ruuasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja laiska äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

laiska äiti

Vieras
Joka paikassa kysellään, että syöhän lapsi jo kotiruokaa ja samaa kuin te. Ikää hänellä on 1v. Mutta kun ei. Purkkiruuilla mennään edelleen...

Mistähän saisin tarmoa alkaa valmistamaan lapselle ruuat itse? Teen toki muulle perheelle ruuan, yleensä iltaisin, mutta se on harvoin lapselle sopivaa. Laitan joitain ruokia, joita viime päivinä on syöty:

suikalelihakastike kermalla ja aurajuustoperunat (kermalla nekin)
tulisia kanansiipiä ja salaatti
hernekeitto ja pannari
makkarakeitto

Yleensä laitan lähes jokaiseen ruokaan lihaliemikuution antamaan makua ja maustan ruokaa reilusti muutenkin. Suolaa sinällään en käytä, mutta kun luin masutepurkkien kyljistä, niin melkein jokaisessa oli lisänä suolaa. Yksi päivä tein jauhelihakastikkeen ja masutoin vasta kun olin ottanut lapsen annoksen pois. KAUHEAN makuista, kun ei se mauste tarttunut enää jauhelihaan ja muutenkin oli jotenkin vetinen se maku. Yrteillä maustaen ei tule myökään minkään makuista. Täytyy olla ainakin jauhelihamaustetta ja grillausmaustetta ruuassa ja jotain pippuriakin.

Kehtaisiko joku laittaa omaa ruokalistaa muutaman päivän ajalta? Olisin siitä kiitollinen ja saisin ehkä jotain vinkkiä.

Milloin teidän perheessä valmistetaan ruuat yleensä? Kun tuntuu ettei päivissä riitä aika ruuanlaitolta jos kaksi eri ruokaa pitäsi keretä valmistaa. Tai sitten jää aamu-ulkoilut tai nipistetään jostain muusta kun teen ruokaa. Ei kuulosta järin kivalle.

meillä ollaan myös osittain purkkiruoalla(1.2v), lähinnä jos aamupäivän ruoalle ei ole jäänyt edellisen päivän ruokaa tai jos jotain sopimattomampaa ruokaa itsellä on tai jos ei aamupäivän ruoaksi löydy mitään nopsaan laitettavaa(kun ulkoillakin pitää) Noista sun luettelemista ruoista ainakin makkarakeitto käy ja lihakastikekin. Kyllä niitä mausteita voi käyttää ja liemikuutioita, ja jos tarttee lisäsuolaa niin erottaa lapsen ruoan ennen lisäämistä.

No noista sun listaamista ruuista vain tuliset kanansiivet ja salaatti olisivat meillä aiheuttaneet sen, että pakkasesta olisi kaivettu makkarakeittoa. Tai korkattu kaupan purkki.

Eli kyllä meillä on vuoden iän jälkeen alettu antamaan pääsääntöisesti samaa ruokaa. Aurajuustoperunoista olisin sen verran katsonut, että vähän olisin vähentänyt juuston määrää pojan annoksesta. Mutta aurajuusto itse on pojan herkkua, on vain niin kovin suolaista että en ihan hirmuisia määriä anna.

Lihaliemikuutiolla on keitto maustettu meilläkin, ja muista mausteista esim kokonaiset pippurit on ihan jees lapsenkin annoksessa. Jos ruoka on kovin mausteista tai suolaista, niin loivennan lapsen annosta lisätyllä vedellä, maidolla tai jugurtilla. Tai sitten olen ruokaa tehdessä keittänyt samalla pojalle joko pottua tai riisiä pikkukattilassa - siinähän se samalla tulee.

Olen tehnyt joitain ruokia isomman annoksen ja pakastanut annospusseissa. Kun aina ei jaksa tehdä sitä kunnon ruokaa... Pakkasessa juuri nyt on kalakeittoa, kanakeittoa ja possupataa. Ja kyllä meillä on kaupan purkitkin käytössä.

Kyllä 1v ruokaan voi vähän suolaa laittaa ja kaikkia muitakin mausteita kohtuudella.
Kuulostaa siltä että sun oma suu on niin tottunut mausteisiin ettei ruoka-aineiden oma maku enää riitä. Jos koittaisit pari viikkoa syödä vähän miedommin maustettua ruokaa niin suu tottuisi, eikä mausteita tarvitsisi laittaa niin paljoa.
Itse en käytä ollenkaan mausteseoksia juuri siksi kun niissä on niin paljon suolaa. Tulee halvemmaksi ostaa suola suolana ja mausteet erikseen. Pöytä mausteena meillä on usein valkosipulijauhe jolla saa kivasti makua esim kermaperunoihin.
Yksi vaihtoehto on tehdä pakastimeen valmiiksi lapsen kastiketta jota voi tarpeen tullen sulattaa.
Me tehdään näitä "sopimattomia" ruokia usein illalliseksi sitten kun napero jo nukkuu niin ei tarvitse sen katsella kateellisena vierestä että taas ne syö eikä hän saa mitään.
Meillä syödään arkena ihan perusruokia, jauhelihakastiketta, pakaste seitiä, broilerin suikaleita yms.

Yhteistyössä