Ruskea vuoto

  • Viestiketjun aloittaja .........
  • Ensimmäinen viesti
uusi palstalla
Sama ongelma minullakin, tuo ruskea vuoto. Lopetin pillerit noin vuosi sitten syötyäni niitä kymmenen vuotta (parikymppisestä kolmikymppiseksi). Kuukautiskierto on ollut suhteellisen säännöllinen myös pillereiden lopettamisen jälkeen, vaikka muuten onkin ollut hormonihäiriöitä (aknea yms.). Nyt minulla on jo kolmatta päivää vähäistä ruskeaa vuotoa. Tämä alkoi 2 viikkoa edellisten kuukautisten loppumisen jälkeen. Vatsaa nipisteli kovasti eilen ja toissapäivänä, mutta nyt ei enää.

En usko olevani raskaana, siellä käytämme aviomieheni kanssa kondomia. Meillä ei myöskään ole sukupuolitauteja, ainakaan testien mukaan (testattu alle vuosi sitten, ja olemme uskollisia).

Olenkin miettinyt, että voiko tuo vuoto liittyä ovulaatioon? Outoa vain, ettei moista ole koskaan ennen ilmennyt.
 
uusi palstalla
Alkuperäinen kirjoittaja uusi palstalla:
Sama ongelma minullakin, tuo ruskea vuoto. Lopetin pillerit noin vuosi sitten syötyäni niitä kymmenen vuotta (parikymppisestä kolmikymppiseksi). Kuukautiskierto on ollut suhteellisen säännöllinen myös pillereiden lopettamisen jälkeen, vaikka muuten onkin ollut hormonihäiriöitä (aknea yms.). Nyt minulla on jo kolmatta päivää vähäistä ruskeaa vuotoa. Tämä alkoi 2 viikkoa edellisten kuukautisten loppumisen jälkeen. Vatsaa nipisteli kovasti eilen ja toissapäivänä, mutta nyt ei enää.

En usko olevani raskaana, siellä käytämme aviomieheni kanssa kondomia. Meillä ei myöskään ole sukupuolitauteja, ainakaan testien mukaan (testattu alle vuosi sitten, ja olemme uskollisia).

Olenkin miettinyt, että voiko tuo vuoto liittyä ovulaatioon? Outoa vain, ettei moista ole koskaan ennen ilmennyt.
Jatkoa: Tuota ruskeaa vuotoa kesti tasan viikon, ja sen jälkeen eli tänään alkoi normaali kuukautisvuoto. Outoa.

 
MollaRape
Minulla on ollut tässä n. 10 kk ajan ruskehtavaa välivuotoa, ja kysyin siitä gynekologilta. Hän sanoi sen olevan ihan normaalia ovulaatiovuotoa. Samalla kyllä tarkistettiin, ettei ollut mitään tulehdusta tms. Ihmettelin, miksi se on alkanut niin yhtäkkiä, kun aiemmin ei ole ollut mitään tuollaista (olen 22). Kuulemma siinäkään ei ole mitään outoa, koska elimistö ja hormonitoiminta muuttuu iän myötä. Eli välttämättä ruskea vuoto ei ole merkki mistään vaarallisesta, vaan kehon normaalia toimintaa.
 
ats
hei. Alotin pillerit vähän yli viikko sitten ja heti, kun menkat oli loppunut on tullut ruskeaa valkovuotoa, ei kovin paljoa kuitenkaan ja mielestäni se ei haise kovin pahallle, mutta välillä minusta tuntuu, kuin alapäätäni kutittaisi, mutta aloin miettimään, että onko koko juttu ´vain korvieni välissä, koska ressaan kamalasti. ennenkuin menkat alkoivat ressasin niitä aivan hirveästi ja ne alkoivatkin noin 5 päivää myöhässä, mutta syynä luultavasti se, että ´jouduin syömään jälkiehkäisy pillerin.
 
