Ruskea vuoto

  • Viestiketjun aloittaja .........
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Oon 14w, menkat ei oo vielä alkanut. Mulla tuli joskus 2011 vuoden syys/lokakuussa ekan kerran ruskeaa vuotoa, seuraavan kerran ennen joulua ja nyt taas. Ruskea vuoto kestää aina muutaman päivän. Mulla ei ole mitään mahakipua eikä mitään vastaavaa, mutta onko tää siis kuukautiset, jotka tulee niukasti valkovuodon kanssa?
Juu just tollalailla ne alkaa ensimmäisen kerran.
 
Viimeksi muokattu:
hermoileva :D
Mulla kans tota ruskeaa vuotoa... Minulla on pillerit ollut n. 2 vuotta (mercilon, olen 17).
Kuukautiseni loppui suunilleen viikko sitten, jolloinka aloitin uuden tablettiliuskan. Päivä sitten minulla alkoi ilmestyä melko runsasta ruskeaa vuotoa, enkä tiedä mitä tehdä, ajattelin käydä gynellä tarkistuttamassa (vuosi sitten kävin, ei ollut mitään.) itseni. Ei vuotoja (lukuunottamatta valk.vuoto) saisi tulla pilleriviikkojen aikana?! Mietin syvästi...
 
huolestunut lapsi
Olen 13 vuotias tyttö, kuukautiset eivät ole alkaneet mutta mulla on nyt kahen päivän aikana tullut pyyhkiessä alapäätä jotain ruskeaa vessapaperiin, vähän myös verta. laitoin siteen ja kun se on ollut noin 5 tuntia niiin siinä on sellanen ruskea raita + se haisee tosi pahalle. en tiiä mistä on kyse mutta en vielä uskalla kertoa äitille. tänään kävin suihkussa ja pesin alapäätä tosi kauan noin 30 min, auttaisiko se? jos jollain on samanlaisia oireita tai tietää mistä voisi olla kyse niin pliiiis kertokaa, olen todella huolissani :(
 
--
Mulla sama juttu. Jatkunut suunnilleen 2 kuukautta putkeen. Olen 15 vuotias ja aloitin e-pillerit 2 kuukautta sitten. Olen koko ajan miettinyt että mikä on kyseessä kun ruskea vuoto on jatkuvaa, mutta hajutonta ja ei yhtään kivuliasta..
 
Hmmm..
Olen 13 vuotias tyttö eikä kuukautiseni ole alkaneet.. Välillä pikkareissa on ollut jotain valkoista, mutta ei aina.. Onko se valkovuotoa?! Jos joku tietää niin pliis kertokaa..
 
ramipussinen
Oon 16-vuotias tyttö, neitsyt ja tällee.. menkat pitäis tulla kohtapuoliin ja näin.. räpläsin alapäätäni ja mulla on nyt reilun viikon verran ollut rusehtavaa vuotoa, ei kuitenkaan ainakaan kauheen pahan hajuista..? En uskalla mennä lääkäriin enkä puhua äitini kanssa.. mitä teen? voko se mennä ohi? mitä jos se pahenee ja tekee hirveesti tuhoa jo vaikka viikon päästä?
Ei syytä huoleen. Me kaikki olemme yksilöitä ja oma kehitykseni on ollut suhkoht hidasta. Nyt olen kuitenkin aikuinen mies. Mutta jos sulla ei ole vielä menkkoja, et ole riittävän kehittynyt siinätapauksessa. En halua loukata, ihmetyttää vain.
 
Viimeksi muokattu:
helpppi
Olen 12-vuotias tyttö. Kuukautiset eivät ole vielä alkaneet mutta valkovuotoa on ollut jo aika kauan. Mutta noin kolme päivää sitten alkoi tulla semmosta ruskehtavaa vuotoa ? ihan samallaista kun valkovuoto ei haise mutta vain ruskeaa. Voiko olla syynä vain raapaisu vai joku bakteeri ? Vai sitten jokin muu. Räpläilen alapäätäni aika usein. Haluaisin tietää syyn. Enkä uskalla puhua tästä kenellekkään. Eihän tämä ole tosi vaarallista ?
 
autatko?
Olen 12-vuotias tyttö. Kuukautiset eivät ole vielä alkaneet mutta valkovuotoa on ollut jo aika kauan. Mutta noin kolme päivää sitten alkoi tulla semmosta ruskehtavaa vuotoa ? ihan samallaista kun valkovuoto ei haise mutta vain ruskeaa. Voiko olla syynä vain raapaisu vai joku bakteeri ? Vai sitten jokin muu. Räpläilen alapäätäni aika usein. Haluaisin tietää syyn. Enkä uskalla puhua tästä kenellekkään. Eihän tämä ole tosi vaarallista ?
Mulla on kans sama juttu! Olen saman ikänen ja mullakaan ei ole alkanut, päivä sitten ja tänään
tuli mullekki tommosta ruskeeta vuotoa (ja vähän vertakin). Ei haise millään.
Minulla on samat ongelmat kuin sinulle :d, tarvisisin myös vastauksen!
Kiitos etukäteen.
 
Viimeksi muokattu:
neitonen
Olen 13 vuotias tyttö, kuukautiset eivät ole alkaneet mutta mulla on nyt kahen päivän aikana tullut pyyhkiessä alapäätä jotain ruskeaa vessapaperiin, vähän myös verta. laitoin siteen ja kun se on ollut noin 5 tuntia niiin siinä on sellanen ruskea raita + se haisee tosi pahalle. en tiiä mistä on kyse mutta en vielä uskalla kertoa äitille. tänään kävin suihkussa ja pesin alapäätä tosi kauan noin 30 min, auttaisiko se? jos jollain on samanlaisia oireita tai tietää mistä voisi olla kyse niin pliiiis kertokaa, olen todella huolissani :(

Moi!
Silmääni pisti osio en ole vielä uskaltanut kertoa äidille. Huomasin samallaisia kommentteja muillakin nuorilla. Tuohon haluan kertoa että ei äitiä nolostuta asiasta puhuminen, sinulle ehkä asia on uusi ja ehkä hieman nolokin. Äiti on elämänsä aikana kuullut ja nähnyt monenlaista. Äiti on aina äiti, eli täällä sinua varten. Hän varmasti haluaa auttaa jos joku painaa mieltäsi. Mitä vaikeampi sinusta asia on kertoa, sitä enemmän varmaankin lähennytte.. ihan vain keskustelun kautta. Äidinkin on helpompi alkaa kohdella sinua vanhempana kun itse näytät aikuistuneesi. Aikuisena kun pitäisi pystyä puhumaan asiallisesti asioita. Luottamus kasvaa kun näytät haluavasi hänet tueksi hämmentäviinkin tilanteisiin. Ja sama koskee myös isukkeja, toki tällainen asia monesti on helpompi esittää äidille jos se on mahdollista.

Liiallinen alapää pesu voi olla myös haitallista, huolellinen pesu on tietenkin eri asia. Ja muistakaa hellävarainen hajustamaton pH 0 alapään pesuaine ei missään nimessä sisäpuolelle tuoksuvia suihkugeelejä. Ruskea vuoto voi olla myös reaktio hajusteille ja väriaineille, itse olen seurannut ajatusta: mitä ei suuhun voi laittaa ei voi laittaa myöskään sinne. Rasvoista sopii ne mitä voi laittaa myös silmänympärysiholle.
 
Viimeksi muokattu:
neitonen
huolestunut lapsi ja autatko?

Omat menkat alkoi kolmos luokan kevät juhlissa. Ja vuoto oli todella todella niukkaa, takaisin ne tuli melkein puolen vuoden päästä. Kuulostaisi mielestäni että ensimmäiset menkat `sori vain` alkanut siellä suuntaa. Ne voi olla myös ruskeaa sameaa vuotoa, seassa ehkä hieman hyytymiä. Älä huoli ei ne aina sen värisinä pysy. Varmasti vuodon löytäessä rytminsä, menkat muuttuu runsaammiksi ja punaisiksi. Ja äidille infot asiasta... tampoonit ja siteet tulee kalliiksi itse ostella :)

Sitten vahemmille vaihtoehtoja... vuoto voi olla myös istukan kiinnittyminen kohdun seinämään. Tapahtuman jälkeen tulee veristä vuotoa jopa 3 päivää hyvin niukkana. Vuoto voi olla myös : klamydia, pH arvon epätasapaino,
pahimmassa tapauksessa ja keskeytyksen tehneet ja keskenmenon kohdanneet: kohtu voi olla tulehtunut, hakeudu lääkäriin asia pahenee odottelulla.. ja tässä kohtaa voi olla tilanne vaarallinen.
 
lähihoitaja
Jännä kuulla, miten nykyisin nuorilla/lapsilla alkaa menkat niin aikaisin. Itselläni alkoi vasta 15 vuotiaana. Ja ruskea vuotohan voi johtua vaikka mistä, varsinkin e-pillereiden käyttäjillä epäsäännöllisyydestä, hormonimäärän vaihteluista ja hormonitoiminnan muutoksista. Ei välttämättä ole mitään vakavaa. Mutta hoitoon kannattaa hakeutua ainakin silloin, jos on kovia kipuja ja tätä epäsäännöllistä vuotoa jatkuu usein tai kuumeilua, joka voi viitata esimerkiksi kohdunkaulan tulehdukseen tai pahimmassa tapauksessa syöpäoireisiin. Esim. 13-14 vuotiaana en tästä asiasta olisi niinkään huolissaan koska hormonitoiminta on vielä epätasapainossa hyvin paljon. Ja klamydiahan VOI aiheuttaa välivuotojakin, mutta yleensä kysymyksessä on hormonitoiminnan häiriöt.
 
pillerihirmu
Olen syönyt yaz-pillereitä 1kk ja jätin plasebot syömättä, ja aloitin uuden liuskan koska siirsin menkkojani. Aloitin pillerit kun menkkani alkoi, ja menkkani loppuivat kuin seinään seuraavana päivänä, ihmettelin miksi. Sitten joku viikko sen jälkeen on tullut _joka_päivä_ ruskeaa limaista vuotoa, joitan klönttejäkin, ja ne värjäävät alushousuni piloille, vaikka käyttäisin pikkuhousun suojaa, tämä vuoto menee ylitse. Mikä vikana ? Auttaisiko joku, koska haluan tietää miksi tätä vuotoa tulee jatkuvasti.... ?
 
pöljä
olen 14v. en syö pillereitä enkä ole harrastanut seksiä. minulla on nyt ollut 3 viikkoa menkat!!! viimeinen viikko on ollu ruskeaa vuotoa. alkaa jo huolestuttaa mutta en uskalla kertoa äidille ja lääkäriin menokin kammottaa... AUTTAKAA!
 
ano
Olen 12-vuotias tyttö. Kuukautiset eivät ole vielä alkaneet mutta valkovuotoa on ollut jo aika kauan. Mutta noin kolme päivää sitten alkoi tulla semmosta ruskehtavaa vuotoa ? ihan samallaista kun valkovuoto ei haise mutta vain ruskeaa. Voiko olla syynä vain raapaisu vai joku bakteeri ? Vai sitten jokin muu. Räpläilen alapäätäni aika usein. Haluaisin tietää syyn. Enkä uskalla puhua tästä kenellekkään. Eihän tämä ole tosi vaarallista ?
Mullaki iha sama juttu... oon vaan siis 13 luin jostai et se ennakois menkkoi mut en voi olla varma ja en taas jaksais ravaa missään terkkarilla enkä tästä nyt haluaisi puhua....
Kellään vastausta ? ;o
 
Viimeksi muokattu:
16v ja huolestunut
Oon 16 vuotias, ja olen neitsyt. Käytin tossa yhdenkuukauden ajan e-pillereitä mutta sitten lopentin. Olin viikonloppuna poikaystäväni luona ja hän kosketteli alapäätäni ja tyydytti minua. Seuraavana päivänä huomasin että pikkuhousuissaini oli ruskeaa vähän limaista möhnää ja että sitä tuli vessassa pyyhkiessänikin. Sitä on kestänyt muutaman päivän. Menkkojen pitäisi alkaa n.2viikon kuluttua. Mistä vuoto voi johtua? Onko se vakavaa? En ole uskaltanut puhua kenellekkään tästä. Mitä teen?
 
Välivuotoja
Oon 16 vuotias, ja olen neitsyt. Käytin tossa yhdenkuukauden ajan e-pillereitä mutta sitten lopentin. Olin viikonloppuna poikaystäväni luona ja hän kosketteli alapäätäni ja tyydytti minua. Seuraavana päivänä huomasin että pikkuhousuissaini oli ruskeaa vähän limaista möhnää ja että sitä tuli vessassa pyyhkiessänikin. Sitä on kestänyt muutaman päivän. Menkkojen pitäisi alkaa n.2viikon kuluttua. Mistä vuoto voi johtua? Onko se vakavaa? En ole uskaltanut puhua kenellekkään tästä. Mitä teen?
Todennäköisesti satunnainen välivuoto ei sen kummempaa.
 
Viimeksi muokattu:
One of You
poikaystäväni luona ja hän kosketteli alapäätäni ja tyydytti minua. Seuraavana päivänä huomasin että pikkuhousuissaini oli ruskeaa vähän limaista möhnää ja että sitä tuli vessassa pyyhkiessänikin. Sitä on kestänyt muutaman päivän. Menkkojen pitäisi alkaa n.2viikon kuluttua. Mistä vuoto voi johtua? Onko se vakavaa? En ole uskaltanut puhua kenellekkään tästä. Mitä teen?

Luulenpa, että sinulla on ovulaatio, jos vuotoon on aikaa vielä kaksi viikkoa, ei sen kummempaa. Pidä kuitenkin ehkäisystä huolta, jos et tahdo tulla teiniäidiksi.
Ja nämä asiat selviävät vain puhumalla, ei auta sinua tuo ettet uskalla puhua, kehotan: puhu.
 
Viimeksi muokattu:
needhelp
oon 15 vuotias, mulla ei oo alkanu vielä menkat ja mua vähän huolestuttaa. urheilen aika paljon ja painan alle 40kg voiko se vaikuttaa jotenki? mulla on tullut paljon valkovuotoa ja viime päivinä myös haisevaa ruskeeta vuotoa. Oon tosi huolissani, auttakaa!!
 
Tietämätön tyttö?
Noin 1kk sitten rupesin huomata jtn. Valkosta pikkareis.
Se on tosi pahan hajusta ja joskus tosi runsasta...
Oon koht 12v ja oon huomannu diabetekseen liittyviä oireita...
Mut jossain luki et valkovuoto voi johtuu diabeteksesta.... Totta? Ja
En oo uskaltanu kertoo kellekkää...enkä oo käyny lääkäris tai mitn.
Voiko täs olla pahempi tapaus kyseessä? :z
T: tyttö,joka ei tiiä mitn.
 
Äiti-ihminen
Alkuperäinen kirjoittaja Tietämätön tyttö?;11381493:
Noin 1kk sitten rupesin huomata jtn. Valkosta pikkareis.
Se on tosi pahan hajusta ja joskus tosi runsasta...
Oon koht 12v ja oon huomannu diabetekseen liittyviä oireita...
Mut jossain luki et valkovuoto voi johtuu diabeteksesta.... Totta? Ja
En oo uskaltanu kertoo kellekkää...enkä oo käyny lääkäris tai mitn.
Voiko täs olla pahempi tapaus kyseessä? :z
T: tyttö,joka ei tiiä mitn.
Ennen varsinaisia kuukautisia kehitys kulkee juuri noin. Aluksi kiihtyy valkovuodon eritys ja joukkoon alkaa tulla hieman verta, joka viipyessään emättimessä muuttuu ruskeaksi. Ei siis mitään vaaralalista tai huolestuttavaa, vaan normaalia kehitystä. Valkovuoto on sukuelinten kuollutta ja irronnutta solukkoa, joka suojaa limakalvoja. Vasta jos se haisee voimakkaasti tai on esim. kellertävää tai vihertävää ja eritys on erityisen runsasta, kyseessä voi olla tulehdus. Jos olet pitänyt hygieniastasi huolta, sinulla ei ole syytä sellaiseen huoleen.

Kehotan sinua näyttämään pikkareitasi äidille tai koulun terveydenhoitajalle sekä kertomaan asiasta kaikki oleellinen avoimesti, saat parhaan avun kaikkiin mieltäsi askarruttaviin naiseksi kehtttymisen kysymyksiin.
 
-98
Joo, elikkäs mulla on sama juttu et tulee semmosta rusehtavaa limaa, mutta sitä on alkanu tulla vasta nyt sen jälkeen ku jouduin ottamaan katumuspillerin marraskuussa, ku meillä meni poikaystävän kanssa kondomi rikki. Mitään tauteja meillä ei voi olla ku kumpikaan ei olla harrastettu seksiä kenenkään muun kanssa(vai voiko muka olla jtn.tauteja??) ja sillee... Täytän tänä vuonna 15v. Kuukautiset on ollu normaalisti, mutta se välivuoto on tullu nytte viikon jälkeen siitä ku menkat on loppunu, ja näin on ollut kahden kuukauden ajan. Poikaystävä on erityisen huolestunu, ja suunnillee pakotti mut ettiin tietoa et mitä tää vois olla.Se syyttää itseään siitä että jouduin ottamaan katumuspillerin, ja pelkää että tää vois olla joku jälkivaikutus pilleristä..? Voisiko näin olla, vai onko tää vaan semmosta normi ovulaatiovuotoa? Ja en käytä E-pillereitä.
 
Minä vaan.
Olen 12-vuotias tyttö. Kuukautiset eivät ole vielä alkaneet mutta valkovuotoa on ollut jo aika kauan. Mutta noin kolme päivää sitten alkoi tulla semmosta ruskehtavaa vuotoa ? ihan samallaista kun valkovuoto ei haise mutta vain ruskeaa. Voiko olla syynä vain raapaisu vai joku bakteeri ? Vai sitten jokin muu. Räpläilen alapäätäni aika usein. Haluaisin tietää syyn. Enkä uskalla puhua tästä kenellekkään. Eihän tämä ole tosi vaarallista ?


Itse olen 13-vuotias tyttö. No,suunnilleen kuukauden päästä täytän 14. :) Ja mulla oli/on sama tilanne. Alkoi valkovuotoa tulla joskus 12-vuotiaana,vähän ennen kuin täytin 12. Ja nyt 13-vuotiaana tuli kahtena päivänä pikkuhousuihin ruskeaa mönjää. Kun sitä tuli ensimmäisen kerran,luulin että olin päästänyt vahingossa ripulit pöksyyn! :D sitten kun sitä tuli toisenkin kerran seuraavana päivänä,tajusin ettei se mitään ripulia ollut! Tajusin että se tuli emättimestä,eikä takapuolesta... Äitini näki pikkarini pyykkikorissani,onnekseni. Ettei minun täytynyt itse kertoa,kun hän huomasi ne. Sitten käytin pikuhousunsuojia. Ja sitten parin päivän päästä kun ruskeaa mönjää ei valunut,tuli vähän verta. Kuukautiseni alkoivat. Ja nyt on tullut sitä ruskeaa mönjää,verta ei enää tule. Saattaajoskus vähän verta näkyä paperissa,kun pyyhkii. Mutta pääasiassa sitä ruskeaa... Minulla ruskea mönjä on TODELLA tummaa,se on melkeinpä mustaa. Tummempaa kuin sulatettu tumma suklaa!... Mutta en itse ainakaan panikoi tästä,kai se on normaalia(ko)?... Ja jos se ei haalene missään vaiheessa,niin sanon äidilleni ja menemme vaikka sitgen jonnekkin lääkärille sanomaan asiasta. Mutta siis se ruskea vuoto on ne kuukautiset! Periaatteessa se on kuivunutta verta,kai... Tällainen tilanne minulla. Tuli pitkä viesti,pahoittelut :D
 
tuntematon
Voisiko joku selittää minulle,että mistä johtuu ruskea vuoto? Kuukautisia minulla ei ole vielä koskaan ollut,mutta valkovuotoa on ollut jo pitkää,eikä minulla ole minkään laisia menkkakipujakaan ollut...auttakaa mua!! :O
 
tietämätön...
Voisiko joku selittää minulle,että mistä johtuu ruskea vuoto? Kuukautisia minulla ei ole vielä koskaan ollut,mutta valkovuotoa on ollut jo pitkää,eikä minulla ole minkään laisia menkkakipujakaan ollut...auttakaa mua!! :O
 

Yhteistyössä