Ruskea vuoto

  • Viestiketjun aloittaja .........
  • Ensimmäinen viesti
apua tarvitseva
Alkuperäinen kirjoittaja epätietoinen;10687609:
olen 15-vuotias tyttö ja menkat on ollu nyt poissa 2kk. noiden 2kk:n aikana on tullu kaks kertaa sellasta ruskeaa vuotoa yhden päivän ajan. alapää ei kirvele tai kutise. oon neitsyt. mitä tää voi olla? voiko olla jtn vakavaa? en oo laihduttanut tms. menkat alkoivat noin 1,5 vuotta sitten (olin silloin 13)

jooo, oon 13-vuotias, myöskin tyttö :DD ja mullakin ollut samaa abt. 1kk ajan päivittäin koko ajan niukasti tiputellen semmosta "limaa" koostumukseltaan. ja tosiaanki päivittäin sitä valuu, pitää olla aina pikkuhousun suoja, kun sotkee alkkarit heti. menkat alko noin 1,5kk sitten, kerran kerenneet olemaan. enkä viittis kertoo äidille tms. ja lääkäriin en haluaisi o;.
 
Pitäskö huolestuu.
Oon 13 wee tyttö ja menkat ei oo alkanu, mutta valkovuoto on.
Mulla tuli noin 2 viikkoo sitte rusehtavaa vuotoa, se kesti noin 2 päivää ja setten lpoppu.
Aattelin vaa et se on normaalii, mut nyt se alko uusiks ja sitä on tullu jo viikon.
Onko se joku tulehdus vai viittaako se menkkojen alkamiseen???
En ole uskaltanu sanoo siit kellekkään.
Nyt se on muuttunut hieman tummemmaksi, tai siihen on tullut tummempia klimppejä.
Vällillä se vaalenee ja sitten taas palaa tummaan.
Ei ole ollut kipua vatsassa tai alapäässä.
Paitsi nyt alkoi hieman sattua alavatsaan, joten huolestuin.
Mutta kipuhan kuuluu myös kuukautisiin, mutta niitä ei mulla vielä oo.
Että olisin tosi kiitollinen jos joku osaisi vastata. =D
 
Parantaja
jooo, oon 13-vuotias, myöskin tyttö :DD ja mullakin ollut samaa abt. 1kk ajan päivittäin koko ajan niukasti tiputellen semmosta "limaa" koostumukseltaan. ja tosiaanki päivittäin sitä valuu, pitää olla aina pikkuhousun suoja, kun sotkee alkkarit heti. menkat alko noin 1,5kk sitten, kerran kerenneet olemaan. enkä viittis kertoo äidille tms. ja lääkäriin en haluaisi o;.

Koska olet niin nuori ja menkat vasta alkaneet on normaalia että ne jäävät pois tai tulevat epätasaisin väliajoin.
Ruskea vuoto voi olla vanhaa verta joka tulee pikku hiljaa ulos vuodon seassa.
Se voi myös johtua stressistä.

Jos tämä oire ei kuitenkaan mene ohi on tärkeää puhu vaikka vanhemmalle tai terveydenhoitajalle, sillä kyseessä saattaa olla tulehdus. (en halua pelästyttää, koska se on niin epätodennäköistä)
 
Viimeksi muokattu:
rose
Moikka, alotin cerazette minipillerit 5 viikkoa sitten. Ensimmäisten ja toisten kuukautisten välissä, kun näitä pillereitä söin, ei tullut minkäänlaista vuotoa. Mutta toisten kuukautisten jälkeen alkoi tulla ruskeaa vuotoa, jota on jatkunut noin 10 päivää. Toki välillä on aina päiviä jolloin tuota ei tule. Lisäksi alavatsassa on välillä viilteleviä kipuja, voiko tämä olla sivuvaikutus noista pillereistä? Harrastin seksiä pitkäaikaisen poikaystäväni kanssa noin 2 ja puoli viikkoa sitten, ilman kondomia. Sain vasta myöhemmin kuulla, että on mahdollista, että ehkäisyteho voi olla ensimmäisen liuskan aikana heikko. Outoa, että lääkärini ei varoittanut tästä asiasta. En kuitenkaan usko, että olen raskaana, sillä yhdyntä kesti hyvin vähän aikaa ja poikaystäväni laukeaminen ei ollut lähelläkään. Ja touhutipoissa ei ole siittiöitä, eihän? Tästä asiasta on ollut paljon keskustelua, että en oikein tiedä mihin sitten uskoa. Joten, pääkysymykseni on, että voiko tämä viiltävä kipu alavatsassa (uskoisin kivun olevan munasarjoissa) johtua minipillereistäni?
 
