vuoto ei ole ollut lainkaan limaista, vaan ihan pelkkää ruskaa verta. Olo on ollut jo pari viikkoa tosi tukala, maha painaa liikkuessa (on laskeutunut silmämääräisesti huomattavasti alaspäin jo useita viikkoja sitten), missään asennossa ei ole hyvä nukkua jne. Olen periaatteessa siis ihan kypsä synnyttämään jo :)[/QUOTE]

Tiedän tunteen. Valitettavasti kohdunkaulani ei ole aina ollut kanssani samaa mieltä. Esikoinen meni yliaikaiseksi ja synnytys käynnistettuun rv 41+0 raskausmyrkytyksen vuoksi. Mutta koska kohdunkaula ei ollut vielä valmis, ei synnytys käynnistynyt. Käynnistystä yritettiin uudelleen myös 41+1 ja 41+2, mutta kun ei, niin ei. Siellä mä vaan makoilin sairaalassa ja odotin, että edes JOTAIN tapahtui. Tasan YHDEN supistuksen olivat nuo käynnistysyritykset saaneet aikaan.

41+3 sanoivat, että vauva syntyy tänään...jos ei käynnisty vieläkään, niin sitten sektioidaan, koska myrkytystilanne meni siihen suuntaan, että vauva oli saatava ulos. Lopulta vauva syntyi 12 tunnin kuluttua tuosta "uhkailusta".

astrolabe: Miksi sait jo nyt sen piikin? Minä olen myös rh neg eikä minulle neuvolassa ole puhuttu mitään muuta kuin että sitten synnytyksen jälkeen saan piikin.

[QUOTE="Aloittaja";28823431]astrolabe: Miksi sait jo nyt sen piikin? Minä olen myös rh neg eikä minulle neuvolassa ole puhuttu mitään muuta kuin että sitten synnytyksen jälkeen saan piikin.[/QUOTE]

Jos on veristä vuotoa niin se annetaan varmuudeksi, näin ainakin Kättärillä. Pistos on voimassa 2 viikkoa eli en tartte sitä uudestaan, jos syntyy viimeistään lauantaina.

Siskon synnytys meni pari viikkoa yliaikaiseksi, seuraavana päivänä olisi ollut käynnistys kun synnytys lähti itsekseen käyntiin. Ei varmaan pysty päättelemään omasta synnytyksestä mitään siskon kokemukseen perustuen. Olisi kyllä kamalaa jos synnytys ei nyt lähdekään liikenteeseen ja tätä oloa saa kestää viikkotolkulla. Eihän tässä muuta, mutta en vain pidä tuosta veren tuhruttelusta vaikka kuinka synnärillä vakuuteltiin ettei se useinmiten ole vaarallista. Kun on kyseessä ensimmäinen lapsi, luonnollisesti pelkää että jokin menee vikaan kun ei itse ole ns. tilanteen tasalla.

Astrolabe: Pitääpä kysyä neuvolassa siitä piikistä. Täällä on vain hankalaa, kun neuvolassa ei ole yleensä lääkäriä ja äitiyspoli eri paikkakunnalla (ja synnytyssairaala vielä kolmannella). Pienen kylän "etuja"..

Ei siitä siskon synnytyksesä kyllä mitään päättelemään tosiaan pysty. Mulla itselläni on 3 synnytystä takana, joista 1. ja 3. poikkesivat toisistaan todella paljon. 2. ja 3. noudattivat melko samanlaista kaavaa, joskin se 3. oli siis 9 tuntia pidempi.

Ei hajuakaan, että miten/milloin tämä 4. tulee. Aika näyttää.

[QUOTE="Aloittaja";28823464]Astrolabe: Pitääpä kysyä neuvolassa siitä piikistä. Täällä on vain hankalaa, kun neuvolassa ei ole yleensä lääkäriä ja äitiyspoli eri paikkakunnalla (ja synnytyssairaala vielä kolmannella). Pienen kylän "etuja"..[/QUOTE]

Soittaisin sinuna äitipolille?

Mitä politiikkaa olette muuten noudattaneet särkylääkkeiden kanssa? Synnäriltä sanottiin, että voi ottaa Panadolia jos jomottelee. En käytä yleensäkään menkkakipuihinkaan särkylääkkeitä, koska ne tuntuvat lopettavan vuodon minulla kokonaan ja särkylääkkeiden käytön pitkittävän menkkojen kestoa. En ole siis ottanut nyt mitään, kun olen pystynyt nukkumaan (muutaman tunnin jännityksestä huolimatta). Päikkärit tosin voisi olla paikallaan neuvolakäynnin jälkeen.