NTU
Olen syönyt pillereita reilu puolitoista vuotta ja olen nyt 18 vuotias. Noin kaksi viikkoa sitten "huomasin" alavastassa kipua, aivan samanlaista kuin menkkojen aikana ja kipua saattoi olla muutaman kerran päivässä. Otin viimeisen pillerin viime sunnuntaina ja kivut loppuivat, menkat tulivat normaalisti, mutta vuoto oli vähän rusehtavaa välillä ?? voivatko kipu ja tämä punaisenruskea vuoto liittyä toisiinsa. Ajattelin syödä vielä toisen laatan pillereitä ja katsoa tuleeko kipu uudestaan. Käytämme poikaystäväni kanssa yleensä myös kortsua.
 
mikäköhän on!
Olen 17-vuotias, en ole koskaan harrastanut seksiä enkä käytä e-pillereitä.
Ruskeaa vuotoa on ilmennyt aina silloin tällöin viimeisen viiden kuukauden ajan. Vuotoa esiintyy yleensä muutamasta päivästä viikkoon, yleensä kuukautisten jälkeen, jotka eivät kylläkään ole kovin säännölliset. Vatsaan ei satu, mutta vuoto muistuttaa hajultaan kuukautisvuotoa. Onkohan kyse vakavastakin asiasta?
 
kaisa¤¤
niin, tiedoksi vaan kaikille, että pillerien käyttäjillä ei tapahdu ovulaatiota eikä munasolun irtoamista ollenkaan, eli siihen ilmiö ei liity. Olen kuullut, että luonnollinen ovulaatio aiheuttaa mm. testosteronipiikin naisen elimistössä kyseiseen aikaan, mutta välivuodoista en ole kuullut. Pillerien käyttäjillä testosteroni on olematon.
 
tietoa löytyy!
Ruskea vuoto tulee kuulemma siitä, että kun valuu muutamia tippoja verta hitaasti, niin veri värjäytyy vaginassa olevilla bakteereilla yms, joten tipat näkyvät ruskeina. Sama saattaa käydä aamuisin kun herää ja pyyhkii alapäätä vessakäynnin jälkeen, jolloin vaginassa "makaamassa" olleet veritipat pääsevät vihdoin ulos. Itselläni on tuota ruskeaa vuotoa ollut alusta lähtien, mutta erityisesti ekan vauvan syntymän jälkeen (ilmeisesti vähäisetkin veret tulevat helpommin ulos kuin aiemmin).

Mulla ikää on jo 40-v ja gyne sanoi, että jo tämän ikäiselle voi tulla välivuotoja tai muita häiriötekijöitä, jolloin tiputtelua voi tulla muulloinkin kuin juuri kuukautisia ennen tai sen jälkeen.
 
''''''''''''''''''''
Alkuperäinen kirjoittaja rrr:
Alkuperäinen kirjoittaja Larah:
mitäs jos menkkoja ei kuulu ja alkaa vain tämä ruskea vuoto?. (menkat jo 5päivää myöhässä) voinko olla raskaana..
Sulla on menkat, mutta hyvin niukat vain tällä kertaa.

Tuossa tapauksessa saattaa olla mahdollista myös, että olet raskaana ja tuo on kiinnitysvuotoa.
 
mitähän nyt
Itellä ollu muutaman päivän ruskeaa valkovuotoa, väliin vähemmän ja väliin enemmän. Mietityttää mistä tuo mahtaa johtua, kun olen alle 2kk sitten käynyt itseni tarkistuttamassa ja poikaystäväkin on täysin puhtoinen pulmunen.. Menkkojen pitäisi saapua tuossa neljän-viiden päivän päästä, joten voiko liittyä niihinkin?

Aloitin e-pillereiden syönnin uudestaan, toista kuukautta nyt. Alotin ekan liuskan syömisen niin että siirsin samalla kuukautisia, joten voiko liittyä siihen?
 
kohtalotoveri
Minulla myös on esiintynyt nyt parin päivän ajan ruskeaa vuotoa. Koskaan aiemmin en ole vastaavaa havainnut. Söin e-pillereitä kolmen kuukauden ajan ja lopetin, sen jälkeen on ollut yhdet kuukautiset ja viikon päästä pitäisi alkaa seuraavat. Tuntuu kuitenkin olevan melko normaalia kyseinen vuoto.
 
Jookos.
joops, eli mullakin on ollut rusehtavaa vuotoa menkkojen välissä. harrastin seksiä n. 2-3 päivää sitten, tuskin johtuu siitä? menkat loppuivat alle viikko sitten. olen 16vuotias, enkä haluaisi lähteä lääkäriin tai gynelle, vaikka se olisi vissiin ihan paikallaan. jotenkin vain ahdistaa semmoset. niin se ruskea vuoto alkoi tänään, eli sitä ei tule aina. voiko olla tulehdus? vai onko tulehduksissa jatkuvaa ruskeaa vuotoa? minulla sitä tulee yleensä 2-3 päivän ajan, ei ole mitään kipuja. ei minulla vuosi sitten vielä tällaisia vaivoja ollut, joten pikkuisen pelottaa :/
 
KIva hei
Minulla on myös! olen 5 vuotta syönyt pillereitä (Meliane, Yasmin, ja nyt Diane nova) Ennen oli välivuotoa, mutta tämä ruskea, limaisen oloinenm hajuton vuoto vaivaa. Syön nyt toista listaa peräjälkeen, ja olen siitä syönyt noin 10 pilleriä. kaippa täytyy soittaa neuvolaan heti huomenna.
 
KIva hei
Minulla on myös! olen 5 vuotta syönyt pillereitä (Meliane, Yasmin, ja nyt Diane nova) Ennen oli välivuotoa, mutta tämä ruskea, limaisen oloinen hajuton vuoto vaivaa. Syön nyt toista listaa peräjälkeen, ja olen siitä syönyt noin 10 pilleriä. kaippa täytyy soittaa neuvolaan heti huomenna.
 
help!!
Hei!

Minulla on tullut ruskeaa vuotoa nyt 14 pv. Kysyisin, että voiko tämä enää olla "normaalia" vai onko kyse jostakin esim.myoomasta? Mikä sairaus voi aiheuttaa tällaista oiretta? olen 30 v. Minulla on ollut 4 kk sitten kohtutulehdus (synnytyksen jälkeen). Vuoto ei kuitenkaan haise eikä ole pahempia kipuja kuin sellainen tunne vatsassa kuin kuukautisten aikana. Voiko kuukautisvuoto olla ruskeaa ja kestää 14 pv? Välillä vuoto on ollut aivan tummanruskeaa, melkein mustaa ja välillä vaaleanruskeaa, limaista.

Aion huomenna ottaa yhteyttä lääkäriin. Tyhmä kysymys; Otanko yhteyttä gynekologiin vai pitääkö mennä päivystyksen kautta vai miten?

Olen syönyt Cerazette-pillereitä 2 kk, nyt ollut syömätä 2 vk. Voiko tämä johtua siitä?Voiko tämä olla siis normaalia ja odottelen vuodon loppumista vai otanko yhteyttä lääkäriin huomenna?

Auttakaa, kiitos :)
 
herpy
Moips, tässä lääkäri epäili herpestä (huomenna labra), mutta nyt on jotain rusehtavaa vuotoa. Menkkojen kyllä pitäisi alkaa ihan muutaman päivän sisään, mutta ei normaalisti ole mitään tämmöisiä vuotoja. voiko olla, että mahdollinen herpes on jotenkin "sotkenut alakertaa" ja siksi tuo ruskeahko tavara?

Olen netisyt, ei suuseksiä tms. en käytä e-pillereitä jne.
 
glldjf
Minullakin sama ongelma. Olen syönyt pillereitä 4 vuoden ajan ja huolestuin nyt kun ruskeaa vuotoa on tullut noin päivän verran, mutta pilleri taukoon on vielä 13pv. Klamydia tuskin on kun se on testattu juuri... voiko viitata muihin sukupuolitauteihin? Ei kyllä niitäkään pitäisi tietääkseni kovin mahdollista olla, mutta eihän sitä koskaan tiedä :O
 
fdsdfgsdfg
En syö pillereitä, mutta mulla on usein muutaman päivän - viikon ajan ruskeaa vuotoa ennen varsinaisten menkkojen alkamista. Mitään kipuja ei ole eikä vuoto haise. Mistähän johtuu, onko kukaan käynyt saman asian vuoksi lääkärissä? En itse viitsisi mennä kun tuskin tuo mitenkään haitallista on.
 
Guije
Näemmä hyvin yleisiä kaikenlaiset häiriöt vuodossa.

Itselläni on aiemmin ollut hiivatulehdus ja tunnistin oireet jo aiemmin kesällä, mutta muutama kuukausi olikin oireetonta, joten unohdin koko asian, kunnes nyt viikon sisään on ilmennyt voimakasta kutinaa ja runsasta, kokkareista vuotoa, jotka ovat tyypillisiä hiivatulehduksen oireita.

Apteekissa kuitenkin kuulin, että opiskelemassani Euroopan maassa hiivalääkkeille tarvitaan resepti, joka on tapauksessani hyvin ikävää, kun lääkärimaksujen kanssa on tullut taisteltua ennenkin. Käsittämätöntä ettei hiivalääkkeet ole täällä ilman reseptiä kuin Suomessa myös siksi, että googlettamani tiedon mukaan jopa 75 %:lla naisista on hiivatulehdus vähintään kerran elämänsä aikana! Ja jopa 50 % enemmän kuin kerran.

No, eilen vuoto vaihtui kuitenkin myös rusehtavaksi, mutta on edelleen kutiavaa. En tiedä vieläkö tämä voi kuulua hiivatulehduksen oireisiin. Papakoe alkusyksystä oli negatiivinen eli vakavaa tämän ei pitäisi olla. Ei kai silti auta, vaan lääkäriin on mentävä.
 
ioioioioi
Jos harrastaa rajua seksiä (tai vaikka dildon kanssa), niin limakalvot voivat vaurioitua, jolloin tulee hieman verta. Sen haavan paraneminen voi myös aiheuttaa pientä tiputtelevaa vuotoa, joka tulee ulos ruskeana vuotona (= hitaasti valuva veri värjäytyy valkovuodon kanssa ruskeaksi).
 
:(
Alkuperäinen kirjoittaja Guije:
Näemmä hyvin yleisiä kaikenlaiset häiriöt vuodossa.

Itselläni on aiemmin ollut hiivatulehdus ja tunnistin oireet jo aiemmin kesällä, mutta muutama kuukausi olikin oireetonta, joten unohdin koko asian, kunnes nyt viikon sisään on ilmennyt voimakasta kutinaa ja runsasta, kokkareista vuotoa, jotka ovat tyypillisiä hiivatulehduksen oireita.

Apteekissa kuitenkin kuulin, että opiskelemassani Euroopan maassa hiivalääkkeille tarvitaan resepti, joka on tapauksessani hyvin ikävää, kun lääkärimaksujen kanssa on tullut taisteltua ennenkin. Käsittämätöntä ettei hiivalääkkeet ole täällä ilman reseptiä kuin Suomessa myös siksi, että googlettamani tiedon mukaan jopa 75 %:lla naisista on hiivatulehdus vähintään kerran elämänsä aikana! Ja jopa 50 % enemmän kuin kerran.

No, eilen vuoto vaihtui kuitenkin myös rusehtavaksi, mutta on edelleen kutiavaa. En tiedä vieläkö tämä voi kuulua hiivatulehduksen oireisiin. Papakoe alkusyksystä oli negatiivinen eli vakavaa tämän ei pitäisi olla. Ei kai silti auta, vaan lääkäriin on mentävä.
Minullakin oli kutinaa ja kokkareista vuotoa hetkisen ajan, ei kuitenkaan jatkuvasti (niinkuin viimeksi kun oli hiivasienitulehdus). Ajattelin, että hoidetaan nyt vaikka ei paljoa oireita olekaan (poikaystävänkin takia, ettei hän saa sitä). No, eilen illalla laitoin tuon tabletin ja tänään sitten vuodan ruskeaa vuotoa.. Vähän huolestuttaa.. Menkkoihinkin on vielä puolitoista viikkoa ainakin aikaa.. Pitänee vain kai katsoa mihin suuntaan se tästä kehittyy vai loppuuko vuoto tähän päivään..
 
mie.
joo, mitä tämä vois olla? Itselläni on tullut ruskeaa vuotoa ennen kuukautisten alkua, mutta sitä myös alkoi tulemaan kuukautisten jälkeenkin ... ;/ vähän pelottaa että jos jokin sukupuolitauti olisi ;o .. olen vaan ihminen joka välttää lääkäreitä viimeseen asti .. kai se on pakko kohta mennä jonnekkin testeihin ihan varmuuden vuoksi . Onko kenelläkään ollut tälläistä?
 

Yhteistyössä