Tuutikki
Olen 12v, kohta 13. Viime menkat kestivät 12 päivää, loppuivat jouluaattona. Sitä ennen menkkani ovat kestäneet 2-5 päivää. Ihmetytti kun menkat kestivät noin kauan, ja vuoto oli aika runsasta. No, eilen illalla huomasin, että tulee ruskeaa vuotoa. Vuotoa tulee vähän, ei mielestäni haise pahalle, ei kutita tai kirvele. Aivan niinkuin normaalit menkat, mutta vuoto on ruskeaa ja vähäistä. Vaikka tätä onkin kestänyt vasta päivän, huolestuin samantien, ennen kun en ole tälläistä kokenut enkä ole mitään tästä lukenut. Jotenkin muistelisin, että jostain olisin lukenut vain, että jos vuoto on ruskeaa, tulee ottaa yhteys lääkäriin, mutten ole aivan varma. Voinko siis olla huoletta, vai täytyisikö tosiaan ottaa yhteys lääkäriin? Kenellekään en ole tästä vielä puhunut. Luin tämän ketjun kokonaan, ja mietin, että onko tämä sitten vain sitä välivuotoa? Olisin todella kiitollinen vastauksista, jos voisin sitten olla vähän rauhallisimmin mielin. (;
 
Tuutikki
Olen 12v, kohta 13. Viime menkat kestivät 12 päivää, loppuivat jouluaattona eli kaksi viikkoa sitten. Sitä ennen menkkani ovat kestäneet 2-5 päivää. Ihmetytti kun menkat kestivät noin kauan, ja vuoto oli aika runsasta. No, eilen illalla huomasin, että tulee ruskeaa vuotoa. Vuotoa tulee vähän, ei mielestäni haise pahalle, ei kutita tai kirvele. Aivan niinkuin normaalit menkat, mutta vuoto on ruskeaa ja vähäistä. Vaikka tätä onkin kestänyt vasta päivän, huolestuin samantien, ennen kun en ole tälläistä kokenut enkä ole mitään tästä lukenut. Jotenkin muistelisin, että jostain olisin lukenut vain, että jos vuoto on ruskeaa, tulee ottaa yhteys lääkäriin, mutten ole aivan varma. Voinko siis olla huoletta, vai täytyisikö tosiaan ottaa yhteys lääkäriin? Kenellekään en ole tästä vielä puhunut. Luin tämän ketjun kokonaan, ja mietin, että onko tämä sitten vain sitä välivuotoa? Olisin todella kiitollinen vastauksista, jos voisin sitten olla vähän rauhallisimmin mielin. (;
Lisäystä tuohon...
Löysin äsken netistä sivun(Valkovuotoa, onko syytä huolestua? - Artikkeli - Naisten kanava - Poliklinikka.fi), josta löysin seuraavan kohdan: Juuri ennen kuukautisten alkamista valkovuoto on usein väriltään ruskeaa. Ruskea väri tulee vanhasta verestä ja on normaalia. Joten kaipa menkat sitten taas pian tulevat, tai sitten kyseessä on tuo vanha veri. Pahoittelen mahdollisesti turhaa viestiä. :DD
 