[QUOTE="Aloittaja";28823490]Mitä politiikkaa olette muuten noudattaneet särkylääkkeiden kanssa? Synnäriltä sanottiin, että voi ottaa Panadolia jos jomottelee. En käytä yleensäkään menkkakipuihinkaan särkylääkkeitä, koska ne tuntuvat lopettavan vuodon minulla kokonaan ja särkylääkkeiden käytön pitkittävän menkkojen kestoa. En ole siis ottanut nyt mitään, kun olen pystynyt nukkumaan (muutaman tunnin jännityksestä huolimatta). Päikkärit tosin voisi olla paikallaan neuvolakäynnin jälkeen.[/QUOTE]

Olin Kättärillä seurannassa ja huoletta kantoivat grammasia paracetamoleja mulle 8 tunnin välein. Kotona en oo oikein ottanut, jos tuntunut, että pärjää ilmankin.

Ensimmäinen käynnistyi vesien menolla ja syntyikin siittä 7,5h tunnin päästä, toinen käynnistyi säännöllisillä supistuksilla, joita tuli koko yön, mutta aamua kohden kivuliaampia ja tiheemmin. Mulla oli kyllä molemmissa paikat valmiiksi jo kypsät, kohdunkaula lyhentynyt ja sormelle parille auki. Toisesta tuli limatulppa aika tasan viikko ennen synnytystä.

Ei mulla rusehtavaa mut kirkkaanpunasta+kipuja noin vrk ennen käynnistymistä ja samalla kamalasti limaa joten tulppa läks. Olin onneksi osastolla kun tuo vuoto+terävä kipu alkoi joten lekuri pääs heti kattomaan tilanteen. Kypsymistä se oli. Pari vrk ennen mulla oli aika kovaa menkkasärkyä koko lantion alueella, ei supistelua vaan särky ja jomotus. Supparit alko säännöllisinä ja 8h kotona oltua lähettiin kun väli noin 5min. Ei ne tihentyneet kauheasti kokoaikana ja pieleen meni.

Käyn nyt ensin siellä neuvolassa hoitajan luona ja kysyn tuosta piikki-asiasta samalla. Toivottavasti tekevät sisätutkimuksen, niin tietäisi vähän onko mitään tapahtunut kohdunsuulla. Vai jännitetäänkö tässä ihan turhaan.

eka raskaudessa oli kans noin (eikse saata olla se limatulppa) menin kuitenkin synnärille sillon ja en ollu ees hirveesti auennu et lapsi syntyki vasta seuraavana päivänä ku käynnistivät, muutenki oli jo yliajalla. toinen synnytys alko painen tunteel alapäässä ja sit illalla alko myös hennot supistelut jotka tiheni ja muuttu kivuliaaks yön aikana ja aamulla meniki lapsivedet..

Noniin, neuvolassa käyty. Hoitaja meinasi, ettei heillä ole terveydenhoitajilla tapana tehdä sisätutkimuksia. Kätilö jos on sattunut olemaan niin hän on tehnyt sitten. Rh negat- asiasta meinasi, että jos vuoto on ruskeaa (ei kirkaanpunaista), ei tarvitse piikkiä vielä. Jos vuoto kovenee tai muuttuu kirkkaammaksi, pitää kuulemma mennä sitten synnärille.

Tuo rusehtava vuoto on kuulemma hyvin normaalia synnytyksen lähestyessä, kun kohdunkaula alkaa valmistautumaan. Vauva oli laskeutunutkin hieman alaspäin, mutta en kävellessä huomaa ainakaan vielä mitään erikoisempaa vaappumista. Hoitaja meinasi, että jos hyvä tuuri käy vauva syntyy viikonloppuna. Yleensä kuitenkin näillä ennusmerkeillä viikon sisällä.

No, ei tässä sitten muuta kuin odotellaan että tulisiko "oikeita" supistuksia tai muita oireita. Johan tuo joutaisi syntyä :)

Yhtenä kappaleena edelleen, valitettavasti. Eilen ei tapahtunut oikein mitään, menkkamainen jomotuskin loppui. Muutama rusehtava tippa vuotoa oli. Supistuksia (kivuttomia, mahan kovettumisia) oli jonkin verran.

Tänään olen yrittänyt olla liikkeellä. Varsinaisesti kivulaista supistelua ei ole vieläkään, maha on kyllä melkein koko ajan kovana (tuntuu puristavana tunteena mahan ja rintakehän alueella, mahan pinta pinkeä, mutta varsinaista kipua supistelun aikana ei tosiaan ole). Alaselkä tuntuu siltä kuin se olisi hieman jumissa. Vauva liikkuu paljon, mielestäni ehkä enemmän jopa kuin aikaisemmin. Vatsa on ollut löysällä, mutta ei varsinaista ripulia ole ollut. Turvotusta on ollut jo kuukausia, nyt se on räjähtänyt oikein käsiin kun ilmat ovat olleet melko lämpimiä.

Tuo supistus-homma minua ihmetyttää. Olen käsittänyt että kivuttomat harjoitussupistukset kestävät joitakin minuutteja korkeintaan mutta minulla tuo mahan kovana oleminen saattaa kestää tunninkin. En tajua. Yritin selittää tästä neuvolassakin, mutta hoitaja meinasi vain että se ei ole silloin supistelua. Mitä se sitten on, jos maha on pinkeä ja sitä puristaa?

Olin jo niin innostunut, että nyt pääsee synnyttämään ja sitten ei tapahdukaan mitään. Nyt on vaan koko ajan epämukava olo kun se maha on jatkuvasti kovana. Äh..

[QUOTE="Aloittaja";28829965]Yhtenä kappaleena edelleen, valitettavasti. Eilen ei tapahtunut oikein mitään, menkkamainen jomotuskin loppui. Muutama rusehtava tippa vuotoa oli. Supistuksia (kivuttomia, mahan kovettumisia) oli jonkin verran.

Tänään olen yrittänyt olla liikkeellä. Varsinaisesti kivulaista supistelua ei ole vieläkään, maha on kyllä melkein koko ajan kovana (tuntuu puristavana tunteena mahan ja rintakehän alueella, mahan pinta pinkeä, mutta varsinaista kipua supistelun aikana ei tosiaan ole). Alaselkä tuntuu siltä kuin se olisi hieman jumissa. Vauva liikkuu paljon, mielestäni ehkä enemmän jopa kuin aikaisemmin. Vatsa on ollut löysällä, mutta ei varsinaista ripulia ole ollut. Turvotusta on ollut jo kuukausia, nyt se on räjähtänyt oikein käsiin kun ilmat ovat olleet melko lämpimiä.

Tuo supistus-homma minua ihmetyttää. Olen käsittänyt että kivuttomat harjoitussupistukset kestävät joitakin minuutteja korkeintaan mutta minulla tuo mahan kovana oleminen saattaa kestää tunninkin. En tajua. Yritin selittää tästä neuvolassakin, mutta hoitaja meinasi vain että se ei ole silloin supistelua. Mitä se sitten on, jos maha on pinkeä ja sitä puristaa?

Olin jo niin innostunut, että nyt pääsee synnyttämään ja sitten ei tapahdukaan mitään. Nyt on vaan koko ajan epämukava olo kun se maha on jatkuvasti kovana. Äh..[/QUOTE]

ei se mahan kovettuminen ole sitä ihan oikeaa supistelua,mulla tuollaisia oli jo rv 20 alkaen.Tosin eivät muutamaa minuuttia kauemmein.Alku supistelut tuntuu sisällä sellasina kivuttomina kouristuksina jotka sitten muuttuu kivuliaiksi kun synnytys käynnistyy.Niitä ei voi olla huomaamatta.

Viimeyön vietin synnärillä sitten ja tadaa- kotona taas eikä vieläkään vauvaa! Ihan pkeleen turhauttavaa alkaa olla tämä homma.

Eilen maha oli tosiaan koko päivän taas ihan kivikova ja illasta alkoi ahdistamaan henkeä niin ettei levossakaan saanut kunnolla henkeä. Kaveri sitten pakotti lähtemään käymään siellä päivystyksessä. No, se hengenahdistushan oli supistamista. Näkyi käyrillä ihan kunnon kiekuroina noin 10min välein, kestivät pitkästi toista minuuttia. Silloin tajusin että mahan laatikkomaiseksi meno oli sitä supistamista. Mielestäni supparit eivät sattuneet mitenkään mielettömästi, menkkamaista särkyä oli käyrän huipuilla+ hengenahdistus paheni. Paikat olivat pehmenneet, mutta en ollut auki. Yön makasin sitten osastolla odotellen ja torkkuen, josko jotain tapahtuisi. Aamuun mennessä ne supistukset olivat melkolailla kadonneet kuten myös hengenahdistus.

Aamupalan ja suihkun jälkeen käveleskelin ja suppareita tuli jonkin verran mutta ei kätilön mielestä tarpeeksi ja riittävän kovia/usein. Toimitettiin sitten kotiin jatkamaan harjoituksia. En käsitä miten tämä yhden lapsen teko voi olla näin hidasta hommaa.....

Pyydäpäs miestä tekemään sinulle jalkahieronta eli hieromaan kaikkialta jalkapohjasta paitsi isovarpaan ja sen viereisen välistä (siinä sijaitsee "istukan irrotuspiste"). Tämä (ja seksi ja sauna) vanhan kätilön neuvo käynnisti minulla synnytyksen.

Onnea matkaan!

Saattaa mennä useampi päivä ennenkuin mitään kunnolla tapahtuu,ja sitten kun synnytys saadaan käyntiin voi mennä avautumisessa myös äkkiä vuorokausi tai jopa kaks! riippuen millainen tilanne on lähtiessä :/ se vaan on monesti ensimmäisen kohdalla työtä ja tuskaa ja odottamista :/ Tsemppiä,kyllä se vauva joskus syntyy vaikkei sitä millään malttais odottaakkaan!!

Yhteistyössä