Ruuasta taas... *juu, mie varmaan elän syödäkseni enkä toisinpäin ;) *

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aurinkokunta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aurinkokunta

Aktiivinen jäsen
01.11.2006
11 030
1
36
Kouvolan peräkylä
Sellaista vaan aloin miettimään, että kun kalaa suositellaan syötäväksi 2-3 kertaa viikossa, niin onko teillä aina näin?

Meillä kun tuppaa menemään niin, että kalaa syödään joskus se 1-2 kertaa viikossa ja joku viikko voi olla esim. 5 kertaa kalaa ruuaksi.
Ja sit välillä tulee viikko, että kalaa ei syödä ollenkaan.

Ja sit sellaista vielä, että mitä kalaa teillä yleensä syödään?
Meillä on kalapuikkoja :ashamed: (juu-juu... siinä mainitaan sana kala ;)), tonnikalaa purkista, sit kirjo- ja Norjan(meri)lohta, silakkaa ja kuhaa.
Niin ja sitä seitä, kätevää kalastaa pakastealtaasta.
Juu, ja punakampela ja joku toinen pakastealtaan anti on tuttuja, niitä käytän myös.

Mie vierastan laittaa kaikkia haukia, muikkuja ja mitä lie nieriöitä niitä nyt onkaan - ahvenia laittaisin, jos noi meidän kalamiehet joskus niitä onnistuisivat narraamaan kalassa käydessään.

Mäkin vierastin haukea ennen kun kotona tehtiin aina sitä hampurinhaukea ja siinä oli piikkejä X:
Nyt mä oon alkanu tekemään haukipullia/pihvejä resepti oli kerran jossain tv:n kokkiohjelmassa ja ne kelpaa kyllä kaikille.
Pääsääntöisesti meillä syödään kalaa 2-3 krt/vko ja tietty sitten koulussa noi syö vielä ainakin kerran siihen päälle

Meilla syodaan paljon kalaa. Kevaalla ja syksylla ei ole ongelmaa kun mokilta saa kalaa niin paljon kuin vaan jaksaa . Pojat varsinkin meilla tykkaavat viela ongella seka virvelilla kalastaa verkkojen pitkansiiman lisaksi. Meidan ruokapoytaan kuuluu ahvenet, kuhat , silakat seka lohet. Kalapuikkoja en osta koskaan kaupasta.

Kaupasta saa valmiiksi perattuaj muikkuja. Joten ei tarvii kun vaan huuhtoa. Helppoa. Mä ostin viimeksi prismasta muikkuja 3,99kilo. kahdesta kilosta sain kaks muikkulaatikkoo ja paistettuja muikkujakin vielä

Haukimureke / -pullat / -pihvit:
200 g haukifileetä kuutioina
suolaa, chiliä, ripaus cayennenpippuria
1 muna (keltuainen erikseen)
2 dl kermaa
1 tl hienoksi raastettua sitruunan kuorta

Pane haukikuutiot, suola ja mausteet monitoimikoneeseen ja hienonna kala tasaiseksi massaksi. Kaada joukkoon keltuainen ja kääntele joukkoon vaahdotettu valkuainen. Mausta lopuksi sitruunankuorella.

Paista pannulla, keitä liemessä tai tee mureke uunissa

Teille varmaan 5x toi määrä

Miten tuo mureke tehdään? Siis kypsennetään uunissa... vesihauteessako, vai kuin?
Missähän asteessa ja kuin kauan? :ashamed:

METSOLA... Mie oon nähnyt juu perattuja muikkuja, mutta mie en tiiä miks mie niin epäröin niitä ostaa.
Silakkalaatikkoa ja paistettuja silakoita / silakkapihvejä mie kyllä teen, mutta muikkuja en muistaakseni oo ikuna laittanut :ashamed:

Mureketaikinasta voi tehdä leivinpaperin päälle pihvejä ja meillä taikinaan laitetaan myös sipulia.
Niitä voi myös pakastaa.

Tänään 14 kiloisen hauen pihveiksi paistanut.

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Miten tuo mureke tehdään? Siis kypsennetään uunissa... vesihauteessako, vai kuin?
Missähän asteessa ja kuin kauan? :ashamed:

METSOLA... Mie oon nähnyt juu perattuja muikkuja, mutta mie en tiiä miks mie niin epäröin niitä ostaa.
Silakkalaatikkoa ja paistettuja silakoita / silakkapihvejä mie kyllä teen, mutta muikkuja en muistaakseni oo ikuna laittanut :ashamed:

Mureke kypsennetään kuten lihamurekekin,jossain sopivankokoisessa vuokassa.Olen laittanu uuniin 200 astetta ja pitänyt siellä sen puol tuntia.

Noi pihvit ja pyörykät nyt paistuu ihan pannullakin tai terveellisemmin tietty uunissa.Kala nyt kypsentyy nopeammin ku liha.

Mä en koskaan kokkaa mitään silakoista, muikuista, tms.

Lohta tai savusiikaa sen olla pitää :p. Tonnikalakin (siis pihvit, ei säilyke) on ihan hyvää. Kesällä syödään savustettua ahventa, lahnaa, kampelaa, haukea, mitä ikinä merestä on saatukin nostettua :)

Kalaa syömme ehkä kaksi kertaa viikossa. Omega kolmosta purkista lisäksi :)

Minä teen haukimurekepihvit näin:

Keitän hauen isoina paloina kypsäksi, ja sitten erottelen ruodot pois.
Kalalihan hienonnan ihan haarukalla tms. Lisään korppujauhoja, kermaa/maitoa, mausteita (esim. sipulijauhoa, kalamaustetta yms. ) ja tietysti suolaa. Muotoilen pihveiksi ja paistan oikeassa voissa pannulla. tulee muuten herkullisia ja eikä oo ruotoja ---> lapsetkin tykkää!
Kermaviilikastiketta kyytipojaksi niin avot! Helppoja tehdä!

Meillä syödään kyllä aika paljon kalaa, eniten ehkä kirjolohta ja vaihdellen sitten muita lajeja. Haukea aika harvoin, kun sitä ei suositella kovin usein syötäväksi. Riippuu aina vähän kalatiskin annista, että mitä laitetaan - pihvejä, pullia, uunikalaa, keittoa, mureketta, wokkia, paistoksia ja kastikkeita.

Muikut ois kyllä halpoja, niitä vois taas joskus laittaa. On vaan melko työläs laji jos joutuu perkaamaan :snotty:

Yhteistyössä