Viimeksi muokattu:
huolestunut
Alkuperäinen kirjoittaja Pitäskö huolestuu.;10696307:
Oon 13 wee tyttö ja menkat ei oo alkanu, mutta valkovuoto on.
Mulla tuli noin 2 viikkoo sitte rusehtavaa vuotoa, se kesti noin 2 päivää ja setten lpoppu.
Aattelin vaa et se on normaalii, mut nyt se alko uusiks ja sitä on tullu jo viikon.
Onko se joku tulehdus vai viittaako se menkkojen alkamiseen???
En ole uskaltanu sanoo siit kellekkään.
Nyt se on muuttunut hieman tummemmaksi, tai siihen on tullut tummempia klimppejä.
Vällillä se vaalenee ja sitten taas palaa tummaan.
Ei ole ollut kipua vatsassa tai alapäässä.
Paitsi nyt alkoi hieman sattua alavatsaan, joten huolestuin.
Mutta kipuhan kuuluu myös kuukautisiin, mutta niitä ei mulla vielä oo.
Että olisin tosi kiitollinen jos joku osaisi vastata. =D

Mulla täysin sama ongelma ja oon saman ikänen ja menkatkaan ei oo vielä alkanu.Ainoo ero on vaan siinä,et tänään on tullu ekan kerran.Oon tosi lääkäripelkonen ja en uskalla kertoo asiasta äidillekkään,joten ois tosi mukavaa,jos joku vastais..
 
Ei mitään hätää
Mulla täysin sama ongelma ja oon saman ikänen ja menkatkaan ei oo vielä alkanu.Ainoo ero on vaan siinä,et tänään on tullu ekan kerran.Oon tosi lääkäripelkonen ja en uskalla kertoo asiasta äidillekkään,joten ois tosi mukavaa,jos joku vastais..
Menkkasi ovat käynnistymässä tai alkaneet jo ja nämä oireesi ovat niitä. Todennäköisesti jos kuukautisvuoto ei ala vielä (vuoto on ennakoivaa), niin ensi kuussa saattaa tulla jo aivan reippaat kuukautiset. Älä murehdi sillä elimistösi opettelee uusiin asioihin ja kuukautisten tulo sekä kesto saattavat olla kuukausia hyvin epäsäännölliset.
 
Viimeksi muokattu:
io8yåä
Mulla täysin sama ongelma ja oon saman ikänen ja menkatkaan ei oo vielä alkanu.Ainoo ero on vaan siinä,et tänään on tullu ekan kerran.Oon tosi lääkäripelkonen ja en uskalla kertoo asiasta äidillekkään,joten ois tosi mukavaa,jos joku vastais..

ja mullakiin on sama juttu... ja oon saman ikänen..... ei menkkoi ja tullu sitä ruskeeta mönjää.. mä käytän nyt kuukautis suojaa koska pikkuhousut menee heti likasiks ... pliis sanokaa et mun menkat alkaa eikä tää olis mitään vakavaa!! vastakaa
 
Viimeksi muokattu:
Ei hätää
Alkuperäinen kirjoittaja io8yåä;10790920:
ja mullakiin on sama juttu... ja oon saman ikänen..... ei menkkoi ja tullu sitä ruskeeta mönjää.. mä käytän nyt kuukautis suojaa koska pikkuhousut menee heti likasiks ... pliis sanokaa et mun menkat alkaa eikä tää olis mitään vakavaa!! vastakaa
No vaikuttaa siltä, että sinulla on menossa kuukautiset. En usko, että sinulla on mitään hätää. Vuoto kestää viikon verran ja sitten loppuu kunnes tulee muutaman viikon kuluttua taas uudelleen ja tämä homma jatkuu.
 
huoleshtunut
Valkovuotoni on ollut ehkä noin pari päivää (1-2pv) ruskeaa. Edellisistä menkoista on suunnilleen kaksi viikkoa aikaa. Onko normaalia? Minulla ei siis ikinä ennen tätä ole ollut ruskeaa vuotoa. Voiko vaikuttaa että olen ollut n. viikon kuumeessa?
 
En olis huolissani
Valkovuotoni on ollut ehkä noin pari päivää (1-2pv) ruskeaa. Edellisistä menkoista on suunnilleen kaksi viikkoa aikaa. Onko normaalia? Minulla ei siis ikinä ennen tätä ole ollut ruskeaa vuotoa. Voiko vaikuttaa että olen ollut n. viikon kuumeessa?
Eikös kierron mukaan sinulle pidäkin tulla vuoto nyt (jos edellisten kuukautisten alkupäivästä on kulunut 21-25vrk). Minusta tuo vaikuttaa aivan normaalilta.
 
Viimeksi muokattu:
=)
Joo eli samaa ongelmaa kun muilla, itelläni on ollu nyt muutaman viikon ruskeaa vuotoa mut liittyy varmaan siihen kun sain keskenmenon 28.1 . ihmetten kuitenkin ettei vuoto ole loppunut vaikka ne siellä naisten polilla sanovat että noin viikon tai kaks kestää. Vuoto on tummaa ja haisee aika pahalle, ei aina. kannattaako ottaa yhteys sinne naisten polille uudestaan?
 
Hui sentään...
Menkkoja on ollut jo 1,5 vuotta, ei kuitenkaan täysin säännöllisesti. Viime kuussa menkkaoireet olivat ihan tavalliset (vatsaa nipistelee ymv.), mutta vuoto oli ruskeaa. Tänään alkoi uudestaan: veri oli ensin punaista, mutta nyt se on ruskeaa. En ole harrastanut seksiä, mutta stressin ja kiireen keskellä en ole ehtinyt muutamaan viikkoon peseytymään alapäätä myöten hyvin. Voisiko tämä liittyä jotenkin asiaan, hävettää puhua asiasta kenellekään.
 
tytti
joo olen 13v tyttö ja menskut alkanu et verta tulee kerta kuukaudes, yks poika räpläs mua alapäästä ja sillon mulla ne alko se poika oli aivan hämillään mut mä en paniikkia saanu kun tiesin et kohtahan ne alkaa kun lievää vuotoa jo olikin.
Pojalle piti kyl selittää et mitä se on vaik se oli jo 15v ja sanoin et ei hätää et tehny mitään pahaa tää on normaalia, eikö pojat tosiaan tiedä mitä meille tytöille tapahtuu?
Onhan se tietty outoo kun on käsi punasena niin pelko iskee et mikä meni väärin täytys poikia viel valistaa
 
loora
mullaki on ruskeaa vuotoa mutta sitä tulee vain kun pyyhkii ym. ei housihin juuri ollenkaan. Harrastimme poikaystäväni kanssa seksiä ja yhtäkkiä minulta alkoikin tulla ihan kunnolla verta niikuin menkoissa, verinen vuoto jatkui sen illan mutta enään ei tule muuta kuin tuota ruskeaa vuotoa. Aloitin ton verisen vuoto päivän jälkeen tauon pillereiden välillä mutta nyt ei menkkoja kuulu.. voiko mulla olla klamydiaa tai muuta tulehdusta ym. vai voinko olla raskaana?
 
Lelli
Mulla oli viime viikolla aika alussa kuukautiset (menkat on pari kuukautta sitten alkanut). Nyt niistä on semmonen viikko ja mulla alkoi tulla ruskeaa vuotoa. Oon ihan neitsyt ja 13 vee, en uskalla puhuu äitille ainakaan vielä. mut onko tää jotenki vaarallista?
 
apua
n. 2 viikkoa sitten harrastin seksiä, sen jälkeen heti söin jälkiehkäisypillerin. Menkat ovat olleet nyt n. 8 pv myöhässä, ja on tullut ruskeeta vuotoa. Mistä tämä johtuu? Olenko raskaana? Olen tehnyt 3 raskaustestiä ja kaikki olivat negatiivisia.
 
Jenna
Löysin kans tän sivun ruskeesta vuodosta tietoa ettiessäni. Oon kuitenkin hyvillä mielin, aloitin Mercilon e-pillerit puoltoista viikkoa sitten vuoden seurustelun jälkeen ja menkat kesti 6 päivää. Nyt sit sen jälkeen tullut semmosta ihan valkovuodon oloista ja "hajuista" vuotoa pöksyihin eikä se mitenkään häiritse tai tule housuista läpi.. Se vain on ruskeaa :/ Tiedän kyllä että aika varmasti johtuu tästä uudestaa hormonimyrskystä mitä mun kroppa käy läpi, terkka jotain siitä mulle pillereiden pakkausselostetta läpikäydessä puhu, seksiä en ilman kondomia oo ikinä harrastanu, eli s-taudeista tuskin on kyse, vaikka nyt pillereiden myötä tekis mieli poikaystävän kanssa kokeilla ilman kumia. Tää vuoto vaan riivaa, poikaystävää ei haittaisi mutta en itse tunne oloani kovinkaan mukavaksi kun kikkelinpää on sitten aktin jälkeen ihan ruskea :DD

Onko muilla ollut samoja kokemuksia tästä ruskeasta "valkovuodosta" pillereiden aloittamisen jälkeen?
 
blii
Löysin kans tän sivun ruskeesta vuodosta tietoa ettiessäni. Oon kuitenkin hyvillä mielin, aloitin Mercilon e-pillerit puoltoista viikkoa sitten vuoden seurustelun jälkeen ja menkat kesti 6 päivää. Nyt sit sen jälkeen tullut semmosta ihan valkovuodon oloista ja "hajuista" vuotoa pöksyihin eikä se mitenkään häiritse tai tule housuista läpi.. Se vain on ruskeaa :/ Tiedän kyllä että aika varmasti johtuu tästä uudestaa hormonimyrskystä mitä mun kroppa käy läpi, terkka jotain siitä mulle pillereiden pakkausselostetta läpikäydessä puhu, seksiä en ilman kondomia oo ikinä harrastanu, eli s-taudeista tuskin on kyse, vaikka nyt pillereiden myötä tekis mieli poikaystävän kanssa kokeilla ilman kumia. Tää vuoto vaan riivaa, poikaystävää ei haittaisi mutta en itse tunne oloani kovinkaan mukavaksi kun kikkelinpää on sitten aktin jälkeen ihan ruskea :DD

Onko muilla ollut samoja kokemuksia tästä ruskeasta "valkovuodosta" pillereiden aloittamisen jälkeen?
mä alotin yaz pillerit viime marraskuussa muistaakseni. nyt viime aikoina on ollut hyvin haalean ruskeaa vuotoa pöksyissä. en olettanut sen olevan mitenkään vakavaa.
eilen sitten todella säikähdin, kun päiväunien jälkeen vessassa käydessäni huomasin housuissa ruskeaa vuotoa. luulin ensin että menkat on alkanu, mutta millä järjellä ne viikkoo aiemmin tulis kun syön pillereitä ja niiden pitäs alkaa vasta ens viikon perjantaina.
sitten kaveriini rakkaaseeni otin yhteyttä asiasta ja se sano, ettei osaa sanoo muutaku että raskaus.
poikaystävä haki mulle eilen raskaustestin ja negatiivista näytti. vuotokin loppu eiliseen ja sitä siis tuli vaan yhtenä päivänä, että eipä ollu kuukautiset. samalla ollut kans maha pikkusen kipeä, sillee nipistävää kipua.
soitin eilen myös päivystykseen tosta, koska se neuvolan täti ei vastaa viikonloppusin. siellä sanottiin ettei kannata huolestua, voi olla ihan normaalia mutta jos seurailen pari päivää että miten jatkuu, voin mahdollisesti sitten tk:ssa käydä gynetutkimuksessa.
huomenna aattelin soittaa neuvolan tätille ja kysyä asiasta :)
 
Viimeksi muokattu:
rebb
mulla sama ongelma. Olen syönyt pillereitä eikä mitään vuotoja, nyt ollut ilman ehkäisyä 5kk ja tässä kierrossa alkoi vuoto. Tulee lähinnä vaan vessakäyntien yhteydessä pyyhkiessä, harvoin joskus vähän housuihinkin, on siis ruskeaa valkovuotoa. Papassa juuri kävin, kaikki kunnossa. Tuhru kestänyt mulla kohta jo 2vkoa ja odottelen nyt menkkoja alkaviksi. Jos jatkuu vielä ensi kierrossa niin täytyy kysyä lääkäriltä..raskaana tuskin voin olla kun tällaista vuotoa tulee (kovasti vauvaa kyllä haluttaisiin). Lisäksi välillä koskee alavatsaan..
Satuin lukemaan ton sun kommentin, ja kärsin itekkin täst ruskeesta vuodosta. kannattaa tarkistaa ettei ole kohdunulkonen raskaus? Luin netistä et siihe liittyy ruskeet vuotoo ja alavatsakipuja. Raskaustesti näyttää positiivista, jos on kohdun ulkonen raskaus.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä