ruskea vuoto+alkuraskaus: MITÄ?

  • Viestiketjun aloittaja huolestunut
  • Ensimmäinen viesti
huolestunut
Apua....
olen vasta raskaana 9. vk. Olen vuotanut jotakuinkin pari viikkoa ruskeaa vuotoa, ei mitenkään runsaasti, mutta pitää olla ainakin pikkuhousunsuoja. Välillä vuoto on vähäisempää, loppuukin melkein, mutta sitten taas kiihtyy...
Vuoto on vähän sellaista, kuin kuukautisten loppuessa.

Olin jo asiasta tutkittavanakin, mutta syytä ei vuodolle löytynyt. Kohdussa ei ollut ainakaan silloin mitään verenpurkaumia ja pikkuinen alkiokin siellä pötkötteli ja sydän löi.

Eilen tuli vuodon mukana yhtäkkiä sellainen limaklönttikin....joka tietysti pelottaa vielä enemmän.

Koin keskenmenon juuri ennen tätä raskautta, mutta jo 6. viikolla.
Minulla on yksi lapsi ennestään.

Kärsin myös erittäin huonosta olosta ja oksentelen ja yökkäilen jatkuvasti, olen toivottoman väsynyt ja juoksen pissalla koko ajan. Raskausoireet ovat siis ainakin tavallaan vahvat.... Sairaslomalla olen. Mitään kipuja minulla ei ole ainakaan vielä ollut.

Mutta - onko kellään siis vastaavaa kokemusta/tietoa tällaisesta,mistä se voisi johtua?
Pelkään kovasti pienen vauvanalun puolesta.

Kunpa tämä vuoto loppuisi, kyllä tämän pahoinvoinnin kestää....

Auttakaa,jos vain voitte, pliiiiis.
 
huolestunut
No kun minä siis kävin jo lääkärissä 4 pv sitten. Alkiolla oli kaikki hyvin ainakin silloin, kun ultrattiin, eikä ollut verenpurkaumia kohdussa.
Vuoto ei ole muuttunut mihinkään suuntaan, ei loppunut muttei pahentunutkaan.

Verensekaistakaan se ei ole, vaan ruskeaa. Ei kipuja.

Kun sain keskenmenon, muuttui ruskea vuoto todella nopeasti veriseksi. Nyt tätä vaan jatkuu ja jatkuu, mutta ainakin vielä maanantaina oli kaveri mahassa siis hengissä.
 
huolestunut
Nostan vaan tätä vähän....

jotenkin on niin surullista, että ainoa kommentti on ""negatiivinen"", vaikka ehkä se sitten on odotettavissa....

eikö siis kellään muulla kokemusta asiasta? positiivista tai negatiivista?
 
kohtalotoveri
Tietääkseni niin kauan kuin vuoto ei ole verinen ja sisällä hyytymiä, kaiken pitäisi olla normaalia. Tietysti poikkeuksiakin on, mutta ei nyt lähdetä maalaamaan piruja seinille.

Olen itse 8 viikkoa raskaana ja myös minulla on ollut koko ajan vähäistä ruskeaa vuotoa. Myöskin muut oireeni ovat hyvin samanlaisia kuin sinulla.

Otin sitten omatoimisesti asiasta selvää ja esim netistä löysin että 1/3:sta raskaana olevista naisista ilmenee ruskeaa vuotoa. Eräästä raskausajasta kertovasta kirjasta luin kuinka 4 lasta synnyttänyt kertoi hänellä olleen joka raskauden aikana veristä vuotoa ja silti kaikki meni hyvin.

Tsemppiä ja hyvää alkuraskautta!
 
Eerika
Mulla oli ihan sama tilanne eli tuli ruskeata vuotoa alkuraskaudessa. Minäkin kävin hädissäni lääkärillä, jossa todettiin että kaikki on hyvin (syke löytyi yms), joskus on vaan tollaista ns. selittämätöntä vuotoa. Eli kun olet jo nähnyt vaavin ja sykkeen, niin kaikki on varmaan ihan hyvin. Mulla loppui se ruskea vuoto tossa 9 rv paikkeilla ja kaikki on mennyt tosi hyvin nyt ainakin toistaiseksi (nyt 16+6). Tiedän, että on kauhea paniikki päällä mulla oli myös (minulla oli myös keskenmeno rv 6, joten se lisää paniikkia). Silloin kuitenkin alun ruskea vuoto muuttui nopeasti veriseksi.

Toivottavasti kaikki menee hyvin!Tsemppiä!
 
tsemppiä!
Minusta sinun kannattaisi käydä vielä uudelleen ultrassa, sillä minuakin alkoi huolestuttaa tuo limaklöntti. Itselläni se on tarkoittanut keskenmenoa, kokemusta neljästä :(. Mutta on minulla yksi raskaus onnistunutkin, vaikka moneen kertaan tuli siinäkin raskaudessa sitä ruskeaa vuotoa alussa. Käyhän vielä lekurissa ja häntä pystyyn!
 
huolestunut
Sydämellinen kiitos teille, jotka vastailitte.
Koitan täällä tsempata ja rauhoittua. Tuntuu vaan niin hölmöltä, että vuotaa ""jotenkin ja jostakin"" aivan selittämättömällä tavalla.

Olis pitänyt varmaan muuten kirjoittaa, että se limaklöntti oli kirkasta limaa ja sitä ruskeaa vuotoa. Kyseessä ei ollut minusta mikään ""kunnollinen"" verinen klöntti.

Kaipa muuten luulis, että jos keskenmeno tulis, niin tää vuoto muuttuis aika pian veriseksi. Tai en mä tiedä.
 
mehu
Hei,

ikävää että joudut olemaan huolissasi. Mutta sinulla kuitenkin siinä mielessä hyvä tilanne, että ultrassa näkyi jo syke - se on jo hyvä merkki kuitenkin!!

Tuosta ruskean vuodon kestosta - minulla oli samanlainen tilanne, ruskeaa vuotoa kesti minulla noin viikolta 5-3 tuonne viikolle 9+5, jolloin se vasta muuttui veriseksi, ja todettiin keskeytynyt km.

En todellakaan halua pelotella, sinulla tosiaan paljon parempi tilanne, koska sikiösi on jo isompi (minä kävin ultrassa n. 6+2, silloin ei syke vielä näkynyt, muuten oli kaikki ok - pian sen jälkeen km on kuitenkin jo tapahtunut, arvelisin vkon 7 alkua).

Eli koeta vaan tosiaan rauhoittua siellä - ja jos vielä muutaman pvn päästä huolestuttaa, niin soittele vaikka neuvolaan ja yritä ruinata ylimäääräinen ultra-aika - tai käy yksityisellä.

Paljon tarrasukkia vaaville ja lämpimiä ajatuksia sinulle!
 
Piukki
Mullakin on ollut ruskeaa vuotoa ja myös veristä. Tosin ei oo tullut suojaan asti kovinkaan, vaan lähinnä pyyhkiessä. Tätä kesti 1,5 viikkoa. Nyt on muutama päivä ollut ilman vuotoja, rv 8+1. Vauvalla kaikki hyvin, kävin pari päivää sitten ultrassa.

Mietin vaan, että kun olet nyt rv 9 niin sullahan saattaa olla menkkojen aika? Jospa nuo vuodot ja klöntti jotenkin johtuisi siitä...?

En usko, että on aihetta huoleen ellei vuoto runsastu ja muutu veriseksi. Ota rauhallisesti ja seuraa tilannetta. Voithan käydä taas jossain vaiheessa lääkärillä jos tulee vielä jotain klönttejä tms outoa. Toivottavasti kaikki menee hyvin!
 
hei
Hei!

Pistäydyin tänne katsimaan, vaikka en edes ole raskaana. Siskollani oli kuitenkin vuotoa 9. viikolle asti ja yhden kerran oli tullut aivan kirkasta vertakin kuukautisten malliin, mutta siellä se vaavi vain pysyi ja on nyt 2,5v. Lääkäri kysyi ekaksi, että onko vielä raskausoireita, kuten rinnat arat, että oireet kuulemma (?) loppuu keskenmenon tapahduttua.

Tsemppiä!!
 
Sanna
Niin, toivon sulle parempaa onnea, itselläni tuli keskenmeno juuri, oli 6+5. Alkoi ruskehtavalla ""tuhrulla"" ja sitte muuttu pelkäksi vereksi. :'(! Tuhrua oli vajaa viikko. Ennestään mulla 2 lasta, ei keskenmenoja ym. Voihan tuo olla ""normaalia"" joten huolet pois. Joillainhan tulee menkatkin vaix ois raskaana.
 
Pinja
Moi!

Mulla oli samanlaista vuotoa ja välillä limansekaista aina viikolle 13 asti...kolmesti ultrattiin ja muutenkin tutkittiin, mutta mitään syytä ei löytynyt;)
Joten eiköhän vaavil kaikki hyvin ole!
Onnellista odotusta!;)
 
k74
Heippa!

Mulla menossa nyt 10+0. Viime viikolla aivan yhtäkkiä alkoi verinen vuoto, tuli melkein hulvahtamalla. Siis kunnon verta, ei mitään ruskeaa. Soitin pkl:lle ja sinne pääsin samana päivänä. Sanoivat, että kun seurannassa sydän sykkii ja kiinnittymispaikka on ok, niin voi tulla jostain kumman syystä välillä tällaista vuotoa. Kohdun sisällä minulla ei ollut onneksi hyytymiä. Ja että vuoto voi jatkua pienessä määrin vielä tämän viikon. Nyt minut on ultrattu tähän mennessä 3 kertaa.

Toki olen vieläkin järkyttynyt ja seuraan vainoharhaisesti wc-paperia ja pönttöä. Toivon todellakin parasta, sillä raskaus ei alkanut helposti...

Toivotaan, että kaikki sujuu kaikilla hyvin!
 
ap
Hipps!

Ajattelin käydä kurkistamassa täällä jälleen.
Pieni vuotelu on jatkunut edelleen, väri on nyt vaaleanruskeaa....ja välillä hieman tummempaa.
Raskaana siis edelleen, oksentelen kuin mikäkin. Nyt on viikkoja 10+3. Voi, toivottavasti vauvanalku pitää tiukasti kiinni....

Oli ihana lukea iloisiakin viestejä, mutta tottakai on hyvä pitää myös todellisuus ja sen mahdollisuus, että jotain vielä sattuu, mielessä.

Ai niin, viime viikolla kuuluivat jo sydänäänetkin neuvolassa dopplerilla!

Koitan ottaa iisisti ja odotella......
Halauksia teille kaikille!
 
AnLe
Poikkean vähän aiheesta mutta minulla on nyt 2kk kuukautiset myöhässä ja ei ole ala vatsakipuja ei mitään ja silti raskaustesti negatiivinen. Ruskeaa vuotoa on tullut mutta todella vähän. Minulla on en tuudestaan yksi keskenmeno joka oli marraskuussa 2009 vuonna. En tiedä mitä teen. Olen vasta 18 vuotias. Osaako minua joku auttaa ja kertoa mitä kannattaa tehdä?
 
Vierailija
Jos testi on negatiivinen (voithan käydä vielä verikokeella todentamassa sen), niin kyllä ne kuukautiset sieltä ajan kanssa ilmaantuu. Km on aina kropalle kova pala.
 
janitaÄ
alkanut perjantai aamuna ruskeanverisellä vuodolla ja vähän alavatsa kivuilla, eilen oli sama juttu ,mutta muuttui verisemmäksi ja tuli ihan klönttejäkin. Olen nyt tosiaan 7+0vkl. raskaana ja tänään olen ravannut vessassa (seuraamassa vuodon tilannetta) ja surffannut eilisestä lähtien netissä etsimässä kyseisestä aiheesta tietoa. Tänään ollut onneksi hyvin vähäistä vuotoa, että riittää pelkkä pikkuhousunsuoja. Silti vähän peloissani että näinkö on kesken mennyt kun viikko sitten lauantaina mieskin kuollut etten ole sitte stressanut liikaa. Myös ristiselässä on vihlovaa kipua tänään ja eilen ollut, joka sitten vihloo pakarasta alaspäin. toivottavasti huomenna selviäisi ultrassa että onko kaikki hyvin. Pelottaa tämä epätiedossa oleminen. =/
 
nompie
Epäillään että olisin raskaana poikaystävän kanssa, halutaan lasta ja päätettiin että jos ei onnistunu nyt niin ens kerralla.. odotellu vaan että pääsis raskaustestin tekee. Sukupuoli yhteydestä ei ole kuin 3 päivää ja tänään muutama tunti sitten alkoi ihan mieletön ruskea vuoto.. yritin ettiä netistä tietoa että mitä se vois olla ja löysin tän sivuston. Ja tää EI ole mitään niukkaa vuotoa.. tätä tulee, ja paljon. Mitä tää vois olla? Se ei ole verta , se on tumman ruskeaa...
 
siukku
Epäillään että olisin raskaana poikaystävän kanssa, halutaan lasta ja päätettiin että jos ei onnistunu nyt niin ens kerralla.. odotellu vaan että pääsis raskaustestin tekee. Sukupuoli yhteydestä ei ole kuin 3 päivää ja tänään muutama tunti sitten alkoi ihan mieletön ruskea vuoto.. yritin ettiä netistä tietoa että mitä se vois olla ja löysin tän sivuston. Ja tää EI ole mitään niukkaa vuotoa.. tätä tulee, ja paljon. Mitä tää vois olla? Se ei ole verta , se on tumman ruskeaa...
Mulla on melkein täysin sama homma kun sulla... päätettiin poikaystävän kans koittaa ekaa lasta vaikka ollaan sovittu että vasta keväämmällä... oon joulukuusta asti ollu syömättä pillereitä, menkat on tullu ihan normaalisti eikä vielä edes myöhässä, mutta viikonloppuna alko ruskee vuoto ja päätettiin silti koittaa... vuoto vaan jatkuu(alkanu vähä hiipuun, klönttejäki tulee välillä) muutama päivä tosiaan vasta yhdynnästä, närästää melki kokoajan, muita oireita ei sit kauheemmin ookka (et voi olla että kuvittelen vaan)

luin netistä et kun on lopettanu pillerit niin ruskee välivuoto on ihan normaalia menkkojen välissä.. en kuitenka ihan viä testiäkä tee ku näin alussa on ja jos on noin että on ihan normaalia vuotaa ruskeeta pillereitten jälkeen, ni en ihan heti oo juoksemassa lääkäriinkä. kauheesti toivotaan lasta mutta katsotaan nyt miten tää tästä lähtee.. ja tsemppiä teillekkin..
 
Viimeksi muokattu:
Liinu
Itselläni alkoi toissapäivänä ruskea vuoto, lueskelin juttuja netistä ja toivoin että kuulun vain näihin 1/3, joilla vuoto ihan harmitonta. No, itselläni eilen sitten tuli ihan selvää vertakin ja tänään sitten verta oikein kunnolla, aivan kuin kuukautisten ekoina päivinä. Tänään ultrattiin ja todettiin keskenmeno. Viikkoja oli 11+4. Tuntuu nyt tosi surulliselta..
 
Viktoria
Itselläni alkoi toissapäivänä ruskea vuoto, lueskelin juttuja netistä ja toivoin että kuulun vain näihin 1/3, joilla vuoto ihan harmitonta. No, itselläni eilen sitten tuli ihan selvää vertakin ja tänään sitten verta oikein kunnolla, aivan kuin kuukautisten ekoina päivinä. Tänään ultrattiin ja todettiin keskenmeno. Viikkoja oli 11+4. Tuntuu nyt tosi surulliselta..
Otan osaa, Liinu... Mulla on ollut 3 keskenmenoa, tosiaan en kertakaa päässy niin pitkälle, rv 4-7 kaikki kolme ovat tapahtuneet. Vain tokalla oli ruskea vuoto, muuten heti verta tuli. Nyt taas kerran ruskea vuoto. rv 5+1. Ultraan vastaa maanantaina. En tiedä selviänkö siihen asti... Toivon silti että elämäni valo pysyis sisällä. Otin saikun ja makaan kellon ympäri sängyssä, syön lugesteronia ja rukoilen.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä